0wner170 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hei, bare sånn generelt. Jeg har nettopp begynt å lage litt nettsider. for tiden er det bare for moroskyld, men jeg håper på at jeg en dag kan gjøre noe mer ut av det. Mitt spørsmål låter som følgende viss man lager en nettside. Si en blogg eller en nyhetsside. Hva bruker man for å lage til dynamisk opplasting eller en plass på eget nettsted der du legger ut ? Må man lage en database eller hvordan fungere det ? vet at dette er et helt idiotisk spørmål, men har aldri forstått hvordan de gjør det uten å endre det i koden. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Man kan skrive et CMS som leser inn helt vanlige tekstfiler for publisering, men ja, vil anta 99,9%+ bruker databaser. Dette er gjort veldig enkelt med 5 linjer kode i Javascript eller php. Lenke til kommentar
0wner170 Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Man kan skrive et CMS som leser inn helt vanlige tekstfiler for publisering, men ja, vil anta 99,9%+ bruker databaser. Dette er gjort veldig enkelt med 5 linjer kode i Javascript eller php. Ok Takk for svar. Tenker å lage nettsider for folk som skal lage ha blogg osv og da virker det lettest å bare skrive rett inn en plass og ha det publisert en annen ... Lenke til kommentar
Vego Media Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Hei, bare sånn generelt. Jeg har nettopp begynt å lage litt nettsider. for tiden er det bare for moroskyld, men jeg håper på at jeg en dag kan gjøre noe mer ut av det. Mitt spørsmål låter som følgende viss man lager en nettside. Si en blogg eller en nyhetsside. Hva bruker man for å lage til dynamisk opplasting eller en plass på eget nettsted der du legger ut ? Må man lage en database eller hvordan fungere det ? vet at dette er et helt idiotisk spørmål, men har aldri forstått hvordan de gjør det uten å endre det i koden. Bruk et godt CMS som du lærer deg godt, og benytter som grunnmur på siden. CMSet løser da store deler av håndtering av databaser, slik at du slipper å tenke så mye på dette. Men en database er gull verdt å ha om du skal ha en dynamisk litt større side, hvor det skal være enkelt å oppdatere. Det å legge innhold i filer, som det skal leses og skrives til, har flere begrensninger i forhold til hvor mange som kan gjøre det samtidig, enn det en database har + at det er mye mer jobb å finne frem data i en haug med filer, enn i en database. Så databasekunnskap er også av stor verdig hvis du ønsker å bli god på hjemmesider Wordpress og Drupal er to CMSer som kan anbefales. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå