Redaksjonen. Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Både Sintef, Ife og NTNU blant de utvalgte.Norge får åtte nye forskningssentre for miljøvennlig energi Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 "øke produksjonen av fornybar energi." Det store spørsmålet er om Tord Lien og dagens regjering egentlig er interessert i mer fornybar energi? En kan gjerne tildele 160 mil. til forskning på området, men hva er 160 mil. i forhold til 100 mrd. som investeres i olje- og gassektoren årlig? Det er gapet mellom politisk prat og det som faktisk blir gjort jeg har reagert på i flere 10-år. Husker jeg ikke feil opprettet også Stoltenbergregjeringen forskningssenter for mer fornybar energi. Hva kommer det egentlig ut av dette, utenom at politikerne har behov for å vise at noe gjøres. Jeg startet med patentsøknader på bølgekraftverket vist på http://www.owwe.net i 1978. Et godt bølgekraftverk i kategorien "Point absorber", men har ikke fått en kr. i støtte. I 2005 fikk jeg patent på en teknologi i kategorien "Overtopping", som heller ikke har fått noe støtte. Da jeg ble pensjonist i 2010 reiste jeg på en bølgekraftkonferanse på Madeira, men det som overrasket meg var mangelen på interesse for de tekniske løsningene. Det samme opplevde jeg på EU sine maritime dager i Gøteborg året etter. Trøsten til Tord Lien må være at byråkratiet har sin egen agenda i mange land. Tiden er overmoden for praktisk gjennomføringsevne, og da er det ordninger som Feed-in og El-sertifikater som må brukes. Tyskland har vist at bruk av denne politikken innen vind- og solkraft har skaffet landet 300 000 arbeidsplasser, så det er bare for Tord Lien å kopiere samme politikken på havområdene utenfor Norge. Hva hjelper det med 160 mil. til fordeling mellom universitetene når et enkelt bølgekraftverk m/vindturbiner koster 500 mil. 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Dette er jo småpenger. Nok til at noen forskere uten perspektiv har til salt til maten. Obs. Forskningen må ikke resulture i at det gir fremgang for fonybar energi på bekostning avb fossil energi. Tord har pengene og slik forskning vil vi ikke ha. Enig aanundo; dette er alt for smått til at en får reslutater av det og se heller til Tysklands måte å gjøre ting på. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Hørt dette før? 15.02.2011 lanserte daværende energiminister Terje Riis-Johansen 3 forskningssenter(se linken). De skulle skaffe informasjon til politikerne for å lage en god politikk innen fornybar energi. Hadde vært interessant å vite hvordan pengene er blitt brukt, og hva som egentlig kom ut av forskningen. Den kollektive hukommelsen er kort og nye politikere må markere seg på området fornybar energi. http://www.forskningsradet.no/prognett-energisenter/Nyheter/Tre_nye_forskningssentre_for_miljovennlig_energi/1253964788311&lang=no Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvordan kan det ha seg at du og annundo til stadighet gir det feilaktige inntrykket at vi har mye å lære av Tyskland når det gjelder fornybar energi? Det er et ugjendrivelig faktum at vi har dobbelt så mye elkraft pr innbygger som Tyskland. All vår elkraft er fornybar og utslippsfri vannkraft, mens mye av Tysklands elkraft er fremdeles kullfyrt. Det eneste stedet de slår oss er på strømprisen - som er tre ganger vår. Vi har flere utslippsfrie elbiler og lavutslipps hybrider pr innbygger enn noe annet land inkludert Tyskland. Så hvorfor skal vi "heller (se) til Tysklands måte å gjøre ting på". At aanundo taler for sin syke mor, bølgekraftverk, er vi vant med. Hva er din særinteresse? Og for alle som kritiserer Tord Lien for oljeboring i nord, så skal man være totalt kunnskapsløs og farlig naiv for å tro at vi kan kvitte oss med oljen før en alternativ mobil energibærer er tilgjengelig. Kan noen tro at det ville bli en bedre verden om all fly-, skips-, og tungtransport som drives av olje, ble forbudt i morgen? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Hvordan kan det ha seg at du og annundo til stadighet gir det feilaktige inntrykket at vi har mye å lære av Tyskland når det gjelder fornybar energi? Det er et ugjendrivelig faktum at vi har dobbelt så mye elkraft pr innbygger som Tyskland. All vår elkraft er fornybar og utslippsfri vannkraft, mens mye av Tysklands elkraft er fremdeles kullfyrt. Det eneste stedet de slår oss er på strømprisen - som er tre ganger vår. Vi har flere utslippsfrie elbiler og lavutslipps hybrider pr innbygger enn noe annet land inkludert Tyskland. Så hvorfor skal vi "heller (se) til Tysklands måte å gjøre ting på". At aanundo taler for sin syke mor, bølgekraftverk, er vi vant med. Hva er din særinteresse? Og for alle som kritiserer Tord Lien for oljeboring i nord, så skal man være totalt kunnskapsløs og farlig naiv for å tro at vi kan kvitte oss med oljen før en alternativ mobil energibærer er tilgjengelig. Kan noen tro at det ville bli en bedre verden om all fly-, skips-, og tungtransport som drives av olje, ble forbudt i morgen? Norge investerer ca 100 milliarder i olje/gass per år (og Staten tar ca 80% av risikoen), og her snakker vi om noen fåtalls timillioner til forskning. I Tyskland bruker de altså masse milliarder på fornybar energi per år, noe som har akselerert særlig utvikling av solceller. Å snakke om høye strømpriser i Tyskland er stort sett bare tull og det vet du sikkert selv. Markedsprisen er ca den samme som i Norge (20 til 30 øre) og i tillegg kommer en Energiwendepris på ca 50 øre. Så har de som i Danmark ca en krone til i avgift/skatt av en eller annen grunn. Det virker som at de hater strøm. Som du er inne på så har jeg ikke noen særinteresser i noen retning! For tyngre kjøretøy (langdistanse) kan en bruke hydrogen, likedan for skip og flytende hydrogen til kortdistanse fly. Hydrogen fra elektrolyse og fornybar strøm. Så olje og gass kan sjaltes ut rimelig raskt hvis man absolutt vil. Jeg tror nok dette må være en gradvis utvikling (over ti, tue år) slik at teknologien får tid til å utvikle seg. I løpet av denne viden vil kanskje også se mye interessant utvikling av batterier (og elbilteknologi). Så mye kunnskaper som du har Proton1, så skjønner jeg ikke at du skal vri unødig på ting. Jeg tar det for gitt at du ikke har særinteresser. Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hvordan kan det ha seg at du og annundo til stadighet gir det feilaktige inntrykket at vi har mye å lære av Tyskland når det gjelder fornybar energi? Det er et ugjendrivelig faktum at vi har dobbelt så mye elkraft pr innbygger som Tyskland. All vår elkraft er fornybar og utslippsfri vannkraft, mens mye av Tysklands elkraft er fremdeles kullfyrt. Det eneste stedet de slår oss er på strømprisen - som er tre ganger vår. Vi har flere utslippsfrie elbiler og lavutslipps hybrider pr innbygger enn noe annet land inkludert Tyskland. Så hvorfor skal vi "heller (se) til Tysklands måte å gjøre ting på". At aanundo taler for sin syke mor, bølgekraftverk, er vi vant med. Hva er din særinteresse? Og for alle som kritiserer Tord Lien for oljeboring i nord, så skal man være totalt kunnskapsløs og farlig naiv for å tro at vi kan kvitte oss med oljen før en alternativ mobil energibærer er tilgjengelig. Kan noen tro at det ville bli en bedre verden om all fly-, skips-, og tungtransport som drives av olje, ble forbudt i morgen? Ja, vi er heldige som har fossene og at besteforeldrene våre brukte skattepenger for å finansiere vannkraftutbyggingen, men denne politikken sluttet i 1992 da markedet tok over. Sammenligner vi politikken innen fornybar energi etter 1992 så har Tyskland mye mer å vise til enn Norge, da de har tatt i bruk effektive virkemiddel som Feed-in og bygget opp en fornybar industri som i dag utgjør 300 000 arbeidsplasser. Du velger å fokusere på tiden før 1992 mens jeg mener det er mer rettferdig å se på hva er gjort og ikke gjort etter 1992, og da er det liten tvil om at Tyskland kommer vesentlig bedre ut enn Norge, både med tanke på fornybar energi, klimakampen og nye arbeidsplasser innen fornybar energi. Tyske strømkunder betaler 50 øre/kWh for å finansier Feed-in ordningen, mens norske strømkunder betaler 3 øre for å finansiere EL-sertifikat ordningen. Regjeringen legger opp til å fjerne El-sertifikatene i 2021 og gi pengene til ENOVA, og vi sitter igjen med et byråkratisk system som ikke fungerer. EU satser for tiden 11 mrd. for nettopp å ta havet i bruk til energi og matproduksjon, så andre har stor tro på bølgeenergien du kritiserer meg for. Tiden vil vise hvem som vinner kampen om de nye arbeidsplassene på havet, og mye tyder på at Norge står igjen på perrongen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå