Gå til innhold

Mer enn 20 nye elbiler på vei - dette vet vi om rekkevidde og lanseringstidspunkt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker i vertfall som om EPA tallet er mye nærmere virkeligheten enn NEDC tallet. En 24 KWh Leaf har jo 12-13 mil reell rekkevidde på kombinert by og landeveiskjøring.

 

Du har rett i det. NEDC er en labratorie test med en fast profil for å kunne sammenligne biler. Den var neppe laget for å reflektere reelle utslippstall/kjørelengde for en forbruker.

Antagelig er det uheldig at testen brukes på elbiler. En elbil kunde har betydelig større behov for realistiske rekkevidde tall enn en fossil bilist.

Så i denne oppstillingen er det bare Chevrolet Bolt og Tesla som gir oss tilnærmede tall vi kan stole på. Årstid, terreng og kjørestil ikke medregnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis Ford skal lansere enda en ubrukelig Focus electric i 2017 (året før bensin-Focus skal oppdateres med nytt design) og i tillegg lover en haug nye hybrider og elbiler frem til 2020, så vil det si at de avskriver sine biler fra det ekstremt viktige C-segmentet. Hvem kjøper en Focus med gammelt og utdatert design som bare har 200 km eurorekkevidde når konkurrentene har lenger reell rekkevidde? Hvis elbilen nå slår an i Europa kan dette "smarte" trekket gjøre Ford ubetydelig i Europa for første gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som virkelig mangler er en stor familiebil som koster betydelig mindre enn en Tesla. Ser ut som få/ingen av disse modellene dekker det behovet.

 

audi Q6? spørs om den vill bli noe billigere da. Og så er det jo snakk om 5 serie og A6, hondaen så også ut til å være litt stor. Så de kommer nok de også skal du se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvis Ford skal lansere enda en ubrukelig Focus electric i 2017 (året før bensin-Focus skal oppdateres med nytt design) og i tillegg lover en haug nye hybrider og elbiler frem til 2020, så vil det si at de avskriver sine biler fra det ekstremt viktige C-segmentet. Hvem kjøper en Focus med gammelt og utdatert design som bare har 200 km eurorekkevidde når konkurrentene har lenger reell rekkevidde? Hvis elbilen nå slår an i Europa kan dette "smarte" trekket gjøre Ford ubetydelig i Europa for første gang.

Hvem kjøper Ford? Jøss det er et overvurdert merke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det som virkelig mangler er en stor familiebil som koster betydelig mindre enn en Tesla. Ser ut som få/ingen av disse modellene dekker det behovet.

Jeg tror det er enda en 6 år til vi vil se slike biler på markedet. Mest fordi de tradisjonelle bilprodusentene stritter imot.

Lenke til kommentar

Det som virkelig mangler er en stor familiebil som koster betydelig mindre enn en Tesla. Ser ut som få/ingen av disse modellene dekker det behovet.

 

Husk at du kan trekke av ca 180- 200 000 kr i andre utgifter over en 8 års periode med Tesla. Det gjør at du får en bra 85 kWt Tesla til rundt 350 000 kr reell pris.

 

Hvis du skal sammenligne dette med f.eks en ny VW Passat eller annen tilsvarende bil som Tesla Model X, blir det faktisk ikke dyrt i heletatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som virkelig mangler er en stor familiebil som koster betydelig mindre enn en Tesla. Ser ut som få/ingen av disse modellene dekker det behovet.

Husk at du kan trekke av ca 180- 200 000 kr i andre utgifter over en 8 års periode med Tesla. Det gjør at du får en bra 85 kWt Tesla til rundt 350 000 kr reell pris.

 

Hvis du skal sammenligne dette med f.eks en ny VW Passat eller annen tilsvarende bil som Tesla Model X, blir det faktisk ikke dyrt i heletatt.

 

 

Helt rett frem er det ikke, i og med at en somregel har lån og da betaler mer renter osv. Men at man kan "spare" mye penger på å kjøre elbil er det ingen tvil om, drivstoff kostnad er jo nesten ikke tilstede om en lader hjemme og prisfallet på spesielt Tesla er jo ekstremt bra, om det holder seg er jo en annen sak. 

Lenke til kommentar

Tja. Hva angår miljøhensyn er jo komentarene forran bare søppel, Dei verken kann eller vil.

 

Ser man bort i fra deise kortsiktige. Og impementera den autonomi bil effektivt, vil norge stå seg.

I motsatt fall blir det bare tome tønner å trille ut fra bærum om ca 100 år.

Avkome i 2 generasjon er degradert med 2% pr 10 år i følge mileter statestikk.

Lenke til kommentar

Det har kommet noen små drypp fra Renault om deres planer. Oppsummert, Zoe kommer i ny versjon til neste år med 45kWh batteri. Dessuten skal det nye batteriet være kompatibelt med eksisterende Zoe. En pris på €5000 for bytte har blitt antydet for dem som leaser batteriet sitt..

 

Det er smått med offisiell informasjon men da jeg pratet med en selger for et par uker siden kunne han i det minste bekrefte at det kommer en ny Zoe til neste år(han hadde ikke hørt om batteribytteprogrammet, noe som mer enn antyder at Renault fortsatt er i tenkeboksen på akkurat den biten)

 

http://pushevs.com/2016/02/23/how-much-do-you-want-a-zoe-with-300-km-range/

 

http://www.voiture-electrique-populaire.fr/actualites/renault-zoe-ze-double-autonomie-2017

Lenke til kommentar

Det blir kaos på ladere fremover når "alle"begynner å få langtur rekkevidde! 

 

Hvis vi forutsetter at all utbygging av hurtigladere stopper nå så blir det kaos ja..

 

Det høres 'logisk' ut å bygge ut ladere i samme tempo som det selges elbiler men strengt tatt så vet vi ikke all verden om hvordan ladebehovet blir fremover. Kortrekkeviddebilene har for høyt ladebehov til at mange gidder bruke dem på langtur i dag. Når rekkevidden øker, så vil også flere bruke dem på langtur, samtidig kan mange flere turer gjøres uten å lade underveis i det hele tatt.

 

Det er nok smart av Enova å legge inn forbehold i fremtidige utlysninger at utbygger må forvente krav om flere plasser når køene øker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir kaos på ladere fremover når "alle"begynner å få langtur rekkevidde! 

 

Hvis vi forutsetter at all utbygging av hurtigladere stopper nå så blir det kaos ja..

 

Det høres 'logisk' ut å bygge ut ladere i samme tempo som det selges elbiler men strengt tatt så vet vi ikke all verden om hvordan ladebehovet blir fremover. Kortrekkeviddebilene har for høyt ladebehov til at mange gidder bruke dem på langtur i dag. Når rekkevidden øker, så vil også flere bruke dem på langtur, samtidig kan mange flere turer gjøres uten å lade underveis i det hele tatt.

 

Det er nok smart av Enova å legge inn forbehold i fremtidige utlysninger at utbygger må forvente krav om flere plasser når køene øker..

 

 

Noe må gjøres iallefall, alltid når jeg ser hurtigladere fra andre enn Tesla er det jo kun ett fåtall. Det blir ett problem når folk kan reise 300km med bilene sine,da legger de ut på langtur og forventer ledig plass når de skal raste. Da hjelper det ikke med ett par ladere. Ta åmot feks der er det to grønn kontakt hurtig ladere om jeg ikke husker feil, ved siden av står det 8 tesla ladere... 

Lenke til kommentar

Glimrende med konkurranse i markedet, selv om mange av bilene er ombygde fossilbiler, ikke like helhjertet.

 

Litt synd at elbilmarkedet synes også å basere design på de 2-3% av tiden i bilen som er reiser på over 100km. Det gjør jo at miljøeffekten fortsatt blir at vi kjører i overdimensjonerte kjøretøy akkurat som at vi kjører fossilbiler med 150-300hk men kun benytter 20-30hk 95% av tiden.

Lenke til kommentar

Den som prøver seg på spørsmålet 'hvor store batterier trenger egentlig en elbil' ender vel på at en nettokapasitet på 10kWh er nedre grense for for hvor lite et batteri kan være og fortsatt være nyttig for noen. I andre enden så må du opp i 200kWh før du kan si at de aller aller fleste ikke trenger større.

 

Vi synes å være godt forsynt med biler med de minste batteriene så det er naturlig at satsingen nå dreier seg mot større batterier.

Lenke til kommentar

Det høres 'logisk' ut å bygge ut ladere i samme tempo som det selges elbiler men strengt tatt så vet vi ikke all verden om hvordan ladebehovet blir fremover. Kortrekkeviddebilene har for høyt ladebehov til at mange gidder bruke dem på langtur i dag. Når rekkevidden øker, så vil også flere bruke dem på langtur, samtidig kan mange flere turer gjøres uten å lade underveis i det hele tatt.

 

Etter å ha kjørt Tesla et år, så mener jeg at det er ikke mange ladestasjonene som er nødvendig i Norge (jmf Teslas 26 stasjoner i Norge) for biler med stort batteri, men de bør ha mange uttak pr stasjon, eventuelt mange mindre stasjoner nær hverandre. På den måten er sannsynligheten stor for at det ikke er kø der man planlegger å lade.

Siden man blir på ladeplassen en stund, bør det være attraktivt for ulike virksomheter å gå inn på eiersiden for å sørge for at store ladeplasser ligger i umiddelbar nærhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...