Gå til innhold

hvordan skrive gode stiler

MagE

Anbefalte innlegg

hei,

jeg skal ha engelsk tentamen i mårra og burde lese litt, men om et par dager har jeg nynorsk tentamen og skal skrive stil. problemet her er om hvordan jeg kna skrive en god historie,

har ikke så god karakterer i norsk så her må jeg få en noelunde god karakter.

har skreve 2 stiler i norsk før og på den første fikk jeg 2+ og den siste 2- på grunn av litt mye bokmål men først og fremst på grunn av dårlig historie

så tips?

BTW får gode karakterer i alle andre fag og går i 8. hvor dei pleie og vere veldi snille på karakteren

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Noen er bare ikke "lagd" for å skrive stiler, men man pleier jo ofte å få andre oppgaver, artikler og lignende. Kanskje du heller skal satse på det?

Lenke til kommentar
hei,

jeg skal ha engelsk tentamen i mårra og burde lese litt,  men om et par dager har jeg nynorsk tentamen og skal skrive stil. problemet her er om hvordan jeg kna skrive en god historie,

har skreve 2 stiler i norsk før og på den første fikk jeg 2+ og den siste 2- på grunn av litt mye bokmål men først og fremst på grunn av dårlig historie

så tips?

BTW får gode karakterer i alle andre fag og går i 8. hvor dei pleie og vere veldi snille på karakteren

har man nynorsk i 8ende?

Edit: dumle: jeg fikk 2 i nynorsk i 9ende da :(

Endret av sparks
Lenke til kommentar
hei,

jeg skal ha engelsk tentamen i mårra og burde lese litt,  men om et par dager har jeg nynorsk tentamen og skal skrive stil. problemet her er om hvordan jeg kna skrive en god historie,

så tips?

har man nynorsk i 8ende?

Edit: dumle: jeg fikk 2 i nynorsk i 9ende da :(

vist du bor i en Nynorsk komune så ja

(du bor sikkert i en bokmålkommune)

Lenke til kommentar

Har du litt allmennkunnskaper skal det gå an å skrive bra artikler. Saklig tone, argumenter for og i mot - prøver du i tillegg å unngå og bruke for tunge setninger så funker det som regel bra.

Jeg pleide å skrive fantasi fortellinger fram til 10., og fikk sjelden noe bedre enn 4, en og annen gang 5. Da jeg skjønte hvor mye lettere det var å skrive artikler, begynte jeg plutselig å få 6 og 5+.

Dette var riktig nok i norsk, men siste året allmennfag begynte nynorsken å komme seg den og.

Lenke til kommentar
Har du litt allmennkunnskaper skal det gå an å skrive bra artikler. Saklig tone, argumenter for og i mot - prøver du i tillegg å unngå og bruke for tunge setninger så funker det som regel bra.

Jeg pleide å skrive fantasi fortellinger fram til 10., og fikk sjelden noe bedre enn 4, en og annen gang 5. Da jeg skjønte hvor mye lettere det var å skrive artikler, begynte jeg plutselig å få 6 og 5+.

Dette var riktig nok i norsk, men siste året allmennfag begynte nynorsken å komme seg den og.

WTF er artikler

husk at jeg går i 8. og kan ikke så mye om sånt(selv om jeg sikkert burde det)

Lenke til kommentar

Bestem deg for en sjanger, lær deg hva som kjennetegner denne sjangeren og følg disse kjennetegnene. Ta foreksempel novelle, jeg husker ikke alle kjennetegnene, men en novelle har ihvertfall som oftest få personer, et kort tidssperpektiv, inneholder få personskildringer og handler gjerne om følelser og kjærlighet. En novelle bruker som oftest også lang tid på skildringer. Merk deg forresten at det er få noveller som har ALLE kjennetegnene.

Finn deg en sjanger som kan tenkes at du kan mestre eller like, så finner du fram norskboken din og finner alle kjennetegnene til sjangeren. Det som også kan være lurt er å lese noen tekster i samme sjanger som du vil skrive og så prøve å finne kjennetegn for sjangeren i teksten du leser.

Ellers så må du bare prøve å pugge litt grammatikk og huske å slå opp i ordboken på ALLE ord du ikke er sikker på hvordan skrives. Har du et stort vokabulær burde du også prøve å bruke dette.

( jeg har alltid hatt 5 i norsk)

Ellers så må jeg bare få ønske deg lykke til.

Lenke til kommentar
Bestem deg for en sjanger, lær deg hva som kjennetegner denne sjangeren og følg disse kjennetegnene. Ta foreksempel novelle, jeg husker ikke alle kjennetegnene, men en novelle har ihvertfall som oftest få personer, et kort tidssperpektiv, inneholder få personskildringer og handler gjerne om følelser og kjærlighet. En novelle bruker som oftest også lang tid på skildringer. Merk deg forresten at det er få noveller som har ALLE kjennetegnene.

Finn deg en sjanger som kan tenkes at du kan mestre eller like, så finner du fram norskboken din og finner alle kjennetegnene til sjangeren. Det som også kan være lurt er å lese noen tekster i samme sjanger som du vil skrive og så prøve å finne kjennetegn for sjangeren i teksten du leser.

Ellers så må du bare prøve å pugge litt grammatikk og huske å slå opp i ordboken på ALLE ord du ikke er sikker på hvordan skrives. Har du et stort vokabulær burde du også prøve å bruke dette.

( jeg har alltid hatt 5 i norsk)

Ellers så må jeg bare få ønske deg lykke til.

jøss, du må nok ha 5 i norsk ja (positivt ment) har aldri slått opp i ordboka og sjekket ord men det pleier aldri og vere mer en 5 skrivefeil (uten bokmål feilene som pleier og vere på 10-15 feil *grin* ) men har engelsk tentamen i mårra :grine: og har berre engelskboka som det ikke står sjangerar og sånt i så kan du ta det groveste? og hvordan jeg kan sette sammen setningene?setningene mine har aldri hørt helt bra ut *grin*

Lenke til kommentar

Ok, vi kan ta novelle da. Jeg husker ikke alle kjennetegnene, bare de jeg har nevnt. Uansett, en novelle begynner some oftest ganske "plutselig" uten noen innledning. Du kan foreksempel begynne med hva personen i novella ser og deretter beskrive hva denne personen føler og SÅ forklare hva situasjonen er (f.eks at dama til hovedpersonen har slått opp eller at han bli mobbet).

I noveller er det lett for at det blir veldig mange klisjeer, prøv å unngå disse, men på ungdommsskolen er de ikke så nøye på slike ting.

Ellers så kan du velge leserinnlegg. Mener å huske at dette var en vanlig oppgave på tentamner. De skal være subjektive, men du skal argumentere for dine synspunkter på en objektiv måte. I leserinnlegg er også innledning viktig. Med denne skal du prøve å fange leserens oppmerksomhet og gi en liten oversikt over saken. Innledningen burde du bruker GOD tid på. Hvis denne er god vil læreren med en gang se på denne stilen som femmer-stil og sjansen for en god karakter vil øke betraktelig. Etter innledningen følger hoveddelen, det er her du skal argumentere for ditt synspunkt og det er her du skal skrive mest i stilen. Og så skal leser innlegget selfølgelig ha en avsluttning. Her kan du oppsumere argumentene og komme med en slags konklusjon og sluttapell.

Artikkel husker jeg lite av, men disse skal i hvertfall omhandle et helt konkret tema og skal være 100% objektive. Også artikler skal har en innledning, hoveddel og avsluttning om jeg ikke husker helt feil.

Reportasje minner mye om artikkler, men omhandler en sak på en mer omfattende måte. I en reportasje er det også lov å komme med egne tanker om temaet.

Kåseri har jeg aldri skrevet, men disse skal inneholde veldig mange språkelige bilder og metaforer. Kåserier har ofte et samfunnskritisk budskap. jeg er veldig usikker på dette med kåseri så du burde kansje sjekke dette litt nøyere før du eventuellt skriver et.( det burde du kansje gjøre uansett hva du skriver siden jeg nå bare skriver hva jeg kan komme på i farta.

På noen tentamner kan du også få i oppgave å skrive en bokrapport. Disse pleier å være ganske lette å få god karakter på. Du begynner med å si litt om forfatteren og om hvem som har skrevet den, deretter skriver du et kort handlingreferat og litt om hoverpersonene i boka. Da du er ferdig med dette kan du skrive litt om hva du synes var bra og dårlig i boka, men husk å begrunne hvorfor, det er kjempe viktig. Også i bokanmeldelse burde du lage en slags liten konklusjon

Angående dette med å formulere setninger burde du i hvertfall unngå at for mange setninger begynner med samme ordet (dette har jeg lett for å gjøre feil)

I engelsk burde du også lære deg reglene om was/were, have/has, do/does og ikke blande mellom where og were. Dette er det mange som gjør feil med.

Hvis ikke burde du nå med en gang besøke for eksempel

Propaganda.net

Her burde du lese forskjellige stiler og som sagt prøve å finne kjennetegn for forskjellige sjangere. Du burde også prøve å snappe opp ord som du kan lære deg og bruke i egne stiler.

Ellers burde du huske å se over stilen din nøye, flere ganger.

Dette er vel egentlig de beste tipsene jeg kan gi deg. Og igjen, lykke til da.

Lenke til kommentar

Gjør som meg: Skriv en slags "artikkel med en lett humoristisk undertone", som læreren min sier.. :) DVS det første jeg kommer på. ;)

Altså: Dra ofte frem eksempler og beskrivelser på det du skriver om. Ikke vær så kritisk til hva du skriver i første omgang. Skriv stort sett det du tenker. Les mye Pondus først.

Fikk 6 på en såkalt "norskmappe", dvs 5 tekster som du velger sjanger på selv og som du skal ha skrevet selv til sommeren. :) 5 i norsk skriftlig.

Lenke til kommentar

Jeg leste mye tegneserieblader som garantert ikke lærerne leste. Horrorblader som Iskalde Grøss (går som fast biserie i Nemi nå).

Der var det oftest geniale historier med en eller annen "twist" i slutten.

Når jeg skrev stiler ble det veldig ofte en ren gjenfortelling av disse historiene.

Bare skreiv det jeg huska, og fylte ut med ting som passa.

Miljøene beskrev jeg etter som jeg huska dem fra tegnerutene.

Ble tatt på fersken en gang bare, når jeg ikke hadde gjort leksene, og vi skulle ha skrevet stil som skulle leses opp for klassen. Da tok jeg det på sparket, og begynte å fortelle om en helaftens tegnefilm, og da kjente flere av jentene i klassen historien igjen med en gang og ropte ivei :p

Fikk stort sett greie karakterer, men aldri over M. (4?)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

En ting som alltid funker for meg er å foreta en brainstorm med en gang jeg har bestemt meg for hva jeg skal skrive/skrive om. Altså; å skrive ned alt jeg tenker og kommer på om temaet. Da har jeg alltid noe å jobbe med, og slipper dermed å sitte og glane i veggen, uten å få ned noe som helst på papiret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...