Gå til innhold

3 timers eksamen = 2 timer og 45 minutt? Skal være klart til levering kl 12. Hva sier reglene egentlig?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Woods:

Akkurat den skjønner jeg. I et stort eksamenslokale er det i praksis umulig å vite hvem som skriver på hva, så muligheten for "juks" er stor om noen tør å ta den sjansen. Så skrivestopp er logisk.

Gikk meg på en smell første gang jeg hadde eksamen fordi jeg ikke trodde det var så strengt. Satt da med rundt 30 sider som ikke var nummerert. Fikk levere med nød og neppe, men det var så vidt.

Løsningen for min del er å nummerere underveis. Lager ferdig omslagsark og første side før jeg starter på eksamen. Så nummerer jeg resten underveis. Et lite tips om du ikke alt gjør det slik. :)

Jeg slo nesten til kjerringen under sist eksamen pga av at numereringen ikke var korrekt. Hvem bryr seg når valget enten er å ikke få sensur, eller at sensoren må lete litt ekstra.  Skal i hvert fall nummerere i morgen fra starten av

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Digg å avslutte eksamen med kontorarbeid.

I dag drøyet jeg "kontorarbeidet" til 10 minutter før og sto ferdig 5 minutter før. 

Tror jeg har full pott, men hadde en regnefeil på siste deloppgave. Hadde jeg kunne nyttet disse 5 minuttene er jeg ganske sikker på at jeg hadde fikset den, men det gikk ikke. Fremgangsmåten var korrekt, så forhåpentligvis står det til A allikevel. :D 

Men fuck it. Det er et kjipt opplegg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg er i så fall ikke den eneste som "whiner". Forskriften skal opp til vurdering i juni og dette er angivelig noe mange har klaget på. Kanskje ikke så rart når HiOA er eneste skole som praktiserer det slik.

Du slipper jo å "whine", Twinflower, ettersom du får skrive ut hele tiden. 

Lenke til kommentar

Digg å avslutte eksamen med kontorarbeid.

I dag drøyet jeg "kontorarbeidet" til 10 minutter før og sto ferdig 5 minutter før. 

Tror jeg har full pott, men hadde en regnefeil på siste deloppgave. Hadde jeg kunne nyttet disse 5 minuttene er jeg ganske sikker på at jeg hadde fikset den, men det gikk ikke. Fremgangsmåten var korrekt, så forhåpentligvis står det til A allikevel. :D

Men fuck it. Det er et kjipt opplegg.

Ble personlig overrasket over hvor enkelt eksamen var. Tipper at snittkarakteren blir B

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ble personlig overrasket over hvor enkelt eksamen var. Tipper at snittkarakteren blir B

Jepp. Synes eksamensoppgavene har hatt stor variasjon de siste årene. Kommer på i hvert fall en eksamen som var på samme nivå, men de fleste var vanskeligere enn denne, så jeg kan ikke klage på nivået. Samtidig skulle jeg egentlig ønske det var litt vanskeligere. For jeg er flinkere enn dette. :D 

Lenke til kommentar

Jeg er i så fall ikke den eneste som "whiner". Forskriften skal opp til vurdering i juni og dette er angivelig noe mange har klaget på. Kanskje ikke så rart når HiOA er eneste skole som praktiserer det slik.

Du slipper jo å "whine", Twinflower, ettersom du får skrive ut hele tiden. 

Å ha en endelig tidsfrist slik dere har er jo mye bedre enn den juksetidsfristen andre skoler har.

I arbeidslivet så forventer gjerne kunden et ferdig produkt til en gitt dato.

Ta f.eks et softwareselskap som skal lage en app til et arrangement. Appen blir ikke levert i tide, og arrangementet fullføres uten app.

Da nytter det ikke å unnskyde seg med noe slikt som "alt var jo ferdigprogrammert, manglet bare GUI".

Å disponere tiden sin er en kvalitet du skal være glad du får trene på under eksamen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Juksetidsfrist? Tidsfristen er jo endelig på alle andre skoler også. Det er bare at man får et tillegg, også her tidsbegrenset, til å ordne besvarelsen.

Du virker kun interessert i å kverulere, så det får så være. Formålet med tråden min er egentlig oppfylt, så det er ikke så mye mer å diskutere.

Konklusjonen er at alle andre skoler i Norge gir tillegg for å ordne papirene, mens HiOA ikke gjør det. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Skal skolen ha vakter som skal passe på at alle bare skriver på sidenr. og kandidatnr. etter tiden er ute, altså?

Har noen sagt det?

Les tråden du. :)

Lenke til kommentar

Juksetidsfrist? Tidsfristen er jo endelig på alle andre skoler også. Det er bare at man får et tillegg, også her tidsbegrenset, til å ordne besvarelsen.

Du virker kun interessert i å kverulere, så det får så være. Formålet med tråden min er egentlig oppfylt, så det er ikke så mye mer å diskutere.

Konklusjonen er at alle andre skoler i Norge gir tillegg for å ordne papirene, mens HiOA ikke gjør det.

Jeg mente at "vår" tidsfrist er juksetidsfrist.

Altså med 15 min ekstra tid.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg mente at "vår" tidsfrist er juksetidsfrist.

Altså med 15 min ekstra tid.

Som var det jeg svarte på.

Du sier vi har en endelig tidsfrist, mens andre skoler har en "juksetidsfrist". Deres frist er like mye endelig som vår; dere har bare 10/15 minutter ekstra til å brette papirene.

Men denne diskusjonen frem og tilbake får dette til å virke som en mye større ting enn det er for meg. Jeg var egentlig bare interessert i å høre hva vanlig praksis er og hvordan dette er lovregulert. Har fått svar på begge deler. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Herlig eksamen i dag! :)

5 timer på en eksamen som fint kunne vært gjort på 3 timer. Tror faktisk jeg kunne vært ferdig på et par timer om jeg jobbet skikkelig raskt. I hvert fall 2 1/2.

Men tok meg god tid. Regnet over flere av oppgavene flere ganger. Tok kontroller. Og hadde faktisk tid til å tenke og fundere på "tenkeoppgavene". 

Lurer egentlig på hvorfor denne er 5 timer og de øvrige er 3? Opplever ikke pensum eller eksamen som større. Det er jo matematikk, noe som generelt kanskje har høy strykprosent, så kanskje det er for å gi studentene best mulig sjanse?

Ikke vet jeg. Men jeg klager ikke.

Lenke til kommentar

På videregående stopper man å skrive når fristen går ut, jeg ble ærlig talt helt sjokkert når du mente det var "unormalt". Når fristen er ute må man levere det man har, ikke noe mer penn. Kandidatnummer på forsiden skriver man selvsagt på før man gjør noe som helst annet.

Å ha en slik absolutt tidsfrist ser jeg på som både:

1) Selvsagt

og

2) Overlegent best for alle parter. Man slipper noen som helst form for tvil eller overkomplisering.

Det du egentlig har problemer med er at eksamenstiden er for kort. Det hadde vært bedre å løse det ved å øke eksamenstiden til 3 timer og 15 minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

På videregående stopper man å skrive når fristen går ut, jeg ble ærlig talt helt sjokkert når du mente det var "unormalt". Når fristen er ute må man levere det man har, ikke noe mer penn. Kandidatnummer på forsiden skriver man selvsagt på før man gjør noe som helst annet.

Å ha en slik absolutt tidsfrist ser jeg på som både:

1) Selvsagt

og

2) Overlegent best for alle parter. Man slipper noen som helst form for tvil eller overkomplisering.

Det du egentlig har problemer med er at eksamenstiden er for kort. Det hadde vært bedre å løse det ved å øke eksamenstiden til 3 timer og 15 minutter.

Skjønner ikke helt hva du svarer på eller mener. Hva er det som sjokkerer deg?

Selvsagt legger man ned pennen når eksamenstiden er over.

Det jeg har tatt opp er at alle andre institusjoner enn HiOA gir tillegg ETTER eksamenstid til å sortere papirene og gjøre de klar til levering. Det betyr at man kan skrive til siste sekund av de tre timene.

I praksis betyr dette at man kan gjøre ferdig alle overskrifter og omslagsark og så skrive helt til det siste på den siste oppgaven man kanskje sliter med å bli ferdig med eller grubler på.

Når man imidlertid må være 100% ferdig til innlevering ved endte 3 timer, betyr dette i praksis at man som regel må avslutte arbeidet før tiden for å ha marginen på sin side (man vet jo ikke sikkert hvor lang tid man bruker på å ordne papirene). I tillegg har man de kvinnene som går rundt og roper og maser på at man må være klar. Sykt stressende.

På min siste 3-timers eksamen var jeg ferdig til levering 5-6 minutter før. Vet helt sikkert at de 5 minuttene kunne jeg brukt på å regne opp igjen en oppgave som jeg fikk feil på første utregning. 

Uansett, det er likt for alle på HiOA, men jeg mener det er et tåpelig system av de grunnene jeg har nevnt over.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig at HiOAs løsning virker som den beste og burde innføres overalt. Da er det mye lettere for vaktene å se at ingen skriver på besvarelsen etter endt tid. For eksempel ved NTNU der det sitter et par hundre kandidater i samme gymsal med 20 gamle damer som sikkert ikke ser skarpt lenger enn 5 meter.

For min del pleier jeg å skrive emnekode, sidetall, dato og kandidatnummer på alle sidene underveis selv om jeg har tid til å gjøre dette etterpå. Har som oftest god tid på eksamener uansett (kan etter 3 år med høyere utdanning og 22 eksamener huske 2 tilfeller der jeg har hatt dårlig tid).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

For min del pleier jeg å skrive emnekode, sidetall, dato og kandidatnummer på alle sidene underveis selv om jeg har tid til å gjøre dette etterpå. Har som oftest god tid på eksamener uansett (kan etter 3 år med høyere utdanning og 22 eksamener huske 2 tilfeller der jeg har hatt dårlig tid).

Gjør det samme selv. Håpløst å skulle ta det til slutt.

Av ren nysgjerrighet. Hvor lange er eksamenene dine typisk?

I går var første gang jeg hadde god tid på en eksamen og den var 5 timer. Faktisk var det kun andre gang jeg hadde en 5-timers eksamen. Første var Matematikk1000 og der var tiden helt OK. Alle andre har tre timer, noe som for meg alltid blir sykt knapt. :) 

Lenke til kommentar

Gjør det samme selv. Håpløst å skulle ta det til slutt.

Av ren nysgjerrighet. Hvor lange er eksamenene dine typisk?

20 av 22 har vært på 4 timer. De to siste har vært 6 timer. 6 timers eksamen for 7,5 stp. Yay. Faktisk var det en av eksamenene på 6 timer jeg hadde dårlig tid. Skrev siste punktum 14:59. Her stresset jeg sykt med å bli ferdig siste 1-2 timer.

Jeg sitter ofte tiden ut, men da uten å føle at jeg har stresset.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Gjest Bruker-239845

Herlig! :)

I år har heldigvis HiOA gitt oss lov til å skrive ut tiden. Faktisk får vi lov til å skrive overskrifter ETTER fristen har gått ut.

Akkurat det er ikke så viktig for min del da jeg nummererer og fyller ut underveis, men det er fint å kunne skrive ut hele tiden og ikke måtte avslutte før tiden. For min del er disse siste minuttene faktisk utslagsgivende. Trodde ikke jeg skulle bli ferdig med eksamen i går, men det gikk akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...