Gå til innhold

Fraværsgrensen på 10%

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

La meg spørre deg enkelt, tror du flere eller færre vil fullføre videregående under 10% fraværsgrense?

Færre, selvfølgelig. Alle som ikke føler reglene (om å møte opp til timene) blir jo fjerna. 

La meg spørre deg, kva trur du skjer med kvaliteten på de som fullfører vidergående med 10% grense?

La meg spørre deg ein ting til, hvem ønsker du skal behandle deg/kjæresten din/barna dine?

Hjelpepleier/sykepleier som så vidt var på skulen (1 av 5 dager), fikk så å si kun 2-era, sleit psykisk og fikk aldri hjelp (fordi han/hun ikke sa i fra) og sliter fortsatt.

Eller ha ein hjelpepleier/sykepleier som sa i fra, fikk hjelp, fikk top karakterer og nå sliter ikke med noe?

Det same går for elektrikere, tømrere, osv.

Også, kan du svare, hvem ville du ansatt, om du hadde eit firma? Ein med enormt fråvær, dårlig karakterer og som sliter psykisk (uten å si i fra),

Eller en som fikk alt tilrettelagt, fikk bra karakterer og fikk hjelp med sine problemer?

Du får ikke jobb ut ifra utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett, derimot så har eleven et grunnlag å forbedre på. Denne sammenligningen mellom skole og arbeid er noe jeg uansett er fullstendig uenig i. Forskjellen er latterlig stor og fravær på videregående er ikke nødvendigvis fravær i arbeidslivet. La oss si eleven får 3 i snitt med mye fravær, det er forsatt mulig for han å gå videre med studier eventuelt ta opp noen fag som privatist i fremtiden. Eleven har da et grunnlag å bygge videre på.

Du har ikke svart på spørsmåla mine. Nokso enkle og greie spørsmål. Kan du svare på de?

"ha en grunnlag" er helt feil tankegang. Det er ikke alle som har tenkt å ta videreutdannelse. Kva skal en elektriker eller bilmekaniker gjøre da, om han har ikke tenkt å ta videreutdannelse?

Og jo, korsen du er på skulen har veldig mye å si, hvordan du blir i arbeidslivet. Det har jeg set sååå mange eksempler på. Det er vel en at arbeidsgivere ser på vitnemål.

"La meg spørre deg, kva trur du skjer med kvaliteten på de som fullfører vidergående med 10% grense?"

- Jeg tror det vil ha liten effekt på karakterene.

"La meg spørre deg ein ting til, hvem ønsker du skal behandle deg/kjæresten din/barna dine?
Hjelpepleier/sykepleier som så vidt var på skulen (1 av 5 dager), fikk så å si kun 2-era, sleit psykisk og fikk aldri hjelp (fordi han/hun ikke sa i fra) og sliter fortsatt.
Eller ha ein hjelpepleier/sykepleier som sa i fra, fikk hjelp, fikk top karakterer og nå sliter ikke med noe?"

Du får ikke jobb ut ifra yrkesfag utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett. Dette er et vanvittig pirke spørsmål, men jeg hadde ikke hatt problemer med å få behandling av en person som slet med depresjon eller hva det var du ville frem til. 

Også, kan du svare, hvem ville du ansatt, om du hadde eit firma? Ein med enormt fråvær, dårlig karakterer og som sliter psykisk (uten å si i fra),
Eller en som fikk alt tilrettelagt, fikk bra karakterer og fikk hjelp med sine problemer?

Jeg ville tatt en fullverdig vurdering av kandidatene, Jeg har heller ingen rett som arbeidsgiver å vite personens fysiske eller psykiske plager. Igjen så er det et vanvittig pirke spørsmål og går under svaret mitt fra før. 

Du får ikke jobb ut ifra yrkesfag utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett. Går man studiespesialiserende for så å studere så har vitnemålet ditt fra videregående veldig lite å si, ofte kreves det heller ikke å vises. Jeg har heller aldri nevnt at fravær er positivt, så hvorfor du vinkler det slik er for meg utrolig imponerende. Utenom dette så føler jeg mitt ord er sagt i hele emnet og at vår diskusjon har vart lenge nok, så jeg gir meg her. Du må gjerne legge igjen siste ordet.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke jobb ut ifra utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett, derimot så har eleven et grunnlag å forbedre på. Denne sammenligningen mellom skole og arbeid er noe jeg uansett er fullstendig uenig i. Forskjellen er latterlig stor og fravær på videregående er ikke nødvendigvis fravær i arbeidslivet. La oss si eleven får 3 i snitt med mye fravær, det er forsatt mulig for han å gå videre med studier eventuelt ta opp noen fag som privatist i fremtiden. Eleven har da et grunnlag å bygge videre på.

Egentlig litt artig det der. Du får jobb ut i fra hva du har arbeidet med tidligere. Skolegang er ofte irrelevant, da selv de mer praktiske linjene ender med lærling for å ta fagbrev.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det blir noe fraværsgrense allikevel, godt vi har noen til å passe på den litt lite gjennomtenkte regjeringen og de halvhjerta forslagene de spyr ut om dagen. Ser ut til at Sanner og Røe-Isaksen kapper om å vinne prisen for dårligst politisk håndverk i år, ingen overraskelser der:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/ap-sier-nei-til-strenge-torbjoerns-fravaersgrense/a/23700158/

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det blir noe fraværsgrense allikevel, godt vi har noen til å passe på den litt lite gjennomtenkte regjeringen og de halvhjerta forslagene de spyr ut om dagen. Ser ut til at Sanner og Røe-Isaksen kapper om å vinne prisen for dårligst politisk håndverk i år, ingen overraskelser der:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skole-og-utdanning/ap-sier-nei-til-strenge-torbjoerns-fravaersgrense/a/23700158/

Det kommer nok ganske raskt inn dersom AP vinner i 2017, er lang historie ved at AP nekter innføre noe fra H/FRP, men  da de selv er i makt så kommer det allikevel. 

Lenke til kommentar

Du hadde veldig rett i at AP ville cave inn her tilslutt ja. Nå er det vel ikke det samme forslaget da skolene nå selv har fått fullmakt til å vurdere enkeltsituasjoner med forhøyet fravær, samt at fraværsgrensen vel ble satt ifra 10% som var opprinnelig forslag og nå til 15%.

En langt bedre deal altså men allikevel virker det hele mest som ett politisk spill. Snart valg nå ;)

Lenke til kommentar

Du hadde veldig rett i at AP ville cave inn her tilslutt ja. Nå er det vel ikke det samme forslaget da skolene nå selv har fått fullmakt til å vurdere enkeltsituasjoner med forhøyet fravær, samt at fraværsgrensen vel ble satt ifra 10% som var opprinnelig forslag og nå til 15%.

En langt bedre deal altså men allikevel virker det hele mest som ett politisk spill. Snart valg nå ;)

Det er ganske vanlig AP stil dette altså,  kom noe raskere enn jeg hadde trodd da gitt. 

DU har rett at det er noe annet enn 10 som ble satt ble økt til 15% men dette er en god start og den sankes nok ned til 10 etterhvert. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg mener 10% fraværsgrensen er helt absurd. Folk mister helt friheten, uansett om en person har 2% fravær eller 90% fravær så er det dem selv de skader. Når man skal søke jobb så er det jo de som får konsekvenser, ingen andre. Ikke bare det men vi må også tenke på det faktum at folk blir ofte syk, sånn er det bare. Hva skjer når noen blir for eksempel spysjuka, og for å hindre fravær så drar de på skolen å smitter alle andre elevene. Plutselig er det 100 folk som står utenfor legekontoret. Som vi har sett i media i det siste så er det legene som har fått mest press på grunn av denne regelen. Ikke bare det, men det er jo fare for andre pasienter som er på legekontorer/sykehuset ja? La oss si at det ligger en pasient som for eksempel har en farlig sykdom, diagnose hvor immunforsvaret sliter og så plutselig blir denne pasienten smittet av en elev med spysjuka? Ja, dette kan skje til vanlig, men sjangsen blir større når det kommer store gjenger med syke folk som gjør alt for å få den legeerklæringa.

Det var en 15% fraværsgrense for noen år siden, den ble fjernet. Hvorfor? Jo ganske tydelig at det ikke virket. Kansje denne Thorbjørn Isaksen burde gjøre litt research, fyren har jo unger selv, rart han ikke innser dette.

Jeg mener at vi får denne fraværsgrensen bort, fort som bare det.

Hilsen den tøffe Marcus.

Endret av Marcustøffen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regjeringen vil prøve ut en ny regel åm at viss eleven har mer en 10% fravær fra et fag får di ikke vurdering. Er dette greit eller er grensa får lav?

Jeg mener at det er helt greit at elevene får litt mer regeler å forholde seg slik at di ikke får styre på slik di vil. Mange skal ut i lære og ut i voksenlivet og flere skal ut etterhvert og der for du ikke styre på for deg selv. Det er visse ting du må forholde deg til. Du kan ikke komme å gå når du vil på en arbeidsplass, gjør du det mister du garantert plassen etterhvert. Arbeidsgivere vil ha arbeidere som kommer når di skal og går når di skal og ikke lager egne regler.

Det viser seg jo nå at disse reglene er alt for strenge. Blårussen vil sikkert kalle dette for handlekraft. Jeg vil heller si at det er å gi opp og innrømme at vi ikke klarer å få ungdommen med oss på laget. Dette mener jeg er et veldig alvorlig symptom. Vi har feilet fulstendig som sammfun når vi må bruke en slik tvang på denne måten. Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Hvor mye, eller hvor lite, en elev deltar på forelesninger burde ikke være opp til andre enn eleven selv.

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

Straff og belønnings system. [+] betyr belønning. [-] betyr straff,

+ Møte opp til timer gir deg god ordenskarakterer

- Møter du ikke opp til timer. Får du dårlige ordenskarakterer

+ Møte opp til timer og du beholder din nåværende karakter.

- Møter du ikke opp til timen får du nedsatt karakter. Karakter 6 blir 5, 5 blir 4 og slik fortsetter det.

+ Møter du opp til timen får du ingen fravær

- Møter du ikke opp til timen får du masse fravær. Ingen vil ansette deg selv om du består videregående skole.

Beskjeden er da følgende. Adlyd oss som en hund og du får jobb. Nekter du å adlyde oss får du ikke jobb. Det spiller ingen rolle om du får karakter 6 på alle prøver. Møter du ikke opp går karakteren ned selv om du har fått 6 på alle prøver.

I Universitet får du en karakter 6/A. Denne karakteren beholder du selv om du ikke møter opp til forelesning.

Men fra 1 - 13 klasse blir du straffet for dette. 

Endret av Xonophobia
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig man prøver å oppnå ved å ha en fraværsgrense på videregående? På universitetet er det ingen slik grense, og det fungerer.

Man vil at flere skal fullføre og bestå, og da med bedre karakterer. 

På universiteter og høyskoler har man de siste 20 årene stadig nærmet seg videregående skole fordi mange av studentene ikke klarer å styre studiehverdagen selv.

Lenke til kommentar

På universiteter og høyskoler har man de siste 20 årene stadig nærmet seg videregående skole fordi mange av studentene ikke klarer å styre studiehverdagen selv.

Jeg har også sett dette, men den tilnærmingen mener jeg at er feil da det burde være et sterkt skille mellom en elev og en student.

Hvis man ikke klarer å styre sin egen studiehverdag så burde man vente til man er moden nok til å studere. Er dritt lei av at man skal sy puter under armene på alle i dette landet!

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Ikke veldig overraskende, når du ikke har noen trening i å vurdere oppmøtebehov osv selv.

Lenke til kommentar

Jeg har også sett dette, men den tilnærmingen mener jeg at er feil da det burde være et sterkt skille mellom en elev og en student.

Hvis man ikke klarer å styre sin egen studiehverdag så burde man vente til man er moden nok til å studere. Er dritt lei av at man skal sy puter under armene på alle i dette landet!

Jeg hadde nok også foretrukket at universitetene gikk tilbake til slik de var for 20+ år siden, men det vil bare gå utover universitetene så det er nok bare ønsketenkning. Når en stor andel av inntektene for både videregående skoler og universiteter er knyttet til elever/studenter som fullfører sin utdanning har ingen av dem råd til å la elevene/studentene klare seg selv. 

For 20 år siden var det heller ikke slik at "alle" skulle gjennom videregående og universitetsutdanning så elevmassen var en helt annen.

Lenke til kommentar

Ikke veldig overraskende, når du ikke har noen trening i å vurdere oppmøtebehov osv selv.

Tja for endel år siden klarte man i større grad å tilpasse seg til et mye friere studentliv og det var krav til oppmøte i videregående på den tiden og.

Lenke til kommentar

Tja for endel år siden klarte man i større grad å tilpasse seg til et mye friere studentliv og det var krav til oppmøte i videregående på den tiden og.

Et annet poeng er at du står mye friere til å legge op ptimeplanen din selv om du ikke har obligatorisk oppmøte. I realiteten kan jeg trikse og mikse som jeg vil med kurs på universitetet, med unntak av kollisjoner mellom eksamener. Noe slikt hadde ikke vært mulig om det var obligatorisk oppmøte på alt mulig.

Hadde det vært et slikt system på VGS i dag ville jeg helt sikkert hatt 1T fra 10-klasse, og så prøvd å ta R1+R2 første året på VGS, og deretter et universitetsemne per skoleår etter det. Men, siden noen ikke takler frihet, må de som takler det bli bundet på hender og føtter. Dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...