swasand Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hei. Jeg ønsker å lage et eget program men vet ikke hvor jeg starter. Jeg har aldri programmert noe før så gjør det enkelt for meg :-) Det jeg ser for meg er et program med en databasefunksjon. Muligheten til å opprette nye "kunder" med navn, id nummer og spesifikke oppgaver som jeg skal utføre for denne kunder. Muligheten for å lagre vedlegg er også viktig. Og så trenger jeg muligheten til å søke opp de forskjellige kundene. Er dette noe som er mulig å få til for en nybegynner som meg? Uten at jeg må bruke flere år på utvikling? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hei, Swasand! Som nykommer bør du begynne med å programmere i Visual Basic. Dette programmet er fra Microsoft, og er laget slik at du skal kunne klare å lære programmering på en enkel måte. SQL-databaser er fullt mulig å opprette i dette programmet, men du bør søke etter videoer som viser hvordan du starter og hvordan du bruker disse funksjonene. Ikke nøl med å kontakte meg hvis du trenger hjelp vedrørende dette. Jeg har programmert mye i Visual Basic, og er i stand til å hjelpe deg med hva det skal være. Med vennlig hilsen; Error 403 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hva trenger du dette til? Hvis det er for å lære programmering og utvikling så bør dette være en overkommelig oppgave for en nybegynner. Det finnes sikkert en haug med ferdig programmer som har den funksjonaliteten du trenger, er sjelden noen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Lenke til kommentar
Melankii Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Som nevnt tidligere hvis det er for personlig bruk, finnes det sikkert ferdige løsninger som du kan ta i bruk. Hvis dette er for å lære seg å utvikle programvare så ville jeg tørt å påstå at det er oppnåelig innen ~2 måneder?Dette avhenger jo av hvor mange funksjoner og hvor mye arbeid du er villig til å legge i dette. Det du trenger å gjøre er å sette deg inn i objekt orientert programmering og relasjonsbaserte databaser.Ser at Visual Basic er nevnt tidligere, dette har jeg ikke stor kunnskap til. Men kan også anbefale Java / Python (Objekt orientert programmeringsspråk) + MariaDB (relasjonsdatabase) da det er mye ressurser på nettet rundt dette. OOP Kort forklart er OOP en metode for programmering som innebærer å bruke Objekter. Et objekt er egentlig et stykke kode som lar deg lage mange lignende deler av koden uten å måtte skrive koden på ny hver gang. Dette gjøres ved å opprette klasser som kan ansees som en mal for objektet. Denne klassen kan da inneholde attributter (egenskaper) og metoder (funksjoner) for objektet. Dette gjør at koden blir mye ryddigere og effektiv. I ditt tilfelle vil det f.eks. være kunde. Kunde vil da f.eks. ha "egenskapene" ('Navn' og 'ID') + "funksjoner". Så istedenfor å skrive kode hver gang du oppretter en kunde, kan du da initialisere (opprette) objektet (kunden) med de attributtene ('Navn' & 'ID') du ønsker. Altså tar du å oppretter kunde utifra malen og da er objektet (kunden) definert med visse egenskaper og funksjoner som følger med i det objektet (kunden) opprettes.Da vil jo kunden f.eks ha egenskapen Navn og ID, som du kan definere, dermed får du individuelle kunder utifra en klasse (Kunde.class). DATABASE En database består av tabeller og disse er organisert igjen i rader og kolonner.Se for deg at en tabell er ett excel ark, da vil databasen bestå av disse excel arkene med masse data.I en relasjons database vil alle disse excel arkene være relatert til hverandre. Så hvis du har en tabell med klasse og en tabell m. elever Klasse +--------+-------+ | Klasse | Elev | +--------+-------+ | 1A | Ole | | 1A | Marie | | 1B | Inge | | 1B | Tore | +--------+-------+ Elever +-------+----------+ | Navn | Mobilnr | +-------+----------+ | Ole | 00000011 | | Marie | 00000022 | | Inge | 00000033 | | Tore | 00000044 | +-------+----------+ Du kan da sende en spørring til databasen, f.eks VELG ALLE FRA TABELLEN KLASSE SOM GÅR I KLASSE 1A -> Ole -> Marie Her et eksempel som viser hvorfor det heter relasjons database: VELG mobilnummer FRA (SETT SAMMEN TABELLENE KLASSE OG ELEVER SLIK AT ELEV = NAVN) DER ELEV HETER OLE -> 00000011 Ole i Klasse tabellen vil peke videre til Ole i elev tabellen,dermed kan du hente ut nummeret til Ole via Klasse tabellen.Dataene henger sammen dermed er de relatert. Hvis du fortsatt har motet til å ta på deg prosjektet, så kan jeg gå litt mer i detalj rundt OOP og Databaser hvis ønskelig. Så er det vel noen ildsjeler rundt her som har meninger ang. hvilke programmeringsspråk og databasespråk som er mest egnet for denne oppgaven. TL;DR 1. Lære seg grunnleggende objekt orientert programmering + ett OOP språk 2. Lære seg grunnleggende relasjonsdatabase + ett database språk 3. Implementere en løsning hvor du kombinerer disse to. Kilder: ELI5 på Reddit Endret 26. mai 2016 av Melankii 1 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Er dette noe som er mulig å få til for en nybegynner som meg? Uten at jeg må bruke flere år på utvikling? Du kan nok utvikle noe sånt på mindre tid enn flere år. Men det forutsetter at du har lært deg en god del ting først. Jeg vil anbefale deg å ikke prøve å sette deg inn i for mange ting på en gang. Lær deg litt generell programmering først, og still spørsmål i en gruppe om programmering, f.eks. Java-gruppa el., og så vender du tilbake til å lære deg database når du har fått kontroll på "vanlig" programmering. Ikke bland inn web/html heller, før du har lært grunnleggende programmering. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Enig med det som er blitt nevnt, start med ett OOP språk. Gjerne java. Det som du skisserer er så og si roten til hva vi har gjort i dette semesteret der vi har hatt grunnleggende programmering i ett OOP språk(java). Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Hvis dette er noe du skal bruke i praksis i et firma ville jeg heller ha fått noen til å lage det. Tenk på konsekvensene hvis det oppstår et stort problem lenge etter at du har begynt å bruke programmet, og du ikke klarer å fikse det (innen rimelig tid). Hvor mange kunder er det du tenker på, ca? 5000 eller 500 000? Endret 27. mai 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Hvis dette er noe du skal bruke i praksis i et firma ville jeg heller ha fått noen til å lage det. Tenk på konsekvensene hvis det oppstår et stort problem lenge etter at du har begynt å bruke programmet, og du ikke klarer å fikse det (innen rimelig tid). Hvor mange kunder er det du tenker på, ca? 5000 eller 500 000? OOP, hva med slikt som Visual Foxpro, er det avlegs? Jeg fant det i sin tid lett å lære og å bruke. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_FoxPro Last release: v9.0 SP2[1] / October 16, 2007; 8 years ago[2]Development status: Discontinued[3] Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Støtter Visual Studio-forslaget øverst (C# eller VB) om man bruker Microsoft. Begynte selv med VB.NET, og bruker nå Java (Intellij og SceneBuilder). Funksjonalitet og biblioteker er like i alle disse c-type språkene, men når det gjelder bygging av GUI er det ingen som kan nærme seg Visual Studio. Mtp database kan det jo være fristende å nevne NoSQL-typene (Mongo, elasticsearch etc), men for en nybegynner er sikkert relasjonsdatabasene enklere å få hjelp med. Store databasemotorer er derimot ikke noe gøy å legge inn i små en-bruker-systemer. Da er det nesten enklere å lage noe selv (json eller xml-basert) Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Dersom valget faller på MS, fins det noen som helst fordel med å bruke VB istedenfor C#? Dersom databasen ikke er i kategorien "big data", skal fremstille en graf, eller lignende, er det ingen som helst grunn til å velge noe annet enn en helt vanlig SQL-database. Medmindre målet er å lære seg en eller annen no-SQL-teknologi, da. TS må også røpe litt mer her, ellers blir svarene for sprikende. FoxPro er nevnt, men MS har jo et "lignende" produkt kalt Access. Dersom oppgaven nesten like gjerne kunne vært løst i et regneark, men ikke helt, kan Access være et alternativ. Men det blir veldig fort en hemsko og begrensning, så dette er vel mer en advarsel enn en anbefaling, tror jeg ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå