Gå til innhold

Mer enn 20 nye elbiler på vei - dette vet vi om rekkevidde og lanseringstidspunkt


Anbefalte innlegg

 

 

Det høres 'logisk' ut å bygge ut ladere i samme tempo som det selges elbiler men strengt tatt så vet vi ikke all verden om hvordan ladebehovet blir fremover. Kortrekkeviddebilene har for høyt ladebehov til at mange gidder bruke dem på langtur i dag. Når rekkevidden øker, så vil også flere bruke dem på langtur, samtidig kan mange flere turer gjøres uten å lade underveis i det hele tatt.

 

Etter å ha kjørt Tesla et år, så mener jeg at det er ikke mange ladestasjonene som er nødvendig i Norge (jmf Teslas 26 stasjoner i Norge) for biler med stort batteri, men de bør ha mange uttak pr stasjon, eventuelt mange mindre stasjoner nær hverandre. På den måten er sannsynligheten stor for at det ikke er kø der man planlegger å lade.

Siden man blir på ladeplassen en stund, bør det være attraktivt for ulike virksomheter å gå inn på eiersiden for å sørge for at store ladeplasser ligger i umiddelbar nærhet.

 

Det er det jeg mener også, altså at en må satse på flere på hver lokasjon og ikke en hver andre mil, det er ingen som gidder å lade hver halvtime. Grunnen til at de lages slik i dag er jo at bilene har veldig kort rekkevidde, men det er ingen som kjører på langtur med de uansett så det er bare tull. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

 

 

Det blir kaos på ladere fremover når "alle"begynner å få langtur rekkevidde! 

 

Hvis vi forutsetter at all utbygging av hurtigladere stopper nå så blir det kaos ja..

 

Det høres 'logisk' ut å bygge ut ladere i samme tempo som det selges elbiler men strengt tatt så vet vi ikke all verden om hvordan ladebehovet blir fremover. Kortrekkeviddebilene har for høyt ladebehov til at mange gidder bruke dem på langtur i dag. Når rekkevidden øker, så vil også flere bruke dem på langtur, samtidig kan mange flere turer gjøres uten å lade underveis i det hele tatt.

 

Det er nok smart av Enova å legge inn forbehold i fremtidige utlysninger at utbygger må forvente krav om flere plasser når køene øker..

 

 

Noe må gjøres iallefall, alltid når jeg ser hurtigladere fra andre enn Tesla er det jo kun ett fåtall. Det blir ett problem når folk kan reise 300km med bilene sine,da legger de ut på langtur og forventer ledig plass når de skal raste. Da hjelper det ikke med ett par ladere. Ta åmot feks der er det to grønn kontakt hurtig ladere om jeg ikke husker feil, ved siden av står det 8 tesla ladere... 

 

Og derfor tviholder jeg på Model 3. Da kan jeg uten å bekymre meg kjøre Norge rundt, og, jeg kan suse gjennom Europa uten å tenke på hvordan jeg skal få betalt for ladningen.

 

<rant>

 

Hvorfor i svarte helvete kan en ikke betale for lading på elbiler, over føkkings alt, akkurat slik som en betaler når en fyller bensin? Med kort!

</rant>

Lenke til kommentar

Tja. Hva angår miljøhensyn er jo komentarene forran bare søppel, Dei verken kann eller vil.

 

Ser man bort i fra deise kortsiktige. Og impementera den autonomi bil effektivt, vil norge stå seg.

I motsatt fall blir det bare tome tønner å trille ut fra bærum om ca 100 år.

Avkome i 2 generasjon er degradert med 2% pr 10 år i følge mileter statestikk.

 

Halvor Sølvberg, det er rett og slett umulig å forstå hva du sier. Teksten kommuniserer ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis Ford skal lansere enda en ubrukelig Focus electric i 2017 (året før bensin-Focus skal oppdateres med nytt design) og i tillegg lover en haug nye hybrider og elbiler frem til 2020, så vil det si at de avskriver sine biler fra det ekstremt viktige C-segmentet. Hvem kjøper en Focus med gammelt og utdatert design som bare har 200 km eurorekkevidde når konkurrentene har lenger reell rekkevidde? Hvis elbilen nå slår an i Europa kan dette "smarte" trekket gjøre Ford ubetydelig i Europa for første gang.

 

Enig! Ford ser ut til å være helt på et sidespor når det gjelder elbil/elektrifisert bil. Det kan komme til å straffe seg dyrt hvis de ikke snur snart.

Lenke til kommentar

Den som prøver seg på spørsmålet 'hvor store batterier trenger egentlig en elbil' ender vel på at en nettokapasitet på 10kWh er nedre grense for for hvor lite et batteri kan være og fortsatt være nyttig for noen. I andre enden så må du opp i 200kWh før du kan si at de aller aller fleste ikke trenger større.

 

Vi synes å være godt forsynt med biler med de minste batteriene så det er naturlig at satsingen nå dreier seg mot større batterier.

 

Dette er gode poenger. Det kan virke som om produsentene overvurderer rekkeviddeangsten, eller at de har adoptert denne fra potensielle kjøpere som tillegger den for mye vekt i vurderingen av hvilken bil man skal ha.

 

For SVÆRT mange av oss vil en rekkevidde på 150-200 km dekke en overveldende andel av det reelle transportbehovet. Folk vil innvende at "men hva med når vi skal på hytta, besøke svigers" etc., som er legitime spørsmål for all del. Men folk må nok tenke nytt og ikke nødvendigvis eie en bil som skal takle "peak behov" hele tiden. Ved å leie egnet bil for dette, evt. være medlem av bilkollektiv, bruke naboil.no eller tilsvarende kan man redusere kostnadene sine vesentlig i det daglige. Dessverre er det blitt slik at folk kjøper SUV fordi de liker å ta en tur på fjellet et par ganger i året. 98 % av tiden tar denne verdifull plass og slipper ut meningsløse mengder lokalt i byen når den brukes som matpakkekjøretøy.

 

Jeg forstår at folk og produsentene tenker slik, men jeg tror det kommer til å komme et større mangfold av tjenester som lar oss dekke ulike særbehov på en mer smidig måte.

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye av disse konseptene som kommer til å ende opp i sluttproduktet... xD Men uansett spennende å se utviklingen.

 

En ting jeg liker med Tesla er at deres prototyper er realistiske og heller en underdrivelse av hva vi får til slutt, ikke en overdrivelse.

 

 

Nøyaktig pris er ukjent, men den får en rekkevidde på 345 kilometer, og har trolig et batteri på rundt 60 kilowattimer.

Tesla Model 3 får en minimum EPA-rekkevidde på 345 km (dvs. enda høyere NEDC-rekkevidde), så det er misvisende når dette tallet vil bli sammenlignet med konkurrentenes NEDC-tall.

 

NEDC-estimater er som kjent veldig urealistiske og veldig optimistiske imotsetning til det praktisk anvendelige EPA-estimatet.

 

Anyways, man vil kunne bestille Model 3 med større batteri (slik som idag), så den potensielle rekkevidden kan økes til trolig I området opptil det Model S tilbyr idag.

 

Batteriet vil også utvilsomt være mindre enn 60 kW, mest sannsynlig 50 eller 55 kW.

 

Det vil også være en haug med utstyr, deriblant "Ludicrous Mode" og hengerfeste med enda ukjent trekkapasitet (meld deres interesse til tesla, folkens, vi trenger høykapasitet-hengerfeste på elbiler, i USA er ikke dette så vanlig at folk ettertrakter).

 

Bilen vil koste i området 290.000 kr (endelig pris våren 2017).

 

Først vil de levere til de som har reservert bilen, så øvrige kunde vil nok måtte vente til begynnelsen av 2019. Det kommer veldig an på hvor mange biler Tesla klarer å produsere. De leverer først i vest-Amerika og deretter østover. Estimatet vi har er at de skal klare å kunne komme opp på en produksjonseffektivitet på 500.000 biler to år tidligere enn planlagt, altså i 2018. Det er heller ikke mye som tyder på at det vil være forsinkelser, da de har en helt annen tilnærming til denne bilen enn Model S og X.

 

Gigafactory var produksjonsdyktig allerede i fjor, så det lover godt.

 

Vi får vite mer om bilen på senvåren 2017 (del 2 av lanseringen).

 

Drivlinjen er ferdig og designen er veldig nærme sluttproduktet.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Dette er gode poenger. Det kan virke som om produsentene overvurderer rekkeviddeangsten, eller at de har adoptert denne fra potensielle kjøpere som tillegger den for mye vekt i vurderingen av hvilken bil man skal ha.

 

For SVÆRT mange av oss vil en rekkevidde på 150-200 km dekke en overveldende andel av det reelle transportbehovet. Folk vil innvende at "men hva med når vi skal på hytta, besøke svigers" etc., som er legitime spørsmål for all del. Men folk må nok tenke nytt og ikke nødvendigvis eie en bil som skal takle "peak behov" hele tiden. Ved å leie egnet bil for dette, evt. være medlem av bilkollektiv, bruke naboil.no eller tilsvarende kan man redusere kostnadene sine vesentlig i det daglige. Dessverre er det blitt slik at folk kjøper SUV fordi de liker å ta en tur på fjellet et par ganger i året. 98 % av tiden tar denne verdifull plass og slipper ut meningsløse mengder lokalt i byen når den brukes som matpakkekjøretøy.

 

Jeg forstår at folk og produsentene tenker slik, men jeg tror det kommer til å komme et større mangfold av tjenester som lar oss dekke ulike særbehov på en mer smidig måte.

Det er det jeg tenker , at jeg klarer meg med handycappet rekkevidde til situasjonen bedrer seg. Det er noe herk og absolutt ikke optimalt, til og med ikke i 2018.

 

At folk kjøper biler med firhjulsstrekk for den årlige fjellturen er det ingenting galt i, hvorfor kjøpe en bil som setter deg tilbake? Ingen gjør sånn hver dag, men når de gjør det så bør det være mulig. Akkurat som at ingen kjører med henger hver dag til jobben, men så sinnsykt nyttig det er når du trenger det!

 

Større batteri betyr også høyere ladehastighet og mindre stress på batteriet. Ladehastigheten synker i takt med økende ladeprosent. Batteriene liker heller ikke å bli for lavt utladet, ei heller å bli fullt oppladet. Det er dermed bra for bilens levetid at du har noe ekstra å gå på. Tesla lader f.eks. ikke opp batteriet full med mindre du spesifikt ber om det. BMW har gjort 20 % av kapasiteten utilgjengelig for brukeren. Usikker på hva situasjonen er hos resten.

 

 

Uansett, høyere rekkevidde vil også skape mindre kø på ladestasjoner og vil gjøre det mulig å ta ekstraturer ut igjen når du trenger det. Man skal ikke undervurdere høy rekkevidde. Og til og med elbilene i 2018 vil ha relativt kort rekkevidde.

 

Jeg har elbil og har hatt mange usannsynlig lange turer med en bil på rundt 130 km rekkevidde med min kjørestil (100 km på vinteren), så jeg vet godt hva jeg snakker om.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Tja. Hva angår miljøhensyn er jo komentarene forran bare søppel, Dei verken kann eller vil.

 

Ser man bort i fra deise kortsiktige. Og impementera den autonomi bil effektivt, vil norge stå seg.

I motsatt fall blir det bare tome tønner å trille ut fra bærum om ca 100 år.

Avkome i 2 generasjon er degradert med 2% pr 10 år i følge mileter statestikk.

Halvor Sølvberg, det er rett og slett umulig å forstå hva du sier. Teksten kommuniserer ikke.

 

Har merket det samme. Hva driver han med?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Tja. Hva angår miljøhensyn er jo komentarene forran bare søppel, Dei verken kann eller vil.

 

Ser man bort i fra deise kortsiktige. Og impementera den autonomi bil effektivt, vil norge stå seg.

I motsatt fall blir det bare tome tønner å trille ut fra bærum om ca 100 år.

Avkome i 2 generasjon er degradert med 2% pr 10 år i følge mileter statestikk.

Halvor Sølvberg, det er rett og slett umulig å forstå hva du sier. Teksten kommuniserer ikke.

 

 

Har merket det samme. Hva driver han med?

 

Jeg mistenker at han er en vampyr og minst 600 år gammel. Opprinnelig fra utlandet, men har trolig bodd i Norge de siste 50 årene. Det er selvsagt vanskelig å lære et nytt språk etter 550+ år med tunge vaner. Antar at han har en ganske gammeldags stil og dermed leser mye gammelmannsbøker (gjerne fremmedspråklige) og samtidig bor i en liten norsk bygd med den tykkeste dialekten du noen gang har hørt. Kanskje de til og med har utviklet sitt eget bondespråk, hvem vet. Ikke et tilfeldig valg av bosted dog, da det er vambyrjegere som jakter på han. Slik er det å være vampyr nå til dags.

 

Nå må dere ikke la dere lure av navnet, Halvor Sølvberg, dette er mest sannsynlig en mann han stjal identiteten til, en følge av å ikke klare å motstå blodtørsten. Heldigvis for han, en alkoholiker uten familie igjen. Det sies at denne tørsten er nærmest umulig å motstå når man først har fått lukten av det. Slike "uheld" skjer gjerne om du går rundt med åpne sår etc. og er garantert hva som skjedde i dette tilfellet.

 

Jeg ønsker ikke å ta stillinger til vampyrer, det er nok stigma som det er i samfunnet allerede, men dette er utvilsomt en vampyr som ihvertfall prøver veldig hardt å være en fredelig part i samfunnet.

 

 

Fantastisk at det kommer ordentlige elbiler fremover. for nå er vi lei av disse små donald duck bilene med 150km rekkevidde( selv om reklamen sier 200+) det blir spennende og få se Audi, volvo og bmw kjempe om markedsandeler med flotte familie elbiler med lang rekkevidde og kanskje hengerfeste? :-)

Tesla Model 3 får hengerfeste (uvisst trekkapasitet). Tror ikke du skal være altfor optimistisk ang. hengerfeste. Jeg tror det er mange som ønsker det, men bare tar det for gitt og ikke "maser" på produsentene. Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

TU - dere er så tragisk dårlige!!

 

Jeg finner alltid ganske mange interessante saker her, så det skal dere ha ros for. Problemet er bare at jeg ikke kan stole på at noen verdens ting dere skriver faktisk er korrekt! Hver eneste gang dere skriver om noe jeg vet det minste om ser jeg at det er proppfullt av feil!

 

Her kom jeg ikke lenger enn til overskriften før jeg stusset. VW alene har jo offentliggjort sine planer om å lansere mer enn 30 nye elbiler (ja, batteribiler, ikke hybrider!) innen 2025. Så la jeg merke til at saken ikke er helt fersk, og tenkte "ok, det var nok ikke kjent enda 28. mai - skjønt de kunne vel ha oppdatert saken?". Jeg slo meg til ro med det.

 

Så, i første avsnitt, tryner dere. Ampera-e vil få en rekkevidde på minst 320 km! Det er teknisk sett ikke feil, ettersom den høyst sannsynlig får over 500 km på NEDC-syklusen, men det er jo ekstremt villedende. Folk vil tenke "ok, LEAF nå har 250 km, og 2017 e-Golf får 300 km; bare litt mer her altså". Hadde journalisten, om han fortjener tittelen, gidder å tenke to sekunder måtte han vel ha innsett at det er noe som skurrer hvis LEAF med 30 kWh går 250km og Opel med 60 kWh kun klarer 320.

 

Jeg er ikke noen ekspert på disse tingene, og det er dessverre fryktelig åpenbart at heller ikke dere er det. Men jeg kan simpel matte og jeg kan tenke kritisk. Det skulle jeg ønske dere kunne også. Jeg forventer ærlig talt et litt høyere kunnskapsnivå her enn i Dagbladet, men selv der ville feil som dette være FLAUT.

 

Skjerpings! PLEASE. Vi fortjener bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...