Corp Por Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Hei. Jeg har et hus fra ca 1980. Her er underetg bygget i leca blokker. På ene siden av huset er det i senere tid kommet et påbygg i form av en bod med betongdekke over som en terrasse til 1 etg. Yttermurene er da sementert i nyere tid og bør tåle heftig belastning. Jeg vet ikke hvor mye armering som er brukt i betongdekket og jeg vet heller ikke hvordan dekket er festet i eksisterende bygg så jeg må da ta utgangspunkt i at dekket skal tåle en belastning tilsvarende byggekrav på den tiden påbygget ble bygget (2008). Jeg vil belaste dekket med 4 tonn (600kg pr m²). Jeg vet at et normalt gulv skal tåle 350kg pr m² men jeg antar at en utvendig betong terrasse skal tåle mer? Jeg har slått opp noen støttepåler i tre under terrassen hvor dekket er festet mot eksisterende bygg samt en påle i senter. Jeg regner med at så lenge jeg er innenfor belastningen av hva som var kravet i 2008 så vil uansett en evt skade være dekket av forsikring og er det noen som kan hjelpe meg med hva dette skal tåle? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Her er det mange detaljer som mangler. Men å dimensjonere bygningskonstruksjoner her på et forum, er det ingen kvalifiserte som vil gjøre. Kontakt et Rårgivende Ingeniør firma (RIB), så hjelper de deg. Hilsen en bygningsingeinør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå