Gå til innhold

34" 21:9 skjerm til video/fotoredigering + litt spilling ?


tiboine

Anbefalte innlegg

Tenker at det er på tide å bytte ut min Samsung 24" 245b jeg kjøpte for snart 10 år siden. 

 

Så hvilken skjerm burde passe til mitt behov? Hovedområdet er foto og video, men skader ikke at den funker greit til spilling og. 

 

Har snust litt på Dell U3415W. men har forstått at den ikke er så ideell til spilling. regner med at det har med forsinkelsen å gjøre? Er ikke så kresen av meg. Klarte meg fint i CoD med skjermen jeg har nå :) 

 

Gsync er visst veldig praktisk hva tearing angår, men ser at de skjermene ikke er billig akkurat. 

 

tanker og forslag? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle kjøpt en  skjerm av denne typen, hadde jeg gått for LG 34UC98. Stort sett basert på erfaringer fra andre som driver med det samme som meg; farge, post-produksjon, 3D etc.

 

Hvordan den er til spill vet jeg ikke, men det kommer i andre rekke.

Jeg kan for lite om akkurat sånne ting, men grå-til-grå på 5ms er da ikke så ille?

 

Med tanke på ditt hovedformål vil du også like å ha en skjerm med 10-bit fargedybde (til tross for at panelet ikke er 10-bit, så vil du få tilnærmet 10-bit opplevelse med teknikken de bruker).

 

Jeg fikk selv en ny skjerm på skrivebordet i dag. En 25" Dell UP2516D, 10-bit. Og jeg har virkelig savnet det etter noen år med helt krise banding.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Jeg leste i en test i dag at kurvede 35" var forferdelige i bruk til vanlig arbeid på PCen, men gode til spilling.

 

Hva menes med det? Er det vanskeligere å være effektiv med mus på en kurvet skjerm enn flate vanlige skjermer?

 

Litt vanskelig med detaljert arbeid i et tegneprogram når skjermen er buet...

Lenke til kommentar

Jeg leste i en test i dag at kurvede 35" var forferdelige i bruk til vanlig arbeid på PCen, men gode til spilling.

 

Hva menes med det? Er det vanskeligere å være effektiv med mus på en kurvet skjerm enn flate vanlige skjermer?

Post testen her da :)

 

Buen er så liten, at det kan da umulig være no problem.

 

34" 3440x1440 er iallefall helt topp å jobbe på :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

First and foremost, we absolutely loved the increased curve of the XR3501 and think this layout deserves to be the standard for all similar gaming orientated monitors. Of course the extra curve drove us to the brink of insanity when trying to use it outside of gaming related scenarios…

 

Link til testen: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/70741-benq-xr3501-curved-35-144hz-monitor-review-6.html

 

EDIT: Får håpe at det er anmelderne som bare er gammeldagse og ikke liker forandring.

Har veldig lyst på en slik skjerm :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bestilte BenQ XR3501 nå så får jeg testet 21:9 :)

 

Men, noen som kan fortelle meg hvordan disse skjermene funker i spill som ikke støtter 21:9?

 

Vil sidene croppes, eller vil hele bildet stretches? Håper ikke sistnevnte er tilfellet :O

Eneste spillet så langt som jeg har støtt på som ikke hadde 21:9 støtte var Overwatch, men det er nå rettet i en ny patch.

Enda ikke støtt på noen spill som "strecher" bilde, i værste fall om det ikke støtter 21:9, så setter man bare opp aspect ratioen til 16:9 og spiller i praksis på en 27" i stede for 34".

 

Og til trådstarteren her så vil jeg anbefale Asus eller Acer sin 34" (3440x1440) med G-Sync. Har du et AMD kort så har Acer en variant med FreeSync (XR341CK).

Du bruker tydligvis skjermene dine lenge, så å bruke 8-9000,- på en non-Gsync/Freesync kontra å gå for en med denne teknologien og putte 3-4000.- ekstra kroner i det er verdt det med tanke på å få maks allsidighet ut av skjermen etter min mening. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke 3-4000 kroner ekstra for G-Sync eller Freesync var uaktuelt.

 

Skjermen jeg kjøpte er 144hz, og det har vært svært lite, om nesten ingen tearing til nå.

 

Hadde det vært 60hz hadde det vært ulevelig, men 60hz er ikke noe jeg kunne levd med uavhengig av om den hadde hatt G-Sync eller Freesync ;)

 

Ellers er skjermen fantastisk på kontrast og farger, ghosting er ikke merkbart selv i bilspill og responstiden er kanon.

Svært fornøyd og kan anbefale 21:9 formatet til både arbeid i Windows og gaming :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Personlig kjøpte jeg skjermen min med foto i tankene, men den fungerer fin fint til spill også. Jeg handlet en Dell U3014. Mitt tips er å handle etter ditt største behov, og derfor vil jeg anbefale deg å holde deg unna 21:9 format til foto. 

30" holder i massevis, men joda jeg skjønner godt at mye vil ha mer, men vurder hva som er viktigst for deg. Min skjerm er 16:10 format og rettet spesielt mot fotobruk. Joda, jeg er fullt klar over at det finnes bedre, men jeg har ikke foto som levebrød. 

Sett deg inn i hvilke typer paneler som finnes, hvilke LED-typer/backlighting som finnes, og hvilken gamut, og hva du bør gå for. 

Min skjerm har et AH-IPS panel, GB-LED og benytter wide-gamut. 

Bare et godt tips, som jeg klok av skade har erfart, er at en skjermkalibrerer er ikke kompatibel med alle skjermer desverre :) Derfor skal jeg handle meg en http://www.xrite.com/i1display-pro og følge denne guiden https://photographylife.com/how-to-calibrate-dell-wide-gamut-monitors.

Jeg har nå en SpyderPro4, men jeg får inget valg å velge GB-LED så derfor ønsker jeg en ny så jeg kan stole på instillingene til kalibreringen. Det har i tillegg vært forskjeller mellom kalibreringer som gjør meg mer usikker, så da får jeg heller bite i det sure eplet å skaffe noe skikkelig :)

 

Jeg er hvertfall superfornøyd med skjermen, og mine bilder blir svært like hva jeg ser på skjermen og på utskrift.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...