Laaz Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Som tittelen sier, fått mye sprekker i skjøtene på rehabplatene jeg har lagt på veggene. Ser i ettertid at jeg kunne gjort en del ting annerledes. Sprekkene er svært tynne og ble bare synlig etter jeg malte ett lag meg grunning. Spørsmålet mitt er om dette kan fikses med å legge på Malerfilt glassfiberduk (funnet på biltema) etter sprekkene er lett sparklet. Usikker på hvilke duk/tapet som egner seg best til dette. Vil helst ha en duk som gir minimalt med skjøter og som er slett og direkte overmalbar. Setter stor pris på alle svar! Link til duken jeg har nevnt: http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Ovrig/Malerfilt-2000036610/ Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Har du lagt papirstrimmel mellom platene da du monterte? Lenke til kommentar
Laaz Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg har lagt papir, men jeg har nok ikke lagt det langt nok fra tak til gulv, og enkelte steder er selv strimmel litt synlig gjennom malingen. Fikk vite litt sent i prosessen at papirstrimmel måtte brukes i skjøtene. Ett alternativ er selvfølgelig å pusse ned skjøtene igjen med maskin og ta hele prosessen på nytt med sparkel og strimmel, men hvis det er mulig å legge en duk over slik at de små sprekkene ikke syntes så gjør jeg heller det! Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Men da må du jo legge duk over hele veggen for å unngå skjøter og høydeforskjeller... Det finnes en syltynn teip man kan legge oppå skjøter som sprekker, den får man kjøpt på de fleste malerforretninger. Eneste kjiipe er at man må sparkle i god bredde utenfor for å unngå høydeforskjeller og stygg vegg, og vil kreve flere runder med pussing Lenke til kommentar
Laaz Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Ja pratet med en i malerforretning om reparasjonstape, han anbefalte det ikke og sa at man mest sannsynlig måtte tapetsere utpå tapen uansett. Derfor jeg vurderer å legge en tapet/duk på hele veggen. Bare usikker på om små sprekker også vil bli et problem ved tapetsering og hvilke type duk som er lettest og mest hensiktsmessig å legge Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 TS. På gipsplater, bør du følge produsentene veiledning! Og det er vel å legge anbefalt papirstrimel "vått i vått". D.v.s. at du først sparkler over skjøten med sparkelmasse, hele veien fra gulv til tak. Og før den tørker, legger du på papirstrimlen. Så legges ny sparkel oppå, før den første sparklen har tørket. Dette er normalt en jobb, for malere. Duken du nevner er sikkert bra den, men krever vel helsparkling av veggen. Mulig den kam limes på. Sjekk veiledning. Da blir det det samme som annen glassfiberstrie. Det KAN bli bra med begge deler, men amatører klundrer det ofte til. Annen tapet over, uten å sikre skjøtene etter anbefalt veiledning, er "dødfødt". Det vil sprekke opp, mer og mer. Lenke til kommentar
Laaz Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Står at malerfilten er glatt, men er vel kanskje mønster i den siden det er glassfiber? Kanskje det letteste nå er å pusse et søkk alle steder hvor det er sprekk, for så å legge i reparasjonstape og så sparkle bredt over og pusse ned. Sprekkene er veldig tynne og små, så finnes det en tapet med litt hold i tror jeg ikke de vil syntes gjennom. Men skummelt å ta sjansen også, blir det stygt er jo veien tilbake enda lengre Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Står at malerfilten er glatt, men er vel kanskje mønster i den siden det er glassfiber? Kanskje det letteste nå er å pusse et søkk alle steder hvor det er sprekk, for så å legge i reparasjonstape og så sparkle bredt over og pusse ned. Sprekkene er veldig tynne og små, så finnes det en tapet med litt hold i tror jeg ikke de vil syntes gjennom. Men skummelt å ta sjansen også, blir det stygt er jo veien tilbake enda lengre Har ikke noe tro på løsningen din. Hvis ikke en maler kommer med andre råd, vil jeg annbefale å fjerne de du har gjordt og begynne på nytt. Da med riktig fremgangsmåte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå