Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin fryser komplett, ingen action mulig. Hjelp?!?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem med PC'n og at den sporadisk fryser komplett. All form for input/output stopper opp, dvs. det er ikke mulig å bevege på musen, skjermbildet oppdateres ikke, ikke en gang reaksjon ved å forsøke å skru numlock av/på. For å få igang maskinen igjen er jeg nødt til å force den av ved å holde av-knappen inne i 5 sek.

Problemet har forsovet dukket opp helt siden jeg kjøpte PC'n (ca 2012). I starten skjedde dette dog kun en gang eller 2 i måneden, men det har nå blitt såpass ille at noe må gjøres (skjer så og si hver dag).

Har nå formatert maskinen og lagt inn nytt OS (Windows 7 -> Windows 10). Da dette ikke resulterte i noe bedre utfall har jeg forsøkt følgende:

• Byttet slots for RAM
  • Lagt på ny kjølepasta
  • Koblet CPU ut/inn
  • Koblet ut alle harddisker (untatt OS-disk)

Windows Event viewer indikerer ingenting om årsak, men den produserer en "Critical" melding da maskinen bootes igjen.

Det jeg så langt ikke har forsøkt:

• Bruke en annen OS-disk
  • Koble ut trådløst nettverkskort fra HK evt forsøke med kabel en periode

Er det noen som har hatt lignende problemer og som kan ha en ide om hva jeg bør gjøre? Evt hvilken del av maskinen som trolig forårasker problemet?

Specs:

• HDD: Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5"
  • Prosessor: Intel Core i7-3770K Processor
  • HK: ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155
  • Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX
  • PSU: Silver Power SP-S650 650W PSU

Setter utrolig stor pris på all hjelp og svar.

(Maskinen fungerer forøvrig helt fint utenom dette problemet)

Edit: Problemet kan oppstå "når som helst" i Windows og det virker ikke som det har noen betydning hvor "hardt" pcn kjøres. Kan skje mens kun Word er oppe, så vel som når mye skjer samtidig.

Endret av sinnsvak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freeze med Intel 330 :

https://www.google.no/search?q=intel+ssd+330+freeze

Feilsøk disk og sata port/controller.

Håper du har påsett at 330 Intel ssd'en ikke er tilkoplet 3'rd party controller (asmedia , mørk blå) men er koplet til Intel brikkesett phy sata kontroller ,på 3'rd party (Marvell,ASMedia,JM funker os disk alltid like dårlig på disse kortene.

Store kompabilitets problemer med osdisk/kontroller/sata med SSD gir alltid freeze og i værste fall full stop slik du opplever.

Du bør også sjekke link power LPM kompbabilitet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

BIOS og chipset er up to date.

@syar2003: Dette var interessant. SSD'en var koblet til en av de blå portene du snakker om. Har nå satt den i en grå port. Det er litt tidlig å konkludere om dette har løst problemet, men "feelingen" min sier at det har hjulpet. Jeg må nesten bare vente og se om det er noen forksjell. 

Takk for hjelpen uansett. Oppdaterer posten når jeg vet mer!

Lenke til kommentar

En ting du kan prøve er og få bytta ut sata kabelene dine med nye. Dem kan bli ødelagt og det har jeg selv opplevd etter lang frustrasjon med at en 1tb disk låste seg hele tida. Trodde rett og slett den disken var på vei å dø, men så tok jeg å bytta ut mine gamle røde sata kabler og alt ble perfekt igjen.

Lenke til kommentar

BIOS og chipset er up to date.

@syar2003: Dette var interessant. SSD'en var koblet til en av de blå portene du snakker om. Har nå satt den i en grå port. Det er litt tidlig å konkludere om dette har løst problemet, men "feelingen" min sier at det har hjulpet. Jeg må nesten bare vente og se om det er noen forksjell. 

Takk for hjelpen uansett. Oppdaterer posten når jeg vet mer!

Ganske sikker på at det løser seg nå som du har OS SSD på brikkesettets native Intel sata kontroller.

Dette er velkjent blandt alle selvbyggere som har satt sammen pc-er i noen år. Og finner det merkelig at flere ikke bifaller dette her.

Lenke til kommentar
Dette er velkjent blandt alle selvbyggere som har satt sammen pc-er i noen år. Og finner det merkelig at flere ikke bifaller dette her.

Tja .. Du svarer vel egentlig deg selv her. De helt elementære tingene blir ofte ikke nevnt fordi man selv tar det som en selvfølge.

Sånn burde det selvsagt ikke være - men det er ikke unormalt

Lenke til kommentar

Tja .. Du svarer vel egentlig deg selv her. De helt elementære tingene blir ofte ikke nevnt fordi man selv tar det som en selvfølge.

Sånn burde det selvsagt ikke være - men det er ikke unormalt

Jeg har kanskje en "sjette sans" eller noe da , siden det var tilfellet her :p
Lenke til kommentar

Kan jo tenkes.

Ser iallfall en del eksempler hvor noen har problemer .. og man roter seg inn i noe tunge greier men så viser det seg at det er 4/8p til CPU som er glemt, eller standoffs under HK som mangler. Facepalm liksom ..

"Alle" vet jo man må bruke intel sin sata kontroller - men her har vi et godt eksempel på at også dette må spørres om / nevnes :)

Lenke til kommentar

Update:

Etter en stund hvor pcn tilsynelatende var i bedre tilstand, dukket problemet opp igjen.

Fant en forum tråd hvor det var en som nevnte at han hadde hatt ett lignende problem, og hvor løsningen var å ta ut det trådløse nettverkskortet.

Valgte derfor å koble ut dette, noe som innebar å skru ut hovedkortet (for å klare å få det ut). Fikk dermed re-satt de fleste kabler koblet til HK. Byttet samtidig sata-kabel til disken.

Om dette løser problemet er jeg fristet til å sette tilbake nettverkskortet for å verifisere at det faktisk var det som var årsaken. Altså at jeg ikke bare var heldig/tilfedligheter at det løste seg med ny sata kabel eller noen av de andre kablene som ble tatt ut og satt inn igjen.

Ny update kommer

Endret av sinnsvak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...