Camlon Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Om du leser posten min, så står det. 1. Elev kan henvende seg og få hjelp, tilrettelegging og godkjent fråvær. Han/hun blir ikke rammet, men får hjelp. 2. Om han tør ikke å snakke, med 10% så kan han ta 1 månad fri fra skule, fullstending og fortsatt få godkjent. 3. Om han dropper å gå på skule 1 dag i uka, så kan han gjøre det i 5 månad, altså, mer enn halve skuleåret, får han står i fare for IV. Det er meir enn nok tid. Om ein er SÅ dårleg at ein ikke møter opp på skule i det hele tatt på flere månader, da bør ikke ein få karakter heller. Karakter på vidaregåande gis ut i fra resultatene på prøver, deltaeglse i timene, kommunikasjon osv osv. Ikke KUN eksamen. Om ein har lyst å studere hjemme å ta eksamen - de kan ein gjøre. Velger ein å gå på skule, så må ein gå på skule. Jeg føler at man med dette har ett større fokus på å "ta" skulkere enn man har for å hjelpe de som sliter, dermed tror jeg at vi begynner i gal ende her om poenget skal være å hindre flest mulig å dette utenfor. Jeg ser ikke konflikten. Det er fullt mulig å hjelpe de som sliter og samtidig straffe de som skulker. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Om du leser posten min, så står det. 1. Elev kan henvende seg og få hjelp, tilrettelegging og godkjent fråvær. Han/hun blir ikke rammet, men får hjelp. 2. Om han tør ikke å snakke, med 10% så kan han ta 1 månad fri fra skule, fullstending og fortsatt få godkjent. 3. Om han dropper å gå på skule 1 dag i uka, så kan han gjøre det i 5 månad, altså, mer enn halve skuleåret, får han står i fare for IV. Det er meir enn nok tid. Om ein er SÅ dårleg at ein ikke møter opp på skule i det hele tatt på flere månader, da bør ikke ein få karakter heller. Karakter på vidaregåande gis ut i fra resultatene på prøver, deltaeglse i timene, kommunikasjon osv osv. Ikke KUN eksamen. Om ein har lyst å studere hjemme å ta eksamen - de kan ein gjøre. Velger ein å gå på skule, så må ein gå på skule. Jeg føler at man med dette har ett større fokus på å "ta" skulkere enn man har for å hjelpe de som sliter, dermed tror jeg at vi begynner i gal ende her om poenget skal være å hindre flest mulig å dette utenfor. Jeg ser ikke konflikten. Det er fullt mulig å hjelpe de som sliter og samtidig straffe de som skulker. Det er ofte de samme menneskene... Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Lurer på hvordan disse elevene tenker om når år, om det er under høyere utdanning eller i arbeidslivet, når de ser tilbake på dette her.. Selvklart så burde det vært 10% grense for å få karakter i faget. Som ansatt kan du ikke komme og gå som du selv ønsker fra jobben (uten å miste jobbe da...) Det er bare bra at elevene blir vant til at det kommer til å stilles stadig høyere krav til dem... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Det er ofte de samme menneskene...Langt ifra, majoriteten av de som skulker sliter ikke, utenom mangel på selvdisiplin som fører til at de legger seg altfor sent. Og majoriteten av de som sliter er ikke skulkere. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Lurer på hvordan disse elevene tenker om når år, om det er under høyere utdanning eller i arbeidslivet, når de ser tilbake på dette her.. Selvklart så burde det vært 10% grense for å få karakter i faget. Som ansatt kan du ikke komme og gå som du selv ønsker fra jobben (uten å miste jobbe da...) Det er bare bra at elevene blir vant til at det kommer til å stilles stadig høyere krav til dem... Når du er under høyere utdanning skjønner du hvor kjekt det er å kunne komme og gå som du vil, og styre skuta selv. Karakteren skal du ha om du deltar i vurderingssituasjonene i faget. Det er latterlig om en som har 100% oppmøte og får 2 skal komme bedre ut av det enn en som får karakteren 6 uten å møte. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Lurer på hvordan disse elevene tenker om når år, om det er under høyere utdanning eller i arbeidslivet, når de ser tilbake på dette her.. Selvklart så burde det vært 10% grense for å få karakter i faget. Som ansatt kan du ikke komme og gå som du selv ønsker fra jobben (uten å miste jobbe da...) Det er bare bra at elevene blir vant til at det kommer til å stilles stadig høyere krav til dem... Når du er under høyere utdanning skjønner du hvor kjekt det er å kunne komme og gå som du vil, og styre skuta selv. Karakteren skal du ha om du deltar i vurderingssituasjonene i faget. Det er latterlig om en som har 100% oppmøte og får 2 skal komme bedre ut av det enn en som får karakteren 6 uten å møte. Enig. Syntes vi må kunne prøve å gjøre dette litt mer fleksibelt, og ikke mindre fleksibelt slik som dette forslaget virker til å gjøre. Vi hadde nok gått glipp av endel store tenkere om vi skulle ha avskrevet alle som ikke klarer å stå i giv akt presis ved pulten sin hver eneste morgen. Folk er skrudd sammen forskjellig og det må vi snart begynne å ta hensyn til. Så selv om det hadde forenklet alt veldig, så kommer nå verken verden eller menneskene som bor her ferdig i A4 format Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Når du er under høyere utdanning skjønner du hvor kjekt det er å kunne komme og gå som du vil, og styre skuta selv. Karakteren skal du ha om du deltar i vurderingssituasjonene i faget. Det er latterlig om en som har 100% oppmøte og får 2 skal komme bedre ut av det enn en som får karakteren 6 uten å møte. Hvis du er så flink, hvorfor ikke ta fagene som privatist? Det er ikke dette som er normal tilfellet. De som sjeldent møter opp klarer ofte å unngå stryk, men de kunne fått vesentlig bedre karakter om de faktisk møtte opp. Selv på universitetet så får de som møter opp bedre karakter, spesielt i krevende fag. Barn er ikke ansvarlige nok til å drive med hjemmeundervisning. Ønsker vi gode resultater fra den norske skolen, så er det viktig at elever møter opp. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Barn og barn, fru Blom - avgangselevene er for lengst myndige. Jeg kan til nøds se poenget på ungdomsskolen, men her snakker vi om mennesker som i mange tilfeller defineres som fullt ut voksne, og kun i en lovmessig forstand kan kalles "barn". Mange av disse er også mer enn modne nok til å ta disse avgjørelsene selv.Det koker vel ned til noe jeg har nevnt før: skal man slenge tvangstrøyer på de modne/sterke fordi andre ikke takler friheten? Det må gå an å lage et fleksibelt regelverk på dette, som tar hensyn til flere behov enn det de som må "holdes i hendene" måtte ha. Sett heller en karaktergrense for dette, 3 eller lavere: tvunget oppmøte frem til neste vurderingssituasjon, 4 og opp: gjør hva du vil.Joda, det er viden kjent at de som i liten grad møter opp får dårligere karakterer, men resonnementet følger tråden ellers: tvunget oppmøte medfører fort økt frafall også der. Det er bedre at en eller annen kan få en D ved halvhjertet selvstudium enn at vedkommende får for mye fravær, og aldri blir ferdig med hverken fag eller grad. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg føler at man med dette har ett større fokus på å "ta" skulkere enn man har for å hjelpe de som sliter, dermed tror jeg at vi begynner i gal ende her om poenget skal være å hindre flest mulig å dette utenfor. Som jeg har sagt flere ganger, ein må ta LITT ansvar selv. I alle fall når ein nærmer seg 18 år og er myndig. Snakke med lærer/rektor/fastlege/psykolog, få hjelp og tilrettelegging. Og ja, det er faktisk slik, om det går utover 1-2 personer, for å ta flere hundre/tusen som utnytter systemet, får det berre vare. Som jeg viste deg flere ganger allerede, ein kan ta fri i 1 hel månad og få karakter. Ein kan skule 1 dag i uka i 5 månad og få karrakter. Det er meir enn nok. Behøver en mer fri, får en ta fri år og komme tilbake neste år. Det er ingen menneskerettighet å få karakter, uten å møte opp på skulen. Det finst nok støtteapparat for å gi hjelp til de som sliter. Ein må greie å si i fra/be om hjelp, det er minste staten kan forvente. Gjør ikke ein det, får ein ta konsekvensa av det og skylde på seg selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jeg føler at man med dette har ett større fokus på å "ta" skulkere enn man har for å hjelpe de som sliter, dermed tror jeg at vi begynner i gal ende her om poenget skal være å hindre flest mulig å dette utenfor. Det finst nok støtteapparat for å gi hjelp til de som sliter. Ein må greie å si i fra/be om hjelp, det er minste staten kan forvente. Gjør ikke ein det, får ein ta konsekvensa av det og skylde på seg selv. Det er korrekt, men hvem går det utover? Det går utover hele samfunnet, ikke bare vedkommende. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Det er korrekt, men hvem går det utover? Det går utover hele samfunnet, ikke bare vedkommende. Likedans går det utover hele samfunnet når det er fritt frem til å skulke. Når det finst ingen fråværsgrense, ein trenger ikke henvende seg til lege/psykolog for å få hjelp. Når det er "berre å ikke møte opp" og si til lærer "nei, hardet tungt, orker ikke å snakke om det". 10% grense er fin balanse mellom la folk ha rom til å finne ut av ting, samtidig gjør den vanskeligere for skulkere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Det er korrekt, men hvem går det utover? Det går utover hele samfunnet, ikke bare vedkommende. Likedans går det utover hele samfunnet når det er fritt frem til å skulke. Når det finst ingen fråværsgrense, ein trenger ikke henvende seg til lege/psykolog for å få hjelp. Når det er "berre å ikke møte opp" og si til lærer "nei, hardet tungt, orker ikke å snakke om det". 10% grense er fin balanse mellom la folk ha rom til å finne ut av ting, samtidig gjør den vanskeligere for skulkere. La meg spørre deg enkelt, tror du flere eller færre vil fullføre videregående under 10% fraværsgrense? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 La meg spørre deg enkelt, tror du flere eller færre vil fullføre videregående under 10% fraværsgrense?Ser vi bort ifra de som kommer seg igjennom studiene med 2ere, fordi de sjeldent møtte opp, så tror jeg det blir flere. Selv om du skulle ha et tøft år, så et ihvertfall fordelen at du kan ta året helt på nytt istedenfor å få helt elendige karakterer som påvirker hva du kan du studere. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 La meg spørre deg enkelt, tror du flere eller færre vil fullføre videregående under 10% fraværsgrense? Færre, selvfølgelig. Alle som ikke føler reglene (om å møte opp til timene) blir jo fjerna. La meg spørre deg, kva trur du skjer med kvaliteten på de som fullfører vidergående med 10% grense? La meg spørre deg ein ting til, hvem ønsker du skal behandle deg/kjæresten din/barna dine? Hjelpepleier/sykepleier som så vidt var på skulen (1 av 5 dager), fikk så å si kun 2-era, sleit psykisk og fikk aldri hjelp (fordi han/hun ikke sa i fra) og sliter fortsatt. Eller ha ein hjelpepleier/sykepleier som sa i fra, fikk hjelp, fikk top karakterer og nå sliter ikke med noe? Det same går for elektrikere, tømrere, osv. Også, kan du svare, hvem ville du ansatt, om du hadde eit firma? Ein med enormt fråvær, dårlig karakterer og som sliter psykisk (uten å si i fra), Eller en som fikk alt tilrettelagt, fikk bra karakterer og fikk hjelp med sine problemer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 La meg spørre deg enkelt, tror du flere eller færre vil fullføre videregående under 10% fraværsgrense? Færre, selvfølgelig. Alle som ikke føler reglene (om å møte opp til timene) blir jo fjerna. La meg spørre deg, kva trur du skjer med kvaliteten på de som fullfører vidergående med 10% grense? La meg spørre deg ein ting til, hvem ønsker du skal behandle deg/kjæresten din/barna dine? Hjelpepleier/sykepleier som så vidt var på skulen (1 av 5 dager), fikk så å si kun 2-era, sleit psykisk og fikk aldri hjelp (fordi han/hun ikke sa i fra) og sliter fortsatt. Eller ha ein hjelpepleier/sykepleier som sa i fra, fikk hjelp, fikk top karakterer og nå sliter ikke med noe? Det same går for elektrikere, tømrere, osv. Også, kan du svare, hvem ville du ansatt, om du hadde eit firma? Ein med enormt fråvær, dårlig karakterer og som sliter psykisk (uten å si i fra), Eller en som fikk alt tilrettelagt, fikk bra karakterer og fikk hjelp med sine problemer? Du får ikke jobb ut ifra utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett, derimot så har eleven et grunnlag å forbedre på. Denne sammenligningen mellom skole og arbeid er noe jeg uansett er fullstendig uenig i. Forskjellen er latterlig stor og fravær på videregående er ikke nødvendigvis fravær i arbeidslivet. La oss si eleven får 3 i snitt med mye fravær, det er forsatt mulig for han å gå videre med studier eventuelt ta opp noen fag som privatist i fremtiden. Eleven har da et grunnlag å bygge videre på. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Barn og barn, fru Blom - avgangselevene er for lengst myndige. Jeg kan til nøds se poenget på ungdomsskolen, men her snakker vi om mennesker som i mange tilfeller defineres som fullt ut voksne, og kun i en lovmessig forstand kan kalles "barn". Mange av disse er også mer enn modne nok til å ta disse avgjørelsene selv. Barn/ungdom er mer korrekt, men at du kan drikke deg dritings og ha sex gjør deg ikke moden. Ungdomskoleelever er ikke ansvarlige nok til å ta avgjørelser selv, hadde de kunne velge så hadde de vært hjemme og spilt dataspill, eventuelt sove over fyllesyken. Det koker vel ned til noe jeg har nevnt før: skal man slenge tvangstrøyer på de modne/sterke fordi andre ikke takler friheten? Det må gå an å lage et fleksibelt regelverk på dette, som tar hensyn til flere behov enn det de som må "holdes i hendene" måtte ha. Sett heller en karaktergrense for dette, 3 eller lavere: tvunget oppmøte frem til neste vurderingssituasjon, 4 og opp: gjør hva du vil. Det kunne man sikkert gjort, for å ta hensyn til unntakene. Men det er ikke et alternativ, det vi har valg mellom idag er enten å la folk skulke så mye de vil, noe som fører til dårligere resultater. Eller så kan vi innføre en rimelig grense for fravær. Hadde jeg bestemt så hadde jeg istedenfor latt hjemmelekser telle ca 30% og bedt lærere om å jevnlig gi lekser og gi elever tid i klassen til å løse dem. Da vil skolen ligne mer på arbeidsplasser, hvor du jevnlig får arbeidsoppgaver. For å kompensere for dette vil jeg øke strykgrensen med 30%. Da kan du velge å ikke møte opp, men bare hvis du jevnlig gjør arbeidsoppgavene i klassen. Joda, det er viden kjent at de som i liten grad møter opp får dårligere karakterer, men resonnementet følger tråden ellers: tvunget oppmøte medfører fort økt frafall også der. Det er bedre at en eller annen kan få en D ved halvhjertet selvstudium enn at vedkommende får for mye fravær, og aldri blir ferdig med hverken fag eller grad. Det er jeg ikke enig i, det er helt meningsløst å ha en skulker fullføre videregående med 2ere og 3ere. De vil gjøre det bedre om de drar tilbake til skolen, når de har blitt litt mer modne. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Du får ikke jobb ut ifra utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett, derimot så har eleven et grunnlag å forbedre på. Denne sammenligningen mellom skole og arbeid er noe jeg uansett er fullstendig uenig i. Forskjellen er latterlig stor og fravær på videregående er ikke nødvendigvis fravær i arbeidslivet. La oss si eleven får 3 i snitt med mye fravær, det er forsatt mulig for han å gå videre med studier eventuelt ta opp noen fag som privatist i fremtiden. Eleven har da et grunnlag å bygge videre på. Med en 10% fraværsgrense så vil trolig en slik elev, stryke et år, og så møte opp jevnlig. Siden han møter opp, så får han 4 i gjennomsnitt. En elev som ikke klarer å møte opp i det hele tatt, vil trolig ikke klare å fullføre sine studier heller. Da har han ingen grunnlag å bygge videre på. Endret 1. juni 2016 av Camlon Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Barn og barn, fru Blom - avgangselevene er for lengst myndige. Jeg kan til nøds se poenget på ungdomsskolen, men her snakker vi om mennesker som i mange tilfeller defineres som fullt ut voksne, og kun i en lovmessig forstand kan kalles "barn". Mange av disse er også mer enn modne nok til å ta disse avgjørelsene selv. Barn/ungdom er mer korrekt, men at du kan drikke deg dritings og ha sex gjør deg ikke moden. Ungdomskoleelever er ikke ansvarlige nok til å ta avgjørelser selv, hadde de kunne velge så hadde de vært hjemme og spilt dataspill, eventuelt sove over fyllesyken. Det koker vel ned til noe jeg har nevnt før: skal man slenge tvangstrøyer på de modne/sterke fordi andre ikke takler friheten? Det må gå an å lage et fleksibelt regelverk på dette, som tar hensyn til flere behov enn det de som må "holdes i hendene" måtte ha. Sett heller en karaktergrense for dette, 3 eller lavere: tvunget oppmøte frem til neste vurderingssituasjon, 4 og opp: gjør hva du vil. Det kunne man sikkert gjort, for å ta hensyn til unntakene. Men det er ikke et alternativ, det vi har valg mellom idag er enten å la folk skulke så mye de vil, noe som fører til dårligere resultater. Eller så kan vi innføre en rimelig grense for fravær. Hadde jeg bestemt så hadde jeg istedenfor latt hjemmelekser telle ca 30% og bedt lærere om å jevnlig gi lekser og gi elever tid i klassen til å løse dem. Da vil skolen ligne mer på arbeidsplasser, hvor du jevnlig får arbeidsoppgaver. For å kompensere for dette vil jeg øke strykgrensen med 30%. Da kan du velge å ikke møte opp, men bare hvis du jevnlig gjør arbeidsoppgavene i klassen. Joda, det er viden kjent at de som i liten grad møter opp får dårligere karakterer, men resonnementet følger tråden ellers: tvunget oppmøte medfører fort økt frafall også der. Det er bedre at en eller annen kan få en D ved halvhjertet selvstudium enn at vedkommende får for mye fravær, og aldri blir ferdig med hverken fag eller grad. Det er jeg ikke enig i, det er helt meningsløst å ha en skulker fullføre videregående med 2ere og 3ere. De vil gjøre det bedre om de drar tilbake til skolen, når de har blitt litt mer modne. Jeg tolker den første biten som at vi er relativt enige ang. vgs-elever. Joda, fjortiser er nok for unge til å bestemme alt selv. Å ha noen obligatoriske innleveringer funker også, såfremt de er obligatoriske også for de som møter. Hvor stor grad de bør telle på karakteren kan sikkert diskuteres, men det bør hvertfall bestås X av Y sett. Enkelte kurs på UiO følger en slik modell, oppgaver hver uke, og du må ha en viss godkjentprosent for å få ta eksamen. Ofte er den dog ganske romslig, typ 60-70% i tillegg til at du ikke trenger alt rett for å få godkjent. Hvilken strykgrense snakker du forresten om? Oppmøte, eller karakter? 3 er ikke en ubrukelig karakter, skal sies... og om du kan få 2 ved å møte uten å ha deltatt mye i undervisningen ser jeg ikke problemet. SÅ dyrt er det ikke å rette prøver. Selv mener jeg 2 i de fleste tilfeller burde vært stryk, så i denne sammenhengen kan man sikkert kritisere karaktergrensene litt, også. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Da har AP talt, latskap skal belønnes.... Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 La meg spørre deg enkelt, tror du flere eller færre vil fullføre videregående under 10% fraværsgrense? Færre, selvfølgelig. Alle som ikke føler reglene (om å møte opp til timene) blir jo fjerna. La meg spørre deg, kva trur du skjer med kvaliteten på de som fullfører vidergående med 10% grense? La meg spørre deg ein ting til, hvem ønsker du skal behandle deg/kjæresten din/barna dine? Hjelpepleier/sykepleier som så vidt var på skulen (1 av 5 dager), fikk så å si kun 2-era, sleit psykisk og fikk aldri hjelp (fordi han/hun ikke sa i fra) og sliter fortsatt. Eller ha ein hjelpepleier/sykepleier som sa i fra, fikk hjelp, fikk top karakterer og nå sliter ikke med noe? Det same går for elektrikere, tømrere, osv. Også, kan du svare, hvem ville du ansatt, om du hadde eit firma? Ein med enormt fråvær, dårlig karakterer og som sliter psykisk (uten å si i fra), Eller en som fikk alt tilrettelagt, fikk bra karakterer og fikk hjelp med sine problemer? Du får ikke jobb ut ifra utdanningen din om du har vanvittig mye fravær og elendige karakterer uansett, derimot så har eleven et grunnlag å forbedre på. Denne sammenligningen mellom skole og arbeid er noe jeg uansett er fullstendig uenig i. Forskjellen er latterlig stor og fravær på videregående er ikke nødvendigvis fravær i arbeidslivet. La oss si eleven får 3 i snitt med mye fravær, det er forsatt mulig for han å gå videre med studier eventuelt ta opp noen fag som privatist i fremtiden. Eleven har da et grunnlag å bygge videre på. Du har ikke svart på spørsmåla mine. Nokso enkle og greie spørsmål. Kan du svare på de? "ha en grunnlag" er helt feil tankegang. Det er ikke alle som har tenkt å ta videreutdannelse. Kva skal en elektriker eller bilmekaniker gjøre da, om han har ikke tenkt å ta videreutdannelse? Og jo, korsen du er på skulen har veldig mye å si, hvordan du blir i arbeidslivet. Det har jeg set sååå mange eksempler på. Det er vel en at arbeidsgivere ser på vitnemål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå