Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

skriftlig eksamen i hovedmål - VG3 2016


Anbefalte innlegg

Hei  :grin2:

 

Er det noen som har noen tanker om hvordan oppgavene til skriftlig eksamen i hovedmål blir? Tips til hva og hvordan vi kan øve? Nettsider som kan være lurt å laste ned? 

 

Læreren min har tipset om at det kan være lurt å se på Sigbjørn Obstfelder, ettersom det er 150 år siden han ble født. Han har også tipset om at flykningskrisen kan være sentral. Hvilke oppgaver ser dere for dere at kan komme i forhold til dette?

 

Håper på svar  :woot: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei  :grin2:

 

Er det noen som har noen tanker om hvordan oppgavene til skriftlig eksamen i hovedmål blir? Tips til hva og hvordan vi kan øve? Nettsider som kan være lurt å laste ned? 

 

Læreren min har tipset om at det kan være lurt å se på Sigbjørn Obstfelder, ettersom det er 150 år siden han ble født. Han har også tipset om at flykningskrisen kan være sentral. Hvilke oppgaver ser dere for dere at kan komme i forhold til dette?

 

Håper på svar  :woot: 

Ligger noen tråder ute her fra før, der det står mye bra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1437333

 

Ellers har jeg bare samla oppskrifter og prøver å skrive forfatterportretter for å skaffe oversikt... 

 

Temaer er vel flyktningkris, oljekrise, og kanskje jubileet. 

Lenke til kommentar

 

Hei  :grin2:

 

Er det noen som har noen tanker om hvordan oppgavene til skriftlig eksamen i hovedmål blir? Tips til hva og hvordan vi kan øve? Nettsider som kan være lurt å laste ned? 

 

Læreren min har tipset om at det kan være lurt å se på Sigbjørn Obstfelder, ettersom det er 150 år siden han ble født. Han har også tipset om at flykningskrisen kan være sentral. Hvilke oppgaver ser dere for dere at kan komme i forhold til dette?

 

Håper på svar  :woot: 

Ligger noen tråder ute her fra før, der det står mye bra: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1437333

 

Ellers har jeg bare samla oppskrifter og prøver å skrive forfatterportretter for å skaffe oversikt... 

 

Temaer er vel flyktningkris, oljekrise, og kanskje jubileet. 

 

 

Hvordan tror du oppgavene kan være i forhold til flyktningskrisen og oljekrisen? 

Lenke til kommentar

Er det lov til å bruke hjelpemidler på første del av eksamen? Hvis man har mye lagret på PCen kan de jo ikke se om man åpner en fil eller noe, da er det jo ganske lett å jukse for folk? Eller må kan skrive første halvdel på papir?

Lenke til kommentar

Første halvdel? Eksamen fungerer akkurat på samme måte, som tentamen. Eneste som er annerledes er at du ikke har mulighet til å få bekreftelser fra læreren, om at du har tolket oppgaven på en fornuftig måte. Du bestemmer helt selv om du begynner med langsvar eller kortsvar. Svaret er, ja du kan bruke så mye hjelpemidler du vil på hele eksamenen,uten kommunikasjon eller nettsider som ikke er tillatt. 

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg gikk på skole, så husker ikke helt hvordan det foregår ;)  Trodde det var som på matteeksamen at man ikke få noe hjelpemidler under del 1, men når man har lever del 1 og begynner på del 2 får man bruke hjelpemidler. 
Men da virker jo dette veldig greit hvis man kan bruke alt av hjelpemidler bortsett fra internett og kommunikasjon 

Lenke til kommentar

Er det lov til å bruke hjelpemidler på første del av eksamen? Hvis man har mye lagret på PCen kan de jo ikke se om man åpner en fil eller noe, da er det jo ganske lett å jukse for folk? Eller må kan skrive første halvdel på papir?

 

Det er lov å bruke hjelpemidler på hele eksamen. Alt som er lastet ned på pcen din + enkelte nettsider er lov å bruke, så lenge sidene som er brukt oppgis som kilde. 

Lenke til kommentar

Noen som har hørt fra norsk læreren (e) eller andre, om hvilke oppgaver som kan komme? Er det for eksempel noen som har hørt om at denne artikkelen, eller denne forfatterens verk eller noe annet som er ganske konkret, kan være aktuelt på eksamen? Er så nervøs for eksamenen, tolker oppgavene av og til feil. Målet er karakter tre, samme som jeg får på standpunkt. Frykter derimot at eksamensheftet inneholder en del vanskeligere oppgaver, enn tentamensheftet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har hørt fra norsk læreren (e) eller andre, om hvilke oppgaver som kan komme? Er det for eksempel noen som har hørt om at denne artikkelen, eller denne forfatterens verk eller noe annet som er ganske konkret, kan være aktuelt på eksamen? Er så nervøs for eksamenen, tolker oppgavene av og til feil. Målet er karakter tre, samme som jeg får på standpunkt. Frykter derimot at eksamensheftet inneholder en del vanskeligere oppgaver, enn tentamensheftet. 

Læreren min er ikke sikker på hva som akkurat kan komme, det gjør heller ikke noen andre lærere. Men de ser oppgavene i forhold til hva som har skjedd i året, jubileer, kriser for peke på en vei. Så derfor er det viktig å kunne ha gått gjennom alt mellom himmel og jord før eksamen, slik at man har noen lunde peiling på et av oppgavene.

Lenke til kommentar

I høst var en av oppgavene: Sammenlign de to tekstene. Hvilke tanker gjør du deg om Frode Gryttens måte å beskrive fotball på?.

 

Hvordan løser man en slik oppgave? Blir det en artikkel? Retorisk analyse? 

Har bare jobbet med artikler og retorisk analyse gjennom året, men ville nok trodd du skulle gjøre det litt likens, som på en artikkel. Sammenligne innholdet, synspunkter, hovedsynspunkt, argumenter og drøfte rundt det du skriver og til slutt runde av med en konklusjon. Tror ikke du skal skrive retorisk analyse med mindre det står at du skal gjøre, men det kan kanskje stå bruk "relevant fagspråk" og da kan du sikkert bruke det på argumentasjonen til forfatteren..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at kortsvar blir noe med retoriskanalyse av en tekst. Samtidig som språkhistorien kunne være ganske sentral. Tviler på det blir dialekter , da dette kom på nynorsk eksamen idag. Ulike epoker osv. Er litt redd eksamen for vg3 blir dobbelt så vanskelig som den omtalte 10klasse eksamen som har vært et diskusjonstema den sist uka. Håper ikke det; syntes det så ganske vanskelig ut selv for en vg3 elev, men ikke uoverkommelig da. Har noen et par gode dokumenter med feks tips til eksamen ? Har ikke fått stort av læreren min, ble bare fortalt å ta med boka på eksamen og det var det. Litt kjipt men..

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at kortsvar blir noe med retoriskanalyse av en tekst. Samtidig som språkhistorien kunne være ganske sentral. Tviler på det blir dialekter , da dette kom på nynorsk eksamen idag. Ulike epoker osv. Er litt redd eksamen for vg3 blir dobbelt så vanskelig som den omtalte 10klasse eksamen som har vært et diskusjonstema den sist uka. Håper ikke det; syntes det så ganske vanskelig ut selv for en vg3 elev, men ikke uoverkommelig da. Har noen et par gode dokumenter med feks tips til eksamen ? Har ikke fått stort av læreren min, ble bare fortalt å ta med boka på eksamen og det var det. Litt kjipt men..

 

Det kan være lurt å laste norskfaget på NDLA som pdf. Det finner du her:  http://ndla.no/nb/node/133499

Kan også være lurt å låne vg2 bok. Kan risikere å få bruk for stoff der fra. 

Lenke til kommentar

 

Er ganske sikker på at kortsvar blir noe med retoriskanalyse av en tekst. Samtidig som språkhistorien kunne være ganske sentral. Tviler på det blir dialekter , da dette kom på nynorsk eksamen idag. Ulike epoker osv. Er litt redd eksamen for vg3 blir dobbelt så vanskelig som den omtalte 10klasse eksamen som har vært et diskusjonstema den sist uka. Håper ikke det; syntes det så ganske vanskelig ut selv for en vg3 elev, men ikke uoverkommelig da. Har noen et par gode dokumenter med feks tips til eksamen ? Har ikke fått stort av læreren min, ble bare fortalt å ta med boka på eksamen og det var det. Litt kjipt men..

Det kan være lurt å laste norskfaget på NDLA som pdf. Det finner du her: http://ndla.no/nb/node/133499

Kan også være lurt å låne vg2 bok. Kan risikere å få bruk for stoff der fra.

Ja , har tenkt til å gå innom biblioteket før eksamen i morgen, men de er ekstremt sære der så kan hende de ikke vil gi ut.. For kjenner svært få 98 som jeg kunne lånt boken av :/ men tusen takk for link! Tenkte å laste ned noe om norrøn mytologi, og et tips til dere andre som leser: gå inn på udir.no , se på tidligere eksamensbesvarelser med kommentar fra sensor så kan dere se hva de mener er viktig å ha med for å få de ulike karakterene! :)

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg, hva som menes med relevant fagspråk? Eneste jeg veit er retorikk.. Forstår at jeg ikke skal bruke retorikk på dikt, men kan jeg bruke det på en artikkel for å forklare argumentasjonen? For eksempel det står: skriv hovedsynet kort og presist, kommentar noen av argumentene og bruk relevant fagspråk. Blir det feil å velge retorikk i den situasjonen? Uansett kan jeg ikke om noe annet, så jeg kommer garantert til å gjøre det på eksamen i morgen om det står slik, men hadde vært fint å fått en bekreftelse! 

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg, hva som menes med relevant fagspråk? Eneste jeg veit er retorikk.. Forstår at jeg ikke skal bruke retorikk på dikt, men kan jeg bruke det på en artikkel for å forklare argumentasjonen? For eksempel det står: skriv hovedsynet kort og presist, kommentar noen av argumentene og bruk relevant fagspråk. Blir det feil å velge retorikk i den situasjonen? Uansett kan jeg ikke om noe annet, så jeg kommer garantert til å gjøre det på eksamen i morgen om det står slik, men hadde vært fint å fått en bekreftelse!

 

 

Retorikk blir nok det riktige, ja. Dersom det står virkemidler kan jo f.eks ordvalg, gjentakelser tas med på lik linje som retorikk. Gjentakelser osv. er forøvrig brukt for å styrke argumentasjon, kanskje det er greit å ta med dersom det blir relevant?

Lenke til kommentar

 

Noen som kan forklare meg, hva som menes med relevant fagspråk? Eneste jeg veit er retorikk.. Forstår at jeg ikke skal bruke retorikk på dikt, men kan jeg bruke det på en artikkel for å forklare argumentasjonen? For eksempel det står: skriv hovedsynet kort og presist, kommentar noen av argumentene og bruk relevant fagspråk. Blir det feil å velge retorikk i den situasjonen? Uansett kan jeg ikke om noe annet, så jeg kommer garantert til å gjøre det på eksamen i morgen om det står slik, men hadde vært fint å fått en bekreftelse!

 

Retorikk blir nok det riktige, ja. Dersom det står virkemidler kan jo f.eks ordvalg, gjentakelser tas med på lik linje som retorikk. Gjentakelser osv. er forøvrig brukt for å styrke argumentasjon, kanskje det er greit å ta med dersom det blir relevant?

 

Viss jeg har forstått deg riktig nå, helt hypotetisk er det en oppgave som handler om unge barn i de krigsherjede områdene i midtøsten som sulter ihjel. Forfatteren gjentar flere ganger at vi i Norge kan redde barnas liv med kun å betale 50 kroner i måneden. Dette går jo selvklart innenfor appell formen patos, kan jeg da skrive noe sånt som at patos-appellen blir forsterkende på leserne på grunn av at forfatteren gjentar den samme appell formen flere ganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...