pnujern Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Jeg bor i en leilighet som har en 3 kvm bod, vegg-i-vegg med leiligheten. Har tenkt å rive en vegg for kunne ha tilgang til boden innenfra leiligheten. I dag er det en dør på utsiden av leiligheten. Naboen har altså en like stor bod, ved siden av min. Vurderer å spørre om å få kjøpe den, for da har jeg plutselig et rom på 6 kvm jeg kan bruke som jeg vil. Evt. montere vindu og kunne bruke dette som et ekstra soverom. For meg har dette rommet stor verdi, men for naboen som bor i en av etasjene under ikke like stor. Spørsmålet er, hva er fair pris for en bod på 3 kvm? Takker for svar! Tenker 40 000 er en fair pris. pris pr kvm ligger på 50 000 i området. Men dette er en bod så må regne med langt mindre kvm-pris (tror jeg) Endret 26. mai 2016 av pnujern Lenke til kommentar
Infectionsys Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Det spørs vell om den brukes eller ei? 3kvm burde ikke ha en stor pris, men om de er villige til å selge, er en annen sak. Pris vil nok regulere på det faktum i tillegg til prisen for selve boden. Edit: Da dette er en bod, og ikke er like godt isolert som ellers andre rom, vil det nok bli litt kaldt der hvis du velger å bruke den som et soverom, synes du ikke? Uansett en god ide. Her er en liten link om krav på et godkjent soverom i kvadratmeter. http://www.byggebolig.no/arkitektur-planlosning-og-fasade/offentlig-krav-til-soverom-storrelse Endret 26. mai 2016 av Infectionsys Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Det spørs vell om den brukes eller ei? 3kvm burde ikke ha en stor pris, men om de er villige til å selge, er en annen sak. Pris vil nok regulere på det faktum i tillegg til prisen for selve boden. Nei, er vel forskjell på bruksverdi og verdi. Selv om en bod ikke brukes kan den ha en verdi på titusenvis av kroner. Lenke til kommentar
pnujern Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Selv tenker jeg at 40 000 kunne vært en fair pris. Ikke godt å si, men har lest en gang at man regner med 50% - 75% avslag fra normal kvm-pris. Lenke til kommentar
pnujern Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Selv tenker jeg at 40 000 kunne vært en fair pris. Ikke godt å si, men har lest en gang at man regner med 50% - 75% avslag fra normal kvm-pris. Og her ligger kvm-prisen på rundt 50 000 kr/kvm. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 OT: Bruk 'Rediger' knappen pnujern, så slipper du å svare deg selv Lenke til kommentar
pnujern Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 OT: Bruk 'Rediger' knappen pnujern, så slipper du å svare deg selv Hehe, takk. Er ny her ) Lenke til kommentar
pnujern Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Det spørs vell om den brukes eller ei? 3kvm burde ikke ha en stor pris, men om de er villige til å selge, er en annen sak. Pris vil nok regulere på det faktum i tillegg til prisen for selve boden. Edit: Da dette er en bod, og ikke er like godt isolert som ellers andre rom, vil det nok bli litt kaldt der hvis du velger å bruke den som et soverom, synes du ikke? Uansett en god ide. Her er en liten link om krav på et godkjent soverom i kvadratmeter. http://www.byggebolig.no/arkitektur-planlosning-og-fasade/offentlig-krav-til-soverom-storrelse Er en bod i 3. etasje, like varm som resten av bygget. Må uansett pusse opp og gjøre det pent før det kan brukes til noe ordentlig rom. Men for min del er dette er god investering, der jeg kan få 6 kvm ekstra på leiligheten som bruksareal. Lenke til kommentar
pnujern Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Håper flere kan dele erfaringer/tips. På forhånd takk Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hør uansett først med borettslaget at det lar seg gjør og eventuelt omkostninger Lenke til kommentar
pnujern Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Hør uansett først med borettslaget at det lar seg gjør og eventuelt omkostninger Det kan sikkert være lurt. Har forhørt meg ang. å bygge min egen bod inn i leiligheten, og det var greit. Tenkte bare å lufte ideen min ang. den andre boden her, før jeg bringer det videre. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Sjekk med regelverket for boder før du evt fjerner dører. Dersom nabo selger boden til deg kan det være at naboens leilighet ikke lenger oppfyller kravene til bodplass. Det står litt mer om reglene i denne tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1521479 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Husk eventuell brannkrav. Det er krav om branncelleskille mellom boenheter, og hvis du sager hull i et branncelleskille for å montere dør må du sjekk opp eventuelle følgeproblemer også. Det er krav om at hver boenhet er egen branncelle, mens det ikke er like strengt for boder. Så kan være at f.eks etasjeskiller ved bod ikke er utført som branncelleskille, eller vegger mellom. Skal man være skikkelig pirkete er det omdisponering av areal og søknadspliktig iht.SAK10, med tilhørende byggetekniske krav i TEK10. Byråkratene liker å gjøre livet til vanlige mennesker vanskeligere enn det trenger å være Lenke til kommentar
MrL Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Synes 40.000 hørtes billig ut, jeg tror bruksverdien av å ha en bod er ganske høy for de fleste som bor i leilighet i dag, da steder for oppbevaring er svært få. Men du får ha lykke til Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Men for min del er dette er god investering, der jeg kan få 6 kvm ekstra på leiligheten som bruksareal. Din egen bod, er medtatt i bruksarealet. Så hvis det var mulig å kjøpe naboens bod, vil du kun øke ditt bruksareal med 3 m2. Kontakt både borettslaget og kommunen, om lovligheten av dette. Tviler sterkt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Sjekk fyrst om naboen kan selge boda, som påpeikt er det ikkje gitt at naboen kan selge boda av forskjellige årsaker. Det er heller ikkje gitt at du berre kan sette inn vindu, uansett om dette er i eit burettslag eller sameige så vil fasaden være felleseige. Her vil nok spørsmålet om kven som har ansvaret for vedlikehold og slikt dukke opp. Hadde eg vært naboen som fikk spørsmål om å selge boda, så hadde eg fyrst og fremst tenkt på kva eit salg betyr av verdiforringelse av boligen. Kva er prisdifferansen mellom leiligheit med bod, og tilsvarande leiligheit utan bod? Denne kan fort være langt større enn den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen. Deretter hadde eg sett på om det er vanskeligare å få solgt boligen utan bod. Totaltsett ville eg nok krevd langt meir enn eit lite beløp for å kompansere for den usikkerheita og risikoen som det medfører å ikkje ha bod. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Verdien av å ha en ekstra bod i en ellers liten leilighet hadde lett kunne forsvart en ekstra null på den summen for min del. Har bodd på for få kvm litt for lenge Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Verdien av å ha en ekstra bod i en ellers liten leilighet hadde lett kunne forsvart en ekstra null på den summen for min del. Har bodd på for få kvm litt for lenge Tror helle de tenker på den leiligheten uten bod Den blir nok tungsolgt og i verste fall under markedsverdi Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Ja, derfor - hadde jeg hatt en liten leilighet, med tilhørende bod - skulle jeg hatt mer enn "greit" betalt for å selge den. Vi bodde på 50kvm en stund, hadde noen tilbudt meg 40k for å selge boden hadde jeg tatt det som en spøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå