Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er egentlig "fosterbarn"?

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei,

Ut fra slik jeg leser barnevernloven og reglene om fosterfamilie for barn som ikke kan bo med biologiske foreldre så får jeg inntrykket at fosterforeldrene kun han den daglige omsorgen for barnet, og ikke får overført foreldreansvaret uten videre, slik at biologiske foreldre fremdeles er "foreldre".

Jeg har videre inntrykket av at dersom fosterforeldrene faktisk får overført foreldreansvaret, så er de å regne som adoptivforeldre, og ikke lenger forsterforeldre. Biologiske foreldre er derfor "ut av bildet", men kan i noen tilfeller få samværsrett.

Imidlertid leser jeg utlenidngsforskriften § 9-7 bokstav c, og der står det at dersom man ønsker familieinnvandring for fosterbarn, så må foreldreansvaret ha vært overført. Men jeg forstår ikke dette... Dersom man har fått overført foreldreansvaret så er man jo adoptivforeldre, og da bør jo barn som søker familieinnvandring med en person som har foreldreansvaret omfattes av familieinnvandring for barn etter utlendingsloven § 42 tredje ledd, altså adoptivbarn...

Jeg forstår ikke distinksjonen her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fosterforeldre har et barn til oppfostring, dvs. de sørger for barnas daglige behov. De har ikke foreldreretten, og de har heller ikke den daglige omsorg for barna. Barnevernet har den daglige omsorg for barna, og fosterforeldrene utøver denne på vegne av barnevernet. Dette er imidlertid dersom man snakker om norske forhold. Utlendingsretten handler ofte om utenlandske forhold.

Utlendingsforskriften § 9-7 ( c ) lyder slik:

c) fosterbarn under 18 år, når det godtgjøres at barnet er etablert medlem av husstanden og at de som utøver foreldreansvaret over barnet, rettmessig gjør dette i henhold til hjemlandets lovgivning. Når barnets biologiske foreldre er i live, må det fremlegges dokumentasjon som bekrefter at foreldreansvaret er overført. Norsk barnevernmyndighet må ha godkjent fosterhjemmet eller foreta en slik godkjenning etter ankomst, 

For det første gjelder kravet om at foreldreansvaret må følge med til Norge kun når barnets biologiske foreldre er i live. For det andre betyr det at Norge opererer med et krav om at foreldreansvaret kun kan overføres/delegeres ved adopsjon ikke at andre land opererer med tilsvarende krav.

Kravet skyldes at Barnekonvensjonen stiller krav til utformingen av norsk lovgivning, i dette tilfellet krav til å forebygge barnekidnapping. Se ellers UDIs rundskriv 11/2010 om denne problemstillingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...