Gå til innhold

Sette opp server for første gang

Anbefalte innlegg

Hei

Som tittelen sier, så ønsker jeg å sette opp en server for første gang. Her trenger jeg all hjelp jeg kan få.

Hvorfor skal jeg sette opp en server? Mest for gøy og å lære, men selvsagt også for alle mulighetene dette gir meg.

Det jeg vet jeg ønsker å bruke den til i første omgang vil være sikkerhetskopiering av data, lagring av bilder, videoer, dokumenter etc som jeg kan finne igjen world wide, helst med mulighet til finne alt dette i en shiny android app. Jeg ønsker også flytte nettsidene mine over på egen server, istedet for å leie hos one.com.

Jeg ønsker også tips til andre kule ting jeg kan bruke serveren til.

Så.

Jeg har ingenting for å komme i gang enda. Eller det vil si, jeg har en gammel stasjonær PC, som jeg sannsynligvis kommer til å bruke i første omgang. Thats it.

Jeg har aldri vært borti noen operativsystem for servere, men antar at windows home server er brukene. Har dere forslag om andre system, så er det flott.

Er det andre programvarer jeg trenger? Eller er det bare å koble opp, innstallere server OS, så finner jeg utav det selv? Grunnen til jeg spør, er fordi jeg er offshore og kan da naturligvis ikke prøve meg frem før jeg kommer hjem.

Jeg vet ikke helt hva jeg bør tenke på, eller hvordan det hele skal settes opp skikkelig mtp nettverk, og eventuelle nødvendige programvarer etc.

Jeg håper bare at dere som kan dette, kan hjelpe meg i gang. Jeg setter stor pris på all hjelp :)

EDIT:

Hva tenker dere om f.eks denne:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75230927

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Som tittelen sier, så ønsker jeg å sette opp en server for første gang. Her trenger jeg all hjelp jeg kan få.

Hvorfor skal jeg sette opp en server? Mest for gøy og å lære, men selvsagt også for alle mulighetene dette gir meg.

Det jeg vet jeg ønsker å bruke den til i første omgang vil være sikkerhetskopiering av data, lagring av bilder, videoer, dokumenter etc som jeg kan finne igjen world wide, helst med mulighet til finne alt dette i en shiny android app. Jeg ønsker også flytte nettsidene mine over på egen server, istedet for å leie hos one.com.

Jeg ønsker også tips til andre kule ting jeg kan bruke serveren til.

Så.

Jeg har ingenting for å komme i gang enda. Eller det vil si, jeg har en gammel stasjonær PC, som jeg sannsynligvis kommer til å bruke i første omgang. Thats it.

Jeg har aldri vært borti noen operativsystem for servere, men antar at windows home server er brukene. Har dere forslag om andre system, så er det flott.

Er det andre programvarer jeg trenger? Eller er det bare å koble opp, innstallere server OS, så finner jeg utav det selv? Grunnen til jeg spør, er fordi jeg er offshore og kan da naturligvis ikke prøve meg frem før jeg kommer hjem.

Jeg vet ikke helt hva jeg bør tenke på, eller hvordan det hele skal settes opp skikkelig mtp nettverk, og eventuelle nødvendige programvarer etc.

Jeg håper bare at dere som kan dette, kan hjelpe meg i gang. Jeg setter stor pris på all hjelp :)

EDIT:

Hva tenker dere om f.eks denne:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75230927

Kort sagt: Nei til flymotoren du linka til ;) (du finner noen ok servere på dustintil ca 2 000 og du absolutt må  ha en.. men din gamle skulle duge helt greit den første uka i allefall )  .  Ubuntu som OS og youtube som sted for å for ¨lære det grunnleggende...

Ubuntu pga svært mange bruker det.

Youtube pga at der kan du spole tilbake så mange ganger du vil :)   (noe jeg har funnet svært nyttig)

nevner:

owncloud:  siden jeg mener de har en skinnende android app ;)

virituelle maskiner: kjekt å teste der før man eventuelt lager et større prosjekt...

Uansett lykke til :)

Lenke til kommentar

Støtter "flymotor"-kommentaren. Har du ikke et lydisolert rom og dempet rackskap, så er en rack-server noe du bør styre langt unna. De bråker som en støvsuger.

Støtter også siDDis i forslaget om Ubuntu. Kan brukes til alt, fritt, gratis, og er svært nyttig å lære seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...