OscarMike1 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Jeg har i dag et slitt Nikon D200 jeg kjøpte pent brukt for ca 10 år siden. Har også endel nytt utstyr til dette. Det har skjer mye siden jeg kjøpte kameraet og jeg ønsker å oppgradere. Må ærlig si at jeg har mistet oversikten over seriene til Nikon og hvilke bruksområder som gjelder. Nikon D200 føler jeg har passet meg bra og jeg har ikke savnet noe. Så kunne tenkt meg noe nytt i samme sjanger. Noen som har god oversikt over seriene og kan anbefale et par - tre alternativ? Så skal jeg få lest meg opp på de ulike :-) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Tja, den naturlige etterfølgeren til D200 er jo D500, men det er ikke akkurat billig. Ellers så vil jo D7200 være en klar oppgradering fra D200 rent teknisk, men konstruksjon og brukergrensesnitt er litt mindre "profft", så mulig du vil savne litt på kontrollfronten selv om det ellers yter bedre. Sitter du på mest DX-optikk og vil holde deg til det, eller vurderer du FX-hus? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 27. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2016 Tja, den naturlige etterfølgeren til D200 er jo D500, men det er ikke akkurat billig. Ellers så vil jo D7200 være en klar oppgradering fra D200 rent teknisk, men konstruksjon og brukergrensesnitt er litt mindre "profft", så mulig du vil savne litt på kontrollfronten selv om det ellers yter bedre. Sitter du på mest DX-optikk og vil holde deg til det, eller vurderer du FX-hus? Hoi, rundt 23.000,- blir i dyreste laget ja. Jeg har ikke brukt Auto på mange år, så skjønner hva du mener. Hadde et D80 tidligere hvor det ble litt mye flikking i menyene. Med D200 er det meste jeg trengte lett tilgjengelig med dedikerte knapper - vet ikke om dette er et must, men svært kjekt. Nå ble jeg veldig usikker på hva forskjellen DX/FX er.. er noen år siden jeg var tungt inne i dette.. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Tja, den naturlige etterfølgeren til D200 er jo D500, men det er ikke akkurat billig. Ellers så vil jo D7200 være en klar oppgradering fra D200 rent teknisk, men konstruksjon og brukergrensesnitt er litt mindre "profft", så mulig du vil savne litt på kontrollfronten selv om det ellers yter bedre. Sitter du på mest DX-optikk og vil holde deg til det, eller vurderer du FX-hus? Hoi, rundt 23.000,- blir i dyreste laget ja. Jeg har ikke brukt Auto på mange år, så skjønner hva du mener. Hadde et D80 tidligere hvor det ble litt mye flikking i menyene. Med D200 er det meste jeg trengte lett tilgjengelig med dedikerte knapper - vet ikke om dette er et must, men svært kjekt. Nå ble jeg veldig usikker på hva forskjellen DX/FX er.. er noen år siden jeg var tungt inne i dette.. FX = fullformat som tilsvarer 35mm film DX = 1,5 x crop som er det som er i D200 n Hvis du ikke MÅ ha Nikon anbefaler å sjekke ut speilløst, det er en ny verden der ute som har som alt annet både fordeler og ulemper. Bare styr unna Nikon 1 og Canon EOS-M, de 2 største har laget de 2 mest trasige speilløst systemene så folk ikke finner på å kjøpe de, men holder seg til speilrefleks. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) Det kan fort være enklere å gi råd hvis vi får vite hvilket budsjett du ser for deg, og gjerne også hva du har av annet utstyr (først og fremst optikk). Nå ble jeg veldig usikker på hva forskjellen DX/FX er.. er noen år siden jeg var tungt inne i dette..DX er Nikon sin utgave av det som gjerne kalles APS-C-format. Sensorstørrelse på ca. 24x16 mm, det er den størrelsen som sitter i D200. FX er Nikon sitt navn på 135-format, altså samme størrelse som en filmrute i de analoge Nikon-speilrefleksene. Ca. 36x24 mm. Forskjellen er at FX gir annet utsnitt og skarphetsdybde for en gitt brennvidde og blendertall. Det er der cropfactor som fo2re snakker om kommer inn, det er en måte å regne om mellom de to formatene på. Hvis du tar utgangspunkt i FX-format, og så dividerer brennvidden og blendertallet med cropfaktoren, så får du innstilligene som vil gi tilsvarende utsnitt og skarphetsdybde på DX-format. Optikk med "DX" i navnet er konstruert for det mindre sensorformatet, og projiserer ikke nødvendigvis lys på hele flaten til en FX-sensor. Så DX-optikk gir gjerne helt svarte eller i hvert fall veldig mørke hjørner når du monterer den på et FX-kamera. Endret 28. mai 2016 av Sutekh Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Er bruktmarkedet aktuelt vil D700 eller D800 være gode erstatninger i samme sjanger. Fremragende bildekvalitet, bedre batteritid en D200 og mye mindre støy ved dårlig lys og høy iso. De er FX kameraer og det spørs jo hva du har av optikk. Jeg tror 7000 serien har to justeringshjul for blender og lukker. D7200 er det nyeste og beste i den klassen. Dette er DX som du har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå