Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Brille bestilling

biker91

Anbefalte innlegg

Hej, jeg vil kjøpe brille med stryrke på for første gang ( næraynt) og vet ikke helt hva bør jeg ha i tilleg, jeg vet at penge summen min vil bestemme men hva anbefales dere? ( reflekt, farge skifteglass, uv-beskyttelse osv) ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på de billigste glassene uten refleksbeskyttelse, og de litt dyrere med. Men over det går det bare på vekta på glassene, noe som kun er relevant når man har høy styrke. Om man har -1 så er det liten forskjell på de nest billigste glassene og de dyreste.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på de billigste glassene uten refleksbeskyttelse, og de litt dyrere med. Men over det går det bare på vekta på glassene, noe som kun er relevant når man har høy styrke. Om man har -1 så er det liten forskjell på de nest billigste glassene og de dyreste.

Jeg har -1.25 venstre og -1.50 høyre

Lenke til kommentar

Gjør førstegangskjøpet billigst mulig, ikke hør på hva selgerne vil prøve å prakke på deg. De skal tjene penger!

Min erfaring er iallfall at dyre briller er helt ubetydelig bedre – om noe.

Enig med vox her.

Optikere her til lands er rene mafia.

Bruk noen billige briller før du blåser 10000 på skryt.

Lenke til kommentar

Jeg har -1.25 venstre og -1.50 høyre

Kjøp de billigste glassene som har refleksbehandling, da.

Det viktigste er at innfatningen er behagelig å ha på, og sitter godt.

Lenke til kommentar

Med de styrkene vil han komme under 4k om han så kjøper en flott innfatning og solide glass.

De rimeligste aktørene tar 800 kroner for glass i de styrkene med egenskapene: tynne/lette, antirefleksbehandling og ripebeskyttelse.

De mer seriøse aktørene tar 1600 kr fortilsvarende glass.

I tillegg kommer kostnaden for innfatningen og eventuelt arbeid.

Min erfaring er at det lettere blir riper i glassene til de aktørene som tar 800 kr for glass.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Briller får en kjøpt for noe slikt som 39 kr stykket. Dessverre ikke i styrke -1, men i +1 til 4. Likevel, den prisen antyder hva briller BURDE ha kostet. I stedet går intetanende forbrukere til "seriøse" optikere og betaler HUNDRE GANGER så mye (eller mer). Jeg kan lett finne et mer dekkende ord for slike aktører og deres nyttige etterplaprere.  

Lenke til kommentar

Så spørs det på holdbarheten og utseendet. Jeg har hatt ei dyr innfatning (5k) som har holdt i årevis og jeg har hatt rimelig innfatning (1k) som knapt holdt et halvt år. Det er tre rimelige innfatninger som har gått skeis bare på å sitte foran en PC og ei dyr innfatning holdt i 8 år mens jeg drev med sportslig aktivitet store deler av uka, samt 10 måneder i førstegangstjeneste. To mellomdyre innfatninger holdt hver i 3+ år.

Det er ikke sikkert at TCO blir rimeligere ved å kjøpe billigst mulig.

Hvis du skal ha en åpen innfatning, så koster det langt mer enn 39 kr å ha en fyr til å frese spor i glassene. Timeslønnene i Norge er >150 kr + omkostninger, ikke 4 kr som i østen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Briller får en kjøpt for noe slikt som 39 kr stykket. Dessverre ikke i styrke -1, men i +1 til 4. Likevel, den prisen antyder hva briller BURDE ha kostet. I stedet går intetanende forbrukere til "seriøse" optikere og betaler HUNDRE GANGER så mye (eller mer). Jeg kan lett finne et mer dekkende ord for slike aktører og deres nyttige etterplaprere.

Jepp. Jeg var i USA for ganske mange år siden og fikk ødelagt brillene mine. Jeg hadde da "billige" briller som på den tida allikevel kosta ca 3000 og tok ca en måned å produsere. Jeg dro på et lite handlesenter i statene hvor det var en liten optiker butikk og spurte hva det ville koste og hvor lenge jeg evt måtte vente på nye briller. Det var under 500 kroner jeg betalte for synstest og briller. Brillene ble slipt og produsert på timen.

Det var første gang jeg virkelig innså svindelen de holder på med her til lands.

Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg har brukt briller (gikk over til linser for mange år siden), men hadde jeg konvertert igjen i dag hadde jeg nok aldri vurdert å kjøpe dem hos en optiker her i landet.  Med mindre du har andre komplikasjoner (skjeve hornhinner el.l.), så kjøp for guds skyld et par billige briller fra f.eks Extra Optical hvor du kan plukke opp greie briller for en ganske liten penge så lenge du ikke klikker på alle ekstravalgene du får presentert.  Så kan du bruke litt tid på å finne ut hva du faktisk trenger og har lyst på før du spar ut mange tusen spenn på noe du ikke har peiling på ennå.

Ellers er det å anbefale å handle briller når man er i utlandet, hvor prisene gjerne ligger på det halve eller under for nøyaktig samme kvalitet som man får her.

Lenke til kommentar

Det er kjeder som gir kostnadsfrie briller ved sysnstest, dog ligner verken glass eller innfatning grisen.

Var glassene så solide at det ikke ble ei eneste ripe på 3-4 år?

Det kan bli kostbart å måtte ta ekstra turer til optiker fordi at brillene ikke holder mål. Det kommer an på hva én time i den enkeltes liv er verdt.

Lenke til kommentar

Var glassene så solide at det ikke ble ei eneste ripe på 3-4 år?

Hvem spør du? Om det kommer riper er avhengig av hvordan man behandler brillene. Jeg behandler mine pent. Eventuelt kan man bestille mineralglass. Da blir det ikke riper. Men de er tunge og dyre.

Lenke til kommentar

Til meg kommer det riper alt etter hvilken optikerkjede jeg har kjøpt de hos. Jeg har dårlig erfaring med de relativt  rimelige glassene. Plagsomme riper etter 6 måneder er >=1/8 av hva jeg er vant med. Andre jeg har pratet med deler tilsvarende erfaring og da har vi diskutert navngitte kjeder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...