Zork Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Hei, Har i det siste lagt merke til at viftene mine har begynt å jobbe kraftigere enn normalt - når jeg nå sjekker temperaturen så viser det seg at cpu (i7 4790 uten noen overklokking) raskt kommer opp i 80 grader+ når den jobber litt. Ikke våget å stressteste den noe særlig men det er tydelig at det er noe galt ett sted. Den idler rundt 40 grader. Jeg har en snart 2 år gammel Corsair Hydro Series H75 (vannkjøling) så jeg antar det er denne som ikke helt fungerer, men spørsmålet mitt er egentlig hvordan feilsøker jeg vannkjøling? Viftene surrer og går - er det da vannpumpen som kan være gått? Og finnes det en måte å bekrefte det på? Dette er jo et lukket system - er det i det hele tatt noe som kan sjekkes/byttes her, eller er det bare å skaffe en ny? Endret 29. mai 2016 av Zork Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 har hatt en Corsai h100 (første generasjon) siden 2012, funket fint til eg oppgraderte til nytt hovedkort, og ny corsair h110i men viktig å blåse vekk støvet fra viften og radiatore en gang i blant, Lenke til kommentar
Zork Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Har blåst utav det jeg kan av støv uten å demontere den uten at det hjalp - og siden den nokså plutselig gikk fra å være helt grei til å nå nå 80 grader+ i løpet av få sekunder når den stresses, så er det nok ikke bare støv som er problemet. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hva lå temperaturen på før? Lenke til kommentar
Zork Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Beklager - glem denne. Demonterte den og det viste seg at idioten (meg) som hadde satt den sammen hadde skrudd viftene slik at de begge blåste inn mot radiatoren... Snudde dem til å blåse samme vei og det ser ut til å ha løst problemet - en stresstest med 100% load maxer ut på noen og 70-grader. Ikke sikker på hvorfor dette ikke har vist seg før nå, men mulig det er det varme været som spiller inn... Sorry... Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Beklager - glem denne. Demonterte den og det viste seg at idioten (meg) som hadde satt den sammen hadde skrudd viftene slik at de begge blåste inn mot radiatoren... Snudde dem til å blåse samme vei og det ser ut til å ha løst problemet - en stresstest med 100% load maxer ut på noen og 70-grader. Ikke sikker på hvorfor dette ikke har vist seg før nå, men mulig det er det varme været som spiller inn... Sorry... viftene skal jo blåse luften gjenneom radioator og aller helst ut av kabinettet Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Enig med TheGaame. Hvilken vei du setter viftene til å blåse, skal ikke gi en voldsom forskjell. Forstår det sånn at du ennå har for høye temperaturer; Kjenn etter om pumpa vibrerer = den fungerer Kan kjølevæsken blitt dårlig/gått tett på 2 år? Gammel kjølepasta? Dårlig montert på CPU ? Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis han har satt viftene i push/push eller pull/pull så blir det nok en forskjell Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis han har satt viftene i push/push eller pull/pull så blir det nok en forskjell obs. Jeg tenkte automatisk dobbel rad. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis han har satt viftene i push/push eller pull/pull så blir det nok en forskjell Var det som var saken ja - push/push så de blåste altså mot hverandre. Etter at jeg skiftet retning på den ene slik at begge når blåser i samme retning (en inn mot radiator og den andre trekker fra radiator) så ble alt så meget bedre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå