Gå til innhold

Tips til oppkjøring (billingstad)


Anbefalte innlegg

Da har jeg gjennomgått min fjerde, og hopefully, min siste oppkjøring! Prøven ble bestått  :)

Da som jeg har hatt fire oppkjøringer, fire sensorer, fire sikkerhetsspørsmål og tre ruter (jeg hadde to ruter to ganger), så ville jeg gjerne dele min erfaring og hjelpe noen av dere som gruer dere til oppkjøring!

 

1. Oppkjøring: Jeg var veldig nervøs, sensor grep inn, jeg kjørte en rute som var ukjent og til helhet, så failet jeg spørsmålet. Dette var i november. Selv om det er en rute dere ikke kjenner til, så er det argumentet irrelevant i ettersom at alle norske veier er helt like, med like regler, like kjørefelt og mye mer. Så du må nesten føle deg komfortabel med regler, veier og ha OVERSIKT over alt. (klokka var 10:30, og da kjørte jeg mot e18 drammen, mot slemmestad og vettre) Sikkerhetspm var (Sikkerhetsspørsmål: Kontroller om bremsene har skjevtrekk, hva kan være årsaken til skjevtrekk) 

2. Da følte jeg mer mer sikker og trodde jeg skulle bestå, jeg kjørte fint, men jeg strøk på fart. Jeg kjørte for fort, og hadde kort avstand til kjøretøy foran. Svingene mine ble for store og det skapte forvirring. Her kjørte jeg mot Hønefoss klokka 08.10. Sikkerhetspørsmålet ordnet jeg til, men dette var ikke god nok til helhet vurdering. Dette var i januar.(Sikkerhetsspørsmål: Kontroller at nødsignallyset virker, i hvilke situasjoner er det viktig å bruke dette)

3. Tredje gang var jeg enda mer nervøs, tenkte at jeg skulle bare ta sjansen, men det er en dum ide. VÆR SELVSIKKER! Det viktig. Sensor grep inn når jeg kuttet i rundkjøring for andre kjøretøy. Jeg husker faktisk ikke hvor jeg kjørte, men tiden var vel 13:10 og var i februar. (Sikkerhetsspørsmål: Kontrollere alle bilbeltene, hva er risikoen ved å bruke bilbeltet med slappe belt strammere)

4. Siden jeg tok det i mai, så hadde jeg ventet neste tre mnder og tok tiden min veldig godt. Jeg konsentrere på skolen og jobb mer, men øvde på å kjøre. Jeg kjørte opp 08:10 fordi her kjører de som regel ofte mot Hønefoss og E16 Bergen, og jeg bor rundt det området og kan veien veldig godt. Grunnen til dette er vel fordi det er trafikk om morgningen og de gidder ikke å vente på motorvei og slik. Sikkerhetsspørsmålet var jeg både og bra til å svare.  (Hva er største tillate totalvekt på tilhenger etter denne bilen? 2. Hvilke konsekvener kan det få å få kjøre med for tung tilhenger.)

 

I helhet, så hadde jeg jo selvfølgelig fellestrekk mellom de tre oppkjøringene. Brems mye lenger før en rundkjøring og bytt gir til 2, selv om det er biler der eller ikke, fordi da blir svingene dine mye mer komfortabelt og miljøvennlig. Ikke lag forvirring i trafikken, tenk i hodet ditt at det skal være plass til en annen bil ved siden av deg i rundkjøring, så derfor velg riktig plassering. Hvis du er et stykke unna trafikklys, og du ser det lyser mot rødt, kjør så rolig og sakte at du slipper å stoppe opp, og du kjører sakte slik at det kjører mot grønt og du kan gasse videre. Brukt alltid høyeste gir, selvfølgelig ikke gir 5 i 50 km, men vurder gir 4. Vis andre trafikanter, som syklister og mennesker at du viser hensyn til dem. 

-Trafikkavvikling

-God sammenhandlig

-Farttilpasning

BRUK TEORITENTAMEN.NO / OPPKJØRING, mye hjelp!

 

Jeg vil også tipse til å velge en god og riktig trafikkskole. Hør med andre folk, og hør andres vurderinger. Jeg valgte feil trafikkskole som var ute etter andre ting enn min lykke. Ved siste oppkjøring så valgte jeg en skole som nesten alle besto, og tok en kjøretime med en flink kjørelærer. Jeg fortalte alle notatene sensorene fortalte meg og han hjalp meg under 45 minutter og jeg besto et par dager senere når jeg øvde med mor og far. Jeg brukte 30k selv, mine egne penger på veien til lappen. Så vil hjelpe dere til å spare så mye penger og tenke fornuftig. ØV MASSE HJEMME!

 

Lykke til, og still gjerne spørsmål hvis det er noe dere lurer på!

 

PS, denne PDF siden har absolutt ALLE sikkerhetsspørsmålene som sensor stiller. Siden jeg har hatt fire spørsmål, så fant jeg alle fire heeeelt like her: http://www.abc-trafikkskole.no/filestore/SikkerhetskontrollklasseB.pdf Så øv gjerne på de!

 

Hilsen, en som vil hjelpe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei hellofriday. Takk for meget nyttig innlegg. Selv strøk jeg på oppkjøring på Risløkka for noen dager siden og er helt knust. Vurderer å ta den i Lillestrøm, så redd jeg ble etter Risløkka-tilfellet, til tross for at jeg KUN kjører i dette området, samt rundt om i hele Oslogryta. Vil si jeg er en ganske god sjåfør og følte meg klar til oppkjøring, men nervene gjorde så jeg ikke samhandlet nok, dvs brukte for lang tid inn i rundkjøringer og smatt ikke inn i ledige luker. Det var siste oppkj. den dagen, kl var 14. Sensor ba meg også rygge inn i en bakke langs et rødt gjerde der det også kom biler bakfra (wtf!). Og ba meg rygge inn på p-plass. Æsj, skikkelig redd for ny oppkjøring, fullstendig mistet trua på meg selv. Vet ikke om det hjelper å undersøke hvilke ruter som finnes i Lillestrøm, billingstad eller risløkka. Akkurat nå skremmer alt meg, uansett hvor. Det er jo så vanskelig å kjøre bra med flyt OG kjøre riktig. Man vil jo ikke "kaste" seg uti rundkjøringer på selve oppkjøringsdagen akkurat! Usj... Er det en trafikkskole du anbefaler, der du kun tok den ene timen før siste oppkjøring?  :)

 

Takk for svar <3

Lenke til kommentar

Jeg kjørte også opp på Billingstad. Husk å vike for busser som skal ut fra holdeplassen (i 60-soner og lavere), jeg holdt nesten på å stryke på grunn av det :p

 

Edit: Ikke at det har så mye å gjøre med at jeg kjørte opp på Billingstad da (forhåpentligvis)...

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Men du stod? :D

 

Ja, det var 2-3 busser jeg burde stoppet for, eller som endte litt sånn på kanten. Resten av oppkjøringen gikk ganske greit. Derfor var det litt kjipt når jeg skulle oppsummere for sensor hvordan jeg selv syntes det gikk, for akuratt da glemte jeg helt det med bussene, og jeg hadde jo lyst til å påpeke eventuelle feil for å vise at jeg forstod hva som var feil.

 

Men heldigvis kom jeg på det etter litt tenking, og da sa sensor noe sånt som "Jaaaa, jooo, den lappen hang i en veldig tynn tråd, men jeg skal la det gå. Men jeg er sikker på at du havner i siden på en buss en dag!"

 

Jeg har vært veldig flink til å stoppe for busser etter det :p

Lenke til kommentar

 

Men du stod? :D

 

Ja, det var 2-3 busser jeg burde stoppet for, eller som endte litt sånn på kanten. Resten av oppkjøringen gikk ganske greit. Derfor var det litt kjipt når jeg skulle oppsummere for sensor hvordan jeg selv syntes det gikk, for akuratt da glemte jeg helt det med bussene, og jeg hadde jo lyst til å påpeke eventuelle feil for å vise at jeg forstod hva som var feil.

 

Men heldigvis kom jeg på det etter litt tenking, og da sa sensor noe sånt som "Jaaaa, jooo, den lappen hang i en veldig tynn tråd, men jeg skal la det gå. Men jeg er sikker på at du havner i siden på en buss en dag!"

 

Jeg har vært veldig flink til å stoppe for busser etter det :p

 

Haha, så bra! Gratulerer i alle fall. Jeg er nokså nervøs i og med at jeg strøk første gang (på Risløkka). Vet du noe særlig om rutene (og sensorene) på Billingstad? Kjørt mest i Oslo....

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hehe, nei det er 8 år siden nå, og jeg kjørte bare opp 1 gang :p

 

Men da mener jeg å huske at vi kjørte inn til Sandvika, og så inn i retning Rykkinn/Bærums værk, før vi snudde å kjørte tilbake. Var ikke så lange turen.

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

Haha, så bra! Gratulerer i alle fall. Jeg er nokså nervøs i og med at jeg strøk første gang (på Risløkka). Vet du noe særlig om rutene (og sensorene) på Billingstad? Kjørt mest i Oslo....

 

Takker for svar :)

Jeg kjørte opp på Billingstad for noen måneder siden. Kjørte mot Sandvika, gjennom tunnelen under storsenteret,så mot vøyenenga, snudde på parkeringsplass der, så mot bærums verk, så rykkinn, så noen småveier inni et nabolag hvor jeg måtte rygge, deretter tilbake til sandvika og opp på e18 til billingstad igjen.

Gjorde noen feil og var nok litt i grenseland slik som Sjulimann, men det gikk jo greit.

 

Andre ruter er inn mot oslo (men bare utenom rushtid så hvis du får oppkjøring før ti eller etter to så er du trygg med tanke på Oslo) eller mot Asker sentrum.

Bærum er generelt ganske enkelt. Hvis du ønsker øve litt i forkant så anbefaler jeg å øve på tunnelene under Sandvika ettersom noen av de kan være litt forvirrende og sandvika området har en del trafikk. Det er nesten ikke ordentlige lyskryss i bærum. Det er et lyskryss ved kolsås hvor brynsveien/bærumsveien krysser som kan være greit å øve litt på (øv på plassering når du skal til venstre).

 

Når det kommer til Asker så er det Asker sentrum hvor folk flest gjør feil. Det er et par steder med utkjøringer som ser ut som parkeringsplasser, men hvor høyreregelen faktisk gjelder og du må vike for de. Det er også noen veier med enveiskjøring der og enormt med fotgjengere å passe på.

 

Angående selve Billingstad trafikkstasjon, så er det en liten parkeringsplass hvor du starter og slutter oppkjøringen. Nå du er ferdig med å kjøre må du rygge inn på en av ca 6 parkeringsplasser på venstre side der du startet.

Bare ta det rolig og bruk speil.

 

En liten obs: Du kan ikke kjøre ut av billingstad den veien du kjører inn. Der står det et innkjøring forbudt skilt. Du må kjøre til venstre ut av parkeringen og hele veien rundt trafikkstasjonen før du kommer deg ut. Det er egentlig ganske tydelig merket, men jeg hørte at det er noen som kjørt feil der likevel

Så jeg nevner det nå ettersom det hadde vært utrolig kjipt å stryke før man har kjørt ut fra trafikkstasjonen. :p

 

Lykke til. Du klarer det nok. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha, så bra! Gratulerer i alle fall. Jeg er nokså nervøs i og med at jeg strøk første gang (på Risløkka). Vet du noe særlig om rutene (og sensorene) på Billingstad? Kjørt mest i Oslo....

 

Takker for svar :)

Jeg kjørte opp på Billingstad for noen måneder siden. Kjørte mot Sandvika, gjennom tunnelen under storsenteret,så mot vøyenenga, snudde på parkeringsplass der, så mot bærums verk, så rykkinn, så noen småveier inni et nabolag hvor jeg måtte rygge, deretter tilbake til sandvika og opp på e18 til billingstad igjen.

Gjorde noen feil og var nok litt i grenseland slik som Sjulimann, men det gikk jo greit.

 

Andre ruter er inn mot oslo (men bare utenom rushtid så hvis du får oppkjøring før ti eller etter to så er du trygg med tanke på Oslo) eller mot Asker sentrum.

Bærum er generelt ganske enkelt. Hvis du ønsker øve litt i forkant så anbefaler jeg å øve på tunnelene under Sandvika ettersom noen av de kan være litt forvirrende og sandvika området har en del trafikk. Det er nesten ikke ordentlige lyskryss i bærum. Det er et lyskryss ved kolsås hvor brynsveien/bærumsveien krysser som kan være greit å øve litt på (øv på plassering når du skal til venstre).

 

Når det kommer til Asker så er det Asker sentrum hvor folk flest gjør feil. Det er et par steder med utkjøringer som ser ut som parkeringsplasser, men hvor høyreregelen faktisk gjelder og du må vike for de. Det er også noen veier med enveiskjøring der og enormt med fotgjengere å passe på.

 

Angående selve Billingstad trafikkstasjon, så er det en liten parkeringsplass hvor du starter og slutter oppkjøringen. Nå du er ferdig med å kjøre må du rygge inn på en av ca 6 parkeringsplasser på venstre side der du startet.

Bare ta det rolig og bruk speil.

 

En liten obs: Du kan ikke kjøre ut av billingstad den veien du kjører inn. Der står det et innkjøring forbudt skilt. Du må kjøre til venstre ut av parkeringen og hele veien rundt trafikkstasjonen før du kommer deg ut. Det er egentlig ganske tydelig merket, men jeg hørte at det er noen som kjørt feil der likevel

Så jeg nevner det nå ettersom det hadde vært utrolig kjipt å stryke før man har kjørt ut fra trafikkstasjonen. :p

 

Lykke til. Du klarer det nok. :-)

 

Ah, TUSEN hjertelig takk for et skikkelig hjelpende svar :) Skal virkelig ta med meg alle tipsene dine.

Lenke til kommentar

Hei hellofriday. Takk for meget nyttig innlegg. Selv strøk jeg på oppkjøring på Risløkka for noen dager siden og er helt knust. Vurderer å ta den i Lillestrøm, så redd jeg ble etter Risløkka-tilfellet, til tross for at jeg KUN kjører i dette området, samt rundt om i hele Oslogryta. Vil si jeg er en ganske god sjåfør og følte meg klar til oppkjøring, men nervene gjorde så jeg ikke samhandlet nok, dvs brukte for lang tid inn i rundkjøringer og smatt ikke inn i ledige luker. Det var siste oppkj. den dagen, kl var 14. Sensor ba meg også rygge inn i en bakke langs et rødt gjerde der det også kom biler bakfra (wtf!). Og ba meg rygge inn på p-plass. Æsj, skikkelig redd for ny oppkjøring, fullstendig mistet trua på meg selv. Vet ikke om det hjelper å undersøke hvilke ruter som finnes i Lillestrøm, billingstad eller risløkka. Akkurat nå skremmer alt meg, uansett hvor. Det er jo så vanskelig å kjøre bra med flyt OG kjøre riktig. Man vil jo ikke "kaste" seg uti rundkjøringer på selve oppkjøringsdagen akkurat! Usj... Er det en trafikkskole du anbefaler, der du kun tok den ene timen før siste oppkjøring?  :)

 

Takk for svar <3

Hei! Jeg anbefaler Svein Svendsen. De har som regel oftest alltid bra reviews. Ta oppkjøring når du er 100% sikker! Jeg var 18 år og var ute etter å få lappen for å bare "ha" lappen, når det er mye mer i grunn til å ha lappen. Vi må ta hensyn til alle sammen der ute. Du må også komme i følelse at lappen er en dyrebar greie å ha, og vi må ta godt vare på den. Du vil klare det! Jeg trodde etter 3 oppkjøring at jeg kunne like godt gi opp, men jeg tok tiden min og øvde og øvde. Ta tiden skikkelig! Dette klarer du :) Good luck!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte også opp på Billingstad. Husk å vike for busser som skal ut fra holdeplassen (i 60-soner og lavere), jeg holdt nesten på å stryke på grunn av det :p

 

Edit: Ikke at det har så mye å gjøre med at jeg kjørte opp på Billingstad da (forhåpentligvis)...

Ja, uff, de buss vikene er viktig! Men, gratulerer!

Lenke til kommentar

Strøk på min første, da sensor mente jeg kjørte for fort på landevei. Jeg var uenig og syntes det var utrolig bittert, andre gangen gikk det bedre. Var veldig nervøs begge gangene, og i motsetning til deg, ts, var jeg mer nervøs andre gangen, for det sto stor prestisje i å stå den dagen. Jeg hadde flere venner og familiemedlemmer som hadde strøket en gang, men ingen som strøk to, så jeg følte virkelig presset. Til tross for en tabbe hvor jeg kom med litt stor fart inn i et T-kryss (som for meg virket mer som et Y-kryss), gjorde jeg ingen andre feil han kunne påpeke, og han valgte å la meg bestå (men jeg tror det var under tvil - han tenkte vel at han ikke orket å ha en gråtende 18 år gammel gutt i bilen kl 09 på morgenen, og lot det gå for den gang.)

 

Jeg har fire søsken (tre ste-søsken), og to av oss strøk på første, to besto på første og en har ikke lappen. Begge de som sto på første forsøk har kræsjet ved to anledninger hver, men vi som strøk på første har ikke påført bilene noen skade enda. Det er i det minste en trøst. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei hellofriday. Takk for meget nyttig innlegg. Selv strøk jeg på oppkjøring på Risløkka for noen dager siden og er helt knust. Vurderer å ta den i Lillestrøm, så redd jeg ble etter Risløkka-tilfellet, til tross for at jeg KUN kjører i dette området, samt rundt om i hele Oslogryta. Vil si jeg er en ganske god sjåfør og følte meg klar til oppkjøring, men nervene gjorde så jeg ikke samhandlet nok, dvs brukte for lang tid inn i rundkjøringer og smatt ikke inn i ledige luker. Det var siste oppkj. den dagen, kl var 14. Sensor ba meg også rygge inn i en bakke langs et rødt gjerde der det også kom biler bakfra (wtf!). Og ba meg rygge inn på p-plass. Æsj, skikkelig redd for ny oppkjøring, fullstendig mistet trua på meg selv. Vet ikke om det hjelper å undersøke hvilke ruter som finnes i Lillestrøm, billingstad eller risløkka. Akkurat nå skremmer alt meg, uansett hvor. Det er jo så vanskelig å kjøre bra med flyt OG kjøre riktig. Man vil jo ikke "kaste" seg uti rundkjøringer på selve oppkjøringsdagen akkurat! Usj... Er det en trafikkskole du anbefaler, der du kun tok den ene timen før siste oppkjøring?  :)

 

Takk for svar <3

Hei! Jeg anbefaler Svein Svendsen. De har som regel oftest alltid bra reviews. Ta oppkjøring når du er 100% sikker! Jeg var 18 år og var ute etter å få lappen for å bare "ha" lappen, når det er mye mer i grunn til å ha lappen. Vi må ta hensyn til alle sammen der ute. Du må også komme i følelse at lappen er en dyrebar greie å ha, og vi må ta godt vare på den. Du vil klare det! Jeg trodde etter 3 oppkjøring at jeg kunne like godt gi opp, men jeg tok tiden min og øvde og øvde. Ta tiden skikkelig! Dette klarer du :) Good luck!

 

Takk! <3 Så du stod 4. gangen? Kjørte du opp på Billingstad?

Lenke til kommentar

 

 

Hei hellofriday. Takk for meget nyttig innlegg. Selv strøk jeg på oppkjøring på Risløkka for noen dager siden og er helt knust. Vurderer å ta den i Lillestrøm, så redd jeg ble etter Risløkka-tilfellet, til tross for at jeg KUN kjører i dette området, samt rundt om i hele Oslogryta. Vil si jeg er en ganske god sjåfør og følte meg klar til oppkjøring, men nervene gjorde så jeg ikke samhandlet nok, dvs brukte for lang tid inn i rundkjøringer og smatt ikke inn i ledige luker. Det var siste oppkj. den dagen, kl var 14. Sensor ba meg også rygge inn i en bakke langs et rødt gjerde der det også kom biler bakfra (wtf!). Og ba meg rygge inn på p-plass. Æsj, skikkelig redd for ny oppkjøring, fullstendig mistet trua på meg selv. Vet ikke om det hjelper å undersøke hvilke ruter som finnes i Lillestrøm, billingstad eller risløkka. Akkurat nå skremmer alt meg, uansett hvor. Det er jo så vanskelig å kjøre bra med flyt OG kjøre riktig. Man vil jo ikke "kaste" seg uti rundkjøringer på selve oppkjøringsdagen akkurat! Usj... Er det en trafikkskole du anbefaler, der du kun tok den ene timen før siste oppkjøring?  :)

 

Takk for svar <3

Hei! Jeg anbefaler Svein Svendsen. De har som regel oftest alltid bra reviews. Ta oppkjøring når du er 100% sikker! Jeg var 18 år og var ute etter å få lappen for å bare "ha" lappen, når det er mye mer i grunn til å ha lappen. Vi må ta hensyn til alle sammen der ute. Du må også komme i følelse at lappen er en dyrebar greie å ha, og vi må ta godt vare på den. Du vil klare det! Jeg trodde etter 3 oppkjøring at jeg kunne like godt gi opp, men jeg tok tiden min og øvde og øvde. Ta tiden skikkelig! Dette klarer du :) Good luck!

 

Takk! <3 Så du stod 4. gangen? Kjørte du opp på Billingstad?

 

Ja, guri, det er jo du som startet tråden. My mistake! ;) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg gjennomgått min fjerde, og hopefully, min siste oppkjøring! Prøven ble bestått  :)

Da som jeg har hatt fire oppkjøringer, fire sensorer, fire sikkerhetsspørsmål og tre ruter (jeg hadde to ruter to ganger), så ville jeg gjerne dele min erfaring og hjelpe noen av dere som gruer dere til oppkjøring!

 

1. Oppkjøring: Jeg var veldig nervøs, sensor grep inn, jeg kjørte en rute som var ukjent og til helhet, så failet jeg spørsmålet. Dette var i november. Selv om det er en rute dere ikke kjenner til, så er det argumentet irrelevant i ettersom at alle norske veier er helt like, med like regler, like kjørefelt og mye mer. Så du må nesten føle deg komfortabel med regler, veier og ha OVERSIKT over alt. (klokka var 10:30, og da kjørte jeg mot e18 drammen, mot slemmestad og vettre) Sikkerhetspm var (Sikkerhetsspørsmål: Kontroller om bremsene har skjevtrekk, hva kan være årsaken til skjevtrekk) 

2. Da følte jeg mer mer sikker og trodde jeg skulle bestå, jeg kjørte fint, men jeg strøk på fart. Jeg kjørte for fort, og hadde kort avstand til kjøretøy foran. Svingene mine ble for store og det skapte forvirring. Her kjørte jeg mot Hønefoss klokka 08.10. Sikkerhetspørsmålet ordnet jeg til, men dette var ikke god nok til helhet vurdering. Dette var i januar.(Sikkerhetsspørsmål: Kontroller at nødsignallyset virker, i hvilke situasjoner er det viktig å bruke dette)

3. Tredje gang var jeg enda mer nervøs, tenkte at jeg skulle bare ta sjansen, men det er en dum ide. VÆR SELVSIKKER! Det viktig. Sensor grep inn når jeg kuttet i rundkjøring for andre kjøretøy. Jeg husker faktisk ikke hvor jeg kjørte, men tiden var vel 13:10 og var i februar. (Sikkerhetsspørsmål: Kontrollere alle bilbeltene, hva er risikoen ved å bruke bilbeltet med slappe belt strammere)

4. Siden jeg tok det i mai, så hadde jeg ventet neste tre mnder og tok tiden min veldig godt. Jeg konsentrere på skolen og jobb mer, men øvde på å kjøre. Jeg kjørte opp 08:10 fordi her kjører de som regel ofte mot Hønefoss og E16 Bergen, og jeg bor rundt det området og kan veien veldig godt. Grunnen til dette er vel fordi det er trafikk om morgningen og de gidder ikke å vente på motorvei og slik. Sikkerhetsspørsmålet var jeg både og bra til å svare.  (Hva er største tillate totalvekt på tilhenger etter denne bilen? 2. Hvilke konsekvener kan det få å få kjøre med for tung tilhenger.)

 

I helhet, så hadde jeg jo selvfølgelig fellestrekk mellom de tre oppkjøringene. Brems mye lenger før en rundkjøring og bytt gir til 2, selv om det er biler der eller ikke, fordi da blir svingene dine mye mer komfortabelt og miljøvennlig. Ikke lag forvirring i trafikken, tenk i hodet ditt at det skal være plass til en annen bil ved siden av deg i rundkjøring, så derfor velg riktig plassering. Hvis du er et stykke unna trafikklys, og du ser det lyser mot rødt, kjør så rolig og sakte at du slipper å stoppe opp, og du kjører sakte slik at det kjører mot grønt og du kan gasse videre. Brukt alltid høyeste gir, selvfølgelig ikke gir 5 i 50 km, men vurder gir 4. Vis andre trafikanter, som syklister og mennesker at du viser hensyn til dem. 

-Trafikkavvikling

-God sammenhandlig

-Farttilpasning

BRUK TEORITENTAMEN.NO / OPPKJØRING, mye hjelp!

 

Jeg vil også tipse til å velge en god og riktig trafikkskole. Hør med andre folk, og hør andres vurderinger. Jeg valgte feil trafikkskole som var ute etter andre ting enn min lykke. Ved siste oppkjøring så valgte jeg en skole som nesten alle besto, og tok en kjøretime med en flink kjørelærer. Jeg fortalte alle notatene sensorene fortalte meg og han hjalp meg under 45 minutter og jeg besto et par dager senere når jeg øvde med mor og far. Jeg brukte 30k selv, mine egne penger på veien til lappen. Så vil hjelpe dere til å spare så mye penger og tenke fornuftig. ØV MASSE HJEMME!

 

Lykke til, og still gjerne spørsmål hvis det er noe dere lurer på!

 

PS, denne PDF siden har absolutt ALLE sikkerhetsspørsmålene som sensor stiller. Siden jeg har hatt fire spørsmål, så fant jeg alle fire heeeelt like her: http://www.abc-trafikkskole.no/filestore/SikkerhetskontrollklasseB.pdf Så øv gjerne på de!

 

Hilsen, en som vil hjelpe :)

Hallo :-)

Hvilken rute kjørte du 2 ganger? 

Lenke til kommentar

 

Da har jeg gjennomgått min fjerde, og hopefully, min siste oppkjøring! Prøven ble bestått  :)

Da som jeg har hatt fire oppkjøringer, fire sensorer, fire sikkerhetsspørsmål og tre ruter (jeg hadde to ruter to ganger), så ville jeg gjerne dele min erfaring og hjelpe noen av dere som gruer dere til oppkjøring!

 

1. Oppkjøring: Jeg var veldig nervøs, sensor grep inn, jeg kjørte en rute som var ukjent og til helhet, så failet jeg spørsmålet. Dette var i november. Selv om det er en rute dere ikke kjenner til, så er det argumentet irrelevant i ettersom at alle norske veier er helt like, med like regler, like kjørefelt og mye mer. Så du må nesten føle deg komfortabel med regler, veier og ha OVERSIKT over alt. (klokka var 10:30, og da kjørte jeg mot e18 drammen, mot slemmestad og vettre) Sikkerhetspm var (Sikkerhetsspørsmål: Kontroller om bremsene har skjevtrekk, hva kan være årsaken til skjevtrekk) 

2. Da følte jeg mer mer sikker og trodde jeg skulle bestå, jeg kjørte fint, men jeg strøk på fart. Jeg kjørte for fort, og hadde kort avstand til kjøretøy foran. Svingene mine ble for store og det skapte forvirring. Her kjørte jeg mot Hønefoss klokka 08.10. Sikkerhetspørsmålet ordnet jeg til, men dette var ikke god nok til helhet vurdering. Dette var i januar.(Sikkerhetsspørsmål: Kontroller at nødsignallyset virker, i hvilke situasjoner er det viktig å bruke dette)

3. Tredje gang var jeg enda mer nervøs, tenkte at jeg skulle bare ta sjansen, men det er en dum ide. VÆR SELVSIKKER! Det viktig. Sensor grep inn når jeg kuttet i rundkjøring for andre kjøretøy. Jeg husker faktisk ikke hvor jeg kjørte, men tiden var vel 13:10 og var i februar. (Sikkerhetsspørsmål: Kontrollere alle bilbeltene, hva er risikoen ved å bruke bilbeltet med slappe belt strammere)

4. Siden jeg tok det i mai, så hadde jeg ventet neste tre mnder og tok tiden min veldig godt. Jeg konsentrere på skolen og jobb mer, men øvde på å kjøre. Jeg kjørte opp 08:10 fordi her kjører de som regel ofte mot Hønefoss og E16 Bergen, og jeg bor rundt det området og kan veien veldig godt. Grunnen til dette er vel fordi det er trafikk om morgningen og de gidder ikke å vente på motorvei og slik. Sikkerhetsspørsmålet var jeg både og bra til å svare.  (Hva er største tillate totalvekt på tilhenger etter denne bilen? 2. Hvilke konsekvener kan det få å få kjøre med for tung tilhenger.)

 

I helhet, så hadde jeg jo selvfølgelig fellestrekk mellom de tre oppkjøringene. Brems mye lenger før en rundkjøring og bytt gir til 2, selv om det er biler der eller ikke, fordi da blir svingene dine mye mer komfortabelt og miljøvennlig. Ikke lag forvirring i trafikken, tenk i hodet ditt at det skal være plass til en annen bil ved siden av deg i rundkjøring, så derfor velg riktig plassering. Hvis du er et stykke unna trafikklys, og du ser det lyser mot rødt, kjør så rolig og sakte at du slipper å stoppe opp, og du kjører sakte slik at det kjører mot grønt og du kan gasse videre. Brukt alltid høyeste gir, selvfølgelig ikke gir 5 i 50 km, men vurder gir 4. Vis andre trafikanter, som syklister og mennesker at du viser hensyn til dem. 

-Trafikkavvikling

-God sammenhandlig

-Farttilpasning

BRUK TEORITENTAMEN.NO / OPPKJØRING, mye hjelp!

 

Jeg vil også tipse til å velge en god og riktig trafikkskole. Hør med andre folk, og hør andres vurderinger. Jeg valgte feil trafikkskole som var ute etter andre ting enn min lykke. Ved siste oppkjøring så valgte jeg en skole som nesten alle besto, og tok en kjøretime med en flink kjørelærer. Jeg fortalte alle notatene sensorene fortalte meg og han hjalp meg under 45 minutter og jeg besto et par dager senere når jeg øvde med mor og far. Jeg brukte 30k selv, mine egne penger på veien til lappen. Så vil hjelpe dere til å spare så mye penger og tenke fornuftig. ØV MASSE HJEMME!

 

Lykke til, og still gjerne spørsmål hvis det er noe dere lurer på!

 

PS, denne PDF siden har absolutt ALLE sikkerhetsspørsmålene som sensor stiller. Siden jeg har hatt fire spørsmål, så fant jeg alle fire heeeelt like her: http://www.abc-trafikkskole.no/filestore/SikkerhetskontrollklasseB.pdf Så øv gjerne på de!

 

Hilsen, en som vil hjelpe :)

Hallo :-)

Hvilken rute kjørte du 2 ganger? 

 

Mot Hønefoss, Bergen E16, 08:10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...