Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan man klippe tuja tre / busker nå i enden av mai?

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor skadelig det er å klippe tuja på denne årstiden.

Har hørt at det bør gjøres før saften kommer ut i hele treet / busken. Men, jeg ble likevel fristet til å skamklippe nå. Samt at jeg klippet fra halvmeteren til kanskje 70 cm av toppene.

Blir alt automatisk brunt nå?

Bør jeg pensle klippesår med maling/voks. Bør jeg stelle ekstra bra med dem, som f.eks. å vanne ekstra, eller å gjødsle med noe?

Hva hadde du gjort om du hadde tuja. Hadde du ventet til neste klippesesong, eller kjørt på slik som jeg?

Obs! dette er ikke mine. Kun for å vise hvilken plante det dreier seg om, tilfelle noen ikke vet hva tuja er for noe (ikke at jeg forventer råd fra slike da).

7cc65852745f605de7d430828c498ab7.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe peiling på tresorten. Men gennerelt så bør hekker, busker og trær trimmes/kappes seint på høsten, eller tidlig på våren, da det er lite vann/veske i trærne. Å kappe/trimme seint i mai, kan være katastrofe. Kunne skrevet en del om hvorfor, men henviser deg til noe som kan med tresorten. Kontakt de som produserer tuja. Noen plantesentere har også en del kunnskap.

Lenke til kommentar

Unnskyld for å spør i tråden din, men siden det er et par hobbygartnere her så:

Hvordan er det å klippe en sitkagran hekk nå om sommeren? har tenkt å klippe minst halve lengden bort med motorsag da den har vokst litt mye.
Går det bedre om vi smører noe på stammen etter?

Lenke til kommentar

Har siden sist vært litt i dialog med noen i familien. Han mener at det er katastrofe å klippe trær/busk med blader / løvtrær på denne tiden av året. Han mente at slike vil kunne blø ut for mye. Mens, at mer eviggrønne vekster tåler mere. Men, utover den generelle regelen så var han ikke så mye informert om tuja.

Tuja er ihvertfall eviggrønn. Så sant den ikke visner seg brun da i tørke. Noe som skjedde over hele nabolaget her for bare noen få år siden.

Lenke til kommentar

Klippesesongen til tuja er lang; fra frosten forsvinner til september. De kan godt klippes to ganger i året. Tar du bare en liten stuss hver gang får du en fin og fyldig hekk. Du skal aldri skamklippe en tuja, de lager ikke nye skudd fra brun ved.

Skal du ta 50-70 cm av toppen fordi den er 50-70 cm høyere enn du ønsker? Når du først tar toppen av en tuja kan du ikke få den høyere igjen - hvertfall ikke på en pen måte. Husk at de helst skal være litt skrå slik at de er smalere på toppen, ellers kan du få en hekk som er åpen nederst.

Lenke til kommentar

Ja det var absolutt for å få kortet ned hekken før den blir for uhåndterlig. Jeg vet ikke noen annen måte å gjøre det på. Er trist at planten er så vanskelig å få satt skudd fra brunbarket ved da. Kan ikke akkurat si at planten er helt for nybegynnere da.

Jeg skamklippet den. Jeg får plante i noe dersom den blir som et glissent stort gjennomsiktig hull nederst. Eller håpe at naboen på den andre siden ikke velger å skamklippe samme hekken  :wee:

Ønsket minimalt med overheng på min side da det er terrasse der jeg ønsker å ha glede av. Om det blir for galt, så får jeg plante i noe mellomvekst. Klatrevekst? Eller snekre igjen med noe slags tregjerde nederst.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...