sabelpikk Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hva tenker forumets jegere om å la være å jakte en sesong, heller jakte rev og kråke, slik at rypebestanden kan ta seg opp?Kråkebestanden er stor, og reven er det veldig mange av også. Dette er faktorer som påvirker rypebestanden, i tillegg til massiv jakt på rypa. Jeg foreslår at rypejakt blir forbudt for bare ett år, en sesong, og at det gjeninnføres skuddpremie på kråke. Vi kan ikke drive å høste av rypebestanden, uten å iverksette tiltak som forsikrer en god bestand. 2 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Det er veldig mange mennesker, synes jeg. Litt for mange. De ødelegger og forstyrrer økosystemet. 2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Det er veldig mange mennesker, synes jeg. Litt for mange. De ødelegger og forstyrrer økosystemet. Da er det bare å melde seg for Peshmerga og gjøre din del for økosystemet. God tur! 9 Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Nå spurte jeg jegere, men jeg ser også at andre interesserte gjerne må svare! Men fordelaktig om vi tar Peshmerga-snakk i en annen tråd. Ser ikke akkurat hvor relevant det er å nedkjempe terrorister i Irak og Syria, i forhold til rypebestanden i Norge. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Overhode ikke. Det var poenget mitt. 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? 1 Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Det er noen ganger at det ikke blir rypejakt en sesong i mitt område fordi bestanden er lav. jeg vil gjerne også se noen kilder på dette 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 http://www.nrk.no/norge/_-fredning-er-ikke-svaret-pa-rypenedgangen-1.12228581 http://www.nrk.no/trondelag/forventer-tiltak-for-a-oke-rypebestanden-1.12237937 http://www.dn.no/dnaktiv/2015/08/26/2141/Jakt/roper-varsko-om-rypebestanden http://www.webavisen.no/siste-nytt-om/rypebestanden.htm 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... 2 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Det er flere jaktlag som drar 8-10 mann på rypejakt, Har kvote på 1-3 ryper per jeger per døgn og skyter full kvota. Problemet er at alle disse gutta prater med hverandre, om 2-3 stykker ikke har skutt noe så skyter de som får muligheten kvota dems også etter og ha blitt informert om at noen på laget ikke har skutt noe. Og det jaktes fra 05-06:00 frem til 18-19:00 på kvelden i mange dager etterhverandre, Følger ikke akkurat "per døgn" regelen da. Endret 26. mai 2016 av Eriksendrul 2 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Merkelig definisjon, Thoto79 er jeger selv om han kun har skutt leirduer, men jeg er ikke jeger fordi jeg driver tyvjakt (og ikke betaler avgift og er for gammel til å trenge jegerprøven). Endret 26. mai 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Ikke enig... har man jegerprøven å har betalt avgift har man lov til å jakte men er ikke jeger før man faktisk har vært med å jaktet. Endret 26. mai 2016 av Nasciboy 2 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Merkelig definisjon, Thoto79 er jeger selv om han kun har skutt leirduer, men jeg er ikke jeger fordi jeg driver tyvjakt (og ikke betaler avgift og er for gammel til å trenge jegerprøven). Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Ikke enig... har man jegerprøven å har betalt avgift har man lov til å jakte men er ikke jeger før man faktisk har vært med å jaktet. Hva dere mener er irrelevant. Man er oppført som jeger om man har tatt jegerprøven og har betalt lisens. Om man er aktiv jeger er derimot en annen sak. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Merkelig definisjon, Thoto79 er jeger selv om han kun har skutt leirduer, men jeg er ikke jeger fordi jeg driver tyvjakt (og ikke betaler avgift og er for gammel til å trenge jegerprøven). Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Ikke enig... har man jegerprøven å har betalt avgift har man lov til å jakte men er ikke jeger før man faktisk har vært med å jaktet. Hva dere mener er irrelevant. Man er oppført som jeger om man har tatt jegerprøven og har betalt lisens. Om man er aktiv jeger er derimot en annen sak. Hva du mener er irrelevant!! Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Merkelig definisjon, Thoto79 er jeger selv om han kun har skutt leirduer, men jeg er ikke jeger fordi jeg driver tyvjakt (og ikke betaler avgift og er for gammel til å trenge jegerprøven). Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Ikke enig... har man jegerprøven å har betalt avgift har man lov til å jakte men er ikke jeger før man faktisk har vært med å jaktet. Hva dere mener er irrelevant. Man er oppført som jeger om man har tatt jegerprøven og har betalt lisens. Om man er aktiv jeger er derimot en annen sak. Hva du mener er irrelevant!! Jeg har ihvertfall tatt jegerprøven men uten å betale årets lisens og har egentlig ingen planer om å være med skatteflyktningen på tjuv jakt heller;) Om man ikke er definert som jeger om man ikke aktivt går på jakt er mye mulig, men kanskje ikke så veldig viktig Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Ser jo at det trengs tiltak her ja, forslag ifra miljødirektoratet om å begrense jaktsesongen på rype ifra 10 sept til 23 desember i fem år fremover. http://www.porten.no/artikler/nyhende/foreslar-begrense-rypejakta 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Merkelig definisjon, Thoto79 er jeger selv om han kun har skutt leirduer, men jeg er ikke jeger fordi jeg driver tyvjakt (og ikke betaler avgift og er for gammel til å trenge jegerprøven). Jeg er jeger men har ikke skutt annet enn leirduer så tror ikke jeg kan uttale meg om stort her, utover at rype smaker godt og sannsynligvis veldig mye bedre enn rev og kråke Men kan ikke si jeg har hørt noe om dette av kompiser som er på rypejakt årlig, har du noe kilder eller dokumentasjon på at rype bestanden er truet og evnt hvor i Norge dette er tilfelle? Jeg er fisker men har ikke fisket, bare tørrtrent på land med fiskestangen. Med all respekt, har du kun skutt leirduer så er du vel ikke jeger... Har man jegerprøven og har betalt avgift er man jeger. Ikke enig... har man jegerprøven å har betalt avgift har man lov til å jakte men er ikke jeger før man faktisk har vært med å jaktet. Hva dere mener er irrelevant. Man er oppført som jeger om man har tatt jegerprøven og har betalt lisens. Om man er aktiv jeger er derimot en annen sak. Hva du mener er irrelevant!! Den er grei Lenke til kommentar
sabelpikk Skrevet 27. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2016 Ser jo at det trengs tiltak her ja, forslag ifra miljødirektoratet om å begrense jaktsesongen på rype ifra 10 sept til 23 desember i fem år fremover. http://www.porten.no/artikler/nyhende/foreslar-begrense-rypejakta Interessant, at det skulle vare i fem år hadde jeg ikke fått med meg. Det hørtes lenge ut. Vinterjakt er særdeles tøft og spennende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå