Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har fått meg en Sony Xperia M5 og er nokså fornøyd med den. Men videoopptak tatt med Sony kamera appen kan ikke spilles av sånn uten videre på datamaskinen. Det er jo mp4, og mp4 filer fra Samsung eller LG spilles fint av i QuickTime. Men disse filene fra M5 må åpnes i Vlc. Hva er poenget med å lage filene så ukompatible? Trodde mp4 var mp4 jeg. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det kan brukes ulike videokodek og lydkodek selv om filnavnet slutter med mp4. Tipper den bruker h.265 når du tar opp i 4k. Kanskje den vil bruke h.264 om du velger lavere oppløsning. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 ... Det er jo mp4, og mp4 filer fra Samsung eller LG spilles fint av i QuickTime. Men disse filene fra M5 må åpnes i Vlc ... Hvorfor bruke QuickTime? Mange år siden jeg fjernet det (møkka-)programmet. Bedre å bruke VLC til alt, støtter vel tilnærmet alle formater man kommer borti. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Fordi VLC er ikke et redigeringsprogram.. Endret 25. mai 2016 av Slettet-BnKsB4Fg0P Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Det kan brukes ulike videokodek og lydkodek selv om filnavnet slutter med mp4. Tipper den bruker h.265 når du tar opp i 4k. Kanskje den vil bruke h.264 om du velger lavere oppløsning. Tenkte også på det, men det er samme tullet når jeg filmer i 1080p. Hele poenget er jo at det skal være kompatiblet over hele linja, og nå funker det kun i VLC, som ikke har redigeringsmuligheter. Fant ut at det er pga at den tar opp i h.265 i 4k og 60fps, men h.264 i 30 fps. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Samsung, LG, Apple, Microsoft og de andre bruker jo h.264 på alle. Endret 25. mai 2016 av Slettet-BnKsB4Fg0P Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Det kan brukes ulike videokodek og lydkodek selv om filnavnet slutter med mp4. Tipper den bruker h.265 når du tar opp i 4k. Kanskje den vil bruke h.264 om du velger lavere oppløsning. Tenkte også på det, men det er samme tullet når jeg filmer i 1080p. Hele poenget er jo at det skal være kompatiblet over hele linja, og nå funker det kun i VLC, som ikke har redigeringsmuligheter. Fant ut at det er pga at den tar opp i Hvorfor gjøre det så vanskelig? Samsung, LG, Apple, Microsoft og de andre bruker jo h.264 på alle. Du kan også snu på det og si at hvorfor har ikke Quicktime gjort sitt program kompatibelt med andre formater? h.265 i 4k og 60fps kontra h.264 i 30 fps er ikke noe degradering, og det er jo Quicktime som henger etter. Som en annen sa bør du kaste det programmet så langt vekk som mulig. Finnes drøssevis av andre redigeringsprogrammer der ute. Lenke til kommentar
Kevor Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 http://www.tek.no/artikler/na-bor-windows-brukere-fjerne-quicktime-fra-pc-en/346503 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Fordi VLC er ikke et redigeringsprogram.. Det står ingenting om redigering i første post, da leser jeg at problemet er "ikke spilles av". Hvis du bruker det til redigering, så sitter du kanskje på Mac? Men uansett platform, så er jo (som andre også har påpekt) programmet problemet hvis det ikke er oppdatert til å støtte nye kodeker. Og bruker du Windowsversjonen, så er QuickTime som påpekt i forrige post utdatert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Helt riktig, jeg sitter på en mac som pr dags dato ikke støtter h.265. Det er selvfølgelig for dårlig av Apple, men jeg kan ikke bytte ut hele maskinparken min bare fordi Sony som eneste telefonleverandør(som jeg vet om) skal bruke et annet format enn alle andre. Så da er det enklere for meg å selge Sonyen og kjøpe en telefon som holder seg til samme formatet som "alle" de andre synes er bra nok. Og bare for å ha nevnt det: Quicktime på Mac er noe ganske annet enn den søpla som er til Windows. Endret 26. mai 2016 av Slettet-BnKsB4Fg0P Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hvorfor ikke fortelle i første post at det gjelder en Mac? Da hadde vi spart mange poster istedenfor at vi skal gjette oss fram. Du får bruke iPhone slik nesten alle Mac-eiere gjør (og Apple vil). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Jeg burde tydeligvis ha nevnt det, men det er ikke Apple eller macen det handler mest om her. Det handler om Sony Xperia telefonen som velger å gjøre noe helt annet enn alle andre. Hvis de bare hadde holdt seg til samme standard som de andre ville det vært uvesentlig om man bruker Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå