Gå til innhold

[Løst] Ødelagt vannkjøler(?)


Zork

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har i det siste lagt merke til at viftene mine har begynt å jobbe kraftigere enn normalt - når jeg nå sjekker temperaturen så viser det seg at cpu (i7 4790 uten noen overklokking) raskt kommer opp i 80 grader+ når den jobber litt. Ikke våget å stressteste den noe særlig men det er tydelig at det er noe galt ett sted.

 

Den idler rundt 40 grader.

 

Jeg har en snart 2 år gammel Corsair Hydro Series H75 (vannkjøling) så jeg antar det er denne som ikke helt fungerer, men spørsmålet mitt er egentlig hvordan feilsøker jeg vannkjøling? Viftene surrer og går - er det da vannpumpen som kan være gått? Og finnes det en måte å bekrefte det på?

 

Dette er jo et lukket system - er det i det hele tatt noe som kan sjekkes/byttes her, eller er det bare å skaffe en ny?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har blåst utav det jeg kan av støv uten å demontere den uten at det hjalp - og siden den nokså plutselig gikk fra å være helt grei til å nå nå 80 grader+ i løpet av få sekunder når den stresses, så er det nok ikke bare støv som er problemet.

Lenke til kommentar
Beklager - glem denne.

 

Demonterte den og det viste seg at idioten (meg) som hadde satt den sammen hadde skrudd viftene slik at de begge blåste inn mot radiatoren...

 

Snudde dem til å blåse samme vei og det ser ut til å ha løst problemet - en stresstest med 100% load maxer ut på noen og 70-grader. 

Ikke sikker på hvorfor dette ikke har vist seg før nå, men mulig det er det varme været som spiller inn...

 

Sorry...  :blush:

Lenke til kommentar

 

Beklager - glem denne.
 
Demonterte den og det viste seg at idioten (meg) som hadde satt den sammen hadde skrudd viftene slik at de begge blåste inn mot radiatoren...
 
Snudde dem til å blåse samme vei og det ser ut til å ha løst problemet - en stresstest med 100% load maxer ut på noen og 70-grader. 
Ikke sikker på hvorfor dette ikke har vist seg før nå, men mulig det er det varme været som spiller inn...
 
Sorry...  :blush:

 

viftene skal jo blåse luften gjenneom radioator og  aller helst ut av kabinettet

Lenke til kommentar

Enig med TheGaame. Hvilken vei du setter viftene til å blåse, skal ikke gi en voldsom forskjell. 

 

Forstår det sånn at du ennå har for høye temperaturer;

 

Kjenn etter om pumpa vibrerer = den fungerer

 

Kan kjølevæsken blitt dårlig/gått tett på 2 år?

 

Gammel kjølepasta? Dårlig montert på CPU ?

Lenke til kommentar

Hvis han har satt viftene i push/push eller pull/pull så blir det nok en forskjell :)

 

Var det som var saken ja - push/push så de blåste altså mot hverandre. Etter at jeg skiftet retning på den ene slik at begge når blåser i samme retning (en inn mot radiator og den andre trekker fra radiator) så ble alt så meget bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...