Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hotel Papa's turbilprosjekt


Anbefalte innlegg

Hallais! 

 

Spurte for en tid tilbake om råd til valg av den ideelle turbilen. Valget falt på en hvit Ford Transit. Det er en 2012/2013 modell, rullet hele 51.000km og skal nå bygges om til en turbil. Har allerede tilbakelagt et par tusen km med den, og må si meg ganske fornøyd. Behagelig å kjøre, ok forbruk og masse plass til meg og mine 2m. Budsjettet er ikke allverdens, så jeg vil i utgangspunktet kjøre det så simpelt og billig som mulig. 

 

Planen per dags dato er å innrede den slik at jeg kan få den godkjent ombygget til en campingbil, og dermed fjernet skilleveggen bak. 

Kravene som settes av staten lyder slik:

 

 


 

 

§ 2-5.Campingbil

Som campingbil anses motorvogn som hovedsakelig er innrettet for boformål. For at en motorvogn skal anses som campingbil, må følgende vilkår være oppfylt:

1.

Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).

 


2.

Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.

 


3.

Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.

 


4.

Klesskapet må ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm.

 

5.

Bordet må ha en flate på minst 0,3 m² ved normal bruk.

 


6.

Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.

 


7.

To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.

 


8.

Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.

 


9.
Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.

 

 

 

Jeg var så heldig å få noe avkapp på Bauhaus til en billig penge, og oppvaskkummen ble handlet på den lokale båtbutikken. Ellers har jeg funnet mye treverk på hytta vår og fått handlet inn noen billige materialer her og der. Den gamle TG-hylla jeg brukte tilbake i 2005 fant jeg tilfeldigvis, nedstøvet i et hjørne. Tenker den blir slaktet og vil utgjøre noen fine vegger eller dører. 

 

En kompis var så grei å donere bort sine Hella Rallye 3000 lamper, så det tenker jeg blir et prosjekt før mørketia setter inn. 

 

Utover innredningen er det litt småplukk med bilen, blant annet noe overflaterust her og der som skal fikses.

 

Andre prosjekter på bilen:

- Opplegg for solceller

- Ryggekamera

- Ekstralys (Hella Rallye 3000, LED-bar over frontrute, ryggelys)

- Bytte ut setebenken med et enkelt sete (bytte begge setene?). 

 

 

Slenger ved noen bilder. Håper jeg klarer å oppdatere dem forløpende :)

 

IMGP2468_zpsmr6slvd9.jpg

IMG_20160410_140126_zpsf3exfjdo.jpg

IMG_20160410_142222_zpsxhorcrnp.jpg

Endret av Hotel Papa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har vært en del borte i det siste, så har ikke fått kommet i gang skikkelig. Kom et stykke på senga i dag, håper på å bli ferdig med den i morgen.

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan feste den i karosseriet? Tenker bruke noen vinkelbeslag mellom de innerste beina (til venstre) og gulvet, men kunne tenke meg å få sikret den litt høyere oppe også.

Burde vel kanskje gjøre det i C- og evt D-stolpen?

Planen er at det bare er delen av sengen som står inn mot karosseriet som skal være fast mot bilen, resten er hengslet slik at den kan vippes opp hvis jeg trenger mer gulvplass. Videre lager jeg også en del som kan skyves ut, så sengen blir en 40-50cm bredere.

 

E: Bilen skal selvfølgelig isoleres før ting monteres fast. 

 

 IMG_20160608_212431_zps1fyuhz1k.jpg

Endret av Hotel Papa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble selve sovesystemet ferdig-ish. Mangler å montere den fast til bilen, fortsatt litt usikker på hvordan jeg gjør det. Det er litt ustødig slik det står nå. Regner med at det blir bedre så fort den blir skrudd fast enten i gulvet eller karosseriet. 

 

Videre vil jeg prøve å lage et hyllesystem under sengen, for å utnytte plassen der. 

 

IMG_20160609_171736_zpszuce35vn.jpg

 

IMG_20160609_171815_zpszjr98of2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er planen å hengsle sengen, slik at du kan bøye inn beina og løfte sengen til å gå plant opp med veggen? Da har du jo brått hele gulvet fritt :)

 

Ja, det er planen! Det hender at jeg er på tur og har med noen stisykler, da er det greit å kunne bare trille dem inn i bilen etter man har vært ute og syklet. 

 

Har ikke fått gjort så fryktelig mye mer grunnet jobb og utenlandsreise. Fikk skissert hvordan jeg tenker at kjøkkenseksjonen skal se ut, så satser på å få startet på denne til uka. 

 

Er det forresten noen som vet hvordan man burde gjøre det med isolasjon? 

Er det mulig å få kjøpt dette et annet sted enn via disse folka? http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=41829185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Havnet i tidsfella denne sommeren og fikk dessverre ikke gjort så mye som jeg ønsket. Brukte en del tid på å lese om forskjellige måter å isolere på. Så at mange, spesielt i USA, bare klinte litt thermo wrap / reflectix på karosseriet og satte noen plater utenpå, eller supplerte med litt fiberisolasjon. Usikker på hvor bra det funker her i Norge, med tanke på såpass store temperaturforskjeller vi har i løpet av et døgn.

 

Forhørte meg med noen firmaer som bygger om varebiler for snekkere o.l. her i Norge, og de jeg snakket med bruker glava eller rockwool. Googling gav ofte svar på at det ikke var spesielt smart å bruke, særlig hvis man skal bo bak i bilen, da den type isolering visstnok har lett for å støve. Bobiler bruker f.eks ofte isopor. Jeg er også veldig usikker på hvordan resultatet vil bli, hvis man legger det i direkte kontakt med karosseriet? Så at flere som benyttet seg av dette, smurte et lag med olje på karosseriet før de la glava/rockwool utenpå. 

Tenkte dette ville bli mye klin og styr hvis man skal plukke det fra hverandre på et tidspunkt. Jeg er fan av enkle løsninger. 

 

Så jeg endte med å få tak i noen butylmatter, en rull med armaflex, en haug med skumgummi som har lukket cellestruktur og noen ruller med thermawrap/reflectix. Butylmattene for å ta lyd/vibrasjoner, armaflexen for å isolere samt ta litt lyd og disse skumgummimattene for isolering. Armaflexen er 10mm mens skumgummimattene er 13mm, så de vil nok ikke ha en like god isoleringsevne som glava eller rockwool, men så lenge jeg fjerner kondensproblemet, så får jeg heller bruke en litt tykkere dyne :) Det viktigste for meg er at ingen av delene suger til seg vann. 

 

Planen foreløpig blir da at jeg tar butylmattene direkte på karosseriet, så legger jeg armaflexen og skumgummien utenpå der. Tenker jeg enten bruker kryssfiner eller MDF når jeg skal lage vegger, hvor jeg da fester den reflekterende isolasjonen på innsiden (inn mot karosseriet) av veggen, også bruker jeg en form for filt/stoff som jeg fikk tak i, på utsiden. 

 

Annet enn det skrota jeg den sengen jeg lagde over her. Den endte opp med å ta opp alt for mye plass. Fant noen kjekke bilder av andre som har bygget i samme bil som jeg har, og gikk for en seng som går på tvers istedenfor. Med mine 1.98m får jeg heller ofre litt av plassen i lengden, slik at jeg får bedre lagringsplass. 

 

Fikk lagt på noen av butylmattene i dag, håper jeg klarer å få litt fortgang i prosessen nå.

IMG_20160901_175019_zpskfjn2rpz.jpg

 

 

Inspirasjonsbilder:

 

 

 

post-60576-0-69215100-1472752080_thumb.jpg

post-60576-0-31201800-1472752081_thumb.jpg

post-60576-0-73016300-1472752081_thumb.jpg

post-60576-0-25223200-1472752082_thumb.jpg

post-60576-0-76986700-1472752082_thumb.jpg

post-60576-0-41432100-1472752083_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ja, det er artig med en camper.. Bare man får lagd den :p 

 

Njæ, det er litt på stedet hvil nå. Fikk lagt opp ledninger til ryggelys for noen uker siden, men det er så kaldt å stå ute og mekke noe nå, så må nesten vente til det blir litt varmere. 

Ellers fikk jeg tak i et gratis!! recaro sete før jul, nesten ikke brukt. Så når jeg klarer å få tak i en tilsvarende "plattform" som førersetet er montert på, så blir det å kaste ut kirkebenken som passasjeren sitter på, flytte førersetet over dit og montere recarosetet der sjåføren sitter. Da blir det litt mer behagelig for passasjeren å kjøre i hvert fall. 

 

Jeg må få fiksa isolering før jeg kan få startet bak i bilen, og da er jeg avhengig av litt mildvær for at limet skal klare å feste seg skikkelig på vegger og tak. Ellers er planene ganske klare for innredningen, så regner med at det går fort når jeg først får satt i gang nå. 

 

Kom over denne kule bloggen i går: http://faroutride.com/ford-transit-camper-van/ 

Angrer litt på at jeg ikke fikk tak i en lengre utgave noen ganger, men det går fort over etter at jeg har kjørt en tur i Oslo sentrum. Helt genial svingradius på modellen min, og lukeparkering går lett som bare det. Den er jo ikke mer enn 4.86m lang, så :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Alright, nå har prosjektet ligget i dvale lenge nok. Jeg har leid inn en kompis for å få litt fart på sakene, satser på noen oppdateringer her i løpet av nær framtid. 

 

 

I dag har jeg fått limt opp litt armaflex utenpå butylmattene. I hovedsak for å hindre kondens, men jeg håper også at det vil isolere litt. 

 

Først la jeg på 3M sin 90 spraylim. Armaflexen var i utgangspunktet ganske bra kuttet ut, men det var mildt sagt et helvete å få det til å sitte riktig. Men siden det skal ligge bak en plate, så er det forsåvidt ikke så nøye hvordan det ser ut. Hvis armaflexen først hektet borti 3M limen, så ble det bare rot med å få det til å løsne igjen. Men men.. Det er ganske mye rom i den nedre seksjonen, så jeg lurer litt på om jeg skal ta meg bryet å legge inn noe mer isolasjon der. 

 

(den brune guffa man kan se i noen av krokene er mercasol)

IMG_20170327_150748_zps9tvbn9zj.jpg

 

IMG_20170327_150741_zpsimlwhesz.jpg

 

Viktig med vafler når man holder på :)

IMG_20170327_153526_zpsau0x6i3y.jpg

 

For noen uker siden hentet jeg en haug med sykkelesker hos den lokale LBSen. For å få en liten idé om hvordan ting vil se ut, så tenkte jeg at det kunne være greit å se hvordan ting blir i papp før man sager det ut i tre.

Benkhøyden ble satt til ~90cm. Jeg er 198cm, bilen er ca 175cm. Så det er uansett akkurat litt for lavt til at det er komfy å lage mat stående. Så jeg tror løsningen blir at jeg for et kort periode, kan stå og bruke benken. Skal jeg lage noe mer mat, så får jeg finne eller lage en krakk, slik at jeg kan sitte i en behagelig høyde.

 

Jeg fikk også kjøpt en ny benkeplate hos Bauhaus i dag. De hadde noen rester liggende, så da var den i boks. Tidligere hadde jeg en benkeplate på 80x40cm som akkurat er innenfor kravet. Jeg tror det blir litt for knapt med plass etter at vasken og kokeapparatet er installert på 80x40, så da tester jeg med en 125x40 istedenfor.

 

IMG_20170319_131004_zpsppstjecn.jpg

 

 

Så til den skumle og mer permanente løsningen. Jeg har aldri brukt selvborende karosseriskruer, så jeg var litt usikker på hvordan det funka. Kjøpte skruene på Würth etter å ha fått dem anbefalt framfor Biltema sine. Hele 300,- for 100stk!

 

Uansett, malen fra pappmodellen ble utgangspunktet, dog med noen små finjusteringer. Skruene gikk gjennom metallet som en varm kniv i smør, veggen ble satt opp og beundringen nådde nye høyder. Inntil jeg kom til å tenke på planen om å bruke reflectix på baksiden av veggplaten..... Vi diskuterte litt fram og tilbake om det går greit å skru disse skruene inn og ut, og litt svette prøvde vi å løsne dem.

Det gikk overraskende greit. Veggen kom av, reflectixen limt på og veggen var på plass i løpet av null komme niks.

 

IMG_20170327_175904_zpsayotkv9q.jpg

 

Neste dilemma blir om veggen skal males, eller om jeg bare skal la det være litt kontraster.

 

 

 

Satser på å få til en økt i morgen også. Håper vi klarer å få opp alle veggene og påbegynt "kjøkkenhylla".

Kompisen min lagde en kjapp filmsnutt som viser sånn røffli hvordan vi tenker det skal bli seendes ut:

https://www.dropbox.com/s/snhauade0wjnzwm/hp_van.webm?dl=0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å få inn en liten økt i dag. Tia flyr når man først har gått i gang og møter på små problemstillinger her og der. Det er jo ikke slik at det bare er rette vinkler og like kroker over alt i denne bilen -.- 

 

Kjøkkenbenken er snaaart ferdig, ble ferdig med rammen i dag. Nå mangler det bare å pakke inn hjulbuen med kryssfiner og reflectix, samt finne ut av hvordan hylleanordningen skal være inne under benken. 

 

IMG_20170331_153848_zpsx6bjy08f.jpg

 

Tenker kjøpe inn en til av den lille 15L dunken som står der, slik at jeg totalt får 50L ferskvann under benken. 

 

Regnet gjorde det også. Derfor er det kjekt med stor bil og presenning.

 

IMG_20170331_114515_zpsasvve98c.jpg

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Ganske guffent vær i dag, men vi fikk gjort en del på kjøkkenbenken. 

 

IMG_20170404_154836_zpsi2iawrmr.jpg

 

Spørsmålet er hvor kjøleboksen skal stå. Vi kom fram til at det muligens er best å ha den under benken, det avhenger dog litt av størrelsen på selve boksen. Tenker jeg skal ta en tur i morgen og titte litt på en modell fra Waeco. De koster jo en halv bondegård, men i følge flere andre DIY blogger, så er en bra kjøleboks en av de beste investeringene på et slikt prosjekt. Har også så smått begynt å se på solceller og hva det er å få tak i der. 

 

Satser på å få begynt på sengen/sofaen i morgen. 

 

Ble også ferdig med veggen på den andre siden i dag:) 

IMG_20170404_154907_zpsthncwdse.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå driver jeg litt med montering av solpaneler på bobiler privat, vil anbefale og få solpanelene på plass før du er eventuelt ferdig med veggene.

Har ikke lest alt, men har du skaffet batteri til bodelen? Greit å få det gjort, lettere å bygge oppå, legge kabler og få det fint enn å skjære til, og bore hull etter alt er bygget. Hadde gått får noe mellom 100-200 Watt, nå er ikke jeg sikker på hvor du ønsker solpanelene, men pass på at monteringsområde er flatt, evt. legg noe stabilt under før du begynner. 

 

Jeg handler herifra; https://www.campstuff.no/shop/elektronikk/solceller  - Dog, gjerne billigere om du finner brukt. 

Fine pakker som inkluderer alt du trenger. Jeg bruker Tec 7 for å lime fast de hvite labbene som panelene står på. 

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Nå driver jeg litt med montering av solpaneler på bobiler privat, vil anbefale og få solpanelene på plass før du er eventuelt ferdig med veggene.

Har ikke lest alt, men har du skaffet batteri til bodelen? Greit å få det gjort, lettere å bygge oppå, legge kabler og få det fint enn å skjære til, og bore hull etter alt er bygget. Hadde gått får noe mellom 100-200 Watt, nå er ikke jeg sikker på hvor du ønsker solpanelene, men pass på at monteringsområde er flatt, evt. legg noe stabilt under før du begynner. 

 

Jeg handler herifra; https://www.campstuff.no/shop/elektronikk/solceller  - Dog, gjerne billigere om du finner brukt. 

Fine pakker som inkluderer alt du trenger. Jeg bruker Tec 7 for å lime fast de hvite labbene som panelene står på. 

 

Lykke til videre!

 

Takk for tips, det kommer godt med! :) 

 

Jeg har sett det er en del som legger kabler på innsiden av veggene. Jeg tenkte jeg skulle bruke C- og D-stolpen til det formålet. Har allerede lagt et par flexrør på disse stedene, og jeg har også muligheten for å trekke flexrør mellom stolpene på langs av bilen. 

Batteri(ene) vil jeg montere under passasjersetet. Bytter ut kirkebenken som er der nå med et enkelt sete på passasjersiden, og bruker samme plattform som førersetet er montert på. Fra fabrikken kommer bilen med 1stk 110ah og 1stk 80ah batteri under førersetet, så det burde være plass til det jeg har bruk for under passasjersetet. 

 

Jeg er dog litt usikker på hvordan panelene skal monteres. Det kunne vært digg med en løsning, der man forholdsvis lett kan demontere dem. Vet ikke om det er mulig å lage en løsning der de er festet på noen takrails? Jeg har isåfall to stykk takrails jeg kan bruke til det formålet. 

 

Hvor stort anlegg trenger man da? Skal i hvert fall ha en kjøleboks koblet på. Videre kunne det jo være digg å lade telefon og pc, evt ha pcen plugget i om kvelden for å se på film osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stort anlegg du trenger må du nesten sjekke ut litt selv, vanlig er vel rundt 1000Wh,men jeg kan hvertfall anbefale gelebatteri over blyakkumulator. 

Solcellepanelene jeg bestiller er egentlig ganske rett frem. Du får hvite "labber" til hvert hjørne, som du forborer, slik at du lager skrue hull i panel og labb, så finner du noen skruer og tighter til.  Deretter finner du en fin overflate på vanen, og markerer med blyant, legger tec 7 der labbene skal være, og løfter på solpanelet, og legger en fuge oppå labbene i tillegg (Gjøres selvfølgelig etter alt elektriske, kabler etc er lagt opp). Her blir det dog vanskelig å demontere, hvorfor vil du det? 

Hvordan du skal få det til her er jeg usikker på, regner med at taket er litt buet? Problemet med takrails er vel at solpanelene vil bli sittende over tak høyde, som vil gi en mer vindmotstand, som kan føre til bøying av panelet, iguess. 

 

Slike solpaneler de bruker på seilbåter, som jeg mener er semifleksibel? De er vel mye mer praktisk i ditt tilfelle, om du vil demontere lett. Ville ha sjekket opp i det. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg lyst til å bygge turbil igjen også :)

 

Er det ikke bare å starte da? Ganske artig å se progresjonen, selv om det er en del banning og faenskap til tider. Du hadde blitt ferdig med en bil på den tiden du har brukt på å diskutere med Porcius og maxyboy  :tease:

 

Hvor stort anlegg du trenger må du nesten sjekke ut litt selv, vanlig er vel rundt 1000Wh,men jeg kan hvertfall anbefale gelebatteri over blyakkumulator. 

Solcellepanelene jeg bestiller er egentlig ganske rett frem. Du får hvite "labber" til hvert hjørne, som du forborer, slik at du lager skrue hull i panel og labb, så finner du noen skruer og tighter til.  Deretter finner du en fin overflate på vanen, og markerer med blyant, legger tec 7 der labbene skal være, og løfter på solpanelet, og legger en fuge oppå labbene i tillegg (Gjøres selvfølgelig etter alt elektriske, kabler etc er lagt opp). Her blir det dog vanskelig å demontere, hvorfor vil du det? 

Hvordan du skal få det til her er jeg usikker på, regner med at taket er litt buet? Problemet med takrails er vel at solpanelene vil bli sittende over tak høyde, som vil gi en mer vindmotstand, som kan føre til bøying av panelet, iguess. 

 

Slike solpaneler de bruker på seilbåter, som jeg mener er semifleksibel? De er vel mye mer praktisk i ditt tilfelle, om du vil demontere lett. Ville ha sjekket opp i det. 

 

Jeg er litt usikker på om jeg har lyst til å gjøre ting så permanent, som det jo fort blir med karosseriskruer gjennom taket og tec 7. Og hvordan funker det med disse panelene om vinteren? Med tanke på snø, is og den sørpa bilen blir dekket i. Tenkte det kanskje kunne være greit å ta av panelene om vinteren, da jeg uansett ikke camper noe særlig i den perioden. Det går kanskje an å demontere panelene fra disse "labbene"? 

 

Sett litt på dette settet: https://www.2soler.no/products/solcellepakke-320w-for-bobil-campingvogn-caravan

Er det noe å hente på å kjøpe det i Sverige eller Tyskland? Krona er ganske svak nå, så kanskje man kan vente til et litt gunstigere tidspunkt. 

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Ble en liten progresjon i dag. Fikk startet på sofaen etter å ha brukt en liten evighet på å diskutere hvor og hvordan kjøleboksen skal monteres. Det ender opp med å bli sofa på venstre side, en liten benk og inngang på høyre side. Så legger man en plate mellom sofa, benk og skapet som monteres rundt kjøleboksen, for å få en fullsize seng. Den blir ca 175x117ish. 

 

IMG_20170405_173334_zpshuhhs1ns.jpg

 

Benk halvveis montert. Foretrekker å ha en del plass under sofaen, da jeg har noen ryggsekker o.l som fyller ganske mye. 

 

Slo til og investerte i en slik sak i dag:

IMG_20170405_173417_zpsjgtdkvoa.jpg

 

Waeco (dometic) cfx-40. Kjøleboks med kompressor og ganske lavt strømforbruk, med mulighet for å bruke den som fryser. Det er vel kjøleboks og solcelleanlegg som blir de to største utgiftspostene med dette bygget. Men men, skal bli artig å dra på tur etterhvert :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...