heihoi Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hei! Jeg skal gå sykepleierlinja nå til høsten. Jeg skal for første gang flytte hjemmefra, og da oppstår det jo et viktig spørsmål; skal jeg bo på et hybelbygg eller i en privat leilighet? Jeg vet en del om stedet jeg skal flytte til. Hybelbygget er 50 meter fra skolen, og det er sosialt å bo slik. Dette er jo bra, men samtidig er rommene veldig små og ganske nedslitte. Må dele kjøkken med 6-7 andre. Den private leiligheten jeg kanskje skal bo i, er 3,5 km fra skolen. Jeg må da enten gå (tar 30 minutter) eller ta buss (koster en del, blir venting og byttig av busser). Leiligheten har heller ikke eget kjøkken, så jeg må dele det med det eldre ekteparet som bor der. Det er kanskje også vanskeligere å være med på ting, være sosial og få venner når man bor så langt fra de andre. Samtidig er denne leiligheten helt nyoppusset og det er ganske stor plass der i forhold til rommene på hybelbygget. Hva synes dere høres best ut? Har dere tidligere erfaringer med dette? Er det noen praktiske ting jeg ikke har hatt hensyn til i min vurdering? Trenger virkelig hjelp, gruer meg masse til å flytte pga dette Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Ville tatt Hybel først, så har du prøvd det. Om du ikke liker å bo med så mange kan du alltids prøve noe annet. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Om du går 3,5 km på 30 min så går du fort. Rundt 45 minutt er nok meir realistisk. Dersom valget ditt står mellom å bu på hybel der du delar kjøkken og bad med andre studentar, og det å bu i leiligheit der du delar kjøkken med eit eldre ektepar som også er utleigarane, då trur eg du finner deg betre til rette ved å bu saman med andre studentar. I mine auger det einaste positive med leiligheita at den er større og ny oppussa. Men er dette noke du får utnytta? Kjem du til å ha noke særlig med besøk? 1 Lenke til kommentar
heihoi Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 I mine auger det einaste positive med leiligheita at den er større og ny oppussa. Men er dette noke du får utnytta? Kjem du til å ha noke særlig med besøk? Tusen takk for svar! Tror nok jeg ikke kommer til å ha mye besøk, særlig ikke hvis jeg bor langt fra skolen.. Er jo ikke viktig med så mye plass heller, skal jo bo alene og kommer nok til å sitte i ro for det meste, være på pcn, gjøre lekser og lese. Lenke til kommentar
MKap Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 (endret) Eg budde ein halvtimes gåtur frå skolen ei stund, og merkar at eg trivst utroleg mykje betre når eg bur nært campus, midt i studentområdet, på tross av at eg har litt mindre plass og standarden er litt lågare. Har uansett ikkje så mykje møbler at eg får utnytta golvplassen, så mykje plass gjer eigentleg berre at ting blir liggande rundt omkring på golvet istedenfor å hamna i hyller og skap der dei høyrer heime Den leigeforma eg har hatt som eg likte desidert minst var då eg leigde eit rom der eg delte fellesareal med den eldre utleigaren. Då er det mykje betre med kollektiv der alle er "like". Er nok ein stor fordel sosialt sett at dei andre er i same alder som ein òg. Stort sett sit eg enten på senga eller ved skrivepulten når eg er heime, så så veldig mykje plass har ein jo ikkje bruk for viss ein ikkje absolutt vil ha sofa og TV og slikt. Skolearbeid kan ein dessutan fint gjera på lesesalane på skolen (spesielt når ein har kort vei). Bor ein sentralt er det lett å finna arenaer utfor heimen der ein kan treffa venner, t.d. parkar, barar, studenthus etc. Med litt godvilje får ein òg plass til vorspiel o.l. på eit lite rom (funka fint med eit par folk sittande på senga pluss eit par stolar lånte frå felleskjøkkenet). Endret 31. mai 2016 av MKap 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg vil si det kommer mye an på hva slags personlighet du har, altså hva du kan trives med. Har du behov for å utvikle deg sosialt, få ekstra mange medstudentbekjentskap, så gå for hybelhuset definitivt. Om du ikke klarer festing en til to ganger i uka, så gå for privat. Studenter fester gjerne onsdag, fredag og evt. mer. Det kan være veldig hyggelig, men du må kanskje lære deg en del strategier for å lese på biblioteker og andre steder. Bare det transportorket du beskriver gir jo hybelhuset en fordel. Men, om pendling kan jo gjøre deg mer forberedt på hva det vil si å være i jobb. Det går jo gjerne en grense der også, før man får nok av det. Å dele kjøkken med noen vil jeg si er mest utelukkende positivt. Det gir deg virkelig en øvelse i å samarbeide litt med andre. Noe en del personligheter gjerne kan være svært dårlige på. Det meste går om man har en positiv innstilling. 2 Lenke til kommentar
heihoi Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Tusen takk for svar dere! Setter utrolig stor pris på det Føler jeg blir mer og mer sikker på at hybelbygg er tingen for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå