Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hei, Når jeg gikk på BI var regelen at man kunne skrive med penn helt til eksamenstiden var omme og så bruke 10 minutter eller slik på å ordne papirene så lenge man ikke skrev noe mer. Har snakket med studenter på UiO og samme praksis gjelder fortsatt der. På HiOA, hvor jeg nå studerer, er praksisen imidlertid at papirene skal være ferdig sortert og ligge i omslagsark klare til levering kl 12:00. "HVIS IKKE KAN DERE BARE GLEMME Å LEVERE!" Sitat slutt. Enkelte av eksamensvaktene har vært direkte ufine, særlig en hurpe i forrige semester, hvor dette ble repetert som et mantra flere ganger og også på slutten av eksamen med høy og streng røst. Som om en 3 timers eksamen ikke er stressende nok. Det dette betyr i praksis for min del er at jeg mer eller mindre avslutter eksamen etter 2 timer og 45 minutter slik at alt skal være helt klart innen tiden. Ofte sitter jeg da også igjen med 5 minutt ekstra tid som jeg fint kunne brukt til mer problemløsning. Men når praksis har blitt slik så tør jeg ikke gamble på å være ferdig akkurat i tide. Snakket nylig med en lærer ved et universitet og som nå også er student og han mente at dette hørtes ut som mistolking av reglene og at det slett ikke skulle være slik. Er det noen som vet hva reglementet egentlig sier? Og hva er egentlig vanlig praksis rundt omkring? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Ved Høgskolen i Gjøvik fikk vi 15 minutter etter de 3 timene på å levere. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Samme praksis for 5-timers eksamen, men de har vi ikke spesielt mange av. I tillegg føler jeg at det er mer vesentlig på en 3 timers eksamen hvor 15 minutter utgjør 8% av tiden. Eller 6% om man runder av 10 minutt før. Endret 26. mai 2016 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hos NTNU i Ålesund, tidligere Høgskolen i Ålesund, fikk vi i hvert fall skrive ut tiden, og deretter bruke 15 minutter på å sortere og levere papir. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Takker for svar så langt! Prøver å finne regelverk rundt dette. Har funnet noe for HiOA, men har enda ikke funnet noe som regulerer akkurat dette. Noen som vet? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Takker for svar så langt! Prøver å finne regelverk rundt dette. Har funnet noe for HiOA, men har enda ikke funnet noe som regulerer akkurat dette. Noen som vet? JA! Endelig som tok dette opp! Går også på HIOA, hver jævla 4 timers eksamen varer 3 timer og 45 min, må bruke de siste 15 minuttene til å sortere. Og de dritt kjerringene irriterer meg hver gang. Finn gjerne regler rundt dette, for her BØR det skje en forandring! Synes det er så urettferdig at det er slik KUN på HIOA i Oslo. Lenke til kommentar
-submariner- Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Se punkt 3.11: "En av inspektørene bekjentgjør når det er en time igjen og når det er 15 minutter igjen av disponibel tid. Det gis ikke tillegg i tid for å avslutte arbeidet, dvs. for sidenummerering, stifting og sortering i bunker osv. Besvarelsen skal være klargjort ved eksamenstidens slutt." Er ellers enig i at det er dustete. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Spiller det noen rolle når det er likt for alle egentlig ? Lenke til kommentar
lesles Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) Spiller det noen rolle når det er likt for alle egentlig ? Det er likt for alle på HiOA, men ikke likt for alle som studerer økonomi. Spørsmålet er om eksamene på HIOA er litt enklere? færre oppgaver? Hva er greia med at 15 minutter blir spist opp? Endret 28. mai 2016 av lesles Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) Fant ut at dette er regler som trolig er unikt for HiOA. Alle andre høyskoler og universeter har innfelt i instruksene at studenten får skrevet ut tiden og så bruke inntil 15 minutter på å ordne besvarelsen. Dette er jo den opplagt mest rettferdige og logiske måten å legge det opp på. Problemet er ikke bare at tiden blir spist opp på en alt veldig kort eksamen, men at man slutter å skrive før tiden fordi man ikke vet nøyaktig hvor lang tid man bruker på å ordne arkene og derfor ønsker å ha litt margin. Jeg tør påstå at 5-7 minutter på en 3 timers eksamen kan i ytterste konsekvens vippe deg en karakter om du er i grensen. Spiller det noen rolle når det er likt for alle egentlig ? Kanskje ikke. Men det favoriserer uten tvil de som takler stress veldig bra og som er raskest. Nå kan man jo argumentere med at eksamen alt er en øvelse i å prestere under press, men jeg synes fokuset burde være mer på å få vise kunnskapen man er i besittelse av. Har heldigvis ikke store problemer med dette selv, men vet at mange sliter stort med både angst og stress knyttet til eksamen. Snakker ikke om store reformer her, men synes ikke det er for mye forlangt å skulle få bruke 3 timer på en besvarelse og avslutning av 10 studiepoeng. Man kan jo også lure på om foreleserne vet at vi i praksis har 2 timer og 45 minutter, for det ER jo ikke en 3 timers eksamen. Kan ikke se noe annet rasjonal bak dette enn at HiOA ønsker å spare penger. Endret 28. mai 2016 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Kan trøste deg med at arbeidsmarkedet også favoriserer de som takler stress og er mest effektive 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Sant nok. Kan vanskelig argumentere mot det. Men i arbeidslivet har man som regel tid til å kvalitetssikre og se over arbeidet. Forhåpentligvis. Om ikke ender det fort med at en bro eller to kollapser. Jeg er nok ikke den som er rammet verst og jeg får som regel B, så jeg gjør det jo greit. Men jeg vet med 100% sikkerhet at jeg hadde en A inne ved minst to anledninger, men jeg disponerte tiden min dårlig og leverte solid på første del, noe som gjorde at jeg knapt fikk tid og måtte slurve litt på siste del. Har nå blitt bedre på disponering av tid. Sitter inne med A kunnskap til kommende eksamen, men tror faktisk ikke jeg er rask eller effektiv nok til å få det ut i løpet av 2 t og 45 minutt. Driller nå på å ha så høyt tempo som mulig, så jeg håper. Men synes ikke 15 minutter ekstra for hele tre timer er mye å be om. Ble kanskje litt avsporing. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) HioA står fritt til hvordan de ønsker å gjennomføre eksamen såfremt den sammsvarer med norsk lov (f.eks formålsparagrafen). Er og nedfelt mer spesifikke lover og regler for høyere utdanning. Hele kan leses her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-04-01-15/KAPITTEL_1-3#§3-9 § 3-9.Eksamen og sensur (1) Universiteter og høyskoler skal sørge for at kandidatenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvet og vurdert på en upartisk og faglig betryggende måte. Vurderingen skal også sikre det faglige nivå ved vedkommende studium. Det skal være ekstern evaluering av vurderingen eller vurderingsordningene. (2) Styret oppnevner sensor ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering når resultatet inngår på vitnemålet eller innregnes i karakter for vedkommende studium. Det skal være minst to sensorer, hvorav minst én ekstern, ved bedømmelse av kandidatenes selvstendige arbeid i høyere grad. (3) Den muntlige del av eksamener og prøver skal være offentlig med mindre hensynet til gjennomføringen av eksamenen eller prøven tilsier noe annet. Styret kan gjøre unntak fra regelen om offentlig eksamen i det enkelte tilfelle etter ønske fra vedkommende eksamenskandidat, når tungtveiende hensyn taler for det. (4) Sensuren skal foreligge innen tre uker hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid. Styret selv kan gjøre unntak for enkelteksamener og kan i midlertidig forskrift etter sjuende ledd fastsette en lengre frist når det ikke er mulig å skaffe det antall kvalifiserte sensorer som er nødvendig for å avvikle sensuren på tre uker. Styret selv kan i forskrift etter sjuende ledd fastsette lengre frist for avhandlinger og tilsvarende større skriftlige arbeider. (5) Ved ny sensurering etter §§ 5-2 og 5-3 benyttes minst to nye sensorer, hvorav minst én ekstern. Endring kan gjøres både til gunst og ugunst for klager. Hvis den endelige karakter er fastsatt på grunnlag av både skriftlig og muntlig prøve og klager får medhold i klage på sensuren over den skriftlige del av eksamenen, holdes ny muntlig prøve til fastsetting av endelig karakter. (6) Vurderingsuttrykket ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering skal være bestått/ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. (7) Styret selv gir forskrift om avleggelse av og gjennomføring av eksamener og prøver, herunder vilkår for å gå opp til eksamen eller prøve på nytt og for adgang til ny praksisperiode og bestemmelser om oppmelding og vilkår for oppmelding. For utdanninger med nasjonale rammeplaner fastsatt etter § 3-2 annet ledd må forskriften ta utgangspunkt i de eventuelle generelle bestemmelser om eksamen og sensur som gis i rammeplanen. Styret kan delegere til avdeling eller grunnenhet å gi utfyllende regler om forhold som er særegne for den enkelte eksamen. 0 Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 96 (ikr. 1 aug 2009 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 676). Mao legges det ikke noen føringer på lengden på eksamen, eller når en skal levere inn arkene sine.. Endret 28. mai 2016 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Takk for informasjon, Nebuchadnezzar. HiOA har nok sitt på det rene sånn sett. Jeg kan ikke se noen annen grunn enn at de gjør dette for å spare penger? Av en eller annen grunn har matematikk-eksamen 5 timer, selv om man fint regner seg gjennom den på 3 timer. Der kommer jeg faktisk til å ha GOD tid. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Takk for informasjon, Nebuchadnezzar. HiOA har nok sitt på det rene sånn sett. Jeg kan ikke se noen annen grunn enn at de gjør dette for å spare penger? Av en eller annen grunn har matematikk-eksamen 5 timer, selv om man fint regner seg gjennom den på 3 timer. Der kommer jeg faktisk til å ha GOD tid. Dette er jo en typisk sak du kan gå til studentparlamentet med. De vil sikkert gjerne jobbe opp mot høgskolen for å endre reglementet. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Hvilken grunn til at de velger å gjennomføre det på denne måten blir bare synsing fra min side. Men jeg forstår frustrasjonen og det er en unormal måte å gjennomføre eksamen på. Tipper at det ikke er gjort for å være ondskapsfulle mot studentene, men heller gjort av gammel vane. Om du ønsker å forandre på dette ville jeg prøvd å snakke med de tillitsvalgte studentene på skolen din. Alle skoler mener jeg skal ha dette. Om ikke så er det mulig å prate med studentombudet til UIO de tar gjerne på seg slike saker. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Dette er jo en typisk sak du kan gå til studentparlamentet med. De vil sikkert gjerne jobbe opp mot høgskolen for å endre reglementet. Har sendt et par-tre mailer i første omgang, så jeg får se hva jeg får vite der, men kommer nok til å gå videre med det, ja. Hvilken grunn til at de velger å gjennomføre det på denne måten blir bare synsing fra min side. Men jeg forstår frustrasjonen og det er en unormal måte å gjennomføre eksamen på. Tipper at det ikke er gjort for å være ondskapsfulle mot studentene, men heller gjort av gammel vane. Om du ønsker å forandre på dette ville jeg prøvd å snakke med de tillitsvalgte studentene på skolen din. Alle skoler mener jeg skal ha dette. Om ikke så er det mulig å prate med studentombudet til UIO de tar gjerne på seg slike saker. Ja, jeg får gjøre det. Vedrørende gammel vane, så har jeg forstått det slik at disse reglene har eksistert lenge, men at de ikke har vært håndhevet så strengt før inntil noen semestre siden. Tror faktisk ikke det var slik på den aller første eksamen jeg tok på HiOA. Så det er nok ikke gammel vane. Av den grunn tenkte jeg også at det sikkert er slik på alle andre skoler/universitet, men at de ikke håndhever det eller at kanskje de også hadde begynt med det samtidig. Men nå viser det seg jo at dette er mest sannsynligvis unikt for HiOA. Jeg heller mot at det er gjort for å spare penger og at man samtidig greier å være ekstra kjip mot studentene. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Synes forøvrig også at de i så fall bør skrive det om til en 2 timer og 45 minutts eksamen eller 2 timer og 50 minutts eksamen slik at man kan vet nøyaktig hva man skal forholde seg til. Jeg har nemlig lyst å skrive helt til siste sekund slik at jeg ikke stopper arbeidet før jeg MÅ. Slik det er i dag taper jeg lett 5 minutt fordi jeg ønsker å ha god margin og er redd for å ikke få levert. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 UiO: Jeg syns det er rart vi ikke får skrive på forsidene og kandt. nr etter fristen. Det er tross alt kontorarbeid som ikke er relevant til eksamen. Jeg skjønner de vil forhindre at noen skriver mer etter tiden, men det kunne enkelt ha løst seg ved at eksamensvakten kan være vitne i det du skal levere inn papirbunken. Er vel ikke noe vi kan gjøre med dette da.. Har dog blitt flink til å gjøre alt dette før fristen går ut, i frykt om å glemme et kandt. nr på et av arkene... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Woods: Akkurat den skjønner jeg. I et stort eksamenslokale er det i praksis umulig å vite hvem som skriver på hva, så muligheten for "juks" er stor om noen tør å ta den sjansen. Så skrivestopp er logisk. Gikk meg på en smell første gang jeg hadde eksamen fordi jeg ikke trodde det var så strengt. Satt da med rundt 30 sider som ikke var nummerert. Fikk levere med nød og neppe, men det var så vidt. Løsningen for min del er å nummerere underveis. Lager ferdig omslagsark og første side før jeg starter på eksamen. Så nummerer jeg resten underveis. Et lite tips om du ikke alt gjør det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå