Gå til innhold

Studiestøtte og jobbe over grensa

Anbefalte innlegg

Hvor mye taper man på å ha fullt lån/stipend i studier og tene over grensa? Jeg kan lett tene 200 000 + litt ekstra som student og ligger vel over grensa. Lønner det seg å ta den med 7 mnd støtte og grense på 400 K i året eller noe, eller ha fullt, men jobbe og tjene veldig mye mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du "taper" 20 000 pr semester ca, igjen vinner du på de ekstra inn tjente kronene. 

For min del tjener jeg langt over grensen men har fortsatt fult stipend, alt havner på sparekonto og vill senere bli brukt til huskjøp. 

du kan ikke "ta den med 7 måneder støtte", det er for de som har jobbet halve året før de starter på studiene. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Nei, det handler bare om å motta støtte i syv måneder eller mindre per kalenderår. Jeg hadde fulltidsjobb ved siden av studiet i min tid på jussen, og fikk full omgjøring fordi jeg mottok studiestøtte annethvert studieår.

Kan du utdype dette krikkert? Har også full jobb men får ingen omgjøring, om det finnes muligheter for dette så er jo det av interesse! 

Lenke til kommentar

La oss si at man studerer fra høsten 2015 til våren 2018. Hvis du da mottar studiestøtte for studieåret H15/V16 og studieåret H17/V18, men ikke studieåret H16/V17 vil du få full omgjøring (forutsatt at du er innenfor den høyere inntektsgrensen, vel å merke). I 2015 mottok du kun støtte for ett semester, og det samme for 2016, 2017, og 2018.

Lenke til kommentar

La oss si at man studerer fra høsten 2015 til våren 2018. Hvis du da mottar studiestøtte for studieåret H15/V16 og studieåret H17/V18, men ikke studieåret H16/V17 vil du få full omgjøring (forutsatt at du er innenfor den høyere inntektsgrensen, vel å merke). I 2015 mottok du kun støtte for ett semester, og det samme for 2016, 2017, og 2018.

Aha, man dropper altså å søke ett år? Jeg tror dog jeg er over den høyere grensen uansett. Var iallefall det i år og regner ikke med å gå noe ned fremover. Men det er jo noe å tenke på om noe skulle endre seg :) Takker! 

Lenke til kommentar

Aha, man dropper altså å søke ett år? Jeg tror dog jeg er over den høyere grensen uansett. Var iallefall det i år og regner ikke med å gå noe ned fremover. Men det er jo noe å tenke på om noe skulle endre seg :) Takker! 

ah, kan denne være til nytte for meg? Jeg vil gå en god del over inntektsgrensa ved støtte for hele kalenderåret i år.. men ikke over kr 431 492,- som er inntektsgrensa ved støtte i syv måneder eller mindre. 

men.. det står følgende om støtte ved 7 måneder eller mindre: "*Økt inntektsgrense gjelder dersom du følger et utdanningsopplegg som varer i sju måneder eller mindre i et kalenderår, og du bare får støtte til dette opplegget, eller du får støtte for bare ett semester i kalenderåret."  

Betyr dette altså at jeg ikke kan få den økte inntektgrensen på en økonomi utdanning som er mer enn sju måneder i et kalenderår? 

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Legg merke til at det står eller der. Du må enten få støtte til noe som varer mindre enn sju måneder (og bare det), eller du må få støtte bare for ett semester.

ah I see. Jeg har søkt støtte for 10 måneder allerede, det betyr at for vår 2016 har jeg allerede fått støtte. 

Vil det si at hvis jeg tjener over ca. 210 000,- og under 420 148,- i 2016, så lønner deg seg for meg å IKKE søke støtte for høst 2016? Tenker jeg riktig nå? Da er jeg i hvert fall garantert stipend for ett semester.

edit: Det forutsetter selvfølgelig at jeg får rentefritak for at det skal bli mer lønnsom: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/Utdanning/

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har du krav på rentefritak når du studerer, men du må søke om det

Jeg leser det også slik at en har rentefritak så lenge som en har rett på støtte. Etter du mister retten på støtte(etter 8 år?`) må en ligge innenfor visse krav for å ha rett til rentefritak. 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har du krav på rentefritak når du studerer, men du må søke om det

Ja, rentefritak blir ikke noe problem. Jeg tenker på selvet lånet nå, må den begynne å nedbetales når jeg ikke får støtte iløpet av høst 2016? Eller vil jeg også få fritak for å betale inntil jeg er ferdig med studiet?

Lenke til kommentar

Ja, du tenker riktig, og med riktig forutsetning.

Men betyr det at jeg må begynne å betale på lånet fra og med høsten?

Man betaler vell ikke så lenge en studerer? Eller er det kun så lenge man har støtte? 

Er litt redd for at det er så lenge man får støtte, need to be sure :)

edit: https://www.lanekassen.no/nn-NO/tilbakebetaling/slik-betaler-du-ned-pa-lanet-ditt/nedbetaling/

"Når du ikkje lenger mottek stipend og lån frå Lånekassen, skal du begynne å betale tilbake lånet ditt."

Det betyr vel at jeg må søke om rentefritak allerede nå, ettersom jeg begynner å betale ned på lånet allerede til høsten. Vil jeg dermed få rentefritak for hele perioden jeg studerer fulltid, eller kun et par måneder?

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...