Terrorific Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har 500/500 linje fra altibox. Downloadspeeden er nesten oppunder 500mb/s, mens upload har plutselig detti ned til 60-70mb/s. Noen som aner hva det kan være? det var helt fint før, men etter vi fikk tv og kobla til den så har det detti ned. Forslag? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Høres nesten ut som du har koblet til en 100 mbits switch e.l. et sted i kjeden. Kjenner til flere Altibox-kunder som har hatt besøk av mer eller mindre korttenkte montører som har gjort mye rart, eller hatt en halvkyndig slektning som har "hjulpet" til med nettet. Hvordan har dere i praksis "fått tv og kobla den til"? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Å koble til en 100mbit switch vil ikke gi forskjellig upload og download. Da burde begge deler vært begrenset til 100mbit. Er du koblet via kabel, eller WiFi? Jeg regner med det er kabel siden du får 500mbit ned. Du kan jo prøve følgende, én etter én og teste for hvert steg: - Test med en annen PC koblet direkte med kabel til hjemmesentral. - Restart router/hjemmesentral - Restart fiberconverter - Ta ut nettverkskablene som går til TV (eventuelt kjør en restart av hjemmesentral etter de er tatt ut). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Man vet jo ikke hvor hastigheten ble måt hen? http://speedometer.altibox.no/ http://www.speedtest.net/ kan gi variene hastighet, vet get ofte gir bedre hastighet en telenor og kvantel på målingene. Men at det skulle gi så dårlig opplasting er litt rart, kan vel være forstyrrelse på nettet? Da det er kjent altibox bruker Vlan for å seperaere TV\internett og telefon. Kan det være noe feil der. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Å koble til en 100mbit switch vil ikke gi forskjellig upload og download. Da burde begge deler vært begrenset til 100mbit. Nei jeg tenkte også tanken, men har sett mange rare løsninger hos folk som i utgangspunktet har en "hjemmesentral" med separate porter for internett og TV hvor alt er blandet i et stort kråkereir av D-Linkswitcher, wi-fi-rutere i kjede med dobbel NAT, assymetrisk ruting, DHCP-trøbbel og annet moro som resultat. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Man vet jo ikke hvor hastigheten ble måt hen? Godt poeng - er det reell upload, innland/utland, hvilke sites, hva slags trafikk osv. Er kanskje også et poeng om hjemmesentralen står satt opp som ruter eller i bridge mode, og hva som da evt. står for rutingen. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har 500/500 linje fra altibox. Downloadspeeden er nesten oppunder 500mb/s, mens upload har plutselig detti ned til 60-70mb/s. Noen som aner hva det kan være? det var helt fint før, men etter vi fikk tv og kobla til den så har det detti ned. Forslag? Er saken meldt til leverandør? Det KAN jo tenkes de har lagt på feil shaping-profil når dere fikk TV. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Start med å koble fra alt på sentralen, og restart denne. Koble en PC direkte til PC-porten, og test da. Sjekk at PC har Gbps-NIC og at den linker mot sentral på 1 Gbps. Test da, og se hva du får. Har du sjekket på Mine Sider at abonnementet ditt ikke er endret? Lenke til kommentar
Terrorific Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 Det som er greia er at jeg har hatt 500/500, men plutselig en dag så var upload 60mbs. jeg testa på speedtest.net, switch er såklart GB switch. Siden routeren står i gangen ved huseieren min, og altibox routere suger, så har jeg en nettverkskabel fra router til switch no.1, på den har både jeg og huseier kobla oss til, han kobla pcen sin direkte til switch no.1. Jeg har en kabel ffra switch no.1 inn i leiligheta mi til en switch no.2. og fra switch 2 så har jeg kobla til pcen min. skal prøve å restarte switch og se om det hjelper Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Start med å se om du får 500 ut fra Altibox hjemmesentral eller ikke. Så vet du hvor du skal feilsøke videre. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Har du koplet tv direkte i sentralen? Lenke til kommentar
Terrorific Skrevet 27. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2016 Ja det er jo en egen TV inngang på routeren Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Ja, tror nok han bare ville ha svar på at dere ikke kjørte noe TV også via switchen. Men du burde nok fått testet rett i router, og kjørt en restart på denne osv. Tror ikke vi kommer så mye lenger før dette er gjort. Alternativt kan du vel ringe Altibox, men mulig huseier må gjøre dette. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 TV påvirker ikke internettytelsen, den går på eget VLAN med 100 Mbps (som holder i massevis for 4 TVer med full HD). Greit å koble fra uansett, for å teste. Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 TV påvirker ikke internettytelsen, den går på eget VLAN med 100 Mbps (som holder i massevis for 4 TVer med full HD). Greit å koble fra uansett, for å teste. Ja det er jo en egen TV inngang på routeren Og dette nettverksuttaket fra Altibox-ruteren ment for IPTV er ikke tilfeldigvis koblet inn på samme switcher dere bruker til internett? Dere har altså to fysisk adskilte nett og to sett med switcher? Eller bruker dere switcher med en 802.11Q-trunk i mellom som transporterer VLAN for internett og TV separat? Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Hvis du har fiberkonverter før hjemmesentralen så ta strømmen på den og se om ikke ting bedrer seg Lenke til kommentar
Terrorific Skrevet 28. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2016 TV påvirker ikke internettytelsen, den går på eget VLAN med 100 Mbps (som holder i massevis for 4 TVer med full HD). Greit å koble fra uansett, for å teste. Ja det er jo en egen TV inngang på routeren Og dette nettverksuttaket fra Altibox-ruteren ment for IPTV er ikke tilfeldigvis koblet inn på samme switcher dere bruker til internett? Dere har altså to fysisk adskilte nett og to sett med switcher? Eller bruker dere switcher med en 802.11Q-trunk i mellom som transporterer VLAN for internett og TV separat? det er 2 TV utganger på altibox routeren. Der har jeg og huseier koblet til TVen våres, en hver, Altså fra tv ingang til dekoder. og fra router så har jeg tatt 1 cat6 kabel til switch NUMMER 1. og til switch nummer 1 til switch nummer 2 har jeg en cat 6 kabel inn i leiligheta mi der jeg har switch nummer 2. derifra har jeg koblet pcene mine til internett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Hvilken Altibox-router har du, som har 2 TV-utganger? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Ja det lurer jeg og på, min har en, to tlf og en internet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Min har 1 til internett, 3 til TV og 2 (?) til telefon. 2812ac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå