Gå til innhold

Skatt i læretiden

KayZ1

Anbefalte innlegg

Skatt i læretiden

Ungdommen jobber hardt gjennom 2 år på videregående skole for å vinne i kampen om læreplass. Man tjener ikke mye men man tjener mer enn man kanskje er vant til, så ser man skatten. Lærlinger som allerede tjener minimalt må ut med vanlig prosent etter de har tjent opp grensen på skattekortet, noe mange allerede har gjort ved å ha deltidsjobb vedsiden av skolen. Jeg innser at nå skal man ut i arbeidslivet, men når man plutselig kan betale for seg selv så er det mange foreldre som krever dette også. Bensin, klær, tobakksprodukter og eventuelle utekvelden blir plutselig på egen regning. Dette er det mage ungdommer som ikke er klar for. Jeg frykter att mange vil gjøre seg klar til å bruk lønningen de ser istedenfor lønningen de får, for dette er 2 helt forskjellige tall. Om ikke fjerne skatt for lærlinger burde den vært fall bli satt ned. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man betaler jo allerede lite skatt som lærling,  og man lærer seg fort nok å begrense bruken til det man har.  Klarer man ikke det så har TV3 sikkert flere muligheter i årene som kommer.

Tenker også at det er litt foreldrenes ansvar å lære barna sine om inntekt,  skatt, forbruk osv :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Med låg inntekt er det òg lågare prosent skatt.

Skatt blir trukket rett frå lønnslippen, så dei ser på den kva dei faktisk får på konto. Eg synest det er bra at lærlingane lærer seg litt om skatt. Eg har møtt mange vaksne som ikkje har kontroll på det.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Skatt i læretiden

Ungdommen jobber hardt gjennom 2 år på videregående skole for å vinne i kampen om læreplass. Man tjener ikke mye men man tjener mer enn man kanskje er vant til, så ser man skatten. Lærlinger som allerede tjener minimalt må ut med vanlig prosent etter de har tjent opp grensen på skattekortet, noe mange allerede har gjort ved å ha deltidsjobb vedsiden av skolen. Jeg innser at nå skal man ut i arbeidslivet, men når man plutselig kan betale for seg selv så er det mange foreldre som krever dette også. Bensin, klær, tobakksprodukter og eventuelle utekvelden blir plutselig på egen regning. Dette er det mage ungdommer som ikke er klar for. Jeg frykter att mange vil gjøre seg klar til å bruk lønningen de ser istedenfor lønningen de får, for dette er 2 helt forskjellige tall. Om ikke fjerne skatt for lærlinger burde den vært fall bli satt ned. 

Hva er egentlig problemet? Det finnes ingen lønnsslipp som ikke viser netto utbetalt lønn nederst, og dersom man fortsatt skulle være i tvil kan man logge inn i nettbanken og se hva som detter inn der. Ca samme beløp hver måned, så i den grad man blir overrasket, blir man det kun en gang...

Kan man røyke og/eller har man tatt lappen, så bør man forstå HELT grunnleggende økonomiske prinsipper også (siden begge deler er dyyyrt). Hvis ikke er det en utmerket anledning til å lære dette mens beløpene fortsatt er overkommelige.

Lenke til kommentar

Man tjener ikke opp grensen på "skattekortet", man tjener opp grensen på frikortet. Det å lære seg litt grunnleggende ting (som forskjellen på tabelltrekk og prosenttrekk, at du ikke nødvendigvis blir trukket 35 % skatt selv om det står 35 % på skattekortet ditt, og forholdet mellom inntekt og fradrag) er en nødvendig del av å bli voksen. Dessverre er det altfor mange - både barn og voksne - som har vokst opp med at skatt er noe man får utbetalt i juni, og derfor aldri har noe incentiv til å lære litt om hvordan det fungerer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En eller annen gang må man jo læreom skatt og inntekt, å få dette "sjokket" som lærling vil jeg tro er bedre enn å få dette "sjokket" når man går ut i vanlig jobb, men det burde ikke komme som noe sjokk at man betaler skatt i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...