Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

solgt pc med deler som ikke stemmer overrens

Anbefalte innlegg

Hei. broren min har kjøpt seg en datamaskin fra en fyr i en kjøpe selge-gruppe på face, han oppga at denne datamaskinen lett kjørte battlefield 4 (ett spill som krever bra komponenter for å kjøre på maksimal ytelse) og at den hadde i7 og en ssd disk osv. Men da broren min på 15 har vert å hentet denne forteller han skuffende til meg at han ikke kan kjøre spill som runescape, gta iv osv uten at det lagger og henger seg opp, selv på minimale innstillinger. Dette kan da ikke være helt riktig? Er det mulig å heve kjøpet? han kjøpte den i går. takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*KR 9 500,- Dette er en jævel av en pc, Intel i7, 16GB RAM, 512GB SSD, 1TB HDD 7200 rpm, Geforce GTX 960M, DVDRW.I unnerkant av 1år gammel. originale innstalasjonsdisker følger med. (Originalt uten operativsystem, (win10 nå)

Så ber jeg broren min kjøre en enkel canyourunit.com

Og da kommer disse komponentene opp

Har ikke hatt mulighet til å ta en kikk IRL, men selvfølgelig ser jeg utifra den lista selger oppga at man skal kunne kjøre gta 5 greit uten lag. er heller ingen ssd, bare en hdd på 1 tb. Og ingen i7 prosessor der å se

post-132517-0-60639200-1464538054_thumb.jpeg

Endret av Yob tvaya mat'
Lenke til kommentar

Ingenting som stemmer utifra det bildet som postes over.

i7 -> Intel G3258
16GB ram -> 8GB ram

GTX 960M -> GTX 750 Ti (stasjonær?)

500GB SSD / 1.000 GB HDD -> 1.000GB HDD?

Kanskje selgeren har kjøpt seg ny pc og slengt med embalasjen ved den gamle når han solgte den videre?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Testet akkurat Speccy som anbefalt av Mr D over og den ser ut til å fungere ganske perfekt mht å detekte rett hardware.

Hvis man har kjøpt I7 og fått levert Pentium, så har man jo fått levert noe helt annet enn det man kjøpte, så da kan man jo i utgangspunktet heve kjøpet. Men så spørs det hvem selgeren er. Hvis pengene allerede er "borte" så er det jo ikke noen penger å hente tilbake. Det vil kunne være en litt komplisert prosess å få dem tilbake, hvis det i det hele tatt finnes noen penger å få tilbake. Hvis selgeren er "velbemidlet" så er vel sjansen noe bedre.

Først må man jo være sikker i sin sak vedrørende hva man har fått, og så får man forsøke å ta opp saken med selgeren og se hva som skjer. Her hadde det nok vært bedre å handle i stor og etablert butikk med 30 dager returrett. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det heter vel "Intel Pentium" alt sammen, men G3258 som viste på bildet der er betraktelig dårligere enn en i7 vil jeg påstå.

Kom dere ingen vei med selgeren og han er av yngre garden ville jeg tatt kontakt med foreldrene.

Kan du ta bilde av hva speccy sier og poste det her?

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Utdrag fra kjøpsloven, som gjelder ved salg mellom privatpersoner:

§ 39.Heving.

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Om det er mulig å komme i kontakt med selger kan nok bli problematisk. Brant meg på kjøp av rMBP selv. Sitter nå igjen med maskinen uten kvittering :p

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar

Det heter vel "Intel Pentium" alt sammen, men G3258 som viste på bildet der er betraktelig dårligere enn en i7 vil jeg påstå.

Kom dere ingen vei med selgeren og han er av yngre garden ville jeg tatt kontakt med foreldrene.

Kan du ta bilde av hva speccy sier og poste det her?

Intel markedsfører vel nå slik i stigende rekkefølge:

Atom

Celeron

Pentium

i3

i5 

i7

i7 er en "high end" utgave og "Pentium" er på nivå lavere enn i3.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_microprocessors

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han forventet å få GTX960M i en stasjonær? nå skjønner jeg ingenting.... 

tips, aldri kjøp en pc hvor kriteriet er "om den kan kjøre noe på høy grafikk"..... hvis man ikke vet nok om noe til å gjøre et utdannet valg, spør noen du kjenner som kan hjelpe deg verifisere kjøpet først. Her må broren din reklamere på kjøpet eller angre kjøper, be broren din ringe advokatkontor med en gang for å høre om han får gratis jus hjelp, vil tro han gjør det. Det koster ingenting å spørre om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...