magiga Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 NTNU-student tipser bransjen.Slik kan byggebransjen fjerne tidstyver og redusere byggetiden Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Kjenner meg ikke så veldig mye igjen i dette, synes oftere det syndes i planleggingsfasen, og det ofte er for lite tid der, slik at man får mer inneffektiv planlegging og gjennomføring. AtW Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 I tillegg til det kan det være lurt å innføre en programkoordinator fra byggherre som styrer prosessen mellom bruker, arkitekt og byggherre, forklarer han. Her var det noe jeg ikke helt forsto. Hva er det programkoordinatoren gjør? Er det en egen jobb, eller er det en dagelig kaffepause hvor man faktisk oppklarer alt for man stikker tilbake til selve jobben? 1 Lenke til kommentar
Michael Øvrebø Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 En programkoordinator vil følge opp fremdriften til både bruker og arkitekt i programfasen og kjøre prosessen fremover. I de prosjektene som jeg har undersøkt var fremdriften svært langsom i denne fasen, og flere av intervjuobjektene uttrykte at dette kunne skyldes at Statsbygg ikke var sterkt nok involvert i prosessen. Jeg vil gjerne poengtere at forslagene i artikkelen er basert utelukkende på de 7 prosjektene som jeg har undersøkt. Man bør være forsiktig hvis man skal generalisere resultatene til andre prosjekter med andre rammebetingelser (og i andre bedrifter). Lenke til kommentar
Roger Pettersen Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis man ser bort fra prosessen før byggestart, så er min erfaring at de største tidstyvene er ansvarsfraskrivelse / manglende ansvarsområder. Dette gjelder da de tekniske fagene. Så en teknisk koordinator bør også på plass, slik at de tekniske fagene får samkjørt seg mye bedre. At alle sitt ansvarsområde er beskrevet godt og at planene til de forskjellige fagene sammenlignes for å hindre "dobbelbooking" i himling / over himling eller på vegg. I tillegg så tar det naturligvis lengre tid å trekke kabler hvis himlingsmontøren allerede har montert himlingen. Samtidig så har man forståelse for at montør av brannvarslingen / sprinkleranlegget / o.l ikke får gjort sin jobb før himlingen er på plass. Så en generell koordinering på hva som må gjøres nå, som Michael er inne på, virker meget fornuftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå