mflage Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hei! Jeg har akkurat flytta inn et sted der jeg i kraft av å være eneste hannkjønn har fått ansvaret for den daglige drifta av et gulvvarmeanlegg som er drevet av en jord-/bergvarmepumpe. Nå er jeg selv en IT-ingeniør som stort sett sov gjennom fysikktimene på skolen og som etter endt utdanning har bodd i borettslagsleilighet der disse tingene har vært passelig fjernt, så jeg trenger et lite kickstart-kurs i hvordan disse tingene fungerer og henger sammen. Jeg har skjønt såpass mye at alt dette er drevet av en bergvarmepumpe (Nibe F1245) som henter energi fra et par ganske lange sløyfer med slanger som ligger rundt på eiendommen her (rett over 7 mål tomt). Energien derfra blir da tatt opp i varmepumpa og ved hjelp av litt magi (ref. mine søvnige fysikktimer), så blir dette da omdannet til varme og mye gode greier. Det er også koblet inn kaldvann direkte inn i varmepumpa og det er også uttak for varmtvann. Etter denne pumpa (som takknemlig nok har et LCD-display og trykkbare, gjenkjennelige knapper) er det en haug med forskjellige VVS-deler som jeg har null peiling på. Så det jeg egentlig trenger er hjelp til å forklare hvordan ting henger sammen og hva-som-skjer-hvis-jeg-skrur-her-forståelse. Det er nemlig en ny sløyfe som heter medium heating som benyttes til gulvvarme. Denne sløyfa går i første omgang rett til en Nibe UKV akkumulatortank (denne er for å bistå for å lagre varmvann - eller hva er den konkrete funksjonen her?). Så går det da videre inn i noen rør og ventiler og pumper og jeg vet ikke hva. Det jeg dog skjønner er at det derfra er flere forskjellige sløyfer ut i de forskjellige rommene som individuelt og vha. en trådløs romføler i de enkelte rommene kan aktiveres (aktuator, se, lært meg nytt ord!) avhengig av om det er nødvendig eller ikke. Men så lurer jeg litt konkret: Varmepumpa har en senke-/feriemodus der man for en periode kan kjøre ned litt temperatur. Men hva skjer med de forskjellige rommene som jo uansett har definert den temperaturen man ønsker? Må man gå rundt til alle de forskjellige romfølerne og sette alle disse også i senke-/feriemodus? Hvis jeg ønsker å koble fra et par av sløyfene som går ut til rommene (ifm. oppussing), hvordan kan jeg gjøre dette trygt? (der trygt er definert som at jeg IKKE plutselig står til knes i vann). Har lagt ved noen bilder her, og jeg tar gjerne imot en konkret beskrivelse av hva som vises på hvert enkelt bilde og hvilken funksjon disse har i det store kretsløpet På forhånd kjempetakk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Foreslår at du kontakter selger, og får info om hvem som har installert dette. Få installatør på besøk, og be han forklare deg hva som er hva, hvorfor ting er montert og koblet slik det er, og info om hvordan du justerer og vedlikeholder dette anlegget. Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Men så lurer jeg litt konkret: Varmepumpa har en senke-/feriemodus der man for en periode kan kjøre ned litt temperatur. Men hva skjer med de forskjellige rommene som jo uansett har definert den temperaturen man ønsker? Må man gå rundt til alle de forskjellige romfølerne og sette alle disse også i senke-/feriemodus? Hvis jeg ønsker å koble fra et par av sløyfene som går ut til rommene (ifm. oppussing), hvordan kan jeg gjøre dette trygt? (der trygt er definert som at jeg IKKE plutselig står til knes i vann). Har lagt ved noen bilder her, og jeg tar gjerne imot en konkret beskrivelse av hva som vises på hvert enkelt bilde og hvilken funksjon disse har i det store kretsløpet På forhånd kjempetakk! Slik det fremstår i bruksanvisningen stiller du inn ønsket temperatur i denne perioden på selve varmepumpen. Tyder på at denne da overstyrer de enkelte romtermostatene i den aktuelle perioden. Når du sier koble fra, mener du da fysisk koble fra eller bare stoppe sirkulasjonen på sløyfen? For å koble den fra fysisk må du jo trekke ut de to rørene på de to samlestokkene. Først bør du stoppe pumpa. På den øverste ser jeg en stengeventil foran stokken (rødt ratt), men jeg ser ingen slik på den nederste. Når du kobler fra rørene vil jo noe av vannet i anlegget tvinge seg ut av samlestokkene, men siden hele arrangementet er høyeste punkt på anlegget blir du ikke stående til knes i vann Om bildene for øvrig kan det sies at det øverst til høyre viser trykket i anlegget. Den delen med rød topp er en sikkerhetsventil som vil slippe ut vann dersom trykket skulle bli for høyt. Nest øverst til venstre viser et såkalt shunt-arrangement, med samlestokkene på høyre side. Den øverste samlestokken fordeler vannet ut på gulvene, mens på den nederste kommer det tilbake igjen. Pumpen er det som driver alt vannet rundt. Du ser også to termometre som viser temperaturen som går ut på gulvet, og hvilken som kommer tilbake. Typisk vil forskjellen på dem være rundt fem grader. Du ser et hvitt ratt (termostathode). Her stiller du inn ønsket temperatur på tur-vannet (ut på gulvet). Dette vil typisk være 35-40 grader. Om rattet ikke viser temperaturen direkte finnes det en tabell hvor en gitt innstilling svarer til en viss temperatur. Bildet nest øverst til høyre er tur-stokken. Når vannet går ut på en sløyfe vil du på skalaen i glassøylene kunne lese av hvor mye vann som går ut på hver sløyfe, vanligvis angitt i liter per minutt. Her kan ønsket mengde også stilles inn slik at én sløyfe "stikker av" med mer vann enn andre. Vannet har lettere for å sirkulere i en kortere sløyfe enn en lengre. Den store røde beholderen er ekspansjonskaret. Dette tar opp vannets ekstra volum ettersom det utvider seg når det varmes opp. Bildet neste nederst til høyre viser en luftutskiller. Bildet øverst til venstre er jeg litt usikker på hva er. Fronten på pumpa er ingenting å tenke på. Den blanke skruen er for å slippe ut eventuell luft som er fanget i pumpehuset, men dette er sjelden nødvendig. Håper dette hjalp deg litt Lenke til kommentar
mflage Skrevet 26. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Men så lurer jeg litt konkret: Varmepumpa har en senke-/feriemodus der man for en periode kan kjøre ned litt temperatur. Men hva skjer med de forskjellige rommene som jo uansett har definert den temperaturen man ønsker? Må man gå rundt til alle de forskjellige romfølerne og sette alle disse også i senke-/feriemodus? Hvis jeg ønsker å koble fra et par av sløyfene som går ut til rommene (ifm. oppussing), hvordan kan jeg gjøre dette trygt? (der trygt er definert som at jeg IKKE plutselig står til knes i vann). Har lagt ved noen bilder her, og jeg tar gjerne imot en konkret beskrivelse av hva som vises på hvert enkelt bilde og hvilken funksjon disse har i det store kretsløpet På forhånd kjempetakk! Slik det fremstår i bruksanvisningen stiller du inn ønsket temperatur i denne perioden på selve varmepumpen. Tyder på at denne da overstyrer de enkelte romtermostatene i den aktuelle perioden. Når du sier koble fra, mener du da fysisk koble fra eller bare stoppe sirkulasjonen på sløyfen? For å koble den fra fysisk må du jo trekke ut de to rørene på de to samlestokkene. Først bør du stoppe pumpa. På den øverste ser jeg en stengeventil foran stokken (rødt ratt), men jeg ser ingen slik på den nederste. Når du kobler fra rørene vil jo noe av vannet i anlegget tvinge seg ut av samlestokkene, men siden hele arrangementet er høyeste punkt på anlegget blir du ikke stående til knes i vann Håper dette hjalp deg litt Fantastisk. Nå falt enkelte ting litt mer på plass, selv om jeg ikke ennå er klar til å leke for mye med dette Noen oppfølgingsspørsmål: Du sier at forskjellen på vannet på tur og retur typisk ligger på rundt 5 grader, men her avleser jeg ingen forskjell på vannet. Begge deler er 35 grader - er det noe som er galt her et sted? I forhold til å deaktivere en kanal, så tenker jeg mest bare på at jeg ønsker å pusse opp et par rom som det i dag går gulvvarme til. Så jeg tenker at det å skru av pumpa ikke er noe som kan fungere over lengre tid. Men hvis kanalen ikke er aktiv, står det vel heller ikke vann i rørene? På glassøylene vil man kunne lese av hvor mye vann som går ut på hver sløyfe, jeg regner med at denne bare viser noe når kanalen er aktiv? For jeg ser kun forskjell på disse søylene når kanalen faktisk er aktiv. Hva er da anbefalt? Burde en kort sløyfe ha mer eller mindre vann? Jeg mistenker at en kort sløyfe trenger mindre vann enn en lenger? Hvordan justerer jeg dette? Jeg leste i bruksanvisninga eller direkte på varmepumpa at man burde stille en eller annen temperatur til +1 for gulvvarme, men jeg ser at innstillinga her er stilt til +3. Hvis jeg justerer denne gradvis ned mot +1, vil da den generelle temperaturen på vannet som blir sendt ut mot sløyfene også gå ned? Hva gjør en luftutskiller? EDIT: Har lest litt og funnet ut at en luftutskiller selvfølgelig gjør akkurat det navnet tilsier, den fjerner luft fra vannet som oppstår når dette varmes opp. Men jeg leser også at dette i varmeanlegg skal monteres FØR turen, mens det på kjøleanlegget skal monteres etter returen. Dette er jo et varmeanlegg, og hvis det du sier stemmer, så er jo denne da montert etter returen og ikke før turen..? Eller er det noe jeg har misforstått helt igjen? Hva er det 5. bildet (1. bildet på 3. rad)? Dette er ei pumpe? Det du mener sist i svaret ditt der du skriver det med den blanke skruen? Hvordan kan man justere temperaturen vha. termostathodet? Temperaturen er jo det som varmepumpa til enhver tid genererer? For å utdype punkt 3 litt, da det er her jeg har minst forståelse. Varmepumpa varmer opp vann til en viss temperatur? Og så går dette da til den akkumulatortanken (hva er det egentlig denne gjør - den har etter det jeg skjønner tre tilkoblinger aktiv i dag - inn fra varmepumpe, ut til gulvvarmesystemet og retur tilbake til varmepumpe) OG samtidig rett inn i shunt-arrangementet (hvorfor går ikke alt inn til akkumulatortanken først?). Det ser også ut til at det er en direktekobling (ses midt på bilde 3) mellom tur- og returfordelingene? Hvorfor går ikke vannet rett inn i tur-fordelinga? Beklageligvis var svarene dine såpass gode at de bare genererte nye oppfølgingsspørsmål.... Endret 26. mai 2016 av mflage Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Noen oppfølgingsspørsmål: Du sier at forskjellen på vannet på tur og retur typisk ligger på rundt 5 grader, men her avleser jeg ingen forskjell på vannet. Begge deler er 35 grader - er det noe som er galt her et sted?Varme strømmer alltid fra varmt til kaldt, så hvis du ikke ser noen temperaturforskjell på vannet betyr det enten at rommet er like varmt som vannet (selvsagt ikke tilfellet), eller så sirkulerer ikke vannet gjennom sløyfene. En annen mulighet er at det strømmer gjennom bypass-løpet (det blanke vertikale røret før samlestokkene). Dette røret skal gi pumpa en mulighet til å sirkulere vann også når det ikke er behov for vann på gulvene hvis den ikke er koblet slik at den stanser av seg selv når alle aktuatorene lukker. I forhold til å deaktivere en kanal, så tenker jeg mest bare på at jeg ønsker å pusse opp et par rom som det i dag går gulvvarme til. Så jeg tenker at det å skru av pumpa ikke er noe som kan fungere over lengre tid. Men hvis kanalen ikke er aktiv, står det vel heller ikke vann i rørene?Vannet står i under trykk i anlegget hele tiden. Hvis du stanser pumpa oppnår du ikke annet enn at vannet blir stående stille fremfor å sirkulere rundt. Da vil jo heller ingen rom bli oppvarmet. På glassøylene vil man kunne lese av hvor mye vann som går ut på hver sløyfe, jeg regner med at denne bare viser noe når kanalen er aktiv? For jeg ser kun forskjell på disse søylene når kanalen faktisk er aktiv. Hva er da anbefalt? Burde en kort sløyfe ha mer eller mindre vann? Jeg mistenker at en kort sløyfe trenger mindre vann enn en lenger? Hvordan justerer jeg dette?Det stemmer at du kun vises noe når kursen er aktiv. Hva som er riktig verdi er avhengig av lengden på hver enkelt sløyfe. For 50 Watt per kvadrat vil du kunne bruke 0,6 ltr/min for 20 mtr og 2,8 ltr/min for 100 mtr. Da kan du finne verdiene til lengdene mellom. Du justerer mengden på mutterne til glassøylene. De har gjerne en låsering av noe slag, men hvis du fikler med det vil du kunne finne ut av det. Jeg leste i bruksanvisninga eller direkte på varmepumpa at man burde stille en eller annen temperatur til +1 for gulvvarme, men jeg ser at innstillinga her er stilt til +3. Hvis jeg justerer denne gradvis ned mot +1, vil da den generelle temperaturen på vannet som blir sendt ut mot sløyfene også gå ned?På varmepumpa finnes en såkalt varmekurve. Den sier hvilken temperatur den skal levere ved en gitt utetemperatur. +/- tilsier at ønsket turtemperatur heves eller senkes. Dette kan du prøve deg frem med ettersom du helt sikkert kan lese av resultatet på displayet vil jeg tro. Hva gjør en luftutskiller?Luft i et rørsystem er en uting. Den sørger for luften fjernes. Hva er det 5. bildet (1. bildet på 3. rad)? Dette er ei pumpe? Det du mener sist i svaret ditt der du skriver det med den blanke skruen?Det er pumpa. Hvordan kan man justere temperaturen vha. termostathodet? Temperaturen er jo det som varmepumpa til enhver tid genererer?Varmepumpa leverer én temperatur, og i forbindelse med gulvvarme er den vanligvis så lav at termostathodet som er montert her strengt tatt er unødig - det ville fungert godt uansett. I andre situasjoner kan temperturen som ankommer termostathodet være altfor høy til og føres direkte ut på gulvet. Da behøves termostathodet (og resten av shunt-arrangementet) for å "blande ut" det varme vannet til en temperatur som er trygg nok til å føres ut på gulvet. Varmepumpa evner dessuten å levere mye varmere vann enn 35°C, og hvis den ved en feil skulle prestere nettopp det, vil gulvet - og ikke minst parkett - kunne ta stor skade av det. For å utdype punkt 3 litt, da det er her jeg har minst forståelse. Varmepumpa varmer opp vann til en viss temperatur? Og så går dette da til den akkumulatortanken (hva er det egentlig denne gjør - den har etter det jeg skjønner tre tilkoblinger aktiv i dag - inn fra varmepumpe, ut til gulvvarmesystemet og retur tilbake til varmepumpe) OG samtidig rett inn i shunt-arrangementet (hvorfor går ikke alt inn til akkumulatortanken først?). Det ser også ut til at det er en direktekobling (ses midt på bilde 3) mellom tur- og returfordelingene? Hvorfor går ikke vannet rett inn i tur-fordelinga? Litt vanskelig å se for seg alle tilkoblingene, men tankens misjon er uansett bare å gi varmepumpa et vannvolum å "jobbe med" hele tiden slik at den ikke starter og stopper veldig ofte - som er et slitasjeaspekt man higer etter å unngå. Direktekoblinga du nevner er antakelig bypass-løpet. Jeg nevnte det under punkt 1. Beklageligvis var svarene dine såpass gode at de bare genererte nye oppfølgingsspørsmål.... Lenke til kommentar
mflage Skrevet 27. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2016 Noen oppfølgingsspørsmål: Du sier at forskjellen på vannet på tur og retur typisk ligger på rundt 5 grader, men her avleser jeg ingen forskjell på vannet. Begge deler er 35 grader - er det noe som er galt her et sted? Varme strømmer alltid fra varmt til kaldt, så hvis du ikke ser noen temperaturforskjell på vannet betyr det enten at rommet er like varmt som vannet (selvsagt ikke tilfellet), eller så sirkulerer ikke vannet gjennom sløyfene. En annen mulighet er at det strømmer gjennom bypass-løpet (det blanke vertikale røret før samlestokkene). Dette røret skal gi pumpa en mulighet til å sirkulere vann også når det ikke er behov for vann på gulvene hvis den ikke er koblet slik at den stanser av seg selv når alle aktuatorene lukker. Har snakket litt med et par leverandører av denne typen varmepumper og også et par rørleggere og de sier at det i utgangspunktet høres ut som noe som ikke er helt i orden her, hvis både tur- og returtemperaturen står på rundt 35 grader. Jeg sitter da og lurer litt på om det da er sånn at vannet faktisk ikke går gjennom sløyfene overhodet? Men samtidig ser jeg jo at det er et par kanaler som er aktivert..? I forhold til å deaktivere en kanal, så tenker jeg mest bare på at jeg ønsker å pusse opp et par rom som det i dag går gulvvarme til. Så jeg tenker at det å skru av pumpa ikke er noe som kan fungere over lengre tid. Men hvis kanalen ikke er aktiv, står det vel heller ikke vann i rørene? Vannet står i under trykk i anlegget hele tiden. Hvis du stanser pumpa oppnår du ikke annet enn at vannet blir stående stille fremfor å sirkulere rundt. Da vil jo heller ingen rom bli oppvarmet. Alt det vannet som er i de rørene som jeg forsøker å koble fra, vil jo da renne ut et sted? Men det vil ikke bare holde å deaktivere den kanalen (ved å fjerne romføleren) slik at den aldri blir aktivert? Vil ikke det gjøre samme nytten for akkurat den kanalen, uten å måtte deaktivere hele arrangementet? Jeg leste i bruksanvisninga eller direkte på varmepumpa at man burde stille en eller annen temperatur til +1 for gulvvarme, men jeg ser at innstillinga her er stilt til +3. Hvis jeg justerer denne gradvis ned mot +1, vil da den generelle temperaturen på vannet som blir sendt ut mot sløyfene også gå ned? På varmepumpa finnes en såkalt varmekurve. Den sier hvilken temperatur den skal levere ved en gitt utetemperatur. +/- tilsier at ønsket turtemperatur heves eller senkes. Dette kan du prøve deg frem med ettersom du helt sikkert kan lese av resultatet på displayet vil jeg tro. Hehe, igjen er det dette jeg ikke skjønner (og som jeg utdyper litt senere). Temperaturen ute i rommene er jo styrt av romfølerne, ikke hva varmepumpa leverer...? Den produserer jo bare varmt vann, som det er opp til gulvvarmesystemet å best mulig fordele ut til de forskjellige sløyfene for å oppnå den temperaturen som er satt i rommet...? Er helt forvirra her, jeg Hva gjør en luftutskiller? Luft i et rørsystem er en uting. Den sørger for luften fjernes. Ja, jeg fant ut av det også i går, men som jeg bemerket i oppdateringa mi, så leste jeg meg til at en luftutskiller typisk skal monteres FØR turen og ikke etter returen. Etter hva jeg kan skjønne på oppsettet her, så er denne montert feil? Og jeg skjønner samtidig ikke hvorfor de som aktiverer kanalen er montert på returen, er ikke det litt kontra-intuitivt? Selv om det alltid står vann i systemet, så virker det litt bakvendt at man deaktiverer en kanal ETTER vannet har gått sløyfa si? Men det er muligens noe rørleggeropplegg jeg bare må justere hodet mitt til Hvordan kan man justere temperaturen vha. termostathodet? Temperaturen er jo det som varmepumpa til enhver tid genererer? Varmepumpa leverer én temperatur, og i forbindelse med gulvvarme er den vanligvis så lav at termostathodet som er montert her strengt tatt er unødig - det ville fungert godt uansett. I andre situasjoner kan temperturen som ankommer termostathodet være altfor høy til og føres direkte ut på gulvet. Da behøves termostathodet (og resten av shunt-arrangementet) for å "blande ut" det varme vannet til en temperatur som er trygg nok til å føres ut på gulvet. Varmepumpa evner dessuten å levere mye varmere vann enn 35°C, og hvis den ved en feil skulle prestere nettopp det, vil gulvet - og ikke minst parkett - kunne ta stor skade av det. Ok, så dette er bare noe som er til for å kunne begrense temperaturen som går ut i sløyfene? Men hvordan er funksjonen på denne? Slik den er montert nå er den montert helt i "ytterkanten" av arrangementet. Er det sånn at den blokkerer vannet til temperaturen har gått ned? Jeg innser nå som jeg skriver dette at jeg har store problemer med å skjønne i hvilken retning vannet faktisk flyter her, spesielt siden man også har dette bypass-løpet... Og i det første svaret ditt skriver du at ting tyder på at det holder å bare skru ned temperaturen på varmepumpa for å putte hele systemet i feriemodus. Men dette skjønner jeg ikke helt. Er det ikke sånn at varmepumpa bare lager et varmt vann som gulvvarmesystemet kan "høste" fra og fordele ut til de sløyfene som trenger det? Det er jo ikke noen kommunikasjon mellom varmepumpa og gulvvarmesystemet på noe vis? Så jeg tenker at hvis man senker temperaturen på varmepumpa, så vil denne lage kaldere vann, noe som igjen vil føre til at gulvvarmesystemet vil måtte aktivere kanalene sine oftere/hele tiden for å forsøke å holde temperaturen oppe til det nivået som romfølerne er stilt inn på. Altså i netto så ender man ikke opp med noen faktisk besparelse, siden temperaturen i rommene ikke går noe ned. Jeg mistenker litt det er akkurat her den grunnleggende forståelsen min har visse og fundamentale mangler... Tusen takk for tålmodigheten og svarene, de er gull verdt. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Hei mflage, siden jeg var i prokrastineringsmodus laget jeg et lite flytskjema til deg, og viste komponentene på bildet. Understreker at dette er min gjetting basert på bildene, så det er mulig at det er noe som ikke stemmer. Komponenter fra flytskjemaet som ikke er med på bildet er 6 og 15. 6 er kobling mellom trykkføler 8 og pumpa, og er den grå boksen på det første bildet ditt. 15 er styring (termostat på vegg?) i rom/sone som dekkes av hver sløyfe, og det er kablet forbindelse fra den til aktuatorene 14. Jeg viser bare ei sløyfe, prinsippet er det samme uansett om det er 1 eller 10 sløyfer. Ventilen 1 styres av temperatur på tur-vannet etter pumpa 5. Hvis føler 7 for lav turtemperatur (fordi blandingen i 4 er for kald pga. kald returtemp. = det er uttak av varme mellom 13 og 14), justerer ventil 1 opp vannmengden den slipper gjennom fra varmepumpe/tank til ventil 4. Alt fra og med 4 og mot høyre kan ses på som et eget system som får påfyll av varme fra 1 ved behov. Kall det gjerne primærside og sekundærside, som en sammenligning med en trafo for strøm. Er det ikke uttak av varme blir returtemperatur lik turtemperatur, og 1 er stengt. 13 er de små glassene på tur-fordeleren, og de brukes til å stille inn hvilken mengde vann sløyfa skal få. Den som har prosjektert/installert anlegget har sett på varmebehovet i hvert rom/sone ved dimensjonerende utetemperatur vinter, og bestemt nødvendig vannmengde ut fra det. 14 vil jeg gjette at har en veldig enkel regulering, av/på. Ved en gitt temperatur i rom/sone (signal fra 15) åpner 14 og har full vannmengde helt fram til den får signal om at temperatur målt av 15 er høy nok. Hvis man har stilt inn 15 på 22 grader kan det f.eks. være at 14 åpner ved målt 21 grader og stenger ved målt 23 grader. Optimalt sett bør du kun ha 1 innstilt høyt på den kaldeste tiden av året - det er da du trenger høyest varmeeffekt. Høst og vår kan denne stilles en del grader lavere, da senker du temperaturen på alt "til høyre for" 4 (sekundærsida). Det betyr da at du henter ut mindre energi fra akkumulatortanken, som igjen betyr at varmepumpa vil gå litt kortere tid for å lade opp tanken. Husk at termostaten 15 ikke vet noe om hva temperaturen på vannet er, den vet bare om den trenger påfyll av varme eller ei. Har du feriesenking på varmepumpa senker du kun temperaturen på systemet "til venstre for" 4 (primærsida), så du kan godt stille ned 1 samtidig. Treveisventilen 4 ser ut til å være koblet om i forhold til slik den blir satt sammen på fabrikk. Se bilde her eller her. Der det egentlig skal være en stillskrue for å regulere mengden av vann fra tur og vann fra retur inn til pumpa er det nå tilkoblet tur-rør fra varmepumpe/tank. Jeg kjenner ikke komponenten godt nok til å si om dette er ok eller ei. Er enig med deg i at plassering av luftutskiller ikke er bra. I et varmesystem bør den plasseres der vannet er varmest (siden varmt vann ikke klarer å holde på like mye oksygen som kaldt vann), og før pumpa. Her er den på kaldeste sted og etter pumpa... Det er også satt inn 10, som er en form for bypass. Symbolet viser en enveisventil som alltid er åpen i (ja, du gjettet riktig) pilens retning, men det er ikke helt riktig. Ut fra det jeg kunne finne er dette en komponent som produsent av samlestokkene leverer (fant den på side 9 i denne pdf-en), og det er en normalt lukket enveisventil som kun slipper vann gjennom hvis trykket kommer over en viss verdi (høyere enn vanlig driftstrykk). Hvis det ikke er varmeuttak vil alle 14-ventilene være stengt, og pumpa står da og stanger mot en blindvei. Når trykker blir høyt nok åpner 10 og slipper gjennom vann slik at pumpa sirkulerer vann i rekkefølgen 5-10-2-5. Pumpa justerer da ned trykket til rett over bypassens åpningstrykk. Når en av ventilene 14 åpner synker trykket i systemet, bypassen lukker igjen, og pumpa sirkulerer vann gjennom sløyfa som trenger varme. Det ble en wall of text dette her, men jeg håper det er noenlunde forståelig Lenke til kommentar
-Siberian- Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Varme strømmer alltid fra varmt til kaldt, så hvis du ikke ser noen temperaturforskjell på vannet betyr det enten at rommet er like varmt som vannet (selvsagt ikke tilfellet), eller så sirkulerer ikke vannet gjennom sløyfene. En annen mulighet er at det strømmer gjennom bypass-løpet (det blanke vertikale røret før samlestokkene). Dette røret skal gi pumpa en mulighet til å sirkulere vann også når det ikke er behov for vann på gulvene hvis den ikke er koblet slik at den stanser av seg selv når alle aktuatorene lukker. Har snakket litt med et par leverandører av denne typen varmepumper og også et par rørleggere og de sier at det i utgangspunktet høres ut som noe som ikke er helt i orden her, hvis både tur- og returtemperaturen står på rundt 35 grader. Jeg sitter da og lurer litt på om det da er sånn at vannet faktisk ikke går gjennom sløyfene overhodet? Men samtidig ser jeg jo at det er et par kanaler som er aktivert..? Det første som bør sjekkes er jo hvorvidt pumpa starter når aktuatorene åpner for vann. Hvis ikke kommer det ikke noe vann om de er aldri så åpne. Hvis det sirkulerer vann på 35 grader vil du tydelig kjenne det ved å ta på rørene til de sløyfene som er aktiverte. Du vil også kunne kjenne forskjell på tur- og returrøret dersom den finnes. Har pumpa strøm? Ser du hvor kabelen til pumpa fører? Vannet står i under trykk i anlegget hele tiden. Hvis du stanser pumpa oppnår du ikke annet enn at vannet blir stående stille fremfor å sirkulere rundt. Da vil jo heller ingen rom bli oppvarmet. Alt det vannet som er i de rørene som jeg forsøker å koble fra, vil jo da renne ut et sted? Men det vil ikke bare holde å deaktivere den kanalen (ved å fjerne romføleren) slik at den aldri blir aktivert? Vil ikke det gjøre samme nytten for akkurat den kanalen, uten å måtte deaktivere hele arrangementet? Hvis du kobler fra rørene til en sløyfe vil det ikke skje så fryktelig mye. Vannet som ligger i den øverste samlestokken vil jo renne ut, men siden nesten alt vannet i anlegget ligger lavere enn samlestokken vil jo det meste av vannet bare bli liggende i rørene i gulvet. Før du kobler det av bør du jo stenge ut samlestokkene fra resten av anlegget slik at vannet fra tanken – som sikkert ligger høyere – ikke presser seg ut gjennom samlestokken når du skaper en åpning i den. Men hvis målet bare er å unngå at rommet blir oppvarmet, er det enklere å bare stille termostaten så lavt at aktuatoren aldri kobler inn. Du kan eventuelt plukke den av også – da er det litt avhengig av fabrikat hvorvidt kursen blir helt åpen eller helt lukket. Det vil du kunne kjenne på røret. På varmepumpa finnes en såkalt varmekurve. Den sier hvilken temperatur den skal levere ved en gitt utetemperatur. +/- tilsier at ønsket turtemperatur heves eller senkes. Dette kan du prøve deg frem med ettersom du helt sikkert kan lese av resultatet på displayet vil jeg tro. Hehe, igjen er det dette jeg ikke skjønner (og som jeg utdyper litt senere). Temperaturen ute i rommene er jo styrt av romfølerne, ikke hva varmepumpa leverer...? Den produserer jo bare varmt vann, som det er opp til gulvvarmesystemet å best mulig fordele ut til de forskjellige sløyfene for å oppnå den temperaturen som er satt i rommet...? Er helt forvirra her, jeg Hvis du hadde et opplegg hvor du manglet dette shunt-arrangementet, og kanskje også hadde radiatorer i stedet for gulvvarme, så ville denne varmekurven vært mer interessant. En radiator må ha høyere temperatur for å gjøre noe ut av seg. Når det er kaldt ute vil den ha varmt vann, og når det er varmt ute trenger den ikke så varmt vann. Varmekurven vil da diktere for varmepumpen hvilken temperatur den skal levere basert på hva utetemperaturen er. Et gulvvarmeanleg derimot jobber med samme temperatur året rundt, 35-30 grader. Det velger å gi blaffen i utetemperaturen, og heller begrense mengden sirkulert vann ved og la romtermostatene bestemme om gulvflaten skal ha vann eller ikke. Jeg er dog usikker på om varmepumpen kan stilles til en konstant temperatur eller om du er nødt til å velge en eller annen kurve som endrer temperaturen i forhold til utetemperaturen. Skulle være mulig å lese seg til. Luft i et rørsystem er en uting. Den sørger for luften fjernes. Ja, jeg fant ut av det også i går, men som jeg bemerket i oppdateringa mi, så leste jeg meg til at en luftutskiller typisk skal monteres FØR turen og ikke etter returen. Etter hva jeg kan skjønne på oppsettet her, så er denne montert feil? Og jeg skjønner samtidig ikke hvorfor de som aktiverer kanalen er montert på returen, er ikke det litt kontra-intuitivt? Selv om det alltid står vann i systemet, så virker det litt bakvendt at man deaktiverer en kanal ETTER vannet har gått sløyfa si? Men det er muligens noe rørleggeropplegg jeg bare må justere hodet mitt til En luftutskiller gjør seg vanligvis best jo varmere vannet er, og dessuten stiger jo luft i anlegget oppover, så det burde stått øverst. Når det er sagt har du mulighet til å slippe ut luften manuelt også. Du ser en hvit luftnippel helt til høyre på den øverste stokken. Jeg er helt enig i at å montere aktuatorene på returstokken fremstår bakvendt. Jeg mistenker at årsaken bunnen i konstruksjonen til ventilen inne samlestokken som aktuatoren opererer. Hvis vannstrømmen skulle gått motsatt vei ville den antakelig beveget seg mye mindre "aerodynamisk" gjennom ventilen, og muligens også laget lyd. Varmepumpa leverer én temperatur, og i forbindelse med gulvvarme er den vanligvis så lav at termostathodet som er montert her strengt tatt er unødig - det ville fungert godt uansett. I andre situasjoner kan temperturen som ankommer termostathodet være altfor høy til og føres direkte ut på gulvet. Da behøves termostathodet (og resten av shunt-arrangementet) for å "blande ut" det varme vannet til en temperatur som er trygg nok til å føres ut på gulvet. Varmepumpa evner dessuten å levere mye varmere vann enn 35°C, og hvis den ved en feil skulle prestere nettopp det, vil gulvet - og ikke minst parkett - kunne ta stor skade av det. Ok, så dette er bare noe som er til for å kunne begrense temperaturen som går ut i sløyfene? Men hvordan er funksjonen på denne? Slik den er montert nå er den montert helt i "ytterkanten" av arrangementet. Er det sånn at den blokkerer vannet til temperaturen har gått ned? Jeg innser nå som jeg skriver dette at jeg har store problemer med å skjønne i hvilken retning vannet faktisk flyter her, spesielt siden man også har dette bypass-løpet... Termostathodet bedriver kun mengderegulering, altså struper den bare mengden hvis den kjenner at temperaturen blir for høy. Ved fullt pådrag skal det ikke gå nevneverdig med vann i bypassløpet. La oss forutsette at temperaturen varmepumpa leverer er litt høyere enn 35°C. Gangen i det hele blir sånn: A) Termostathodet slipper på vann. B) Vannet passerer gjennom pumpa. C) Etter pumpa står termostathodets temp.føler som signaliserer om den må slippe på mer eller mindre vann. Hvis den merker at vannet for varmt vil termostathodet stenge. Motsatt hvis det er for kaldt. D) Vannet går ut på sløyfene via tur-stokken. E) Når vannet kommer tilbake fra retur-stokken passerer det gjennom luftutskilleren. F) All den tid føleren til termostathodet (etter pumpa) ikke tillater at det slippes på mer vann (hvis det er varmt nok) vil ikke retur-vannet ha noe annet valg enn å gå inn i pumpa igjen og begynne runden på nytt. Ikke noe vann inn på arrangementet = ikke noe vann ut av arrangementet. Hvis derimot termostathodet slipper innpå litt mer varmt vann - fordi føleren tilsier det - må nødvendigvis samme mengde av returvannet forlate arrangementet gjennom retur-ledningen under bypass-røret, og dra tilbake til varmepumpa. Og i det første svaret ditt skriver du at ting tyder på at det holder å bare skru ned temperaturen på varmepumpa for å putte hele systemet i feriemodus. Men dette skjønner jeg ikke helt. Er det ikke sånn at varmepumpa bare lager et varmt vann som gulvvarmesystemet kan "høste" fra og fordele ut til de sløyfene som trenger det? Det er jo ikke noen kommunikasjon mellom varmepumpa og gulvvarmesystemet på noe vis? Så jeg tenker at hvis man senker temperaturen på varmepumpa, så vil denne lage kaldere vann, noe som igjen vil føre til at gulvvarmesystemet vil måtte aktivere kanalene sine oftere/hele tiden for å forsøke å holde temperaturen oppe til det nivået som romfølerne er stilt inn på. Altså i netto så ender man ikke opp med noen faktisk besparelse, siden temperaturen i rommene ikke går noe ned. Du har forstått det riktig. Hvis gulvvarmeanlegget og varmepumpa ikke kommuniserer på noen måte, kan det enkleste være å deaktivere masterenheten - enheten som mottar signalene romtermostatene. Men da blir det jo alt eller ingenting. Alternativet er å justere ned hver enket termostat. Det kommer også an på hvor langt ned du får temperaturen til varmepumpa. Hvis denne kan senkes ned til under vanlig romtemperatur vil det ikke ha noen betydning at shuntarrangementet prøver å opprettholde f.eks. 22°C hvis tilførselen bare er f.eks. 20°C. Da er ikke energien til å varme opp rommene tilstede i utgangspunktet - da blir det jo en besparelse sånn sett. Dog vil det jo gå med strøm til pumpa hele tiden. Med tanke på å spare energi vil det beste være å skru ned temperaturen til varmepumpa så lavt som mulig, samtidig som du kveler masteren til gulvvarmen. Håper noe av dette var forståelig Endret 27. mai 2016 av -Siberian- Lenke til kommentar
mflage Skrevet 28. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2016 (endret) Rett og slett fantastisk gjennomgang. Du og Siberian konkurrerer herved om å være mine to favorittpersoner denne uka. Ting ble absolutt mer forståelig og det hjalp å se litt hvordan og hvilken vei vannet faktisk flyter her. Har dog (og selvfølgelig) noen oppfølgingsspørsmål her også. Tenker jeg bare siterer litt i teksten din. Ventilen 1 styres av temperatur på tur-vannet etter pumpa 5. Hvis føler 7 for lav turtemperatur (fordi blandingen i 4 er for kald pga. kald returtemp. = det er uttak av varme mellom 13 og 14), justerer ventil 1 opp vannmengden den slipper gjennom fra varmepumpe/tank til ventil 4. Alt fra og med 4 og mot høyre kan ses på som et eget system som får påfyll av varme fra 1 ved behov. Kall det gjerne primærside og sekundærside, som en sammenligning med en trafo for strøm. Er det ikke uttak av varme blir returtemperatur lik turtemperatur, og 1 er stengt. Så det er dette som egentlig skjer nå? Siden jeg avleser den samme temperaturen både på tur og retur? Var nede og leste av isted og da stod begge målerne på 28, men jeg har likevel to sløyfer som er aktive, så jeg skjønner ikke helt dette. Det burde jo da være uttak av varme? Husk at termostaten 15 ikke vet noe om hva temperaturen på vannet er, den vet bare om den trenger påfyll av varme eller ei. Har du feriesenking på varmepumpa senker du kun temperaturen på systemet "til venstre for" 4 (primærsida), så du kan godt stille ned 1 samtidig. Ah, yes. Bra at du skrev akkurat det, for det er egentlig det jeg opprinnelig lurte på og som jeg mente ga mening. Varmepumpa og gulvvarmesystemet henger ikke sammen på noe vis, varmepumpa produserer bare varmt vann med en temperatur som gulvvarmesystemet er helt likegyldig til. Det som styrer temperaturen ut i rommene er bare hvor mye vann hver sløyfe får for å oppnå den temperaturen som er nødvendig. Da er jeg hvert fall i "check" på det. Og det som da også dette betyr er at hvis man har tenkt å gå i feriemodus, så må man da også justere ned samtlige romfølere, ikke sant? Hvis man bare justerer ned varmepumpa ender det bare opp med at vannet må stå og gå kontinuerlig gjennom alle sløyfene for å forsøke å opprettholde den temperaturen som hvert enkelt rom er stilt inn med. Men jeg ser likevel ikke helt hvorfor det vil hjelpe å justere ned 1-ventilen? Uansett står den i dag på "65" - om dette er grader eller ikke har jeg ikke forska godt nok på ennå Optimalt sett bør du kun ha 1 innstilt høyt på den kaldeste tiden av året - det er da du trenger høyest varmeeffekt. Høst og vår kan denne stilles en del grader lavere, da senker du temperaturen på alt "til høyre for" 4 (sekundærsida). Det betyr da at du henter ut mindre energi fra akkumulatortanken, som igjen betyr at varmepumpa vil gå litt kortere tid for å lade opp tanken. Husk at termostaten 15 ikke vet noe om hva temperaturen på vannet er, den vet bare om den trenger påfyll av varme eller ei. Har du feriesenking på varmepumpa senker du kun temperaturen på systemet "til venstre for" 4 (primærsida), så du kan godt stille ned 1 samtidig. Dette var noe jeg fikk høre fra en forhandler av jordvarmepumpa. At det var veldig viktig at den ikke fikk for mange starter i forhold til driftstid. Hadde noe med levetiden på kompressoren. Har avlest dette nå og ser at jeg ligger på rundt 56 minutters driftstid pr. start, hvilket er helt innenfor. Det jeg tenker er bra her er at jordvarmepumpa får gå litt når den først starter opp, altså at hvis vannet skal varmes opp til 35 grader, så vil den akseptere at temperaturen kommer godt ned før den ser behovet i å starte opp. Er dette også noe som er viktig å stille inn/ta høyde for? Treveisventilen 4 ser ut til å være koblet om i forhold til slik den blir satt sammen på fabrikk. Se bilde her eller her. Der det egentlig skal være en stillskrue for å regulere mengden av vann fra tur og vann fra retur inn til pumpa er det nå tilkoblet tur-rør fra varmepumpe/tank. Jeg kjenner ikke komponenten godt nok til å si om dette er ok eller ei. Hm, interessant. Jeg må nok forske litt mer på dette, mistenker jeg. Er enig med deg i at plassering av luftutskiller ikke er bra. I et varmesystem bør den plasseres der vannet er varmest (siden varmt vann ikke klarer å holde på like mye oksygen som kaldt vann), og før pumpa. Her er den på kaldeste sted og etter pumpa... Ser Siberian også har noen kommentarer rundt dette, er det noe hold i hvordan denne burde plasseres i forhold til aerodynamikk og vannstrøm? Hvordan er det å bare flytte denne for en lekmann eller burde/må det rørlegger inn her? ---- Veldig, veldig takknemlig for alle svar her, jeg blir stadig klokere her. Men for å oppsummere alt det du skrev, er det noe jeg burde gjøre her? Er det noen konkrete endringer du/dere mener jeg burde gjøre? Er det noen proof of concept-innstillinger jeg burde forsøke for å se reaksjon lenger ut i kjedet - tenker også i forhold til læringsprosessen for meg. Og så er det også det at jeg stadig vekk ser at bare 3 av totalt 5 sløyfer faktisk fyrer. Jeg har en følelse av at det er noe galt her, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Det samme er jo det med at tur- og returvanntemperatur er lik. Er det noe rundt dette jeg kan/burde gjøre? Ved den ekspansjonstanken er det en trykkmåler, hva er rød og svart nål her? Og hva burde disse stå på? Og så til slutt, hva med den ventilen som nå står skrudd på 65. Hva burde denne stå på? EDIT: forsøkte å vri litt på denne og justere temperaturen ned. Da hørte jeg at pumpa begynte å gå og det virket som at ting ble under litt mer trykk. Endret 29. mai 2016 av mflage Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Rett og slett fantastisk gjennomgang. Du og Siberian konkurrerer herved om å være mine to favorittpersoner denne uka. Ting ble absolutt mer forståelig og det hjalp å se litt hvordan og hvilken vei vannet faktisk flyter her. Har dog (og selvfølgelig) noen oppfølgingsspørsmål her også. Tenker jeg bare siterer litt i teksten din. Ventilen 1 styres av temperatur på tur-vannet etter pumpa 5. Hvis føler 7 for lav turtemperatur (fordi blandingen i 4 er for kald pga. kald returtemp. = det er uttak av varme mellom 13 og 14), justerer ventil 1 opp vannmengden den slipper gjennom fra varmepumpe/tank til ventil 4. Alt fra og med 4 og mot høyre kan ses på som et eget system som får påfyll av varme fra 1 ved behov. Kall det gjerne primærside og sekundærside, som en sammenligning med en trafo for strøm. Er det ikke uttak av varme blir returtemperatur lik turtemperatur, og 1 er stengt. Så det er dette som egentlig skjer nå? Siden jeg avleser den samme temperaturen både på tur og retur? Var nede og leste av isted og da stod begge målerne på 28, men jeg har likevel to sløyfer som er aktive, så jeg skjønner ikke helt dette. Det burde jo da være uttak av varme? Hm, det hørtes merkelig ut med lik tur og retur når to sløyfer er aktive ja. Det som gjør meg litt usikker er det at treveisventilen 4 er omkoblet - her kan det være at ventil 2 er stengt, og at det kun er turvann i 4. I så fall har 4 dermed ikke noen funksjon annet enn et rør mellom ventil 1 og pumpe. Da vil du lese av turtemperatur både på 3 og 9. Husk at termostaten 15 ikke vet noe om hva temperaturen på vannet er, den vet bare om den trenger påfyll av varme eller ei. Har du feriesenking på varmepumpa senker du kun temperaturen på systemet "til venstre for" 4 (primærsida), så du kan godt stille ned 1 samtidig. Ah, yes. Bra at du skrev akkurat det, for det er egentlig det jeg opprinnelig lurte på og som jeg mente ga mening. Varmepumpa og gulvvarmesystemet henger ikke sammen på noe vis, varmepumpa produserer bare varmt vann med en temperatur som gulvvarmesystemet er helt likegyldig til. Det som styrer temperaturen ut i rommene er bare hvor mye vann hver sløyfe får for å oppnå den temperaturen som er nødvendig. Da er jeg hvert fall i "check" på det. Og det som da også dette betyr er at hvis man har tenkt å gå i feriemodus, så må man da også justere ned samtlige romfølere, ikke sant? Hvis man bare justerer ned varmepumpa ender det bare opp med at vannet må stå og gå kontinuerlig gjennom alle sløyfene for å forsøke å opprettholde den temperaturen som hvert enkelt rom er stilt inn med. Men jeg ser likevel ikke helt hvorfor det vil hjelpe å justere ned 1-ventilen? Uansett står den i dag på "65" - om dette er grader eller ikke har jeg ikke forska godt nok på ennå Det er nok lurt å justere ned temperaturen i alle rommene ved feriemodus, ja. Da sikrer du at det ikke er unødvendig sirkulasjon i sløyfene. Du har rett ang. ventil 1. Jeg tenkte at man kunne justere ned temperatur på sekundærsida av kretsen for å senke tilgjengelig effekt i feriemodus, men det er lurere å senke varmeuttaket ved å stille ned alle romtermostatene. Jeg mistenker imidlertid at denne står fullt åpen på grunn av koblingen nevnt i avsnittet lengre oppe. Når den står innstilt på 65 grader, som den aldri får, vil den være åpen hele tiden. Hvis det er slik jeg tror er det ikke noe skille mellom primær- og sekundærside, altså ingen innblanding av returtemperatur (shunting) i kretsen. Justering av ventil 1 vil bare sørge for at pumpa får en hardere jobb. Optimalt sett bør du kun ha 1 innstilt høyt på den kaldeste tiden av året - det er da du trenger høyest varmeeffekt. Høst og vår kan denne stilles en del grader lavere, da senker du temperaturen på alt "til høyre for" 4 (sekundærsida). Det betyr da at du henter ut mindre energi fra akkumulatortanken, som igjen betyr at varmepumpa vil gå litt kortere tid for å lade opp tanken. Husk at termostaten 15 ikke vet noe om hva temperaturen på vannet er, den vet bare om den trenger påfyll av varme eller ei. Har du feriesenking på varmepumpa senker du kun temperaturen på systemet "til venstre for" 4 (primærsida), så du kan godt stille ned 1 samtidig. Dette var noe jeg fikk høre fra en forhandler av jordvarmepumpa. At det var veldig viktig at den ikke fikk for mange starter i forhold til driftstid. Hadde noe med levetiden på kompressoren. Har avlest dette nå og ser at jeg ligger på rundt 56 minutters driftstid pr. start, hvilket er helt innenfor. Det jeg tenker er bra her er at jordvarmepumpa får gå litt når den først starter opp, altså at hvis vannet skal varmes opp til 35 grader, så vil den akseptere at temperaturen kommer godt ned før den ser behovet i å starte opp. Er dette også noe som er viktig å stille inn/ta høyde for? 56 minutter høres bra ut. Tommelfingerregelen jeg har lært er at man bør dimensjonere volum på akkumulatortank slik at varmepumpa går i minimum 20 minutt om gangen, og gjerne mer. Du kan sammenligne det med bykjøring og langkjøring med bil. Mye start og stopp senker levetiden. Tror ikke du trenger å tenke på noe ang. innstilling av dette. Treveisventilen 4 ser ut til å være koblet om i forhold til slik den blir satt sammen på fabrikk. Se bilde her eller her. Der det egentlig skal være en stillskrue for å regulere mengden av vann fra tur og vann fra retur inn til pumpa er det nå tilkoblet tur-rør fra varmepumpe/tank. Jeg kjenner ikke komponenten godt nok til å si om dette er ok eller ei. Hm, interessant. Jeg må nok forske litt mer på dette, mistenker jeg. Ja, og som zanta svarte lengre oppe kan det være en god idé å få installatør på besøk for å få en forklaring. Er enig med deg i at plassering av luftutskiller ikke er bra. I et varmesystem bør den plasseres der vannet er varmest (siden varmt vann ikke klarer å holde på like mye oksygen som kaldt vann), og før pumpa. Her er den på kaldeste sted og etter pumpa... Ser Siberian også har noen kommentarer rundt dette, er det noe hold i hvordan denne burde plasseres i forhold til aerodynamikk og vannstrøm? Hvordan er det å bare flytte denne for en lekmann eller burde/må det rørlegger inn her? Er fordeleranlegget plassert høyere eller lavere enn gulvvarmesløyfene? Det er en annen luftutskiller i anlegget, på konsollen der ekspansjonstanken henger (innerst mot veggen). Forhåpentligvis er dette anleggets høyeste punkt. Det er likevel nyttig med en mikrobobleutskiller, og det er ikke likegyldig hvor man plasserer den. Huskeregel: Varmest vann og lavest trykk. Spør montør om hvordan han/hun begrunner plasseringen. ---- Veldig, veldig takknemlig for alle svar her, jeg blir stadig klokere her. Men for å oppsummere alt det du skrev, er det noe jeg burde gjøre her? Er det noen konkrete endringer du/dere mener jeg burde gjøre? Er det noen proof of concept-innstillinger jeg burde forsøke for å se reaksjon lenger ut i kjedet - tenker også i forhold til læringsprosessen for meg. Og så er det også det at jeg stadig vekk ser at bare 3 av totalt 5 sløyfer faktisk fyrer. Jeg har en følelse av at det er noe galt her, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Det samme er jo det med at tur- og returvanntemperatur er lik. Er det noe rundt dette jeg kan/burde gjøre? Ved den ekspansjonstanken er det en trykkmåler, hva er rød og svart nål her? Og hva burde disse stå på? Og så til slutt, hva med den ventilen som nå står skrudd på 65. Hva burde denne stå på? Følg zantas råd om å få en forklaring av anlegget fra montør. Som Siberian skrev lenger oppe er levert temperatur fra varmepumpa mest sannsynlig så lav at man egentlig ikke trenger shunting, og det kan være at rørlegger har forenklet anlegget ved omkobling av komponenter. Da må i så fall ventil 1 stå fullt åpen, dvs. 65. Pilene på manometeret (trykkmåleren) over ekspansjonstanken vil variere fra anlegg til anlegg. Det har bl.a. med anleggets høyde og driftstrykk, samt med hvilket åpningstrykk sikkerhetsventilen (montert mellom manometer og luftutskiller) har. Her kan du se litt på en presentasjon fra en erfaren kar: http://www.slideshare.net/VVS-Foreningen/4-og-5-svein-marienborg EDIT: forsøkte å vri litt på denne og justere temperaturen ned. Da hørte jeg at pumpa begynte å gå og det virket som at ting ble under litt mer trykk. Se tidligere avsnitt ang. dette. Hvis anlegget er koblet slik jeg mistenker, gjør du bare livet til pumpa litt vanskeligere ved å stille ned denne. Lenke til kommentar
mflage Skrevet 7. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2017 (endret) Litt oppdatering på dette innlegget. Jeg har etter hvert fått litt mer erfaring med drifta av dette anlegget, men fortsatt er det veldig mye her som er svart magi. Bl.a. det som skjer nå om dagen. Det er ganske kaldt ute, ned mot -15 C, og da observerer jeg ganske høy temperaturavlesing på temperaturmåleren som er på fordelerstokken (over 40 grader). Det jeg også legger merke til er at vannpumpa ikke kjører før temperaturen kryper ned mot 40 grader igjen, men da bare for å kjøre i noen få sekunder/minutter (siden temperaturen ganske umiddelbart steg igjen). Så var det spørsmålene: Er dette en funksjon som er innebygd i pumpa for å beskytte gulvet? Altså at den ikke vil pumpe ut vann som er varmere enn 40 grader? Klarte ikke finne noe dokumentasjon som beskriver det, så synes det var litt rart..? Jeg ser at varmepumpa har en kurve som bestemmer hvor mye den skal jobbe ved de forskjellige temperaturene. Det slår meg at denne kurven er altfor aggressiv, hvis det er slik at vann som er såpass varmt blir produsert når det er såpass kaldt ute. Burde ikke dette stilles ned og heller basere seg på mest mulig vannsirkulasjon istedenfor at anlegget "står og stanger" på dette viset? Hvorfor stiger temperaturen når pumpa starter opp igjen? Er det fordi det er mye varmt vann som står og "venter" i produksjonssiden (akkumulatortank og varmepumpe) og så er returtemperaturen på vannet også såpass høy at det ikke klarer å kompensere og dra ned den totale temperaturen? Det jeg også har lagt merke til i det siste er at enkelte soner/rom/kretser ikke blir aktivert, samme hvor kaldt det er der inne eller hvor mye sensoren forsøker å aktivere kretsen. Altså at jeg ser at sonen burde være aktiv (rødt signal på kretsen fra termostaten), men likevel åpner den ikke (den lille klumpen på toppen av aktuatoren stiger ikke og jeg ser heller ikke at det går vann ut (på det gjennomsiktige glasset øverst). Så det er et eller annet som er veldig feil her. Har forsøkt å bytte både aktuator og krets på termostaten, men til ingen nytte. Kretsene åpner seg ikke. Hvis jeg tar av aktuatoren (som er NC - Normally Closed), så begynner vannet å flomme gjennom. Endret 8. februar 2017 av mflage Lenke til kommentar
mflage Skrevet 8. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Komponenter fra flytskjemaet som ikke er med på bildet er 6 og 15. 6 er kobling mellom trykkføler 8 og pumpa, og er den grå boksen på det første bildet ditt. Hehe, jeg finner stadig vekk nye ting etter hvert som jeg lærer mer og mer. Kan du forklare litt mer hvordan akkurat denne koblinga mellom trykkføleren og pumpa faktisk fungerer? For som jeg skrev i det forrige innlegget mitt i denne tråden har jeg nå opplevd at pumpa faktisk ikke går når målt temperatur i fordelerstokken er over 40 grader. Men handler da dette om at vannet har lavere trykk når det er varmere og at det egentlig ikke er temperaturen den forholder seg til, men mer at trykket er for lavt? Jeg åpna den grå koblingsboksen på det første bildet og så egentlig bare en sammenkobling av noen kabler som gikk fra trykkføleren og deretter opp til den mastersentralens pumpeutgang, men uten at jeg egentlig skjønte hvordan sammenhengen her var. Hvis du har litt mer å komme med her, så hadde jeg vært om mulig enda mer takknemlig enn før Endret 8. februar 2017 av mflage Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Skal se om jeg får tid til å tenke gjennom anlegget og oppførselen du beskriver en av de nærmeste dagene, men jeg kan kort si noe om hvordan pumpa jobber. Usikker på hvordan pumpa hos deg er satt opp, men hvis den er trykkstyrt så føler den på trykket i fordelerstokken. Får pumpa signal om høyt trykk så reduserer den turtall/pådrag, og omvendt så øker den pådraget hvis det er lavt trykk. Høyt trykk tilsier at aktuatorventilene på de forskjellige sløyfene er stengt, og motsatt for lavt trykk. Hvis temperaturen ut i gulvvarmekretsene er høy vil det nok bli mye av/på-regulering av aktuatorene. Leser du av lik temperatur i 3 og 9 (iht. flytskjema fra tidligere)? Står ventil 1 fortsatt innstilt på 65 grader? I så fall kan du prøve å stille den ned til f.eks. 35 grader og se om det er noe endring. Lenke til kommentar
mflage Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Skal se om jeg får tid til å tenke gjennom anlegget og oppførselen du beskriver en av de nærmeste dagene, men jeg kan kort si noe om hvordan pumpa jobber. Usikker på hvordan pumpa hos deg er satt opp, men hvis den er trykkstyrt så føler den på trykket i fordelerstokken. Får pumpa signal om høyt trykk så reduserer den turtall/pådrag, og omvendt så øker den pådraget hvis det er lavt trykk. Høyt trykk tilsier at aktuatorventilene på de forskjellige sløyfene er stengt, og motsatt for lavt trykk. Hvis temperaturen ut i gulvvarmekretsene er høy vil det nok bli mye av/på-regulering av aktuatorene. Leser du av lik temperatur i 3 og 9 (iht. flytskjema fra tidligere)? Står ventil 1 fortsatt innstilt på 65 grader? I så fall kan du prøve å stille den ned til f.eks. 35 grader og se om det er noe endring. Yes, leser fortsatt av lik temperatur i 3 og 9. Og det som er bekymringsverdig er at temperaturen plutselig ble så høy. Det er jo sånn at produsenter fraråder temperaturer over 35 grader til gulvvarme og så har jeg plutselig vann som er både 40 og varmere. Det jeg observerte var at pumpa da stod, altså at det ikke sirkulerte noe vann over stokkene. Temperaturen krøp ned mot 40 og så starta pumpa igjen og vannet sirkulerte. Ganske kjapt etter at vannet begynte å sirkulere begynte målt temperatur å stige ganske så fort opp, faktisk helt opp mot 50 grader. Pumpa stoppa opp igjen, og temperaturen krøp sakte nedover mot 40 igjen. Det er her jeg overhodet ikke skjønner hva som foregår. For det første at pumpa ikke gikk (siden jeg ikke ser noe poeng i at den ikke skulle gå, spesielt siden det var flere av kretsene som ba om mer vann), men for det andre at temperaturen faktisk ble så høy når det ble sirkulert vann. Jeg tenker dette handler om at vannet var veldig varmt i akkumulatortanken av en eller annen grunn, og så fort pumpa begynte å hente inn mer vann, så ble dette veldig varmt i stokken..? Så det slår meg at det grunnleggene problemet her har vært at vannet har vært for varmt, kretsene sirkulerer ikke og rommene blir paradoksalt nok ikke oppvarmet. Det som skjer er at hvis jeg stiller den ned til f.eks. 35 grader, så hører jeg at det blir mer trykk i anlegget og så stopper sirkuleringa av vannet helt opp. Men dette handler kanskje igjen om det at det er for varmt vann i produksjonssiden ("venstre" side)? Lenke til kommentar
mflage Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Har lest litt mer nå og jeg forstår det sånn at slike gulv ikke skal ha varmere temperatur enn et sted mellom 35 og 45 grader - litt avhengig av produsent. Så da stusser jeg veldig på hva de som har installert dette anlegget i sin tid har røyka. For jeg ser på denne såkalte varmekurven som skal si hvilke temperaturer varmepumpa skal produsere ved de forskjellige utetemperaturene, og her er denne satt til et ganske ekstremt høyt tall, som igjen vil si en ganske bratt kurve når utetemperaturen blir lav. Det virker som om dette er beregnet på radiatordrift og ikke for gulvvarmeanlegg. Har lagt ved et bilde som viser den varmekurven som er aktivt for anlegget akkurat nå. Det viser f.eks. at turledningstemperaturen ved -20 ute (som det er nå), skal være nærmere 50 grader. Dette har jeg kompensert ved å dra ned -1, men denne verdien var faktisk stilt på +3 da jeg tok over anlegget. Med andre ord vil turledningstemperaturen når det er skikkelig kaldt utendørs være ganske heftig - hvis jeg har tolket dette riktig..? Dette må vel nesten være feil? Lenke til kommentar
mflage Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 siden jeg var i prokrastineringsmodus laget jeg et lite flytskjema til deg, og viste komponentene på bildet. Understreker at dette er min gjetting basert på bildene, så det er mulig at det er noe som ikke stemmer. Flytskjema gulvvarme.png Bilde gulvvarme.jpg Hoi! Liten ting som muligens snur opp-ned på alt, men der du har tegnet inn tur er retur og der du har tegnet inn retur viser seg å være tur. Jeg har fulgt rørene helt fra varmepumpa og til akkumulatortank og inn mot varmepumpa og det viser seg at det er en "splitt" på varmebærer tur der den ene delen går inn mot fordelerstokken og den andre går mot akkumulatortanken. Det betyr faktisk at vannet ikke kommer inn der vi først antok det, men går ut den veien. Vil tro hele logikken blir annerledes da? Det betyr vel også at denne blandeventilens funksjon vil være for returvannet..? Lenke til kommentar
mflage Skrevet 12. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2017 Skal se om jeg får tid til å tenke gjennom anlegget og oppførselen du beskriver en av de nærmeste dagene, men jeg kan kort si noe om hvordan pumpa jobber. Har du fått tid? -- Marius Lenke til kommentar
mflage Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Hei igjen! Nå begynner denne tråden å bli vel gammel, men jeg er litt der at jeg trenger å gjøre litt omkobling på dette anlegget. Bl.a. var jeg så "uheldig" å løsne på én av kretsene og da stod plutselig vannet opp i taket. Jeg rakk å koble på igjen før det gjorde for mye skade, men etter det har det blitt veldig mye ulyd i anlegget som jeg mistenker handler om at det er en god del luft i rørene. I tillegg "sikler" denne mikrobobleutskilleren ganske så mye. Så er spørsmålet hvordan jeg (på en trygg måte - ref. det med vann i taket) kan fylle opp igjen, slik at anlegget går rent? Hvor er det meninga at man skal gjøre dette hen? Endret 20. mai 2018 av mflage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå