Gå til innhold

Skal vi ha mindre eller mer skatt?

Anbefalte innlegg

Flott...Fjerne arveavgiften... Vil egentlig ha 100% skatt på arv (er ikke så jævlig bastant her) men poenget er at i mitt tilfelle blir jeg nok 50-70 før jeg arver foreldra mine. Da trenger jeg de ikke. Jeg og mange andre unge med ambisjoner trenger penga på et tidligere tidspunkt (kanskje ca 25) for å starte en egen bedrift f.eks. i stedet for å jobbe i et stort svensk selskap. Drømmesituasjonen er for meg et slags arvefond for unge som vil utvikle egne ting å gjøre det så attraktivt at man ikke velger god lønn og trygghet i mitt tilfelle i stedet for å gutse på.

Dessuten er jeg induvidualist. Foreldra mine er jeg stolt av. Ikke penga jeg arver av de. De har jeg ikke en dritt med og gjør at pappas liv er viktigere en egne bragder. I USA nå er man tilbake på forskjeller fra 20-tallet med en latterlig politikk siden Reagan og 19 av 20 rike arver.

Et dårlig system men så innarbeida at jeg ikke gidder å ta kampen for å si det mildt..

Betryggende å se at du lar din egen livssituasjon være mal for hvordan alle andre også burde ha det. Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener heller. Har du en god idé så kontakter du investorer, det finnes nok av folk med penger som ønsker å plassere de et sted hvor de kan gi avkastning. 

Jeg har et bedre forslag: La foreldre og barn selv bestemme hvordan de vil overføre verdiene de eier seg imellom.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott...Fjerne arveavgiften... Vil egentlig ha 100% skatt på arv (er ikke så jævlig bastant her) men poenget er at i mitt tilfelle blir jeg nok 50-70 før jeg arver foreldra mine. Da trenger jeg de ikke. Jeg og mange andre unge med ambisjoner trenger penga på et tidligere tidspunkt (kanskje ca 25) for å starte en egen bedrift f.eks. i stedet for å jobbe i et stort svensk selskap. Drømmesituasjonen er for meg et slags arvefond for unge som vil utvikle egne ting å gjøre det så attraktivt at man ikke velger god lønn og trygghet i mitt tilfelle i stedet for å gutse på.

Dessuten er jeg induvidualist. Foreldra mine er jeg stolt av. Ikke penga jeg arver av de. De har jeg ikke en dritt med og gjør at pappas liv er viktigere en egne bragder. I USA nå er man tilbake på forskjeller fra 20-tallet med en latterlig politikk siden Reagan og 19 av 20 rike arver.

Et dårlig system men så innarbeida at jeg ikke gidder å ta kampen for å si det mildt..

Betryggende å se at du lar din egen livssituasjon være mal for hvordan alle andre også burde ha det. Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener heller. Har du en god idé så kontakter du investorer, det finnes nok av folk med penger som ønsker å plassere de et sted hvor de kan gi avkastning. 

Jeg har et bedre forslag: La foreldre og barn selv bestemme hvordan de vil overføre verdiene de eier seg imellom.

#Orderud 

Som jeg prøvde å få frem og kanskje ikke fikk til hadde jeg garantert starta eget hvis jeg ikke fikk 600k kasta etter meg allerede når jeg var 24. Vanskelig å satse en slik lønn ift alder uten garanti. Hadde mange ting jeg ville prøve jeg og kjenner mange som har drømt om det selv uten å ta sjansen i etableringsfase med leilighet, bil osv.

Så min situasjon er ganske irrelevant men et ok eksempel da jeg er oppvokst i middelklasse og arver vel hadde det vært i dag 1,5-3 mill så er ikke en som hverken er misunnelig eller vil ha mer skum på fløten. Dette er cash jeg hadde brukt på annet en å kjøpe hytte og båt i mangel av noe jeg faktisk trenger når jeg er gjeldsfri.

Jeg ser egentlig ingen.automatikk annet en tradisjoner og gammeldags tenking på at man skal arve penger av foreldre som bare skaper forskjeller som trumfer talent og vilje. Liker at de som jobber hardt skal belønnes for hva de gjør. Men som sagt blir dette en lang og håpløs diskusjon som jeg  heller ikke har noe fasit på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...