JaySpearing Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hei, Har gått et år på en bachelor i informatikk nå og har funnet ut at dette ikke er det rette for meg. Ser meg derfor om etter andre muligheter fra høsten av, og akkurat nå står det mest mellom en logistikkingeniør bachelor og en byggingeniør bachelor. Ettersom jeg har forstått det så vil nok en utdanning innen bygg gi meg en sikrere jobbframtid med bedre jobber. Synes dog logistikk virker hakket mer interessant. Hva mener dere? Er det noe dere lurer på ang. situasjonen min etc. er det bare å spørre her i tråden. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Eg trur det vil gå omtrent for det samme. Hovedsaken er at du ender opp som ingeniør som då åpner for det meste av ingeniørjobbar sjølv om det ikkje er heilt innan din fordjupningsrettning. Eg er forsovidt enig i at byggingeniør kanskje er det sikraste valget med tanke på at dette er ein veldig klassisk ingeniørtype som er godt kjent. Ulempen der igjen er at det i mange stillingar vil være mange om beinet som kallar seg byggingeniør. Logistikkingeniør er litt mindre kjent, men samtidig er ei logistikkutdanning meir generell med tanke på at du kan ta på deg det meste av ingeniørjobbar uavhengig av fagfelt. Sidan du foretrekker logistikkingeniør så vil eg anbefale at du fortsetter på det. Ikkje skift rettning til noke som du ikkje liker så godt berre fordi du trur det er sikrare. Skulle det vise seg at du trenger for eksempel byggkompetanse seinare så er det ikkje meir enn tre semester til for å ta ei bachelorgrad til. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Mine to kroner er at det er første gangen jeg hører tittelen logistikkingeniør, men det er mulig det er jeg som er uopplyst. Et raskt søk på Finn gir 0 treff på logistikkingeniør om jeg skriver et som et sammenhengende ord. Deler jeg opp ordet får jeg langt flere treff, men ser ut som det går generelt på ingeniør og ikke da logistikk. Jeg har altså null peiling på logistikkingeniør, men det første som slår meg er at det kanskje er et tøffere arbeidsmarked. I en eldre artikkel på DN kom det frem at kjemiingeniører hadde ekstremt høy ledighet. Så det er ikke slik at ingeniør = ingeniør. Andre faktorer er kanskje hvor i landet du ønsker å jobbe. Innbiller meg at bygg er et tryggere valg, men samtidig skal man jo like det også. Jeg går selv bygg og synes det er tidvis kjedelig, men har fått en liten oppsving nå i det siste pussig nok. Vil anbefale deg å prøve søke rundt litt. Kanskje du finner noen gamle tråder her på forumet også. Se også gjerne på emneplanene til selve studiet. Virker emnene spennende? Noe som frister mer på den ene eller andre linjen? Lykke til! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Om du ikke er veldig interessert i logistikk ville jeg så absolutt sett mer på de generelle ing utdanningene(elektro,maskin,bygg osv) og heller tatt noe spissere ved en evt master. Etter å ha sett på fagene ser det ikke særlig spennende og relevant ut for andre jobber. Med en mer generell ing. utdanning er det lettere å få jobb i forskjellige bransjer og stillinger. Å være god i ERP systemer er liksom ikke en kvalifikasjon de fleste trenger(selv om det er nok noen som hadde hatt godt av opprydding der). 1 Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Takk for svar til alle dere For å si det slik så appellerer studieplanen til logistikkingeniør mer til meg enn f.eks bygg og maskin som er de to jeg i hovedsak har sammenlignet med. Med dette mener jeg på ingen måte at bygg og maskin virker uinteressant i så måte. Jeg er ganske klar over at de "klassiske" ingeniørutdanningene mest sannsynlig vil gi bedre vilkår senere når jeg skal ut i jobb, og skjønner derfor hva du mener med at jeg burde være veldig interessert i logistikk, Salvesen. Kan vel ikke si at dette er tilfellet, men ut i fra fagplanen og dømme er jeg mer interessert i det enn de andre nevnte utdanningene. Skal også sies at jeg etter min egen plan skal ta master i den retningen jeg velger, og har da sett at det ikke er uvanlig å ta denne ved universitetet i Aalborg. Dette er også noe som får meg til å helle mot logistikk og noe jeg per dags dato er veldig motivert til å gjøre, men på det punktet er det vel mer hjertet som tenker enn hjernen. 1 Lenke til kommentar
vicnoo Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Oppdatering? Valgte du å studere logistikkingeniør? Er litt interessert i det selv nemlig. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Problemet med å være logistikkingeniør er at kun store bedrifter har stor nok organisasjon til å trenge en. Når det da blir nedgang i bransjen blir det umulig å få en relevant jobb. En bekjent av meg måtte gi opp etter flere år som jobbsøker etter at han mistet jobben som logistikkingeniør og begynte som lærer istedenfor. Hvis man er klassisk ingeniør så kan man smette inn overalt i store og små bedrifter eller starte for seg selv. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Jeg tenker at en byggingeniør fint kan jobbe som logistikkingeniør, men at det er verre for en logistikkingeniør å jobbe som byggingeniør? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 @Twinflower; Vel, mange firmaer vil nyte godt av god logistikk, mye penger å spare på det. Selvfølgelig trenger de fleste ikke en dedikert logistikkingeniør, men hvis man har logistikk og kan jobbe generellt med bygg så tror jeg man står veldig sterkt. Spørsmålet blir da selvfølgelig hvor enkelt det er å få kombinert de to. /gammeltråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå