tiboine Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Har to identiske disker på 4TB. Ene er HFS (mac) formatert og den andre er ExFat (formatert i windows) Har klonen mac-disken til exfat-disken. Og ser at innholdet på exfat-disken tar opp 3.3TB mens innholdet på mac-disken tar bare 3TB. Hva har skjedd her? Blir filene "større" i exfat enn hfs? Begge diskene vises som 4TB total diskplass. oppsummert: Disk 1 er klonet til Disk 2. Disk 1 (HFS) 4TB total. 3TB brukt plass / 1TB ledig Disk 2 (ExFat) 4TB total. 3.3TB brukt plass. / 0.7TB ledig Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Har du brukt samme allocate block / cluster size på de to ulike filsystemene. Hvis ikke ligger forklaringen der og dette er helt normalt avviket styres også av fragmenter og antall filer mindre enn miste allocate block size på gjeldende filsystem. Default er det 512bytes HFS+ mot 4KB exFAT Så ja . Alle filer mindre enn 512bytes blir større på exFAT. Endret 29. mai 2016 av syar2003 1 Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 block size rører jeg aldri. rett og slett for at jeg ikke vet hva de gjør. Så de er nok på standardverdier. ok, nå har jeg lest litt. jo større blokker, jo mer plass tar filene? har vel rundt 100k filer som er under 50kb. Så de tar vel ekstra plass da. Så jeg burde endre block size til noe mindre da? hvilke fordeler/ulemper medfører det? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Er ikke noe vits mener jeg i det utover default satt med partisjonering. Større allokerings size enn 4096 er også fordelaktig for ytelse ved masse lagring skriv/les av større kontinuerlige filer. For NTFS og exFAT er standard allokerings størrelses verdier passende standard brukere som har en miks. Windows og ulike programmer "trives" med 4K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå