Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørt motoren varm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i litt feil kategori her, men fikk ikke noe svar inne på båt. Tenker at noen av dere som har peiling på bilmotorer også har kunnskap om båtmotorer. Jeg har en innebords Yanmar 2qm15 dieselmotor. Satt båten på sjøen i dag, men dum som jeg var glemte jeg å åpne kranen for vanninntaket til motoren. Jeg kjørte da i cirka 5 minutter før motoren stoppet grunnet overoppheting. Åpnet kranen og startet motoren igjen. Temperaturen sank da i løpet av 30 sekunder og kjørte i 30 minutter uten å merke noen problemer.

Jeg lurer egentlig på hvor store konsekvenser det kan ha medført motoren å kjørt uten vannkjøling i denne perioden? Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis motoren stoppet grunnet overopphetingen så kan den ha skjært seg. Du gjorde også en tabbe i å åpne kranen og kjøle ned motoren for raskt, da dette kan ødelegge blokka.

Men nå er vel Yanmar 2QM15 en ganske gammel motor, så jeg ville bare fortsatt å brukt den til noe nytt skjer. Bare vær forberedt på motorstans, så ikke kjør langt ut på havet.

Lenke til kommentar

Den største tabben var nok å slippe iskaldt vann inn på overopphetet motor. Følg med etter symptomer på toppakninglekkasje. 

Min erfarning med båtmotorer (kremt påhengsmotorer) er at kjøleveskeindikatorståle er noe man følger nøye med på. Spess når motor har stått en stund. Dårlig stråle --> frem med sykkelpumpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...