Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Begynnende artrose, mulig å stoppe eller få det til å gå tilbake til normalt?

Ænonym

Anbefalte innlegg

Fikk svar på ct i går og det sto det at jeg hadde begynnende artrose i ankel og rundt naviculare... I og med at det står at det er begynnende, er det mulig å stoppe utviklingen eller få alt tilbake til normalen?? Er 21 år å syns det er litt vel tidlig å få artrose!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, vet det finnes sider på nettet... Var egentlig ute etter folk som har det selv eller kjenner noen som har det, og som kan snakke litt ut av egne opplevelser?

Eller om det er noen kvalifiserte doktorer på forumet

Lenke til kommentar

De fleste leger vil medisinere deg vettlaus. Medisinene de gir har haugevis med fysiologiske bivirkninger og særdeles liten praktisk effekt i et reelt kost/nytte perspektiv i din favør. Det som er viktig er å få ned betennelsesreaksjoner i kroppen, få i seg nok antioksidanter og stresse ned / ha en normal balansegang i det autonome nervesystemet. Unngå spesielt oljer, dyreprotein, mettet fett og mye Omega-6 samt mat du er allergisk mot. Spis mye grønnsaker og bær og pass generelt på blodsukker og insulin. Unngå veldig høyglykemiske måltider som lager jojokurve av blodsukkeret ditt og setter kroppen din unødvendig i alarmberedskap. Ikke overspis, men tren opp kroppen til å trenge så lite kalorier som mulig uten at det blir for ille. Dette kan ta noe tid å venne seg til fordi majoriteten foretrekker å spise høykalorimat siden vi er mer eller mindre genetisk programmert til å det. Vi lever i en overflod av mat, noe vi ikke gjorde før i tiden og genene våre henger ikke helt med da, i tillegg til at industrien selger deg "mat" du skal bli avhengig av og spise mer og mer av. Spis naturlig mat så skjer ikke dette. Du får det bedre, samfunnsøkonomisk er det lønnsomt, du får mer energi som er mer stabil noe alle rundt deg også vil foretrekke. Du blir mer effektiv og i bedre humør og du kan stoppe eller til og med reversere aterosklerose. Dette er medisinsk dokumentert. Søk f.eks på Esselstyn og Ornish. Slike ting tar lang tid før det penetrert inn i praksis, så du kan forvente deg å høre om det fra legen din om 10-15+ år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

er ikke akkurat slanking eller diet endring jeg burde tenke på. Er ganske sikker jeg er bedre trent og sunnere enn veldig mange på forumet her, men er enig i at jo lettere man er jo mindre belastning er det på bein og ledd. Andre forslag?

Lenke til kommentar

De fleste leger vil medisinere deg vettlaus. Medisinene de gir har haugevis med fysiologiske bivirkninger og særdeles liten praktisk effekt i et reelt kost/nytte perspektiv i din favør. Det som er viktig er å få ned betennelsesreaksjoner i kroppen, få i seg nok antioksidanter og stresse ned / ha en normal balansegang i det autonome nervesystemet. Unngå spesielt oljer, dyreprotein, mettet fett og mye Omega-6 samt mat du er allergisk mot. Spis mye grønnsaker og bær og pass generelt på blodsukker og insulin. Unngå veldig høyglykemiske måltider som lager jojokurve av blodsukkeret ditt og setter kroppen din unødvendig i alarmberedskap. Ikke overspis, men tren opp kroppen til å trenge så lite kalorier som mulig uten at det blir for ille. Dette kan ta noe tid å venne seg til fordi majoriteten foretrekker å spise høykalorimat siden vi er mer eller mindre genetisk programmert til å det. Vi lever i en overflod av mat, noe vi ikke gjorde før i tiden og genene våre henger ikke helt med da, i tillegg til at industrien selger deg "mat" du skal bli avhengig av og spise mer og mer av. Spis naturlig mat så skjer ikke dette. Du får det bedre, samfunnsøkonomisk er det lønnsomt, du får mer energi som er mer stabil noe alle rundt deg også vil foretrekke. Du blir mer effektiv og i bedre humør og du kan stoppe eller til og med reversere aterosklerose. Dette er medisinsk dokumentert. Søk f.eks på Esselstyn og Ornish. Slike ting tar lang tid før det penetrert inn i praksis, så du kan forvente deg å høre om det fra legen din om 10-15+ år.

Er du helt spinnvill eller tror du faktisk vanlige leger vil medisinere en 21årig mann med mild artrose "vettlaust"? En vanlig lege vil kanskje anbefale en periode med vanlig paracet eller ibumentin alt etter hvor smertefult det er, men det er maks, vi snakker tross alt ikke om en 79årig kvinne med alvorlig artrose som venter på hoftealloplastikk! De andre tipsene du gir er jeg enig i, godt kosthold, unngå overvekt og riktig trening er tross alt den beste måten å bahandle artrose.

For å svare trådstarter, jeg vet ingenting om din situasjon (f.eks hvor mye det fyller din hverdag angående funksjon og smerter) eller hva CTen sa eksakt, men generelt behandles artrose med trening (for å avlaste de påvirka leddene), riktig fottøy, kosthold/vekttap evt arbeidstilpasning hvis arbeidet potensielt kan gjøre situasjonen værre. Smertestillende tilbyes etter behov, men kan selvfølgelig ha bivirkninger. I avanserte artrosestadier med langvarig påvirket dagligdagsfunksjon eller store smerter kan kirurgi bli aktuelt. Generelt blir ikke de påvirka leddene "som nye" igjen, men med riktig behandling kan du ha normalt funksjonsnivå i lang, lang tid.

Er forøvirg selv lege.

Endret av eldavid
Lenke til kommentar
Er du helt spinnvill eller tror du faktisk vanlige leger vil medisinere en 21årig mann med mild artrose "vettlaust"?

Ja. Fordi det er det svært mange gjør. De fleste allmennpraktikere har ikke peiling. Det letteste for dem er å skrive ut medisiner.

Dette er medisinsk dokumentert. Søk f.eks på Esselstyn og Ornish. Slike ting tar lang tid før det penetrert inn i praksis, så du kan forvente deg å høre om det fra legen din om 10-15+ år.

Jeg er småsjokkert over å se at kunnskapen faktisk har kommet så langt at noen andre på diskusjon har hørt om folk som Esselstyn og Ornish og deres arbeid med forskjellige typer kosthold.

Kostholdet trådstarter bør forsøke å leve på er såkalt "whole foods plant based" eventuelt "vegansk". Det vil si ingenting som kommer ifra dyr, og ikke raffinert mat: f.eks siktet mel, tilsatt sukker og tilsatt olje. Alt annet og alt av planter i sin helhet er lov.

Lenke til kommentar

Svar ct: cystedannelservi os. Naviculare som i tillegg er todelt med uregelmessiglateral begrensning. Om dette representerer en normalvariant eller er sequele etter fractur med pseudoartrosedannelse, kan ikke avgjøres. Subchondral sclerose i leddflaten mot talus; begynnende artrose mistenkes. Lav leddspalte og subchondral sclerose i leddet mellom os naviculare og os. Cuneiforme laterale samt mellom os. Cuboideum og os. Cubeifirme laterale.

R: todelt os naviculare; normalvariant? Fractursquele? Degenerative forandringer med delvis artrose i fortrot .

Noen som har erfaring med prp(innsprøytning av blodplasma) eller innsprøytning av kunstig leddveske?

Lenke til kommentar

Svar ct: cystedannelservi os. Naviculare som i tillegg er todelt med uregelmessiglateral begrensning. Om dette representerer en normalvariant eller er sequele etter fractur med pseudoartrosedannelse, kan ikke avgjøres. Subchondral sclerose i leddflaten mot talus; begynnende artrose mistenkes. Lav leddspalte og subchondral sclerose i leddet mellom os naviculare og os. Cuneiforme laterale samt mellom os. Cuboideum og os. Cubeifirme laterale.

R: todelt os naviculare; normalvariant? Fractursquele? Degenerative forandringer med delvis artrose i fortrot .

Noen som har erfaring med prp(innsprøytning av blodplasma) eller innsprøytning av kunstig leddveske?

Særdeles høy, eller superflat fotbue?

Lenke til kommentar

Har forholdsvis normal fotbue. Men har hatt tretthetsbrudd på begge bein i naviculare tidligere og det var under mistanke nå også, så noe feil må det jo være med føttene mine.

På bildet fra ct er det en veldig tydelig sprekk i naviculare som går tvers igjennom. Legene lurte på om dette var en normalvariant, noe jeg ikke tror det er da bilder jeg har av andre foten viser kun "ett" naviculare bein. Men om det er brudd, trengs det operasjon for at dette tilfellet skal bli bra?

Også om dette er et fullstendig brudd, hvorfor gjør det da mindre vondt (så lenge man ikke spiller fotball) enn tretthetsbruddet jeg hadde tidligere, som var bare en liten sprekk?

post-296929-86178_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Her er ca det samme bilde av høyre og venstre fot, der det er tydelig at naviculare er delt på venstre foten. Legene sier dette er "normalvariant", men kan det være sånn at i den ene foten så er beinet helt og i den andre så er det delt? Skjønner at bein kan være litt ulike i fassong, men at det er delt har jeg vanskelig å forstå at skal være "normalvariant".. Ingen her som har kunnskap om dette som har noe å komme med? :)

Lenke til kommentar

Har forholdsvis normal fotbue. Men har hatt tretthetsbrudd på begge bein i naviculare tidligere og det var under mistanke nå også, så noe feil må det jo være med føttene mine.

På bildet fra ct er det en veldig tydelig sprekk i naviculare som går tvers igjennom. Legene lurte på om dette var en normalvariant, noe jeg ikke tror det er da bilder jeg har av andre foten viser kun "ett" naviculare bein. Men om det er brudd, trengs det operasjon for at dette tilfellet skal bli bra?

Også om dette er et fullstendig brudd, hvorfor gjør det da mindre vondt (så lenge man ikke spiller fotball) enn tretthetsbruddet jeg hadde tidligere, som var bare en liten sprekk?

Antakeligvis ligger talus-benet for langt frem, og presser på naviculare. I så fall burde du (sannsynligvis) også føle noen låsninger ved dorsifleksjon av ankel; stemmer det? Jeg jobber stort sett med idrettsutøvere, så det er ikke sikkert at du ikke kjenner noe slik om du ikke utfører knebøy og lignende.

I tillegg kan det hende at tibialis posterior - uavhengig av fotbue - er alt for tight. Dersom talus ligger for langt frem, og tibialis posterior overdrevent trekker i det mediale cuneiform (benet foran naviculare), vil dette medføre store kompresjonskrefter på navicularbenet.

Endret av Kjetil_4455
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...