steinjarle Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Litt t-bane, litt trikk, litt buss: Her er stylte-bussen som skal få slutt på trafikkaos Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Hvorfor kaller dere dettte en buss (og ikke trikk) når bildet viser at den går på skinner ? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Tviler jeg på jeg kommer under der med S-maxen. Hva med vogntog? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Med tanke på at det finnes nok av lastebilsjåfører som sliter med å få med seg varselskiltene om stillestående lave hindre, så kjenner jeg at jeg er skeptisk til om de klarer å holde seg unna veier med bevegelige lave hindre. Endret 27. mai 2016 av Sutekh 2 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Med tanke på at det finnes nok av lastebilsjåfører som sliter med å få med seg varselskiltene om stillestående lave hindre, så kjenner jeg at jeg er skeptisk til om de klarer å holde seg unna veier med bevegelige lave hindre. Ett problem, et annet opplagt et er svinger, hva er svingradius her, denne saken er 6 meter bred og kan ikke se at den kan svinge i vanlige kryss. ja du kan montere den over hovedveier som ikke har gatekryss, men her er det gjerne mye bruer. Den kan nok fungere noen få steder men krever nok at venene er designet for det. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Så et felt blir dermed forbeholdt kun lave biler? Kan ikke være veldig effektivt. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Med tanke på at det finnes nok av lastebilsjåfører som sliter med å få med seg varselskiltene om stillestående lave hindre, så kjenner jeg at jeg er skeptisk til om de klarer å holde seg unna veier med bevegelige lave hindre. Det blir nok satt opp en slik hengende sak som de har på en del parkeringshus på hver side så du merker om du går over maks høyden. Og man kan jo ikke kjøre inn på denne fra siden så det blir altså kun nødvendig med kontrollpunkter i hver ende. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Enda godt at dette moderne og løsn ingsorienterte designet ikke kommer til Nord-Jæren! Der er det bestemt av superkompetente poltikere at en skal bruke trolleybuss. bare sånn at en er garantert et mest mulig ræva trafikkbilde. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Tviler jeg på jeg kommer under der med S-maxen. Hva med vogntog? Er bare å bygge harde barrierer alle steder der veiene leder inn mot disse. Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Kunne dette vært noe å brukt i forbindelse med super-sykkelveier (eller hva man kalte sykkelveiens svar på motorvei)? Da med en smalere og lavere variant av trikken. To fluer på samme areal. 3 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Interessant konsept, men må innrømme at jeg har liten tro på dette. Ser for meg enorme vedlikeholdskostnader, mange individuelle tilpasninger, upraktisk for øvrig trafikk og jeg vet ikke om jeg i det hele tatt ville vært en av 1200 passasjerer i et slikt fartøy eller om jeg ville følt meg trygg i det en slik mastodont kom svevende over meg. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Tviler jeg på jeg kommer under der med S-maxen. Hva med vogntog? Tipper at det lett lar seg løse med et kraftig nok fysisk hinder i høyden som kjøretøyene må krasje med først, før de kan ha anledning til å krasje med passasjerene ombord på "bussen". La oss håpe at hinderet der i høyden er sterkt nok til å stoppe et "løpsk kjøretøy" da. Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Men denne tar jo megaplass! Da er jo denne mye bedre, og norsk: http://www.tu.no/artikler/slik-vil-de-bygge-hurtigtog-pa-stylter/234772 Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Kunne dette vært noe å brukt i forbindelse med super-sykkelveier (eller hva man kalte sykkelveiens svar på motorvei)? Da med en smalere og lavere variant av trikken. To fluer på samme areal. Ja, jeg vet ikke hvor mange land som har våre "typiske" gang og sykkelveier. En mindre variant, som brukte våre gang/sykkel stier og også denne "super-sykkel veien" ville nok vært enklere å bruke i Norge. Da ser jeg for meg en variant som tar f.eks 120 passasjerer og ikke 1400 passasjerer ! En slik sak ville kunne ha en bredde på 2,5 meter innvendig (omtrent som dagens busser) og med en mindre lengde (si 18 meter ?) så ville det bli enklere å ta kurver. Jeg tror en høyde på f.eks 2,15 meter ville vært tilstrekkelig. Å justere høyden til f.eks 2,4 meter burde være mulig, hvis det er ønskelig. Jeg tror det er en god ide, som kan utnytte eksisterende nett av sykkel veier. Det er klart noe bygging av infra struktur blir det. (på av stinging, kryss osv.) Kanskje kan det gjøres langt rimeligere enn mange andre løsninger. Tenker da på egne buss veier, trikke løsninger, by baner osv. Det er verd en studie. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Nyromantrikk på høyt nivå☺ Enig i at en slik trikk (ja, det ER en trikk, ikke en buss) for gang- og sykkelveier er mer realistisk enn en over to kjørefelt, iallfall hvis den må ta høyde for kjempetrailere på opp mot 5 m. Men den må nok justeres til 2,4 m – ellers kan syklister på 2 m få vondt i hodet hvis de står og trår. Og passasjerene får fin utsikt. Pål Jensen Lenke til kommentar
G Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Men denne tar jo megaplass! Da er jo denne mye bedre, og norsk: http://www.tu.no/artikler/slik-vil-de-bygge-hurtigtog-pa-stylter/234772 Hva med evakueringsspørsmålene, hvordan ville du ha løst det, dersom passasjerene ikke kunne komme seg på trygg grunn i det de klatrer ut av togsettet? Eksempel på sky train i Vancouver, og en evakuering. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Kunne dette vært noe å brukt i forbindelse med super-sykkelveier (eller hva man kalte sykkelveiens svar på motorvei)? Da med en smalere og lavere variant av trikken. To fluer på samme areal. En sånn en? Værutsatte syklister får sykle tørre og frie for sjenerende vind. Det der konseptet hadde gjort seg bra på vind og regnfulle vestlandet både for syklistene og for fortausfotgjengerne. Kilde: http://www.bldgblog.com/2006/01/sky-tunnels-of-toronto/ Kilde: http://www.thetimes.co.uk/tto/public/cyclesafety/article3309140.ece Kilde: http://www.stumbleupon.com/su/2naG32/inhabitat.com/bicimetro-eco-bahn-lets-cyclists-soar-above-congested-city-traffic/ Kilde: https://www.flickr.com/photos/tonyworrall/5415194197 Det kunne ha gjort seg på regn og vindutsatte vestlandet Endret 29. mai 2016 av G Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Men denne tar jo megaplass! Da er jo denne mye bedre, og norsk: http://www.tu.no/artikler/slik-vil-de-bygge-hurtigtog-pa-stylter/234772 Hva med evakueringsspørsmålene, hvordan ville du ha løst det, dersom passasjerene ikke kunne komme seg på trygg grunn i det de klatrer ut av togsettet? Eksempel på sky train i Vancouver, og en evakuering. Kan noen vise dette geniale transportkonseptet til politikerne i Rogaland som ennå lever i 1954? Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Det er for lite trafikk i Oslo til at dette kommer til oss. Vi kan fremdeles grave noen tunneller til ? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Sensasjonell media hype-fest for den ukritiske massen som liker "kule ting". Enda en ting som aldri blir noe av. Samme ulla som "Solar Roadways" og "Phonebloks". Idioti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå