Lami Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Hei. Jobber (dessverre) gjennom Manpower. Den 19.mai fikk jeg sms fra Altinn om å dele opp frikortet mitt. Jeg gjorde det med en gang. 24.mai fikk jeg lønn. Der var jeg trukket 50% skatt! Jeg ringte og fikk sms fra lønningskontoret i dag (en sms jeg ikke kan svare på ....), der det står: (Du kan ikke svare på denne meldingen)Hei Vi hentet inn skatteopplysninger på deg den 19 mai og da lå det dessverre ikke noe frikort som vi fikk hentet inn. Så da er vi pliktig til å trekke 50% skatt. Mvh. *** på lønningskontoret Hva er dette for noe tull? Jeg har hatt andre arbeidsgivere som IKKE har trukket meg 50% skatt selv om ikke alt var ordnet NÅR de skulle hente frikortet mitt. Jeg delte opp frikortet med en gang og likevel blir jeg trukket 50% skatt?! Endret 25. mai 2016 av Lami Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Om det ikke foreligger noe skattekort til dem er de tvunget til å trekke 50%. At de ikke tok kontakt og opplyste deg om dette er hårreisende! Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Om det ikke foreligger noe skattekort til dem er de tvunget til å trekke 50%. At de ikke tok kontakt og opplyste deg om dette er hårreisende! Synes egentlig det er rett og rimelig at om man ikke har ordnet sine egne saker så må man ta konsekvensene av det. Det er ganske mye merarbeid for et lønningskontor å utsette utbetalingen til en ansatt. Spesielt dersom dette gjøres av et eksternt firma (gjerne i mindre bedrifter) så din nærmeste sjef må rapportere i to omganger. Når vi snakker om en arbeidsgiver på størrelse med Manpower så hadde nok dette også tatt en evighet da det neppe kun er Lami som ikke lå inne med rette opplysninger. Man får en smell og lærer en gang for alle. Lønning er ikke noe man vil ha noe kluss med. En annen ting du må tenke på med Manpower er at de er enorme og for at alt skal gå på skinner er det nok høy grad av automatikk i lønningskjøring. Da kjøres informasjonen som ligger inne på lønningstidspunktet. Endret 25. mai 2016 av LtdEdFred 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Feil skjer som ikke alltid er arbeidstaker sin feil. Å sende ut mail til den aktuelle når en skal innhente kort er ikke særlig tidskrevende. Det kan ligge inne som en automatisk oppgave med samme tekst til alle. Mange muligheter og ikke særlig krevende. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det er jeg enig i, men å bruke ressurser på noe som kun kommer arbeidstakeren til gode står neppe i høysetet (ja, man kan sikkert argumentere for at dette også kommer arbeidsgiver tilgode i det at man slipper å måtte behandle klager fra de ansatte, men jeg tipper Manpower sklir lett ut av slike saker med henvisning til en eller annen kontrakt man har underskrevet hvor det står noe som at "Den ansatte plikter selv å ordne skatte/frikort innen rimelig tid før første lønningsdag"). I dette tilfellet var det jo også arbeidstakeren sin feil. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Lønningskontoret er generelt bestående av svimekopper. At de får litt ekstra arbeid burde ikke skade sjela deres. Jeg har hatt andre arbeidsgivere som dette har gått fint med. Synes det er latterlig. Hvem tenker på å dele opp frikortet. Hvis de er så store og, hvorfor gir de ikke beskjed? (Ja ser dere skrev om det). Edit: Står faktisk ingenting i kontrakten om at jeg må ha mitt skattekort/frikort klart ved lønning. Endret 25. mai 2016 av Lami Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det er jeg enig i, men å bruke ressurser på noe som kun kommer arbeidstakeren til gode står neppe i høysetet (ja, man kan sikkert argumentere for at dette også kommer arbeidsgiver tilgode i det at man slipper å måtte behandle klager fra de ansatte, men jeg tipper Manpower sklir lett ut av slike saker med henvisning til en eller annen kontrakt man har underskrevet hvor det står noe som at "Den ansatte plikter selv å ordne skatte/frikort innen rimelig tid før første lønningsdag"). I dette tilfellet var det jo også arbeidstakeren sin feil. Jo det er jeg enig i Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hvem tenker på det? Det er personer med frikort sitt ansvar å tenke på at frikortet skal være tilgjengelig for arbeidsgiver. I tillegg: De fleste arbeidsgiveres hentejobb går om morgenen. Hvis du fikk SMS fra Altinn midt på dagen eller ettermiddagen, kan det fint være at frikortet ditt ble utstedt etter at arbeidsgivers hentejobb ble kjørt, eller at fordelingen din skjedde etter at arbeidsgivers hentejobb ble kjørt. I disse tilfellene vil arbeidsgiver få opp "har ikke skattekort". Arbeidsgiver er da rettslig forpliktet til å gjennomføre forskuddstrekk med 50 %. Er du bekymret for at du nå ikke får disse pengene før neste juni, søk om tilbakebetaling i medhold av skattebetalingsloven/-forskriften. Du vil antagelig ikke få det, men det er den muligheten som finnes. Det er skattemyndighetene som avgjør søknaden. 4 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 De kan likevel opplyse om det. I tillegg har jeg hatt arbeidsgiverene som har hentet opplysninger en gang til uten at jeg er trukket 50% skatt. Neste juni? Får jeg ikke skattepengene før i 2017? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det stemmer. Skatt tilgode betales ut året etter at den ble innbetalt. Tidligst i juni. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Er du bekymret for at du nå ikke får disse pengene før neste juni, søk om tilbakebetaling i medhold av skattebetalingsloven/-forskriften. Du vil antagelig ikke få det, men det er den muligheten som finnes. Det er skattemyndighetene som avgjør søknaden. Hvor søker jeg om det? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg skjønner at det er kjipt når sånt skjer. For å prøve å gi det en positiv spinn så kan du jo tenke på det som tvungen sparing. Sparer du jevnt kan du jo vurdere å kutte ned på det i samsvar med beløpet du "tapte" på denne utbetalingen, vel vitende om at du får det igjen neste år. Så kan du f. eks smelle hele skatteoppgjøret på BSU i juni neste år. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Er du bekymret for at du nå ikke får disse pengene før neste juni, søk om tilbakebetaling i medhold av skattebetalingsloven/-forskriften. Du vil antagelig ikke få det, men det er den muligheten som finnes. Det er skattemyndighetene som avgjør søknaden.Hvor søker jeg om det?Hva mener du? Tenker du på hvilket organ du skal rette kravet til? Anonymous poster hash: 44ecb...621 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Er du bekymret for at du nå ikke får disse pengene før neste juni, søk om tilbakebetaling i medhold av skattebetalingsloven/-forskriften. Du vil antagelig ikke få det, men det er den muligheten som finnes. Det er skattemyndighetene som avgjør søknaden. Kan ikke arbeidsgiver også fikse det der da? Jeg fikk trukket for mye skatt en måned for et par år siden, og hos meg kjørte de en korreksjon og utbetaling av forskudd på den korreksjonen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Innenfor samme oppgjørsperiode (tomånedersperiode) kan arbeidsgiver fikse det. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Fikk svar fra kemneren om at arbeidsgiver kan gjøre endringer frem til 15.juli fordi det er først da det sendes inn. Men arbeidsgiver sier de ikke kan gjøre noe fordi: Vi kan dessverre ikke tilbakebetale deg det beløpet som du allerede er trukket fra oss. Dette ble nytt fra den 1/1-15 da skattekortene ble elektroniske.De får problemer med innsending av A-melding når det er minus. I tillegg sier de at fristen deres for å sende inn er 19.mai og ikke 15.07 som kemneren sier ...Noe rart da kemneren sier at det ikke er noe problem. Endret 2. juni 2016 av Lami Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Det er dårlig programmering i lønnssystemet, i så fall. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Fikk svar fra kemneren om at arbeidsgiver kan gjøre endringer frem til 15.juli fordi det er først da det sendes inn. Men arbeidsgiver sier de ikke kan gjøre noe fordi: Vi kan dessverre ikke tilbakebetale deg det beløpet som du allerede er trukket fra oss. Dette ble nytt fra den 1/1-15 da skattekortene ble elektroniske.De får problemer med innsending av A-melding når det er minus. I tillegg sier de at fristen deres for å sende inn er 19.mai og ikke 15.07 som kemneren sier ...Noe rart da kemneren sier at det ikke er noe problem. En ting er at kemneren sier at det er tillatt/mulig, det er en annen ting om de faktisk gidder å gjøre det. Jeg tipper nok en gang det har med størrelsen deres å gjøre. Hadde dette vært en bedrift med 50 ansatte og det sjelden var noe kluss med lønninger hadde de helt sikkert gjort deg den tjenesten, men med flere 1000 ansatte hvor mange neppe føler noe spesiell tilhørighet til bedriften (da det for det fleste er en mellomstasjon) og sannsynligvis en høyere andel rotekopper har de nok valgt å kjøre en streng linje på endringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå