Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Elgbrems/Svelgbrems larver i øyet

Anbefalte innlegg

Hei, i går natt gikk jeg hjem fra en kompis rundt 3 tiden. Plutselig kom det en flue lignende ting som fløy ca. 1,5 meter foran annsiktet mitt. Det var mørkt så jeg fikk ikke sett hvordan den så ut. Den fløy i samme tempo som jeg gikk så jeg ble gående og se på den i kanskje 3-4 meter før den plutselig satte fart rett mot øyet mitt. Det var så fort at jeg ikke klarte å reagere før den var inne i øyet mitt. Når den traff øyet mitt føltes det ut som en liten mini humle, jeg kunne føle at innsektet var hårete. Når jeg fikk den bort så føltes det ut som at det var noe i øyet mitt. Det begynte å klø veldig og øyet ble veldig rødt. Skylte øyet med vann en god stund men det var fortsatt kløe/generell ubehag i øyet.

Under øyelokket var det bittesmå hvite prikker som etterhvert ble borte. De etterlatet seg ett bittelite hull der hvor prikkene var også kom det litt blod opp fra hullene.

Jeg ringte legevakten men de sa det var sikkert bare en mygg og jeg hadde fått en allergisk reaksjon... Det var hvertfall ingen mygg.

Våknet i dag og ringte fastlegen for å bestille en time men de sa jeg kun kunne komme i dag om det var en akutt situasjon.

Har også fått en liten kul på øyelokket over natten.

Legger ved bilder

Øyet mitt i går: http://bildr.no/view/S09tekZ1

Kulen jeg snakker om: http://bildr.no/view/aFM3Tm9Z

Anonymous poster hash: bdda3...b9e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle til å si at du kanskje burde dra til lege, men ser ut som du skal dit...

Takk for svar, legen avviste meg og sa jeg kunne komme til uken om det ikke var bedre. Er dette noe legevakten kan hjelpe med?

Ser også ut som at det har blitt ett større hull under øyelokket over natten.

aXU1bE9p.jpeg

Lenke til kommentar

Les om saker på nettet.... der står det hvilken behandling som er vanlig. 

http://www.dagbladet.no/2015/09/01/nyheter/innenriks/elgbrems/dyrenes_nyheter/40913131/

- De fester seg med kroker, så jeg tipper det vil klø. Dersom man blir truffet må man kontakte lege for å få pirket dem ut. Om larvene trives i menneskeøyet og vil utvikle seg der er ikke sikkert, sier han.

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

- De fester seg med kroker, så jeg tipper det vil klø. Dersom man blir truffet må man kontakte lege for å få pirket dem ut.

Well that's nice...

Legekontoret mitt er desverre stengt for dagen, får se om jeg drar til legevakten senere i dag.

Kan holde dere oppdatert om det var en Elgbrems eller ikke.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som noe alvorlig i mine øyne (pun not intended), og sannsynligvis er det bare en irritasjon pga. at noe kom i kontakt med øye, som så har blitt forsterket litt pga. at du har klødd og gnikket.  Hullene som du mener du har fått over natten er der tårevæske dreneres ut, og kalles tårepunkt, og det hadde vært mer oppsiktsvekkende om du ikke hadde de. Men siden synet er den viktigste sansen ville jeg likevel tatt turen til legen. :)

Lenke til kommentar

Skulle til å si at du kanskje burde dra til lege, men ser ut som du skal dit...

Takk for svar, legen avviste meg og sa jeg kunne komme til uken om det ikke var bedre. Er dette noe legevakten kan hjelpe med?

Ser også ut som at det har blitt ett større hull under øyelokket over natten.

aXU1bE9p.jpeg

Er ikke det hullet der den ene tårekanalen da?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...