fotonisse Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har en kamerat som har søkt på en ledig stilling hvor søknadsfristen var snarest. Han har ikke fått svar eller respons på søknaden sin i det hele tatt, og han ringte dem selv etter noen dager for å få bekreftet om de i det hele tatt hadde mottatt søknaden hans. Det hadde de, og søknaden var sendt videre til lederen og han skulle så ta kontakt med søker. Etter dette så har min kamerat heller ikke hørt noen verdens ting fra dette firmaet. Stillingsannonsen ble lagt ut for snart 3 uker siden og han søkte umiddelbart på denne stillingen. Nå lurer han litt på om han i det hele tatt blir vurdert til denne stillingen, siden han ikke hører noe fra dem. Så de store spørsmålene er jo, Hvor lang søknadsfrist er det egentlig, når ordlyden sier Snarest? Når er det da normalt å høre noe fra dem? Han vurderer jo selvfølgelig å ta kontakt med dem for å spørre dem helt konkret, men vil jo ikke virke ‹‹desperat eller masete››, for det gir jo heller ikke et godt første inntrykk........ Så hvor lang tid burde det gå før han hører noe fra dem, og hvor lang tid bør det gå før han evt. tar kontakt med dem for å høre litt om hvor mange søkere det er og hva som skjer videre? Jeg kan ingenting om dette selv, for jeg har aldri byttet arb.giver eller søkt på andre jobber enn den jeg har (og der har jeg vært i snart 30 år......) Så jeg har ingenting å bidra med her, håper noen av dere har litt mer ‹‹erfaring›› her og kan gi noen gode råd på veien Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Vel, da jeg søkte jobber for en del år siden, så lærte jeg fort det at det som er normen er å ikke motta noe svar overhodet. Fikk kanskje svar fra 1 av 10, og de som svarte sendte svaret etter hele prosessen var ferdig og noen var ansatt. 5 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Samme erfaring som Sokkalf. Om det sto "snarest" som søknadsfrist, så er det helt greit å ringe etter tre uker for å høre hvordan det ligger an. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Sist gang jeg var arbeidssøker ringte jeg alltid 2 uker etter søknadsfrist hvis jeg ikke hadde hørt noe før, så med snarest som søkefrist ville jeg da ringe 2 uker etter at jeg hadde sendt søknad. Fikk aldri noen negative tilbakemeldinger på det, det er jo egentlig bare normal folkeskikk å gi tilbakemelding så at du forventer det av andre viser jo at man sansyndligvis er flink til å følge opp og gi tilbakemelding på saker selv. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Takk for svar og gode råd Da vet jeg litt mer om hva jeg kan anbefale min kamerat å gjøre i dette tilfellet her. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 Da har han gjort et forsøk på å kontakte dem. Ringte 26.05. uten å få hverken svar eller bli kontaktet tilbake av den som står oppført som kontaktperson........ Ringte 27.05. uten å få hverken svar eller bli kontaktet tilbake av den som står oppført som kontaktperson........ Så sendte han en mail til den person om at han hadde gjort et forsøk å ringe dem senere den 27.05., fikk et svar på mail den 30.05. som kun ga info om at leder/sjefen skulle ta kontakt med ham. Etter det har han ikke hørt noen ting fra hverken kontaktpersonen eller sjefen........ Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Med søknadsfrist snarest og med stillingsannonse lagt ut i begynnelsen av mai. men ikke hørt noe fra de enda? Da er de enten håpløse på rekruteringsfronten eller så er ikke kameraten din aktuell for stillingen. Dessverre helt normalt å aldri få noen tilbakemelding på jobber man søker på. 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 5. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2016 Det er egentlig slik min kameraet også har vurdert dette, altså at han ikke er aktuell for denne stillingen. Og det hadde han heller ikke hatt noe problem med å takle, men hvorfor kan de da bare ikke skrive det i en mail e.l., så hadde jo alle fått bedre inntrykk av både selskapet og de som håndterer de ledige stillingen i dette selskapet. Det som er litt underlig med dette, er at de har hatt løpende stiling ledig på sin egen nettside i lengre tid (her snakker vi godt over 1 år), og han søkte også da (August i fjor) uten å høre noe fra dem. Så når de i førsten av Mai 2016 la ut en ny annonse (fordi en av deres medarbeidere sluttet tidligere enn de trodde), så gjorde han et nytt forsøk bare for å se hva som skjedde. Men som jeg tidligere har skrevet her, så har det jo ikke skjedd noen verdens ting....... Det ‹‹verste›› med dette er jo at det er snakk om jobb i et selskap hvor kommunen eier 2/3 og et annet privat selskap eier 1/3 etter at de kjøpte seg inn for noen år siden. Så aksje majoriteten er som sagt kommunal og mesteparten av driften foregår også med mange kommunale ‹‹innspill››, trodde jo at en kunne forventet noe bedre enn dette når en kommune er involvert på både eiersiden og i driften av selskapet, men den gang ei. Det er meget fornøyde medarbeidere der, men om det er et sted å begynne for en etter å ha vært ‹‹skjøvet bort›› så lenge som dette vet jeg ikke. Jeg hadde nok vært litt betenkt, men nå er det jo ikke meg (og min mening/oppfatning) det handler om heller....... Takk for svar og innspill så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå