Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startsperre problemer Kia sepia, noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Hei der!

Er det noen som kan hjelpe med å gå rundt/deaktivere/fjerne startsperre på en eldre(1997 modell) Kia Sepia?

 

Har en eldre Kia sepia som nylig er passert 100 .000 km. En bil jeg benytter frem og tilbake til arbeid. Bilen er gått lite og meget godt vedlikeholdt, eid av eldre mann tidligere, slik sett er det mye igjen av bilen og jeg kunne derfor tenke meg å bevare denne. 

Men her om dagen fikk jeg problemer med at bilen ikke ville starte, jeg antar det er kodingen mellom ekstra boksen(ved siden av nøkkelen) og bilen hjerne slik at den ikke vil starte.

 

Har sjekket:

Støm på bil - OK (12.5 på batteri)

Når jeg vrir om nøkkel lyser alle lys, ingen varsellamper

Olje - Ok

Starter drar rundt

Bensinpumpen starter(ved 2 knepp på tenningen)

 

 

Men:

Ingen gnist på pluggene

Og kan heller ikke benytte fjernkontroll til å låse bilen

Antar derfor at kodingen er falt ut

 

Har forsøkt:

Å byttet batteri i fjernkontrollen

Ta strømmen på batteriet/bilen

Slått på coilen

 

Skulle gjerne ha benyttet bilen, så om det er noen som kan hjelpe hadde jeg vært takknemlig for det.

For de som har tips som "skrot bilen" etc er dette ikke ønskelig. Bilen er god og lite/ingen rust, akuratt passert 100 000 km. OG lommeboka er heller ikke så stor..

 

Legger ved bilde av nøkkel og fjernkontrollen som jeg må trykke på for å få av startsperre.

post-410011-0-44254800-1464431318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder startsperre, så får du regel starta bilen, men den stopper igjen etter et par sekunder etterfulgt av blinkende motorlampe eller egen startsperrelampe. Siden du ikke har gnist, så bør du sjekke at det er strøm inn på coilen, det kan være så enkelt som deffekt coil. 

Lenke til kommentar

Når det gjelder startsperre, så får du regel starta bilen, men den stopper igjen etter et par sekunder etterfulgt av blinkende motorlampe eller egen startsperrelampe. Siden du ikke har gnist, så bør du sjekke at det er strøm inn på coilen, det kan være så enkelt som deffekt coil. 

Opelduude, takk for raskt svar og et godt råd :-)

Men på denne bilen har jeg aldri kunne starte den når "startsperren" ikke er slått av (eller det vil si at når jeg ikke har trykket på knappen, den lille knappen på fjernkontrollen). Jeg tror(er ikke veldig god på eletrisk anlegg på bil) at hjernen kutter strømen(impulser) til coilen slik at den ikke gir gnist på denne startsperra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Neppe startsperre, da vil lampen lyse/blinke, og bilen vil starte normalt og gå noen sekunder før den stopper. Feil på coil? Feil på en sensor et sted? 1997: Har den en enkelt coil og fordeler? Hvis ja, får du gnist fra coil til senter av fordeler? Hvis du får det, men ikke gnist videre til den enkelte sylinder, kan det være rotoren i fordeleren. Mange mulige feilkilder, og dersom du ikke selv, eller noen du kjenner, har peiling på bil, er verksted neste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ofte smart å sjekke ett spesifikt forum for *ditt* bilmerke.

 

 

this is from the Owner's Manual (97 Sportage)...

Code Number Input Procedure
The following procedure describes how to input a code number of "54321" as an example.
1. Turn ignition on, off and on again bewteen 0.2 second and 1.2 second, then LED flash rapidy to indicate the beginning of the override procedure.
2. After a few seconds the LED begins to flash slowly, the number of flash indicates the number of the digit.
3. After the warning lamp has flashed 5 times (first digit of the code number), depress the release the accelerator pedal.
4. After the warning lamp has flashed a further 4 times (second digit of code number) depress and release the accelerator pedal.
5. Input the remaining 3 digits using the above procedure.
6. After all 5 digits have been input, the engine can be started.
If an incorrect code number is used, the vehicle's horn will sound for 30 seconds.


I tried this myself and found it to work.

 

 

 

Verdt å prøve ut.

 

Lenke til kommentar

Neppe startsperre, da vil lampen lyse/blinke, og bilen vil starte normalt og gå noen sekunder før den stopper. Feil på coil? Feil på en sensor et sted? 1997: Har den en enkelt coil og fordeler? Hvis ja, får du gnist fra coil til senter av fordeler? Hvis du får det, men ikke gnist videre til den enkelte sylinder, kan det være rotoren i fordeleren. Mange mulige feilkilder, og dersom du ikke selv, eller noen du kjenner, har peiling på bil, er verksted neste.

Takk for svar Zanta. Men denne bilen/type startsperre kutter strømen(impulsen) fra hjernen til colien derfor ingen strøm til coilen, men takk for svar.

Lenke til kommentar

Det er ofte smart å sjekke ett spesifikt forum for *ditt* bilmerke.

 

 

this is from the Owner's Manual (97 Sportage)...

 

Code Number Input Procedure

The following procedure describes how to input a code number of "54321" as an example.

1. Turn ignition on, off and on again bewteen 0.2 second and 1.2 second, then LED flash rapidy to indicate the beginning of the override procedure.

2. After a few seconds the LED begins to flash slowly, the number of flash indicates the number of the digit.

3. After the warning lamp has flashed 5 times (first digit of the code number), depress the release the accelerator pedal.

4. After the warning lamp has flashed a further 4 times (second digit of code number) depress and release the accelerator pedal.

5. Input the remaining 3 digits using the above procedure.

6. After all 5 digits have been input, the engine can be started.

If an incorrect code number is used, the vehicle's horn will sound for 30 seconds.

 

 

I tried this myself and found it to work.

 

 

 

Verdt å prøve ut.

Hei igjen og takk for svar TL1000S. Jeg forsøkte denne men fikk det ikke til. Men var noe i denne retningen jeg tenkte, det må jo finnes en kombinasjon alla denne typen for å "parre" fjernkontroll og hjernen igjen. Har vært i kontakt med verksted, så jeg for høre med dem. Hadde håpet at noen kjennte til disse gamle startsperrene og en eller annen hotfix.. Takk igjen, det var jo verdt et forsøk :-)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 96 renault megane.

Denne hadde startsperre, når ECU mistet kodingen til nøklene måtte startsperren deaktiveres manuelt.
Dette gjorde jeg ved å holde inne sentrallåsknappen i midt-konsollen og telle lysblink fra en rød led-lys i dashbordet.
Var det første tallet "2" holdt jeg inne knappen til lyset hadde blinket 2 ganger, deretter slapp jeg knappen og trykket den inn igjen for å plotte inn neste siffer.
Når alle 4 sifrene var plottet inn gikk startsperren av, umiddelbart etterpå kunne jeg omprogrammere nøklene ved å låse opp og igjen dørene med sentrallåsknappen og deretter holde nøkkelen inntil ir-mottakeren i taket og trykke febrilsk på knappene på nøkkelen. 
Da ble nøkkelen programmert inn igjen i ECUen.

4-pins sikkerhetskoden fant jeg ved å skru opp nøkkelen og finne et tall på kretskortet inni nøkkelen, dette tallet og en kode på bilen tastet jeg inn i et program som dekodet disse tallene og fant sikkerhetskoden til bilen.


Det er helt sikkert en ulik fremgangsmåte på din bil, men om du googler litt er det utrolig hva man finner, siden du har omtrent samme årsmodell kan det være en tilsvarende fremgangsmåte på din bil :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ofte smart å sjekke ett spesifikt forum for *ditt* bilmerke.

 

 

this is from the Owner's Manual (97 Sportage)...

 

Code Number Input Procedure

The following procedure describes how to input a code number of "54321" as an example.

1. Turn ignition on, off and on again bewteen 0.2 second and 1.2 second, then LED flash rapidy to indicate the beginning of the override procedure.

2. After a few seconds the LED begins to flash slowly, the number of flash indicates the number of the digit.

3. After the warning lamp has flashed 5 times (first digit of the code number), depress the release the accelerator pedal.

4. After the warning lamp has flashed a further 4 times (second digit of code number) depress and release the accelerator pedal.

5. Input the remaining 3 digits using the above procedure.

6. After all 5 digits have been input, the engine can be started.

If an incorrect code number is used, the vehicle's horn will sound for 30 seconds.

 

 

I tried this myself and found it to work.

 

 

 

Verdt å prøve ut.

TL1000s:

Var i dag innom verkstedet og fikk kombinasjonen, det var riktig slik du beskriver det i forhold til å få starte bilen(jeg hadde en litt annen kombinasjon bilens prod. år og mnd - som 5 sifret kode). Så nå får jeg jo start på bilen i det minste :-) Dog er dette jo ganske tungvindt og tar jo 1 - 2 minutter hver gang.. Er det noen som vet om det går ann å kopiere frekvensen på nøkkelen(det må jo kunne gå) over til en annen nøkkel(fjernkontroll alla litt dyrere på ebay, etc)? Noen ? Og takk TL1000S du var inne på noe her :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...