Gå til innhold

Lønnet som ufaglært, men har bachelorgrad...

Anbefalte innlegg

Hei!

I fjor ble jeg ferdig med min bachelorgrad i reiselivsledelse. Som mange andre startet jeg i en resepsjonistjobb på et hotell, men har et spørsmål.

Jeg blir lønnet som ufaglært, noe jeg syns er litt feil siden jeg har en 3årig utdannelse innen reiseliv. Jeg vet klart og tydelig at resepsjonistfaget er en yrkesrettet utdannelse fra videregående, men syns det er feil likevel. Har derfor lest nøye gjennom tariffavtalen og det står ingenting om man får ekstra dersom man har bachelor... Noe jeg syns er rart.

Er det noen av dere som er i samme situasjon?

Eller hva tenker dere om saken?

Hva burde jeg gjøre?

Tenkte jeg skulle høre med sjefen, men er småredd for at han vil avslå lønnsøkning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok ikke noe mer enn en med yrkesfaglig utdanning.   Og du har faktisk ikke en fagutdanning innenfor hotell,  dog så tenker jeg at det sikkert er rettferdig at du har lik lønn som de faglærte,  i alle fall når du er ferdig med opplæring og slikt.

Lenke til kommentar

Du får nok ikke noe mer enn en med yrkesfaglig utdanning.   Og du har faktisk ikke en fagutdanning innenfor hotell,  dog så tenker jeg at det sikkert er rettferdig at du har lik lønn som de faglærte,  i alle fall når du er ferdig med opplæring og slikt.

Takk for tilbakemelding. 

Egentlig det jeg tenkte selv også - å få det tillegge faglærte har, men ikke noe mer. 

Har snart et års ansiennitet, så er godt ferdig med opplæringen  :)

Får vel bare manne meg opp å høre med sjefen....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eit viktig spørsmål er vell om bachelorgraden din er rellevant for jobben du utfører.

Dersom din kompetanse er noke som kjem din arbeidsgiver til gode så er det rimelig at at arbeidsgiver også betalar for å få dra nytte av din kompetanse.

Det enklaste er å ta opp dette med arbeidsgiver og fagforeninga, men ein meir direkte framgangsmåte er at du søker på tilsvarande jobbar hos andre hotell. Om du får jobben så vil du også sjå kva dei andre er villige til å betale for din kompetanse, erfaring og arbeidskraft. Då har du to valg, enten bytt til den jobben som betalar betre, eller du kan bruke lønnstilbudet til å "true" arbeidsgiver til å betale deg tilsvarande dersom dei ikkje vil miste deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...