Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tidvis ekstrem vedvarende tissetrang (problematisk ved eksamen)

Anbefalte innlegg

<Mann, 22 år, generelt frisk>

I rundt 2 måneder nå har jeg slitt med at jeg i perioder føler en voldsom trang til å tisse, og jeg merker det ekstra godt når jeg er forlater huset. Eksempelvis så har det vært vanskelig å dra på butikken, da det føles som om jeg må finne et toalett nesten straks jeg drar hjemmenfra, til tross for at jeg nylig har vært på do. Det er en gjenganger at det å faktisk gå på do ikke hjelper, jeg ender opp med å bare tisse litt, og gjerne sekunder etter at jeg er ferdig, så føler jeg at jeg må tisse igjen.

Utifra symptomene så kan det høres ut som en urinveisinfeksjon, men jeg har vært hos legen, og det var tydeligvis ikke det som var problemet. Han fant dog ikke ut hva som var galt, men jeg skal inn til en ny kontroll om et par uker.

Det som er problematisk er at jeg er student og har eksamener fremover. Har hatt en eksamen til nå, og det var ikke en hyggelig opplevelse. Selve turen (20 min gåtur) til lokalet var ubehagelig(forestill deg å holde deg i 20 min når du må kraftig på do). Jeg dro ekstra tidlig for at jeg skulle kunne sitte lenge i eksamenslokalet, da det eneste jeg har funnet ut at hjelper noe er å holde ut i kanskje 20 min, så begynner det å gå litt over. Har et par eksamener igjen, og er bekymret for hvordan det skal gå.

Vet noen hva det kan skyldes?
Evt, har noen tips til hvordan jeg kan håndtere situasjonen?

Anonymous poster hash: 8c046...924
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be om en sjekk for prostatakreft. Det kan føre til veldig hyppig vannlating bl.a.

Dette hørtes mer alvorlig ut enn hva jeg hadde forventet, får håpe det ikke er prostatakreft.

Men uansett, takk for tipset, skal forhøre meg med legen. 

Er dette såpass alvorlig at jeg burde bestille time asap?

Lenke til kommentar

En blodprøve som heter PSA http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/mann/psa-prostata-spesifikt-antigen-3057.html vil avdekke Bytex sitt forslag.

Med det sagt er prostatakreft hos 22-åringer ikke bare litt, men svært uvanlig. I Norge var det mellom 2009-2013, 0 personer under 40 som fikk prostatakreft.

Be fastlegen om henvising til urologen. Der finner du ekspertisen. Det er et hav av årsaker til dine symptomer, alt fra nerveklem i ryggen til psykisk belastning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En blodprøve som heter PSA http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/mann/psa-prostata-spesifikt-antigen-3057.html vil avdekke Bytex sitt forslag.

Med det sagt er prostatakreft hos 22-åringer ikke bare litt, men svært uvanlig. I Norge var det mellom 2009-2013, 0 personer under 40 som fikk prostatakreft.

Be fastlegen om henvising til urologen. Der finner du ekspertisen. Det er et hav av årsaker til dine symptomer, alt fra nerveklem i ryggen til psykisk belastning.

Tror dette er det beste svaret du kan få fra noen her og kan ikke gjøre så mye mer enn å støtte rådene her.

Prostatakreft er så usannsynlig for en 22-åring at det tror jeg ikke du trenger bekymre deg for. 

At det hovedsaklig skjer når du forlater huset kan jo tyde på at noe psykisk ihvertfall er delvis med her, men om det ikke bedrer seg og fastlegen ikke finner noe, så synes jeg absolutt du bør be om en henvisning til urolog for å få utredet dette skikkelig.

Lenke til kommentar

Det er ikke prostatakreft, det kan jeg garantere. Jeg er enig med Zorko og skandinav, hvis det er noe som ikke går over, påvirker deg i din dagligdagse funksjon og fastlegen ikke kan finne noe, bør du spør om muligheten for henvisning til en urolog. I tillegg til urinveisinfeksjon bør du også utredes for diabetes som et minimum før du blir henvist (95% sikker på at din allmenlege har sjekket dette, men det skader ikke å spørre ved neste besøk;) ).

Lenke til kommentar
Tusen takk for tilbakemeldingene, jeg skal sørge for å få henvisning til urolog dersom fastlegen
ikke finner ut noe mer.

Det ville forklart mye dersom problemet skyldes noe psykisk, men jeg har vanskelig for å la meg overbevise om det. Første gang jeg merket noe til det, var en helt vanlig dag og det kom ganske ut av det blå. Burde det ikke være en utløsende årsak? Dette var i slutten av mars, lenge før jeg begynte å bli eksamensstresset.

Lenke til kommentar

De fleste tisseproblemer av denne typen er nok psykiske, særlig hos ungdom, og dette virker veldig psykisk slik du beskriver det. Et fysisk problem ville vært mer konstant, men dette er mer eller mindre situasjonsbetinget. Men nå har du jo bestilt legetime, og kan egentlig slutte å bekymre deg frem til da. Bare pass på at dere kommer "i mål". Ikke vær redd for å spørre og grave litt ekstra hvis du ikke føler deg betrygget.

Lenke til kommentar

Diskuter med legen om det kanskje kan være psykisk. Det må ikke ljome trompeter og ballonger hvis man har utviklet et psykisk problem. Mange som sliter psykisk med vannlating, noe som ikke er rart siden angst og stress har stor virkning på det autonome nervesystemet, og dermed virker selvbekreftende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...