Gå til innhold

Hvilken E-post løsning bruker du?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er interessert i å høre hva slags epost løsning folk bruker.

Ved at en stor del bruker www.gmail.com.

 

Jeg ønsker å høre fra deg hvilke e-post leverandører betalt og gratis du bruker, evt hvis du har vært på tanken av å bytte. Er det noe fordeler med den du bruker, skriv også gjerne ned hva som evt er bra/dårlig.

 

Jeg selv i dag, bruker gmail.com og protonmail.ch

Ulempen med protonmail.ch er at den er "overbeskyttet". Altså du kan ikke bruke noe mail programmer evt andre apper enn dens eget.

 

Jeg husker å ha lest om mange fine løsninger, som desverre har måtte legges ned, pga stort press av myndigheter, da dem ikke ville levere ut informasjon om brukerne sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egen mailserver. Fordelene er full kontroll på oppsettet, 100% eierskap til mine egne data, osv.

 

Ulemper: Litt/mye knot å sette det opp (evt. veldig mye for de som evt. ikke har erfaring med serveroppsett/drift). Når det først er satt opp har jeg egentlig svært lite vedlikehold på det, men regner med å måtte gjøre en større oppgradering når OS-versjonen jeg bruker og sånt ikke lengre er supportert. Koster også litt, men bruker også serveren til en del andre ting, så jeg ville hatt den uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gmail på privaten, og Google For Work (Gmail) til enkeltpersonforetaket mitt. Jeg er villig til å ofre litt for å bruke Google sine tjenester, da brukervennelighet, sikkerhet (som i at 3. part kommer seg inn i systemene) og stabilitet er veldig god, og det veier høyest for min del.

Endret av j--
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har egen mailserver. Fordelene er full kontroll på oppsettet, 100% eierskap til mine egne data, osv.

 

Ulemper: Litt/mye knot å sette det opp (evt. veldig mye for de som evt. ikke har erfaring med serveroppsett/drift). Når det først er satt opp har jeg egentlig svært lite vedlikehold på det, men regner med å måtte gjøre en større oppgradering når OS-versjonen jeg bruker og sånt ikke lengre er supportert. Koster også litt, men bruker også serveren til en del andre ting, så jeg ville hatt den uansett.

Har hatt lyst å lage egen mailserver, men risikoen jeg ser på dette, er jo selvfølgelig at du er mer sårbar. Du står gjerne for din egen sikkerhet, og er selv ansvarlig for å oppretteholde sikkerheten. Skulle du være utsatt for angrep, er du gjerne letter "mål" enn et firma, da dem ofte har mer ressurser rundt sikkerhet. Igjen, mye knot som du sier, ved å oppdatere server osv. Uttover det, skulle jeg så absolutt hatt min egen mail server.

Lenke til kommentar

 

Har egen mailserver. Fordelene er full kontroll på oppsettet, 100% eierskap til mine egne data, osv.

 

Ulemper: Litt/mye knot å sette det opp (evt. veldig mye for de som evt. ikke har erfaring med serveroppsett/drift). Når det først er satt opp har jeg egentlig svært lite vedlikehold på det, men regner med å måtte gjøre en større oppgradering når OS-versjonen jeg bruker og sånt ikke lengre er supportert. Koster også litt, men bruker også serveren til en del andre ting, så jeg ville hatt den uansett.

Har hatt lyst å lage egen mailserver, men risikoen jeg ser på dette, er jo selvfølgelig at du er mer sårbar. Du står gjerne for din egen sikkerhet, og er selv ansvarlig for å oppretteholde sikkerheten. Skulle du være utsatt for angrep, er du gjerne letter "mål" enn et firma, da dem ofte har mer ressurser rundt sikkerhet. Igjen, mye knot som du sier, ved å oppdatere server osv. Uttover det, skulle jeg så absolutt hatt min egen mail server.

 

 

Jeg kjører også egen mailserver.  Du er ikke nødvendigvis mer sårbar enn et selskap, men ja det krever innsats og kunnskap. Det er lavere angrepsflate og du kan velge å tillate kun det minimale av tjenester og funksjonalitet, begrenset til det du bruker.  Er ting satt opp riktig trenger du bare å sørge for at du patcher jevnlig. Ressursmessig trenger du ikke mange mann til å drifte en server, det er fullstendig håndterlig som en person.  Du har i tillegg bare en server å fokusere på, i motsetning til IT avdelinger.

 

Nå skal det nevnes at jeg selv jobber med slike saker, og mine private servere har mye mindre angrepsflate og på noen områder strengere sikkerhet (ingen PHP feks, kun templating) ettersom jeg ikke trenger å tilfredsstille business behov. Som oftest er mine servere patchet før jeg rekker å få endringer gjennom change-regimet på jobb.

 

EDIT: Bedre språk.

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...