Gå til innhold

Hvordan går man frem for å starte et reisebyrå hjemmefra

Anbefalte innlegg

Jeg funderer sterkt på å starte et reisebyrå hjemmefra som tilbyr skreddersydde golfreiser. Dvs si at jeg booker hotell og tider på banene kundene vil spille på under oppholdet. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem? Skal jeg alliere meg med en aktør i det landet jeg tilbyr reiser til? Skal jeg kontakte de forskjellige hotellene og golfklubbene selv for å forhandle priser?

Jeg ser for meg at det vil være gunstig å samarbeide med en lokal aktør med tanke på transport og service på stedet.

Noen som har noen tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle ett hotell eller en golfklubb gi deg rabatt når du ikke har noe å vise til? Selvfølgelig kan du love ett visst volum, men det blir veldig kjipt(og dyrt) hvis du ikke kan levere det. Steg 1 må vel være å bare å ringe til "alle" og få så bra prisbilde som mulig før du setter opp dine budsjett og priser for en reise.

Nå vet jeg ikke hvor mye penger du har tenkt å legge inn i bedriften, men i starten ville jeg tro at eneste måten du kan tjene penger er ved å personlig yte service dit kunden reiser. Skal du leie inn alt personell blir det fort veldig dyrt.

Så når du har en oversikt over hvor mye en reise vil koste deg og hva du må ta betalt for en reise, sjekk prisen opp mot konkurrentene, hvis du er langt over må du inn å se på budsjettet igjen og kutte kostnader.

Hvordan har du tenkt å markedsføre bedriften? Uten at jeg kjenner til reisebyråbransjen er det mange mennesker som har opplevd problemer med reisebyrå og da tenker jeg det er vanskelig for en ny bedrift å få bygget opp ett stabilt kundegrunnlag.

Og når du får dine første kunder er det viktig at du har forsikret deg mot at noe går galt da jeg ville tro negativ omtale vil være ganske katastrofalt i starten for ett reisebyrå, hva forsikringer har du tenkt å ha på plass?

Alt i alt tror jeg det er veldig vanskelig for en uten veldig god kunnskap om reiselivsbransjen å starte reisebyrå alene, men det er jo alltids lov å prøve, bare pass på at du ikke blir sittende igjen med for stort hull i lommeboken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg kontakte de forskjellige hotellene og golfklubbene selv for å forhandle priser?

Forventer du at klubber skal kontakte deg?

Om du bruker en loka aktør, så må du betale de ca 30% av prisen kunden betaler. Det er tapt inntekt. Forhandler du selv, så sparer du det.

Samtidig, så må du kunne styre/stå ansvarlig for alt. Holde deg oppdatert på kva som skjer i alle klubber, om de holder stengt noen dager osv osv. Om noe går galt, forventer kundene å få hjelp umiddelbart der og då.

Lenke til kommentar

Tips: Det er svært dårlige tider til å drive/starte reisebyrå. Etterspørselen etter slikt er ekstremt lav i forhold til hva den var for 1-2 år siden.

Har kontakt med en del eventbyråer som alle sier: "Det er ikke bare det at det er lite å gjøre, men det er helt tørt! Ikke en dritt å ta av!"

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det fungerer men er ganske sikker på at reisebyrå driver med videresalg på forhåndsbetalte turer/opphold.

Det vil si at de kjøper opp plasser på fly, hotell, etc i store volum som så selges videre.

Vil tro det er derfor du av og til vil se prisdumping på priser fordi byråene allerede har betalt for de og det er bedre å selge billig enn å la det stå tomt.

Har jeg rett betyr det at du bør ha en god kapital for å starte....

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det ser ikkje slik ut.

Men om trådstarter fortsatt er interessert så er nok det viktigaste for å kome fram til korleis ein skal legge opp drifta å bestemme seg for kva slags tjeneste det er ein primært skal levere ovanfor sine kunder.

Skal ein kun booke fly, hotell og golfbaner utan å ha forhandla fram samarbeidsavtalar så er det svært liten verdistigning ein bidrar med. Det er ikkje så veldig mykje ekstra folk flest er villige til å betale for at nokon andre skal bestille flybillett på internett i staden for å gjere det sjølv.

Men dersom den primære tjenesta som blir levert er golf(bane)kompetanse så vil eg i langt større grad tru at det finnes eit marked som er villig til å betale mykje for slik hjelp, og då blir reiseaktiviteten kun ei ekstratjeneste. Folk flest veit nok ikkje kva golfbaner som som har gode forhold på forskjellige tider på året, kva utstyr som det er behov for på dei forskjellige banene, osv. Så for dei som spelar golf utan å vite mykje om slike ting er nok fort villige til å betale ein del for å unngå å reise til ei golfbane som ikkje er i sesong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...