AnonymDiskusjon Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hei. Om 7 timer skal jeg sone en kort straff for promillekjøring i et lite fengsel på Østlandet. Jeg har sittti inne før for en samlingsdom for bruk av hasj for lenge siden så er ikke helt uforberedt på hva som skjer og boten på 105 000 (1 1/2 mnd lønn i mitt klart beste inntektsmessig) er grunnen til at jeg sitter våken nå (får nok sovetid senere). og det eneste som jeg ikke føler svir noe mer en for samfunnet siden jeg ellers er skattebetaler og jeg er dritflau over å ha (selv om det ikke var mer en 0,6 som er lov i f.eks. California) over å ta en slik risiko og skremt over at jeg hadde så mye i blodprøven (blåste 0,3) uten å merke det. Men denne fengselsdommen gjør det vanskelig for meg i jobbsammenheng. Hadde ikke anledning til å være ærlig så har skrøna så jeg har jobb å komme hjem til. 2 uker er ikke noe stress men fengsel som straffemetode for alt må vel være noe man bør vurdere. Som jeg som satt på lukket fengsel som purung med harde kriminelle som da kunne gitt meg et nettverk og kontakter du kan glemme om andre steder for unge eller å ta arbeidene folk ut av jobb er både en upraktisk og for meg lite rasjonell løsning. Noen innspill, forslag etc? Anonymous poster hash: e8e41...2e6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Vil legge til at straff er på sin plass men fengsel gjør jo at jeg kan bidra mindre til samfunnet og at jeg kan få problemer ift jobb i fremtiden. Ille nok uten lappen og en regning på 1 1/2 mnd-lønn som jeg forøvrig ikke viste om svir jo mye mer en 2 uker med div småjobber, trening, lesing og TV. Anonymous poster hash: e8e41...2e6 Lenke til kommentar
Populært innlegg BuffyAnneSummers Skrevet 26. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 26. mai 2016 Du har ingen rett til å kjøre i beruset tilstand. Syns 2 uker er for lite. I forhold til hva som kunne vært utfallet (verste fall at noen dør pga at du valgte å drikke og så kjøre) så er en bot på 15 000 ingenting. Pris deg heldig, og aldri gjør det igjen. 10 Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Fengsel er en vannvittig gammel straffemetoder og er så klart effektiv med Breiviks og andre farer for samfunnet eller i en tid med 15/1000 per innbygger i Norge for 150 år siden til 1/1000 nå men inneffektiv og direkte skadelig mot unge f.eks. eller som du sier kan en tabbe ødelegge karrierer, familier og liv. Lykke til og bruk tiden godt. Du ser tydeligvis at du har driti deg ut og fy faen for en bot. God grunn til å tenke seg om det. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Du har ingen rett til å kjøre i beruset tilstand. Syns 2 uker er for lite. I forhold til hva som kunne vært utfallet (verste fall at noen dør pga at du valgte å drikke og så kjøre) så er en bot på 15 000 ingenting. Pris deg heldig, og aldri gjør det igjen. Flott moralpreken på en som allerede har skrevet at han var skremt over det og teller timer før han skal sone da. 0,6 er nesten promilllegrensen for noen få år siden (0,5) og 105 000 står det. Det at man blir tatt for noe dumt gjør ikke fengselsstraff noe mer effektiv ift avstraffelse, rehabilitering eller samfunnsnytte av den grunn. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Flott moralpreken på en som allerede har skrevet at han var skremt over det og teller timer før han skal sone da. 0,6 er nesten promilllegrensen for noen få år siden (0,5) og 105 000 står det. Det at man blir tatt for noe dumt gjør ikke fengselsstraff noe mer effektiv ift avstraffelse, rehabilitering eller samfunnsnytte av den grunn. Hvis han tjener 105 000 på 1 1/2 måned så tror jeg ikke han hadde endt opp med fengselstid. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Flott moralpreken på en som allerede har skrevet at han var skremt over det og teller timer før han skal sone da. 0,6 er nesten promilllegrensen for noen få år siden (0,5) og 105 000 står det. Det at man blir tatt for noe dumt gjør ikke fengselsstraff noe mer effektiv ift avstraffelse, rehabilitering eller samfunnsnytte av den grunn. Hvis han tjener 105 000 på 1 1/2 måned så tror jeg ikke han hadde endt opp med fengselstid. Hvis han må juge til jobben får han vel ikke fotlenke og da er det ikke noen mulighet til å kjøpe seg ut med blodbevis? Poenget er vel om fengsel er riktig måte. Vet det er noen alternativer bl.a. noe kursing over en lang periode men den er vel også på dagtid? Straff er en ting men det er ingen grunn til å sette deg så godt til rette på hesten. 105 000 er mye man er vel over 100 000 dollarmillionærer i Norge i dag uten å ta med eiendom så hva mener du? Endret 26. mai 2016 av Clarus Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 At TS mest sannsynlig addet en 0 ved ett uhell. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 At TS mest sannsynlig addet en 0 ved ett uhell. 10k i mnd? neppe 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Du kunne søkt om å få sone med elektronisk fotlenke, men det forutsetter vanligvis at arbeidsplassen din er informert. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Noen innspill, forslag etc? Slutt å syte, ta straffen din som ein mann. 3 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Du har ingen rett til å kjøre i beruset tilstand. Syns 2 uker er for lite. I forhold til hva som kunne vært utfallet (verste fall at noen dør pga at du valgte å drikke og så kjøre) så er en bot på 15 000 ingenting. Pris deg heldig, og aldri gjør det igjen. Nå må du slutte å overdrive. Med 0,3 i blodet kjører man gjerne bedre enn om man er helt edru. I for eksempel Florida er grensa 0,8. Endret 26. mai 2016 av coffeee 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Vil legge til at straff er på sin plass men fengsel gjør jo at jeg kan bidra mindre til samfunnet og at jeg kan få problemer ift jobb i fremtiden. Ille nok uten lappen og en regning på 1 1/2 mnd-lønn som jeg forøvrig ikke viste om svir jo mye mer en 2 uker med div småjobber, trening, lesing og TV. Anonymous poster hash: e8e41...2e6 Fengsel er generelt primitivt og gammeldags. Mye tyder også at det virker mot sin hensikt med tanke på rehabiliteringsaspektet. Fengsling for slike overtredelser er fullstendig på gjordet etter min mening. Det finnes andre metoder som ville vært mye mer effektivt i dette tilfellet. Etter min mening burde fengsel kun brukes dersom det er fare for at gjerningspersonen gjentar sin kriminelle handling. Da kan man holde dem i fengsel for å skåne samfunnet. Fengsel i to uker vil da ikke "skåne" samfunnet for din promillekjøring. Slike småstraffer gir ikke mening. Endret 26. mai 2016 av Strato Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 En mer fornuftig straff - saftig bot, fem år uten førerkort, inndragelse av bilen til fordel for et fond for trafikkskadde, og inndragning av enhver bil man blir tatt i å kjøre i de fem årene. 9 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Nok en "victimless crime" https://en.wikipedia.org/wiki/Victimless_crime Endret 26. mai 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Latterlig høy bot som ikke står i stil med forvrytelsen. 0.6 i promille? Det er jo knapt merkbart. Merkelig at du får såpass streng straff. Iforhold til jobben kan du bare ta ut ferie. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Da boten er utmålt basert på inntekt svir den vel strengt tatt like mye for TS som for andre. At det blir snakk om veldig høye tall når man har en ekstremt god inntekt synes jeg bare er rett og rimelig. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Nok en "victimless crime" https://en.wikipedia.org/wiki/Victimless_crime Victim less? Ikke faen. Ikke sammenlign dette med å bli tatt med litt weed i jakkelomma, når du er på veien kjører du ett gigantisk drapsvåpen og du kan lett drepe noen med den, oppfør deg deretter!!! 5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Latterlig høy bot som ikke står i stil med forvrytelsen. Boten sin størrelse baserer seg på innekten til tiltalte. Høyere inntekt -> høyere bot. Anonymous poster hash: 09256...fc2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Nok en "victimless crime" https://en.wikipedia.org/wiki/Victimless_crime Å kalle fyllekjøring en offerløs forbrytelse bare fordi man faktisk ikke krasjet i det tilfellet blir som å kalle det en offerløs forbrytelse om jeg går inn på en kino med en AG3 og fyrer løs mot publikum - men tilfeldigvis bommet de 10 første kulene på mennesker, og deretter kilte våpenet seg, og jeg ble overmannet og arrestert. Ja, jeg skadet jo ingen så da bør jeg vel ikke straffes for å bruke maskingevær i en kinosal? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå