Gå til innhold

Fraværsgrensen på 10%


Anbefalte innlegg

For de fleste politikere er tall bare tall.

Man løser ikke problemer ved å bare endre noen tall!

Utrolig korttenkt om man tror at man kan få 100% av
alle elever til å oppnå 0% fravær. Det er ikke menneskelig.

Hva med å heller se på hvorfor noen elever har høyt fravær?

Kanskje disse elevene er ekstremt skolelei, eller trenger litt

alenetid? Det er ikke unormalt. Kanskje politikerne burde tenke litt
lenger, og prøve å endre selve meningen og praksisen bak utanning?
La folk få velge nøyaktig det dem interesserer seg for, da kan noe skje.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de fleste politikere er tall bare tall.

Man løser ikke problemer ved å bare endre noen tall!

 

Kanskje vi skal slutte å øke studielånene, det er tross alt bare tall?

 

Selvfølgelig kan man løse problemer ved å endre noen tall.

 

 

Utrolig korttenkt om man tror at man kan få 100% av

alle elever til å oppnå 0% fravær. Det er ikke menneskelig.

 

 

Det er heller ikke kravet, det som kreves er at udokumentert fravær er under 10%. Har du mer, så er det naturlig at du dokumenterer ditt fravær. 

 

At det er umenneskelig er bare tull. Barneskoleelever klarer det fint, mange utlandske skoler klarer det, og voksne klarer det. Det er ikke vanskligere for ungdommer i Norge å møte opp på skolen, grunnen til at en del skulker, er fordi de kan gjøre det uten konsekvenser. 

 

Hva med å heller se på hvorfor noen elever har høyt fravær?

 

Kanskje disse elevene er ekstremt skolelei, eller trenger litt

alenetid? Det er ikke unormalt. Kanskje politikerne burde tenke litt

lenger, og prøve å endre selve meningen og praksisen bak utanning?

La folk få velge nøyaktig det dem interesserer seg for, da kan noe skje.

 

 

Du blir ikke mindre skolelei av å droppe undervisningen. Det er kjipt for en del å møte opp på skolen, men det er enda kjipere å møte opp og så bli overasket av en prøve eller en innlevering. 

 

Og livet fungerer ikke slik at du kan bare velge det du interesserer du deg for. Du må jobbe for det, og du må gjøre ting som ikke interesserer deg. Jeg er ikke imot å forbedre undervisningsmetodene, men det er helt umulig å gjøre alt interessant. Da er det viktig å lære unge at de må jobbe, og møte opp, uansett om det er gøy eller ikke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

For de fleste politikere er tall bare tall.

Man løser ikke problemer ved å bare endre noen tall!

 

Handler ikke all politikk om å endre noen tall?

 

Jo, dårlig utdatert politikk.

 

 

 

Utrolig korttenkt om man tror at man kan få 100% av

alle elever til å oppnå 0% fravær. Det er ikke menneskelig.

 

 

Det er heller ikke kravet, det som kreves er at udokumentert fravær er under 10%. Har du mer, så er det naturlig at du dokumenterer ditt fravær. 

 

At det er umenneskelig er bare tull. Barneskoleelever klarer det fint, utlandske skoler klarer det, og voksne klarer det. Det er ikke vanskligere for ungdommer å møte opp på skolen, grunnen til at en del skulker, er fordi de kan gjøre det uten konsekvenser. 

 

Da kan man like godt dokumentere hva man spiste til middag, ifølge politikernes "logikk". Gir like mye mening.

Noen klarer det ja, men ikke 100%. 100% betyr absolutt alle,  det er alltid noen som ikke kan møte opp.

Busser og annen transport blir forsinket, folk blir syke/feber etc.

 

Hva med å heller se på hvorfor noen elever har høyt fravær?

 

Kanskje disse elevene er ekstremt skolelei, eller trenger litt

alenetid? Det er ikke unormalt. Kanskje politikerne burde tenke litt

lenger, og prøve å endre selve meningen og praksisen bak utanning?

La folk få velge nøyaktig det dem interesserer seg for, da kan noe skje.

 

 

Du blir ikke mindre skolelei av å droppe undervisningen, da får du bare enda mer problemer. 

 

Og livet fungerer ikke slik at du kan bare velge det du interesserer du deg for. Du må jobbe for det, og du må gjøre ting som ikke interesserer deg. Jeg er ikke imot å forbedre undervisningsmetodene, men det er helt umulig å gjøre alt interessant.F Da er det viktig å lære unge at de må jobbe, og møte opp, uansett om det er gøy eller ikke.

Ja, men undervisningen må bli mer individuell, ikke bare svart/hvitt over alt. Valgfag er flott, og er et steg i riktig retning.

Endret av Dunkin
Lenke til kommentar

Da kan man like godt dokumentere hva man spiste til middag, ifølge politikernes "logikk". Gir like mye mening.

Noen klarer det ja, men ikke 100%. 100% betyr absolutt alle,  det er alltid noen som ikke kan møte opp.

Busser og annen transport blir forsinket, folk blir syke/feber etc.

 

Det er ikke nødvendig at 100% klarer det. Langt ifra 100% fullfører videregående idag. Vi kan aldri få 100%, men det vi kan sørge for er at fraværet blir lavere. Dette hjelper både dårlige og middels gode elever.

 

Og jo det er en logikk. Med en fraværsgrense, så gjør vi det vanskligere å skulke. Det vil ikke føre til at busser og annen transport blir forsinket, fordi de færreste vil komme i nærheten av 10% udokumentert fravær, sykemelding er ikke noe man må fornye hver dag og feber er mest vanlig blant barn, ikke ungdommer. 

 

Ja, men undervisningen må bli mer individuell, ikke bare svart/hvitt over alt. Valgfag er flott, og er et steg i riktig retning.

Inividuell undervisning er noe jeg er enig i, men det vil ikke løse problemet med skoletrøtte elever. Er du skolelei så hjelper det lite å studere historie istedenfor biologi. Begge to krever at du møter opp og gjør ting som er kjedelig. 

 

Når du starter å jobbe, så må du også gjøre ting som er kjedelig, og du må møte opp hverdag. Derfor er det viktig å lære elevene en god arbeidsmoral.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

 

 

Fakta er at 40 % av de som begynner på høyere utdanning, har ti år senere ikke oppnådd en grad. Om du mener at det er noe som fungerer, så går det jo enda bedre på videregående. Der har man 73 % som fullfører ila. fem år. 

 

Det kjipe med enhetsskolen er jo at alle må følge de samme reglene som regjeringen setter for å prøve å løse problemene. Nå blir det helt feil å sammenligne vgs. og høyere utdanning, da man som elev skal løftes opp mens man som student selv har "ansvar for egen læring". Ironisk nok går dette slagordet igjen i læreplanene på vgs, der man heller vil at man skal være til alle timer, og ellers ta meget lite ansvar.

Lenke til kommentar

 

Hadde det vært et slikt system på VGS i dag ville jeg helt sikkert hatt 1T fra 10-klasse, og så prøvd å ta R1+R2 første året på VGS, og deretter et universitetsemne per skoleår etter det. Men, siden noen ikke takler frihet, må de som takler det bli bundet på hender og føtter. Dessverre.

 

 

Et slikt system har vi hatt i mange år allerede. Ungdomsskolene kan tilby forsert løp i matematikk, og ganske mange gjør det i samarbeid med den lokale videregående skolen. Da tar man gjerne 1T i 10 klasse, R1+R2 i vg1+vg2 og hvis skolene ligger i nærheten av et universitet tilbys gjerne et universitetskurs i matematikk i vg3. 

Lenke til kommentar

 

Et slikt system har vi hatt i mange år allerede. Ungdomsskolene kan tilby forsert løp i matematikk, og ganske mange gjør det i samarbeid med den lokale videregående skolen. Da tar man gjerne 1T i 10 klasse, R1+R2 i vg1+vg2 og hvis skolene ligger i nærheten av et universitet tilbys gjerne et universitetskurs i matematikk i vg3. 

 

Dette tror jeg varier fra skole til skole. Nå er det 9 år siden jeg gikk ut av ungdomskolen, men det eneste vi kunne velge var tysk eller å jobbe med lekser som "valgfag". Har blitt noe bedre på skolen nå, de kan også få noe fransk. Jeg tviler på at de fleste ungdomskoler har en rekke valgfag. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke dette tilbudet, og jeg gikk ut fra VGS i 2005. Når det er sagt mente jeg å ta R1 og R2 samme år. Det er nok av oss som hadde taklet det :) Og forsert løpet betydelig i ung alder, men det får være en annen diskusjon.

 

Det er nok ikke alle skoler som benytter seg av muligheten, men den er der og har vært der i årevis. R1 og R2 på samme år kunne du også tatt om du tok det ene faget som privatist. Det er antagelig for få som ønsker den muligheten til at de velger å undervise hele R1 på høsten før hele R2 på våren.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

10% fravær er i seg selv mye, at man må dokumentere det som evt. kommer utover det er da bare rett og rimelig. Etter at jeg slutta på videregående for ti år sida har jeg hatt under en halv dags fravær pga. sykdom jeg ikke hadde legeerklæring på, totalt med legeerklæring er jeg oppe i 3,5 dager. Jeg er ikke noe mindre syk enn folk flest.

Lenke til kommentar

Fraværsgrensen fikser ikke det underliggende problemet, som er at den norske skolen er blant de mest talentløse systemene som eksisterer her til lands. Deler av utdanningssystemet er rett og slett lagt opp slik at de fleste på et eller annet tidspunkt mister motivasjonen og ikke lenger ønsker å møte opp på skolen for å lære. Selvfølgelig bruker man "skulkedagene" sine da.

 

Så i praksis gjør ikke fraværsregelen noe særlig konstruktivt bortsett fra å sikre at flere ikke får karakter i faget. Den kommer ikke til å på magisk vis forbedre resultatene når hovedproblemet ligger i læreplanen og ikke hos elevene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drittregel. 

 

Så himla mange på skolen som er syke. Ingen tør å ta fri fra skolen. Meg inkludert gitt på skolen med feber, lite festlig. 

 

Ja det er liksom noe med å måtte dra seg forskjøla opp og inn i ett tett klasserom fullt av folk å smitte slik at vi får vi en sånn flott evigsirkel av snørr og sykdom.

 

Det er nok ikke fordi man prøver å lure seg unna at man holder seg hjemme når man er syk, når man er ferdig med skolen så vil man frort forstå at arbeidsgiver ikke er interessert i å ha syke folk på jobb som smitter resten av staben. Det er ikke om å gjøre å være helten som kommer på tross av sykdom, da blir sendt hjem, legemld eller ikke.

 

Det har blitt ett sånt mistroisk kappløp om å være mest mulig flinkis, noe som er totalt misforstått og hvor man ender med å gjøre seg selv og andre en bjørnetjeneste. Dette er en av faktorene som bidrar til at lykkepilleknasking og psykisk sykdom blant unge har mangedoblet seg på bare få år, men ifølge de konservative slipsene skal vi altså allikevel ikke bremse men derimot kjøre enda hardere på videre??

 

For høyrepolitikere er det viktigst å vise en falsk og flott fasade, såpass har vi skjønt, men man må kunne kreve at ungdom på 16-17-18 år skulle klare å ta litt mer ansvar for egen læring og også gi dem de rom de trenger for å nettopp ikke havne i sykdom. Den psykiske sykdom man risikerer er veldig mye verre enn den fysiske, men de henger nå i hop. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På min jobb følger vi "no work, no pay"-prinsippet. Du får ikke betalt hvis du ikke er på jobb, uansett grunn. (Jeg jobber ikke i Norge.)

 

Folk sitter å hoster og harker overalt. Jeg har aldri vært så mye syk som jeg har vært etter at jeg begynte her. 2-3 ganger i året har jeg en infeksjon i halsen eller lungene som fører til feber og en antibiotika-kur.

Lenke til kommentar

Ja det er liksom noe med å måtte dra seg forskjøla opp og inn i ett tett klasserom fullt av folk å smitte slik at vi får vi en sånn flott evigsirkel av snørr og sykdom.

 

Du kommer til å smitte folk selv om du ikke drar på skolen, og skal elever være hjemme hver gang de blir forskjølet så mister de for mye undervisning. En bedre løsning er å lære elevene å vaske sine hender og anbefale syke elever å ha på seg en slik maske

https://www.scmp.com/sites/default/files/2013/06/06/masks_0.jpg

 

Naturligvis hvis det er noe mer alvorlig, så bør man uansett gå til legen, og da får man sykemelding.

 

Det har blitt ett sånt mistroisk kappløp om å være mest mulig flinkis, noe som er totalt misforstått og hvor man ender med å gjøre seg selv og andre en bjørnetjeneste. Dette er en av faktorene som bidrar til at lykkepilleknasking og psykisk sykdom blant unge har mangedoblet seg på bare få år, men ifølge de konservative slipsene skal vi altså allikevel ikke bremse men derimot kjøre enda hardere på videre??

 

For høyrepolitikere er det viktigst å vise en falsk og flott fasade, såpass har vi skjønt, men man må kunne kreve at ungdom på 16-17-18 år skulle klare å ta litt mer ansvar for egen læring og også gi dem de rom de trenger for å nettopp ikke havne i sykdom. Den psykiske sykdom man risikerer er veldig mye verre enn den fysiske, men de henger nå i hop.

 

Haha, yeah right. Norske elever er late og det finnes ingen kappløp. Hvis noen blir psykisk syke på grunn av arbeidspress i Norge, så er det utelukket fordi de ikke vet hvordan man strukturerer dagen. Løsningen for slike elever er å lære dem å disiplinere seg selv, ikke å gi dem enda mer fritid.

Lenke til kommentar

 

Ja det er liksom noe med å måtte dra seg forskjøla opp og inn i ett tett klasserom fullt av folk å smitte slik at vi får vi en sånn flott evigsirkel av snørr og sykdom.

 

Du kommer til å smitte folk selv om du ikke drar på skolen, og skal elever være hjemme hver gang de blir forskjølet så mister de for mye undervisning. En bedre løsning er å lære elevene å vaske sine hender og anbefale syke elever å ha på seg en slik maske

https://www.scmp.com/sites/default/files/2013/06/06/masks_0.jpg

 

Naturligvis hvis det er noe mer alvorlig, så bør man uansett gå til legen, og da får man sykemelding.

 

You must be f***ing kidding me. Maske istedenfor dyna liksom? Hva er det som er så viktig at det på død og liv skal komme foran egen og andres helse?? 

 

 

 

Det har blitt ett sånt mistroisk kappløp om å være mest mulig flinkis, noe som er totalt misforstått og hvor man ender med å gjøre seg selv og andre en bjørnetjeneste. Dette er en av faktorene som bidrar til at lykkepilleknasking og psykisk sykdom blant unge har mangedoblet seg på bare få år, men ifølge de konservative slipsene skal vi altså allikevel ikke bremse men derimot kjøre enda hardere på videre??

 

For høyrepolitikere er det viktigst å vise en falsk og flott fasade, såpass har vi skjønt, men man må kunne kreve at ungdom på 16-17-18 år skulle klare å ta litt mer ansvar for egen læring og også gi dem de rom de trenger for å nettopp ikke havne i sykdom. Den psykiske sykdom man risikerer er veldig mye verre enn den fysiske, men de henger nå i hop.

 

Haha, yeah right. Norske elever er late og det finnes ingen kappløp. Hvis noen blir psykisk syke på grunn av arbeidspress i Norge, så er det utelukket fordi de ikke vet hvordan man strukturerer dagen. Løsningen for slike elever er å lære dem å disiplinere seg selv, ikke å gi dem enda mer fritid.

 

 

Si det til de titalls foreldre som opplever sønn og/eller datter ta sitt eget liv på grunn angst og sykdom forårsaket av press og stress i Norge hvert år du tøffen. Selv kjente jeg en som ikke så noen annen utvei enn å binde en plastpose rundt hodet og sovne inn, hvor mange kjenner du til? Hva faen betyr mere penger, fetere jobb og karriere, bil og båt når du dør innvendig?

 

Den survival of the fittest sjargongen der får du leke videre med borti de fedes land, ikke her.

Lenke til kommentar

You must be f***ing kidding me. Maske istedenfor dyna liksom? Hva er det som er så viktig at det på død og liv skal komme foran egen og andres helse??

Nei, jeg kødder ikke. Forskjølelse er ikke noe som fortjener 2 ukers sykemelding. Er du istand til å spille dataspill, så er du også stand til å gå på skolen.

 

Du nevnte problemet at man kan smitte andre, for å hindre det ha på deg en maske. Helt vanlig i asia, så hva er problemet?

 

Si det til de titalls foreldre som opplever sønn og/eller datter ta sitt eget liv på grunn angst og sykdom forårsaket av press og stress i Norge hvert år du tøffen. Selv kjente jeg en som ikke så noen annen utvei enn å binde en plastpose rundt hodet og sovne inn, hvor mange kjenner du til? Hva faen betyr mere penger, fetere jobb og karriere, bil og båt når du dør innvendig?

 

Den survival of the fittest sjargongen der får du leke videre med borti de fedes land, ikke her.

 

Jeg vil si det rett ut til dem, fordi de lyver til seg selv. Personen tok ikke livet på grunn av arbeidspress, fordi en gjennomsnittselev jobber 20 timer i uken, og jobber du 60 timer i uken så får du toppkarakter i alle fag. Om denne eleven ikke hadde alvorlige problemer med mobbing eller kriminalitet, så bør foreldrene ta en titt på seg selv, istedenfor å skylde på arbeidspress. 

 

Norge har fordelen at vi har olje og en foreldregenerasjon som har god arbeidsdisiplin og høy utdannelse. Det kommer til å bli mye tøffere om 20 år etter at oljen er borte, foreldregenerasjonen har pensjonert seg og konkurransen fra resten av verden har blitt enda tøffere. I Kina så er det motsatt, ungdommen har bedre arbeidsmoral og utdannelse enn sine foreldre. Hvordan skal Norge konkurrere om vi bare fokuserer på kos og hygge?

Lenke til kommentar

Etter 20 arbeidsdager har en rørlegger lagt ferdig vann og avløp i et nybygd hus, han var dessuten borte fra jobben 2 dager pga. sykdom under samme periode. Han blir kalt inn på befaring med sin egen arbeidsgiver samt eier av huset. Prosjektert tidsbruk på jobben var dessuten 4 arbeidsuker.

 

Alt ser bra ut, alle forskrifter er fulgt, alt er testet og klart. Godt arbeid.

Så tar arbeidsgiveren frem baufila og sager av 2 av vannrørene for å lære rørleggeren en lekse i hva som skjer om man er syk fra jobb, og gir beskjed til huseieren; se her, og skrur på vannet. Vannet fosser ut på to steder, og pga lekkasjen så sier også arbeidsgiveren opp rørleggeren og forteller huseieren at rørleggeren var syk 10% av tiden, derfor ble kunnskapen hans ugyldiggjort og han mistet stillingen sin.

 

At fravær skal gå ut over karakteren og arbeidet eleven gjør i faget er helt på trynet. Karakterer bør gies etter kunnskap, og prestasjon alene. Fravær, solvær, Svolvær eller andre ting som ikke forteller noe som helst om kunnskapen og prestasjonen til eleven bør heller ikke avgjøre fagkunnskapen.

 

Har du strake 5'ere og 6'ere i matte faget og kun møter opp de dagene det er prøve/eksamen så er det veldig merkelig å gi denne eleven stryk i matte bare for å moralisere.

 

Jeg er helt enig i at elever som gir faen i skoler bør få oppfølging eventuelt gi plassen sin til noen andre som faktisk ønsker å være der og lære, men å straffe kunnskapsnivået og resultatene til eleven grunnet fravær blir som arbeidsgiveren ovenfor. 

Folk fra problemhjem om det er fraværende oppdragelse eller om det er sydd litt for store puter innunder armene på barna eller hva enn nå det måtte være som gjør at dem gir faen i skolen, trenger oppfølging og hjelp til å finne ut av hva de bør gjøre. De trenger ikke en straff som fornedrer prestasjonen de alt har levert.

 

 

 

Du nevnte problemet at man kan smitte andre, for å hindre det ha på deg en maske. Helt vanlig i asia, så hva er problemet?

 

I samme kultur finner du også verdens høyeste selvmordsrate, det er problemet. Det er en hotfix som går hardt utover folkehelsa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I samme kultur finner du også verdens høyeste selvmordsrate, det er problemet. Det er en hotfix som går hardt utover folkehelsa.

 

Og Skandinavias selvmordsrate var høyere enn Japan på 90-tallet. Var det på grunn av tøff skole? Og hvordan forklarer du Singapore og Kina sin selvmordsrate, den er lavere enn Norge.

 

Folk tar ikke livet sitt på grunn av hardt arbeid, normalt sett handler det om mobbing, problemer med foreldre eller at man feiler. At elever ikke skulker og får med seg undervisningen vil trolig føre til lavere selvmordsrate, fordi da vil færre falle fra. 

 

Selvmordsrate Skandinavia (Finland: Svart, Denmark: Lila, Sverige: Blå, Rød: Norge)

Suicide-rates-in-Denmark-violet-Finland-

https://www.researchgate.net/figure/45535667_fig1_Suicide-rates-in-Denmark-violet-Finland-black-Norway-red-and-Sweden-blue-in-the

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...