Karlivar2123 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Hei, Jeg er i litt feil kategori her, men fikk ikke noe svar inne på båt. Tenker at noen av dere som har peiling på bilmotorer også har kunnskap om båtmotorer. Jeg har en innebords Yanmar 2qm15 dieselmotor. Satt båten på sjøen i dag, men dum som jeg var glemte jeg å åpne kranen for vanninntaket til motoren. Jeg kjørte da i cirka 5 minutter før motoren stoppet grunnet overoppheting. Åpnet kranen og startet motoren igjen. Temperaturen sank da i løpet av 30 sekunder og kjørte i 30 minutter uten å merke noen problemer. Jeg lurer egentlig på hvor store konsekvenser det kan ha medført motoren å kjørt uten vannkjøling i denne perioden? Setter pris på svar. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Nokså stor sjanse for at toppen har vridd seg, vil jeg tro. Men, jeg ville bare kjørt med det, og sjekket nøye og ofte for olje i vann eller vann i oljen, foruten selvsagt lytte etter ulyder og vurdere effekten. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hvis motoren stoppet grunnet overopphetingen så kan den ha skjært seg. Du gjorde også en tabbe i å åpne kranen og kjøle ned motoren for raskt, da dette kan ødelegge blokka. Men nå er vel Yanmar 2QM15 en ganske gammel motor, så jeg ville bare fortsatt å brukt den til noe nytt skjer. Bare vær forberedt på motorstans, så ikke kjør langt ut på havet. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Den største tabben var nok å slippe iskaldt vann inn på overopphetet motor. Følg med etter symptomer på toppakninglekkasje. Min erfarning med båtmotorer (kremt påhengsmotorer) er at kjøleveskeindikatorståle er noe man følger nøye med på. Spess når motor har stått en stund. Dårlig stråle --> frem med sykkelpumpen. Lenke til kommentar
Karlivar2123 Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 Har vel kjørt et par timer etter dette nå uten å merke noe. Minker sannsynligheten for at noe galt har skjedd? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Noe. Ville fortsatt holdt meg unna åpent hav. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Høyt oljeforbruk er også en gjenganger hvis motoren har vært skjært. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 "Uten å merke noe" kan være så mangt. Det spørs jo hva en sjekker.. Dersom du ikke har gjort det, så må du sjekke etter vann i olje osv 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå