Gå til innhold

Vanskelig eksamen, justering av prosentvurderingsmetode


Anbefalte innlegg

Så vi hadde en ekstremt vanskelig eksamen i går, alle i klassen er helt sjokkert over vanskelighetsgraden ift tidligere eksamener og hva de har hatt i forelesning i år. For min del har jeg ikke hatt mulighet til å gå på forelesning og ingen tilgang på streaming slik at jeg ikke vet om de faktisk har vært igjennom tilsvarende oppgaver tidligere osv. 

 

Noen av de jeg går med har kontaktet foreleser og han sier at om resultatet viser at eksamen har vært mye "vanskeligere" enn tidligere kan prosentskalaen som karakterene blir satt ut i fra bli endret, i den forbindelse lurer jeg på hvor drastisk denne justeringen kan bli? Noen med erfaring? 

 

Etter hva jeg kan se ligger jeg an til en C, enten en svak eller opp mot sterk C avhengig av vurderingene til sensor(har noen følgefeil). 

 

Jeg er ganske sikker på at resultatet vill vise at nivået ble lagt alt for høyt slik at det er svært sannsynlig at skalaen blir justert. Håpet er såklart å få en B ved justering, men er det helt usannsynlig? Jeg fikk en A i "samme" fag sist semester, utrolig kjipt å gå ned to karakterer, ser ikke bra ut i mine øyne. 

 

Kan nevnes at det er spesielt en oppgave som er blitt gitt som kan grense mot at den er langt ute av pensum, og ikke burde ha vært gitt. Om en ser bort i fra denne får jeg lett en B. Finnes det eksempler der oppgaver blir sløyfet pga slike omstendigheter? 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel alltids klage på karakteren din om du er veldig misfornøyd med den, selv om dette både kan øke eller senke karakteren din. Vet ikke help hvordan klaging på karakter fungerer men du kan argumentere med at du mener at oppgavene på eksamen ligger altfor langt unna pensum!

Lenke til kommentar

I mine tifeller tidligere har tilsvarende skjedd og da har de fjernet oppgaven fra "totalpoengsummen" hvis de viser seg at aller fleste ikke fikk til denne oppgaven. I såfall får de få som har fått til oppgaven bonuspoeng.

 

På denne måten kan det tenkes at du får B på eksamen, gitt at du og dine medstudenter ikke klarte oppgaven.

Lenke til kommentar

I mine tifeller tidligere har tilsvarende skjedd og da har de fjernet oppgaven fra "totalpoengsummen" hvis de viser seg at aller fleste ikke fikk til denne oppgaven. I såfall får de få som har fått til oppgaven bonuspoeng.

 

På denne måten kan det tenkes at du får B på eksamen, gitt at du og dine medstudenter ikke klarte oppgaven.

 

Etter hva jeg har forstått på de andre er det mindre enn 10% som har klart den, så håper på det utfallet! 

Lenke til kommentar

Det endte som jeg fryktet med en C.. Er det noen vits å klage? Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke kan gå ned i det minste. 

 

Dette er ett fag som vi også hadde sist semester, de er av samme pensum/lærebok bare forskjellige deler av pensum. 

Forskjell mellom årets gjennomsnittskarakter og fjorårets er rett over 1 karakter! 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar på begrunnelsen, jeg har fått 70%, etter hva jeg forstår skal en ha 77% for å få B, men lærer har uttalt at han har justert pga vanskelighetsgrad slik at jeg da må være ganske så nærme B tenker jeg? Så, bør jeg klage og håpe på det beste? Det er vell umulig at det går andre vei tenker jeg, så taper jo evt bare tiden det tar å fylle ut klagen. 

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar på begrunnelsen, jeg har fått 70%, etter hva jeg forstår skal en ha 77% for å få B, men lærer har uttalt at han har justert pga vanskelighetsgrad slik at jeg da må være ganske så nærme B tenker jeg? Så, bør jeg klage og håpe på det beste? Det er vell umulig at det går andre vei tenker jeg, så taper jo evt bare tiden det tar å fylle ut klagen. 

Har et spørsmål: Ved skriftlig klage skal det vel være minst to nye sensorer, hvor minst en er ekstern. Tar dem hensyn til vanskelighetsgraden og justeringen av den, eller bestemmer de nye selv vanskelighetsgraden og justeringen?

Du er uansett mest sannsynligvis sikret C uansett med tanke på prosenten, så du taper ikke mye.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg fått svar på begrunnelsen, jeg har fått 70%, etter hva jeg forstår skal en ha 77% for å få B, men lærer har uttalt at han har justert pga vanskelighetsgrad slik at jeg da må være ganske så nærme B tenker jeg? Så, bør jeg klage og håpe på det beste? Det er vell umulig at det går andre vei tenker jeg, så taper jo evt bare tiden det tar å fylle ut klagen. 

Har et spørsmål: Ved skriftlig klage skal det vel være minst to nye sensorer, hvor minst en er ekstern. Tar dem hensyn til vanskelighetsgraden og justeringen av den, eller bestemmer de nye selv vanskelighetsgraden og justeringen?

Du er uansett mest sannsynligvis sikret C uansett med tanke på prosenten, så du taper ikke mye.

 

 

Ja dette lurer faktisk jeg og på, men jeg må jo begrynne klagen med at vanskelighetsgraden var for høy og urelevant oppgave. Dette må de jo sjekke ut ift statistikk tenker jeg jo? Men jeg er neimen meg ikke sikker. 

 

utrolig frustrerende

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja dette lurer faktisk jeg og på, men jeg må jo begrynne klagen med at vanskelighetsgraden var for høy og urelevant oppgave. Dette må de jo sjekke ut ift statistikk tenker jeg jo? Men jeg er neimen meg ikke sikker. 

 

utrolig frustrerende

 

Godt spørsmål, post om du finner ut av det. Lurer også på om noen av de første eksamensettene som blir sensurert blir vurdert etter generelle regler, for å finne en omtrentlig normalfordeling, hvorpå etterfølgende sett har med poengjusteringen i vurderingen. 

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke en C så verst heller da.

 

 

C

God

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

 

Joda, det er ikke krise men heller ikke ønskelig å ha så stor forskjell mellom to semestre. Ser ikke helt bra ut syns jeg. Men for all del, det er jo min egen feil sånn i bunn og grunn :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...